تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی فروس – شرکت فروسیلیس ایران

در این مقاله تحلیل فروس به‌عنوان اولین تولیدکننده فروسیلیسیم در ایران انجام شده است. شرکت فروسیلیس ایران در سال 1360 به‌منظور احداث کارخانه فروآلیاژها تاسیس شد. این شرکت با به‌کارگیری کوره قوس الکتریکی شرکت آلمانی Manesman Demag، با ظرفیت تولید ۲۵۰۰۰ تن در سال، به تولید فروسیلیسیم با بالاترین کیفیت در سطح بازار جهانی اقدام کرد. شرکت فروسیلیس ایران سال 1376 با نماد فروس در بازار بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. در ادامه به تحلیل بنیادی فروس و محاسبه EPS و P/E فوروارد این شرکت پرداخته شده است.

آشنايی با فروآلیاژها

براساس تعاریف معمول در علوم و کتب متالورژی، فروآلیاژها موادی هستند که از آهن و یک یا چند عنصر دیگر تشکیل شده‌اند و شرایط آسان داخل‌شدن عنصر یا عناصر موردنظر به فولاد یا چدن را فراهم می‌کنند. نقش این عناصر می‌تواند شامل اکسیژن‌زدایی یا ایجاد ساختار موردنظر و دستیابی به خواص فیزیکی و شیمیایی مطلوب برای کاربردهای معین انواع فولاد و چدن باشد. کاربرد عمده فروآلیاژها در صنایع تولید آهن و فولاد، ریخته‌گری و تولید شمش منیزیم است، از این رو فروآلیاژها در تولید فولاد و چدن نقش منحصر به فردی ایفا می‌کنند. لذا توسعه ظرفیت تولید فولاد و چدن در کشور با افزایش مصرف فروآلیاژها همراه است. بر این اساس تولید فروآلیاژها از نظر کمی و کیفی به تولید فولاد وابسته است و به هر میزان که تولید فولاد بیشتر باشد، نیاز به فروآلیاژها نیز بیشتر است.

موضوع فعالیت فروس

از موضوعات اصلی فعالیت شرکت در تحلیل بنیادی فروس می‌توان به‌موارد زیر اشاره کرد:

  • تاسیس کارخانجات برای تولید انوع فروآلیاژها از قبیل فروسیلیسیم، سیلیکن متال، فرومنگنز، فروکروم و سایر فروآلیاژها و تولید مواد موردنیاز جهت تولیدات شرکت
  • واردات ماشین‌آلات و مواد اولیه و سایر مواد مورد نیاز شرکت
  • فروش محصولات کارخانجات در داخل و خارج کشور
  • بهره‌برداری و استخراج از معادل جهت تامین مواد اولیه

جایگاه فروس در صنعت

کشور چین با تولید سالانه 20 میلیون تن انواع فروآلیاژ بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده فروآلیاژ دنیا محسوب می‌شود. تولید فروسیلیسیم این کشور در سنوات گذشته حدود 6 میلیون تن بوده که با این مقدار تولید حدود 67 درصد از سهم تولید این فروآلیاژ را در جهان به خود اختصاص داده است. پس از کشور چین، کشورهای برزیل، روسیه و هند در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در کشور ما عمده تولید این نوع فروآلیاژ توسط 5 شرکت صنایع فروآلیاژ ایران، شرکت فروسیلیس ایران، شرکت فروسیلیس غرب پارس، شرکت آهن و سیلیس آذرخش و شرکت فروسلیسیم خمین صورت می‌گیرد. در حال حاضر تولید فروسیلیسیم در ایران بالغ بر 228 هزار تن بوده که حدود 14 درصد آن توسط شرکت فروسیلیس ایران، 26 درصد توسط شرکت صنایع فروآلیاژ ایران و مابقی توسط سایر شرکت‌ها تولید می‌شود.

سرمایه و ترکیب سهامداران فروس

شرکت فروسیلیس ایران فعالیت خود را با سرمایه اولیه 10٬000 میلیون ریال آغاز کرد. سپس سرمایه فروس طی چندین مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 4 هزار میلیارد ریال در سال 1399 رسید. عمدتا افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته بوده است.

شرکت کارآفرینان صنعت ذوب فلزات با داشتن 37 درصد از سهم شرکت، از سهامداران عمده فروس است. همچنین بیش از 8 درصد سهام فروس در اختیار خانم یادگار خرازی می‌باشد. در ادامه لیست سهامداران بالای یک درصد و ارزش بازار هر یک در تحلیل فروس قابل مشاهده است.

سهامداران فروس

در سایت انیگما علاوه بر سهامداران عادی، سهامداران تلفیقی تمامی شرکت‌ها به‌همراه درصد و ارزش بازار آن‌ها قابل مشاهده است.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی فروس

شرکت فروسیلیس ایران در دوره 9 ماهه منتهی به 1401/09/30، 20٬960 تن از محصولات خود را به‌فروش رسانده است که 10٬892 تن آن مربوط به فروش فروسیلیسیم بوده است. در جدول زیر مقدار فروش محصولات فروس برای دوره‌های مالی مختلف و پیش‌بینی آن برای سال مالی 1402 قابل مشاهده است.

مقدار فروش

در تحلیل فروس نرخ فروش محصولات معادل دلاری آخرین نرخ ماهیانه شرکت در نظر گرفته شده است. جزئیات نرخ فروش تمامی محصولات فروس در جدول زیر قابل مشاهده است.

قیمت فروش شرکت فروسیلیس ایران

درآمد حاصل از فروش محصولات در دوره 9 ماهه منتهی به آذرماه 1401 مبلغ 723 میلیارد تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال 1400، 4 درصد کاهش یافته است. این کاهش مبلغ در تحلیل بنیادی فروس عمدتا به‌علت نقض فنی به‌وجود آمده در ترانس برق کوره در ماه‌های اردیبهشت و خرداد بوده است. مبلغ حاصل از فروش محصولات در پایان سال مالی 1402، 1٬248 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

مبلغ فروش در تحلیل بنیادی فروس

مقدار، قیمت و مبلغ فروش مواد اولیه مصرفی در تحلیل فروس

مواد اولیه موردنیاز شرکت فروسیلیس ایران شامل سنگ سیلیس، پوسته اکسیدی آهن، مواد کربنی (کک، ذغال سنگ، خرده چوب، ذغال چوب، ذغال چار) و خمیر الکترود هستند. شرکت تا پایان دوره 9 ماهه سال مالی 1401، بیش از 52 هزار تن مواد اولیه مصرف کرده است.

مواد اولیه فروس

جدول زیر قیمت مواد اولیه مصرفی فروس در دوره‌های مالی گذشته را نشان می‌دهد. در تحلیل بنیادی فروس نرخ سنگ سیلیس مصرفی معادل دلاری آخرین نرخ خرید شرکت در نظر گرفته شده است. قیمت سنگ سیلیس در دوره 9 ماهه منتهی به آذرماه 1401، 1٬391٬757 تومان بوده است که نسبت به دوره مالی مشابه سال 1400 مبلغ 510٬691 تومان معادل 57 درصد افزایش یافته است.

نرخ مواد اولیه شرکت فروسیلیس ایران

فروس در دوره 9 ماهه سال مالی 1401 مبلغ 240 میلیارد تومان صرف تامین مواد اولیه مصرفی شرکت کرده است. این مبلغ در پایان سال مالی جاری 359 میلیارد تومان برآورد می‌شود. جدول زیر مبلغ هزینه‌شده مواد اولیه مصرفی شرکت برای دوره‌های مالی گذشته را نشان می‌دهد.

مبلغ مواد اولیه در تحلیل فروس

سربار فروس

هزینه سربار فروس در دوره 9 ماهه ابتدای سال 1401 مبلغ 479 میلیارد تومان بوده است. عمده هزینه سربار مربوط به حقوق و مزایا و سوخت است. در تحلیل فروس پیش‌بینی می‌شود این شرکت تا پایان سال مالی 1402 حدود 288 میلیارد تومان بابت سربار هزینه کند. جزئیات اقلام سربار شرکت فروسیلیس ایران و مبالغ هرکدام، در جدول زیر نمایش داده شده است.

سربار شرکت فروسیلیس ایران

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی فروس

بهای تمام‌شده کالای فروش رفته در 9 ماهه منتهی به 30 آذرماه 1401 حدود 412 میلیارد تومان بوده است. این مبلغ نسبت به دوره مالی مشابه سال 1400، 34 درصد افزایش را نشان می‌دهد. علت این موضوع افزایش نرخ مواد اولیه، هزینه‌های انرژی به‌خصوص برق و نهاده‌های تولید و همچنین افزایش نرخ ارز جهت خریدهای خارجی است. همچنین هزینه‌های فروش، اداری و عمومی در این دوره معادل 31 میلیارد تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال 1400، 5 درصد کاهش داشته است. در ادامه باتوجه به محاسبات انجام شده در تحلیل فروس، پیش‌بینی می‌شود این شرکت تا پایان سال مالی 1402، مبلغ 494 میلیارد تومان سود خالص داشته باشد.

صورت سود و زیان در تحلیل فروس

سود مجمع (DPS) در تحلیل فروس

مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به پایان سال مالی 1400 فروس در تاریخ 1401/04/21 برگزار شد. در این مجمع از 1٬309 ریال سود خالص به ازای هر سهم، مبلغ 700 ریال به‌عنوان سود نقدی بین سهامداران شرکت تقسیم شد.

پرداخت سود فروس برای سهامداران حقیقی دارای کد سجام در تاریخ 1401/06/21 و سهامداران حقوقی دارای کد سجام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها در تاریخ 1401/07/23 از طریق سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در سامانه سجام پرداخت شد. لذا کلیه سهامداران غیرسجامی می‌بایست برای دریافت سود خود در سامانه سجام ثبت‌نام کنند.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی فروس منتهی به سال مالی 1402

در تحلیل بنیادی فروس با در نظر گرفتن 30 درصد تورم در سال 1402 و میانگین دلار 40٬000 تومان، سود خالص به ازای هر سهم (EPS تحلیلی) 1٬235 ریال پیش‌بینی شده است. با تقسیم قیمت سهام این شرکت در تاریخ 1402/03/08 در سایت www.tsetmc.com (8٬600 ریال) بر EPS تحلیلی شرکت، نسبت P/E فوروارد در تحلیل فروس 7٫0 محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی فروس

نمودار قیمتی فروس

چارت زیر روند قیمتی سهام فروس در دوره‌های مختلف را نمایش می‌دهد. سهام فروس در تاریخ 1402/02/17 در بالاترین قیمت (10٬100 ریال) با ارزش بازار 4 هزار میلیارد تومان بود. در حال حاضر در تاریخ 1401/03/08 قیمت سهام فروس 8٬600 ریال است. ارزش بازار فروس در تاریخ نگارش این مقاله 3٬436 میلیارد تومان می‌باشد.

نمودار قیمتی فروس

سوالات متداول

P/E فوروارد فروس چقدر است؟

نسبت پی بر ای فوروارد فروس باتوجه به قیمت روز 8 خردادماه 1402، 7٫0 محاسبه شده است.

تاریخ برگزاری مجمع سالیانه فروس چه زمانی است؟

مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی 1400 در تاریخ 1400/04/21 برگزار شد.

ای پی اس تحلیلی فروس برای سال 1402 چقدر است؟

EPS تحلیلی منتهی به پایان سال مالی 1402 مبلغ 1٬235 ریال پیش‌بینی شده است.

3/5 - (2 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا