اخبار بورس

میزان اثرگذاری اخبار بورس ایران بر نحوه روند معاملات بازار سهام بر کسی پوشیده نیست. اثر اخبار نه تنها بر بازار سهام و سایر بازارهای مالی داخلی، بلکه در دنیا نیز کاملا مشهود است. بنابراین با توجه به اهمیت اخبار، بسیاری از رسانه‌ها، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها در داخل کشورها به صورت لحظه‌ای خبرها را منتشر می‌کنند. معامله‌گران نیز روزانه برای آگاهی از آخرین اخبار بورس دائما در حال رصد اخبار به صورت روزانه و لحظه‌ای هستند.

چرا اخبار بورس در تحلیل سهام اهمیت دارد؟

با گسترش تکنولوژی و توسعه فضای ارتباطی کشورها، اهمیت اخبار بیش از پیش شده است. در گذشته دور که خبری از تکنولوژی‌های ارتباطی روز نبود، ممکن بود خبرها به سادگی و یا در زمان کوتاه به گوش افراد نرسد، اما این روزها با توسعه فضای مجازی شاهد انتشار اخبارلحظه‌ای بورس هستیم و کمتر کسی است که در بازارهای مالی فعالیت داشته باشد و اخبار اثرگذار در خصوص آن بازار به گوشش نخورده باشد. بنابراین در بازارهای مالی به ویژه بورس ایران عمدتا افرادی برنده هستند که اخبار را سریع‌تر از سایرین رصد کنند. در خصوص بازار سهام علاوه بر رسانه‌ها، خبرگزاری‌های متعدد و بسیاری از سایت‌ها هستند که به صورت لحظه‌ای اخبار را پوشش می‌دهند، در فضای مجازی نیز شاهد انتشار اخبار به صورت لحظه‌ای هستیم. اخبار به بازارهای مالی به ویژه بورس جهت می‌دهد. در بازار سهام که سهامداران از طریق معامله سهام و سایر اوراق کسب سود می‌کنند، اخبار نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت.

اثر معکوس اخبار جعلی در بورس تهران

علیرغم اهمیت اخبار بر روند معاملات بازار سهام، لازم به ذکر است که هر خبری قابلیت استناد ندارد، اعتبار و موثق بودن اخبار بسیار حائز اهمیت است. شناسایی اخبار موثق از اخبار جعلی بسیار مهم است، چرا که معامله‌گران ممکن است براساس خبرهای بورسی منتشرشده، تصمیماتی اتخاذ کنند که در روند سودآوریشان اثر سویی داشته باشد.

انتشار اخبار جعلی چه خوشایند معامله‌گران باشد و چه نباشد، در نهایت به ضرر بازار سهام تمام خواهد شد. علاوه بر سهامداران انتشار اخبار غیرموثق و جعلی، صاحبان کسب و کار یا شرکت‌ها را نیز متضرر خواهد کرد. ممکن است منجر به کاهش یا رشد کاذب ارزش سهام آنان شود. رشد کاذب بر پایه اخبار جعلی، شدت افت را دوچندان خواهد کرد.

 چگونه اخبار موثق را از شایعه تشخیص دهیم؟ 

پیش از استناد به اخبار بورس تهران یا سایر شهرهای کشور اعتبارسنجی آن اهمیت بالایی خواهد داشت. برای اعتبارسنجی اخبار مهم ابتدا باید منبع انتشار اخبار مشخص شود. تشخیص موثق یا شایعه بودن خبر گاها کار چندان راحتی نیست اما اعتبارسنجی منابع خبری امری شدنی است. پس در گام نخست منبع انتشار اخبار بورس تهران یا سایر اخبار مرتبط با بازارهای مالی را اعتبارسنجی کنید. برای این کار سه گام مهم باید برداشته شود که شرح آن در ذیل آمده است:

گام نخست: اعتبار منابع خبری بازار را بسنجید

برای خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و رسانه‌ها عمدتا بررسی صاحب امتیاز رسانه، سابقه انتشار اخبار موثق و یا غیرموثق، تخصص منابع خبری در خصوص اخبار منتشر شده و … از جمله مواردی است که باید بدان توجه کرد. اما گاهی برخی از منابع خبری در فضای مجازی چندان شناخته شده نیست. بنابراین منابعی که سابقه چندان طولانی ندارد یا صاحب امتیاز آن مشخص نیست، به نظر قابلیت استناد ندارد. از طرفی در هر بازاری برخی منابع خبری شناخته شده معتبر وجود دارد که اخبار موثق را پوشش می‌دهد و مرجعی برای انتشار اخبار خواهد بود. برای مثال در بورس ایران، سامانه کدال، برای انتشار آخرین اخبار بورسی از سوی شرکت‌ها معرف سهامداران است. سازمان بورس و خبرگزاری‌های وابسته به آن نیز اخبار موثقی را منتشر می‌کنند.

گام دوم: تشخیص فردی تمایز خبر از شایعه

پس از شناخت منابع انتشار اخبار، ادراک فردی نسبت به خبر منتشرشده بسیار اهمیت دارد. البته منکر این موضوع نیستیم که برخی اخبار به ویژه در بازار سهام از این جهت قابلیت شناسایی ندارد. منظور از ادراک فردی، انتظارات و شناخت فردی از بازار منتخب برای سرمایه‌گذاری همچون بورس است. برای مثال گاهی خبر منتشرشده تغییر نحوه سیاست‌گذاری‌های کلان کشور برخلاف انتظارات است. مثلا “تورم کشور تک رقمی شد”، در حالی که تورم طی ماه‌های گذشته حدود 40 درصد بوده است یا در مثال دیگر “قیمت فلان محصول افزایش یافت”، در صورتی که پیش‌تر اعلام شده که افزایش نرخی به هیچ وجه صورت نخواهد گرفت. این اخبار با انتظارات مغایرت دارد. بنابراین باید در صورت برخورد با این اخبار جنبه احتیاط را رعایت کرد.

 گام نهایی: واکنش عجولانه به اخبار بورس نداشته باشید

با توجه به تعدد خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری معتبر در ایران و تلاش برای پوشش اخبار به صورت لحظه‌ای و روزانه، احتمالا در صورت انتشار خبر مهم، سایر خبرگزاری‌ها به صورت هم‌زمان با اختلاف لحظه‌ای، نسبت به انتشار خبر اقدام خواهند کرد. بنابراین با توجه به سرعت انتشار اخبار، احتمالا تایید یا تکذیب خبر خیلی سریع انجام خواهد گرفت. برای مثال منبع خبری به نقل از یک سیاست‌گذار خبری منتشر کرده است. از آن‌جا که سرعت انتشار خبر بسیار زیاد خواهد بود، در نتیجه تایید یا تکذیب آن احتمالا خیلی سریع صورت گیرد. بنابراین در صورت مشاهده اخباری که تنها یک منبع خبری آن را منتشر کرده و سایر منابع از انتشار آن چشم‌پوشی کرده‌اند، یا خبر بسیار مهمی منتشر شده اما هنوز تاییدیه‌های لازم نداشته، عمدتا مستلزم اندکی صبر برای واکنش‌های بعدی است.

رانت اطلاعاتی در بورس ایران؟

با توجه به این‌که اخبار لحظه‌ای بورس نقش تعیین‌کننده‌ای در تصمیمات معامله‌گران بورسی دارد، در نتیجه سرعت اطلاع از اخبار موثق، می‌تواند شما را یک گام جلوتر از سایر سهامداران و معامله‌گران بازار سهام ببرد. عمده خبرهای مهم باید از طریق سامانه کدال به صورت لحظه‌ای به سهامداران منتقل شود. اما متاسفانه در بورس گاها شاهد درز اطلاعاتی هستیم، به این صورت که صنعت یا سهام خاصی پیش از انتشار اخبار موثق، نسبت به خبر پیش واکنش دارند. این امر نشان می‌دهد که اخبار از جایی نشت داشته است. رانت اطلاعاتی از جمله خطوط قرمزی است که عبور از آن منجر به خدشه‌دار کردن شفافیت بازار سهام و فضای رقابتی سالم خواهد شد. بنابراین سیاست‌گذاران بورسی همواره بر جلوگیری از آن تاکید و با در نظر گرفتن مجازات سنگین برای متخلفان سعی بر کنترل این تخلف را دارند.

تاثیر مستقیم و غیر مستقیم اخبار بورس بر وضعیت شاخص‌ها

از جهت اثرگذاری نیز اخبار بازار سهام به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم اثر خود را بر روند معاملات روزانه و تصمیم سهامداران در نحوه سرمایه‌گذاری‌ها خواهند گذاشت. به صورت مستقیم به این شکل است که خبر مستقیما بر روند سودآوری شرکت‌ها اثر دارد. غیر مستقیم اما به این صورت است که اخبار با واسطه بر سود سهام اثر خواهند گذاشت. برای مثال خبر افزایش نرخ‌ محصولات مستقیما بر سود شرکت‌ها اثر دارد، اما کاهش نرخ بهره بین بانکی به صورت غیرمستقیم اثر خود را بر بازار سهام خواهد گذاشت.

 انواع اخبار بورسی در ایران

اخبار بازار سهام از جهات متفاوت قابلیت دسته‌بندی دارند. برای مثال اخبار اقتصادی یا غیراقتصادی، اخبار داخلی یا خارجی و …

سهامداران بورسی جهت تجزیه و تحلیل روند کلی بازار سهام همچون روند شاخص‌های بورس و فرابورسی و انتخاب سهم به یکسری داده و اخبار نیازمندند. در واقع اخبار خوراک اولیه تحلیل هستند. تحلیلگران بازار سهام با استفاده از اخبار و سایر اطلاعات دیگر نسبت به انتخاب سهم اقدام می‌کنند. شدت اثرگذاری اخبار لحظه‌ای بورس بر تحلیل بنیادی سهام بیش از تحلیل تکنیکال است. در واقع بنیادی‌کارها برای تخمین سود شرکت‌ها توجه ویژه‌ای به اخبار دارند. اما تکنیکالیست‌ها معتقدند که اثر اخبار در قیمت سهام انعکاس می‌یابد.

در این خصوص مقاله تحلیل بنیادی چیست را مطالعه کنید

اخبار اقتصادی و غیراقتصادی در بازار سهام 

همان‌طور که گفته شد، اخبار بورس عمدتا در یک نوع دسته‌بندی به اخبار اقتصادی و غیر اقتصادی تقسیم می‌شود. همان‌طور که می‌دانید هدف از سرمایه‌گذاری انتفاع سود است. بنابراین هرگونه خبری که ابعاد مالی و اقتصادی داشته باشد، در دسته اخبار اقتصادی قرار خواهد گرفت. این اخبار به دو دسته اخبار اقتصادی کلان و خرد دسته‌بندی می‌شود. اخبار کلان اقتصادی در خصوص تصمیمات جدید برای صنایع مختلف یا تغییرات در نحوه سیاست‌گذاری‌های کشور همچون تورم، نرخ بهره، روند قیمت ارز، نحوه صادرات و واردات و سایر متغیرهای اقتصاد کلان است که این اخبار در بیشتر مواقع به طور غیرمستقیم اثر بسیاری بر روند بازارهای مالی و صنایع مختلف در کشور خواهد گذاشت.

اخبار خرد اقتصادی، اخباری است که تحولات بخش خرد یا همان شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را بیان می‌کند. در بازار سهام این اخبار عمدتا از طریق سامانه کدال منتشر می‌شود و در خصوص نحوه عملکرد مالی، سیاست‌های داخلی، حاکمیت شرکتی، قیمت‌گذاری‌ها و… شرکت‌ها است. این اخبار به صورت مستقیم بر روند سوددهی شرکت‌ها اثرگذار است.

اخبار غیراقتصادی: علاوه بر اخبار اقتصادی، سایر اخبار همچون تحولات سیاسی، اجتماعی و جهانی عمدتا در دسته اخبار غیراقتصادی قرار می‌گیرند. بازارهایی که از جهت کارایی عمق و کیفیت کمتری دارند، عمدتا به این دسته از اخبار واکنش بیشتری نشان می‌دهند. این اخبار به صورت غیرمستقیم اثر خود را بر بازارهای مالی به ویژه بورس خواهد گذاشت. برای مثال جنگ در منطقه خاورمیانه، منجر به ایجاد ترس در بازارهای مالی داخلی شده و ممکن است حتی به صورت موقت بر روند این بازارها به‌ویژه بازار سهام اثرگذار بوده باشد. بنابراین بازارهایی که عمق بیشتری دارند، به این اخبار کمتر واکنش نشان می‌دهند.

بنابراین شاید این پرسش ایجاد شود، در شرایطی که متغیرهای بسیاری بر روند قیمت سهام اثر دارد، چطور می‌توان به سود رسید؟

در واقع شاید رصد تک تک این اخبار و بررسی اثرات آن بر قیمت سهام برای بسیاری از افراد به ویژه تازه‌کارها یا افرادی که فرصت کمتری دارند، امری دشوار باشد. بنابراین محصول سبد پیشنهادی انیگما برای این افراد گزینه مناسبی است.

اخبار داخلی و جهانی

اخبار عمدتا از جهت مختصات جغرافیایی به دو دسته اخبار داخلی و اخبار جهانی تقسیم می‌شود. اخبار داخلی مربوط به داخل کشور است. حال اقتصادی باشد یا غیر اقتصادی، اما اخبار جهانی، اخباری از خارج از مرزهای کشور است.

با توجه به این‌که کشورها برای رشد و توسعه نیاز به تجارت با سایر کشورها دارند، بنابراین هرگونه تغییراتی چه اقتصادی و چه غیراقتصادی در کشورهای هدف تجارت بر بازارهای مالی داخل کشور به ویژه بازار سهام داخلی اثرگذار است.

وابستگی بورس ایران به اخبار جهانی از دو جهت حائز اهمیت است:

  1.   تامین نهاده‌های تولید بسیاری از شرکت‌ها از طریق واردات تامین می‌شود. بنابراین هرگونه تغییری در سیاست‌گذاری‌های کشورهای هدف صورت گیرد، بر قیمت‌های وارداتی اثر خواهد گذاشت.
  2.   شرکت‌های بورسی برای ارزآوری و صادرات محصولاتشان نیاز به نرخ‌‌های جهانی دارند. بسیاری از کالاها در داخل براساس نرخ‌های جهانی قیمت‌گذاری می‌شود. فلزات اساسی، محصولات پتروشیمی و … از جمله این کالاها هستند.

از آن‌جا که وسعت تجارت در کشور چین و آمریکا بسیار است. تغییر در سیاست‌های داخلی این دوکشور بر اقتصاد جهانی اثر بسیاری دارد. بنابراین هرگونه تغییرات در وضعیت کلان آن‌ها بر بازارهای کالایی همچون نفت، طلا، محصولات پتروشیمی، گاز، فلزات و …اثرگذار است. بنابراین پیگیری اخبار جهانی برای پیش‌بینی سود شرکت‌ها بسیار اهمیت دارد. از طرفی اخبار بورس جهانی نیز از طرف معامله‌گران داخلی دنبال می‌شود. در واقع اخبار بازار بورس جهانی به ویژه بورس‌های بزرگ دنیا و وضعیت و چشم‌انداز آن‌ها نشان از وضعیت اقتصاد کشورهای بزرگ جهان دارد. 

در محصول تحلیل بنیادی انیگما می‌توانید نرخ لحظه‌ای کامودیتی‌ها به همراه میزان اثرگذاری آن بر سود شرکت‌ها را مشاهده کنید.

دکمه بازگشت به بالا