تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی بترانس «شرکت ایران ترانسفو»

شرکت ایران ترانسفو با مشارکت شرکت سهامی برق منطقه‌ای تهران 45٪، شرکت زیمنس آلمان 45٪ و بانک توسعه صنعت و معدن ایران 10٪ تاسیس شد. هدف از تاسیس این شرکت تهیه و تولید ترانسفورماتور، قطعات و لوازم آن بوده است. ماهیت شرکت ایران ترانسفو تولیدی است و گروه صنعتی ایران ترانسفو به‌عنوان یک زنجیره تولیدی فعال در تولید ترانسفورماتور محسوب می‌شود. در ادامه این مقاله علاوه بر تحلیل بنیادی بترانس به بررسی جایگاه این شرکت در صنعت و همچنین محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به سال مالی 1403 آن پرداخته شده است.

  • می‌توانید با مطالعه مقاله تحلیل بنیادی با انواع روش‌های تحلیل بنیادی آشنا شوید.

جایگاه بترانس در صنعت

فعالیت عمده بترانس تولید ترانسفورماتورهای فوق توزیع و قدرت است. شرکت ایران ترانسفو در دوره 9 ماه منتهی به آذرماه 1402 در بین شرکت‌های فعال در این صنعت و همچنین در بین شرکت‌های بورسی این صنعت به‌عنوان بزرگترین شرکت حوزه برق پذیرفته‌شده در بورس محسوب می‌شود. همچنین این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده ترانسفورماتورهای قدرت و فوق توزیع است و به‌عنوان یکی از صادرکنندگان ممتاز در این صنعت شناخته می‌شود. جدول زیر مقدار تولید واقعی بترانس را برای دوره‌های 9 ماهه منتهی به آذرماه 1402 و 1401 نشان می‌دهد.

نوع محصولواحد اندازه‌گیریتولید واقعی 1402/09/30تولید واقعی 1401/09/30
ترانسفورماتور فوق توزیعمگاوات آمپر4٬7054٬252
ترانسفورماتور قدرتمگاوات آمپر6٬7976٬000
جمعمگاوات آمپر11٬50210٬252

لازم به ذکر است تولید شرکت‌های تابعه بترانس شامل ترانسفورماتورهای روغنی توزیع، ترانسفورماتورهای رزینی خشک، انواع پست‌های فشار ضعیف و متوسط، تابلو برق‌های فشار قوی و سایر تجهیزات مورد استفاده در ترانسفورماتور هستند.

ترکیب سهامداران در تحلیل بنیادی بترانس

لیست زیر سهامداران بالای یک درصد بترانس را نشان می‌دهد. شرکت‌های سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با مالکیت 33٫64 درصد، سرمایه‌گذاری امین توان آفرین‌ساز با بیش از 16 درصد و مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق با در اختیار داشتن 15 درصد از سهام بترانس، از سهامداران عمده این نماد محسوب می‌شوند.

سهامداران بترانس

در محصول سهامداران سامانه تحلیل بنیادی انیگما این امکان فراهم شده است تا کاربران علاوه بر سهامداران عادی، به سهامداران تلفیقی و سهامداران حقوقی زیر یک درصد این نماد و سایر نمادهای تولیدی و سرمایه‌گذاری بازار سرمایه دسترسی داشته باشند. در لیست زیر برخی از سهامداران بترانس به صورت تلفیقی قابل مشاهده هستند.

سهامداران تلفیقی شرکت ایران ترانسفو

‌نحوه قیمت‌گذاری و بازارهای فروش بترانس

فروش محصولات شرکت ایران ترانسفو از طریق شرکت در مناقصه انجام می‌شود. همچنین نرخ فروش محصولات به عواملی از جمله بهای تمام‌شده و قیمت اعلام‌شده در مناقصات، قراردادهای فروش ارزی (نرخ فروش متاثر از تغییرات نرخ ارز) و تفاوت در ویژگی‌های فنی ترانسفورماتور از جمله ردیف ولتاژ بستگی دارد. در ادامه قیمت صادراتی فروش محصولات شرکت نیز باتوجه به وجود رقبا در بازار هدف صادراتی تعیین می‌شود.

مشتریان داخلی ایران ترانسفو شرکت‌های وابسته به دولت علی‌الخصوص شرکت‌های منطقه‌ای، شرکت‌های گروه مپنا و صنایع مختلف مانند صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، سیمان، فولاد و مس هستند.

کشورهای هدف صادرات بترانس نیز عمدتا کشورهای خاورمیانه، جمهوری‌های تازه استقلال‌یافته آسیای میانه (سوریه، عراق، تاجیکستان، آذربایجان، افغانستان و ارمنستان) و کشورهای آفریقایی هستند.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بترانس

شرکت ایران ترانسفو علاوه بر فروش در بازار داخلی، بخشی از محصولات خود را صادر می‌کند. این شرکت در دوره 9 ماهه منتهی به آذرماه 1402، 2٬801 میلیارد تومان فروش داخلی و بیش از 199 میلیارد تومان فروش صادراتی داشته است. فروش داخلی شرکت در این دوره نسبت به دوره مالی مشابه سال قبل خود 59 درصد و فروش صادراتی آن 70 درصد افزایش داشته است. پیش‌بینی می‌شود مبلغ فروش محصولات داخلی و صادراتی این شرکت در تحلیل بنیادی بترانس تا پایان سال مالی 1403 به بیش از 6 هزار و 292 میلیارد تومان برسد.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بترانس

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل بنیادی بترانس

مس، آهن آلات، ورق هسته و روغن از مواد اولیه بترانس هستند. بخشی از مواد اولیه این شرکت از طریق تامین‌کنندگان داخلی و بخشی نیز از طریق منابع خارجی تامین می‌شوند. بترانس در دوره 9 ماهه منتهی به تاریخ 1402/09/30 برای تامین مواد اولیه خود مبلغ 2٬581 میلیارد تومان هزینه کرده که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل با 58 درصد افزایش مواجه بوده است. این افزایش مبلغ در تحلیل بترانس عمدتا ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه است. تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه بترانس در دوره‌های مالی مختلف را نشان می‌دهد.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل بنیادی بترانس

سربار شرکت ایران ترانسفو

اقلام سربار شامل حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت، هزینه مواد مصرفی و هزینه حمل و نقل و انتقالات هستند. هزینه سربار بترانس در 9 ماهه ابتدای سال مالی 1402 بیش از 285 میلیارد تومان بوده است. عمده هزینه سربار در تحلیل بنیادی بترانس مربوط به حقوق و مزایا است. باتوجه به افزایش 30 درصدی نرخ حقوق و مزایا در سال جاری، هزینه سربار در پایان سال مالی 1403 بیش از 490 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سربار شرکت ایران ترانسفو

صورت سود و زیان در تحلیل بترانس

مطابق صورت سود و زیان بترانس، بهای تمام‌شده درآمدهای عملیاتی در دوره 9 ماهه نخست سال مالی 1402 مبلغ 2٬090 میلیارد تومان بوده است. با کسر هزینه‌هایی مانند بهای تمام‌شده، هزینه‌های فروش، اداری و عمومی و سایر هزینه‌ها، سود عملیاتی شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال مالی 1401 حدود 84 درصد افزایش یافته است. این افرایش ناشی از رشد 59 درصدی مبلغ فروش، کاهش 5 درصدی بهای تمام‌شده به فروش و افزایش 57 درصدی مبلغ سایر درآمدهای عملیاتی بوده است. باتوجه به برآورد درآمدهای عملیاتی و هزینه‌های شرکت در سال 1403، پیش‌بینی می‌شود سود خالص بترانس در پایان سال مالی 1403 بیش از 2٬358 میلیارد تومان باشد.

صورت سود و زیان در تحلیل بترانس

سود مجمع (DPS) بترانس

مطابق صورت سود و زیان بترانس، سرمایه فعلی شرکت 3٬640 میلیارد تومان است. مجمع عمومی عادی سالیانه بترانس در تاریخ 11 تیرماه 1402 برگزار شد. این شرکت در دوره 12 ماهه منتهی به اسفندماه 1401 به ازای هر سهم 100 ریال سود نقدی تقسیم کرد. برای آگاهی از سود خالص بترانس و سیاست‌های تقسیم سود این شرکت مطالعه مقاله مجمع ترانس پیشنهاد می‌شود.

سهامداران بترانس سود سال مالی 1401 خود را مطابق زمان‌بندی زیر دریافت کردند.

  • سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها دارای کد سجام در تاریخ 1402/08/11 از طریق واریز به حساب معرفی‌شده در سامانه سجام
  • سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها فاقد کد سجام در تاریخ 1402/10/16 با مراجعه حضوری به شعب بانک رفاه با ارائه کارت ملی و کدبورسی
  • سهامداران حقوقی در مهلت قانونی با ارسال درخواست کتبی و اعلام شماره حساب

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1403/12/29

نرخ فروش محصولات داخلی در تحلیل بنیادی بترانس بر اساس دلار آزاد و با استفاده از میانگین نرخ دوره مشابه سال گذشته برآورد شده است. اگر نرخ افزایش حامل‌های انرژی و تورم در سال 1403، 30 درصد لحاظ شود، ای پی اس تحلیلی بترانس در این سال 433 ریال برآورد می‌شود. همچنین برای ارزش‌گذاری سهام این نماد، با تقسیم قیمت روز این سهم در تاریخ 1403/02/05 (2٬060ریال) بر EPS آن، P/E فوروارد در تحلیل بترانس 4٫8 واحد محاسبه می‌شود.

تحلیل بنیادی بترانس
  • برای مشاهده شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E تحلیلی می‌توانید از لینک بهترین سهام اقدام کنید.

نمودار قیمتی بترانس

شرکت ایران ترانسفو مورخ 1399/04/17 در بالاترین قیمت تاریخی خود به ارزش بازار 27,345 میلیارد تومان بوده است. تصویر زیر چارت قیمتی بترانس را از سال 1399 تا به امروز نشان می‌دهد. در حال حاضر باتوجه به قیمت روز این سهم در تاریخ 5 اردیبهشت ماه 1403 در سایت TSE (2٬060 ریال) ارزش بازار آن 11٬314 میلیارد تومان است. سهام بترانس از لحاظ ارزش بازار در این بازه زمانی 58 درصد ریزش داشته است.

نمودار قیمتی بترانس

سوالات متداول

سود نقدی بترانس چقدر است؟

DPS بترانس در دوره 12 ماهه منتهی به سال مالی 1401 به ازای هر سهم 100 ریال تصویب شده است.

مهم‌ترین سهامداران بترانس چه کسانی هستند؟

شرکت‌های سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با مالکیت 33٫64 درصد، سرمایه‌گذاری امین توان آفرین‌ساز با بیش از 16 درصد و مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق با در اختیار داشتن 15 درصد از سهام بترانس، از سهامداران عمده این نماد محسوب می‌شوند.

EPS بترانس چقدر است؟

ای پی اس تحلیلی بترانس برای سال مالی 1403 مبلغ 433 ریال برآورد شده است.

P/E بترانس چقدر است؟

باتوجه به قیمت روز سهم در زمان نگارش این مقاله، نسبت پی بر ای این نماد در تحلیل بنیادی بترانس 4٫8 واحد محاسبه شده است.

3.9/5 - (7 رای)
۵ دیدگاه
  1. با سلام ، باتوجه به ارزش ذاتی سهام بترانس و امیدسهامدارانی که در دو سال گذشته ضرر و زیان فراوانی را متحمل شده اند ، انتظار میرود حمایت لازم انجام شود . به جهت اینکه حمایت از سایر سهام مشابه در دوره یاد شده بهتر و موثر تر بوده است .

  2. متاسفانه در یک اشتباه این سهم اشغال و خانه خراب کن را در سال ۹۹ خریداری کردم و میلیاردها تومان پول از دست داده ام به نحوی که زندگی خانوادگی من درگیر این سهم شده و مدیران این شرکت با کلاهبرداری و دزدی سر مردم کلاه گذاشته و همه را بدبخت کرده اند در اولین فرصت اگر بتوانم با ۱۰۰۰ درصد ضرر از این سهم خارج میشوم در این سه سال همه چیز حداقل بیست برابر شده اند و پول ما به یک سوم رسیده است

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا