تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی فسبزوار «شرکت پارس فولاد سبزوار»

تحلیل فسبزوار به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ فولاد کشور، در این مقاله انجام شده‌ است. هدف از تاسیس شرکت پارس فولاد سبزوار مدیریت و توسعه کارخانه‌های آهن اسفنجی، فولادسازی و ماشین ریخته‌گری است. این شرکت با نماد فسبزوار در تاریخ 1400/06/24 با ارائه 600 میلیون برگه سهم در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد. در این مقاله علاوه بر تحلیل بنیادی فسبزوار به بررسی صنعت فولاد نیز پرداخته شده است. بررسی جایگاه فسبزوار، پیش‌بینی سود خالص هر سهم و محاسبه P/E تحلیلی آن از دیگر موارد بررسی‌شده در این مقاله است.


در سایت انیگما تحلیل بنیادی تمامی شرکت‌ها انجام شده است؛ شما می‌توانید تحلیل شاروم در صنعت پتروشیمی و تحلیل کپشیر در صنعت سایر محصولات و کانی‌های غیرفلزی را مطالعه کنید.


جایگاه صنعت فولاد در جهان و ایران

صنعت فولاد با 100 میلیارد دلار گردش سالیانه به‌عنوان دومین صنعت بزرگ جهان بعد از صنعت نفت و گاز شناخته می‌شود. صنایعی نظیر ساختمان و انبوه‌سازی، خودروسازی، تولید قطعات، لوازم خانگی و… از فولاد به‌عنوان ماده اولیه خود استفاده می‌کنند. در میان تمام این صنایع، صنعت ساختمان با سهمی معادل 50 درصد از مصرف جهانی فولاد به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فولاد شناخته می‌شود. پیش‌بینی شده است تا سال 2050 مصرف فولاد 1٫5 برابر بیشتر از سطح فعلی باشد و این رشد تقاضا عمدتا ناشی از افزایش جمعیت خواهد بود.

ایران رتبه 10 تولید فولاد خام دنیا را دارد. در ایران با توجه به زمان‌بندی بهره‌برداری طرح‌ها پیش‌بینی می‌شود پیش از افق 1404 ظرفیت‌سازی 55 میلیون تن فولاد انجام شود. درصورتی‌که پیش‌بینی تولید فولاد معادل ۴۴ میلیون تن است که نشانگر 80 درصد نرخ به‌کارگیری ظرفیت خواهد بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود 24 میلیون تن از تولید فولاد در داخل کشور مصرف و 20 میلیون تن صادر شود.

بررسی صنعت در تحلیل بنیادی فسبزوار

شرکت پارس فولاد سبزوار یکی از تولیدکنندگان و فروشندگان آهن اسفنجی در ایران است. محصولات نهایی این شرکت آهن اسفنجی و گندله هستند. ظرفیت اسمی این شرکت 800 هزار تن آهن اسفنجی در سال است که به‌دلیل محدودیت‌های انرژی سال گذشته 80 درصد ظرفیت خود را تولید کرده است.

نزدیک بودن شرکت به منطقه ویژه اقتصادی سنگان که تامین‌کننده 70 درصد مواد اولیه آهن اسفنجی است و همچنین مجاورت به شبکه ریلی راه‌آهن سراسری برای حمل و نقل محصولات فولادی جهت تامین مصارف داخلی و صادرات از مهم‌ترین مزیت‌های اقتصادی در تحلیل فسبزوار است. شرکت پارس فولاد سبزوار سعی دارد با تجهیز امکانات ریلی، تمام گندله خریداری‌شده از سنگان را توسط حمل ریلی به شرکت منتقل کند که این امر باعث کاهش 30 تا 40 هزار تومانی هزینه حمل هر تن گندله خواهد شد. همچنین فسبزوار از لحاظ ارزش بازار در مقایسه با شرکت‌های هم‌گروه خود در کشور در رتبه 6 قرار دارد.

ذخیره قطعی سنگ آهن اپان پارسیان سنگان یک میلیارد و 200 میلیون تن با عیار 45 – 50 درصد است و با توجه به این که تجهیزات شرکت پارس فولاد سبزوار کاملا منطبق بر خواص گندله تولیدی سنگان است، این موضوع سبب شده است که فسبزوار آهن اسفنجی با کیفیت تری نسبت به رقبا تولید کند.

سهامداران فسبزوار

سال 1393 با واگذاری 85 درصد از سهام فسبزوار به شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس و 15 درصد به سازمان ایمیدرو، این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد. اکنون شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس با در اختیار داشتن 68٫95 درصد از این نماد سهامدار عمده فسبزوار است. در ادامه تصویر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل بنیادی فسبزوار نمایش داده شده است.

سهامداران فسبزوار

علاوه بر سهامداران عادی، امکان دسترسی به سهامداران تلفیقی در سامانه تحلیل بنیادی انیگما نیز وجود دارد. در حالت تلفیقی هر شرکت مادر به‌همراه زیرمجموعه‌های خود نمایش داده می‌شود. فسبزوار جزو واحدهای تجاری فرعی شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس و واحد تجاری نهایی ستاد فرمان اجرایی امام است. ستاد اجرایی فرمان امام با مالکیت 77٫93 درصد به صورت تلفیقی سهامدار این شرکت است.

سهامداران تلفیقی شرکت پارس فولاد سبزوار

زنجیره ارزش در تحلیل فسبزوار

فرآیند تولید آهن‌اسفنجی در شرکت فولاد سبزوار به روش میدرکس انجام می‌شود. ساخت آهن اسفنجی فرایندی است که در آن گندله‌های سنگ آهن با مقدار مشخصی کک و دولومیت در داخل کوره دوار شیب‌دار ریخته شده و در مجاورت هوا به مدت 12 ساعت حرارت داده می‌شوند. سپس آهن اسفنجی در شرایط استاندارد نگهداری و مستقیما به شرکت‌های تولیدی شمش فولاد فروخته می‌شود. آهن اسفنجی به‌عنوان شارژ کوره‌های فولادسازی، جهت تولید انواع فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه واحد بریکت‌سازی فسبزوار توضیح داده شده است.

صنعت شرکت پارس فولاد سبزوار

واحد بریکت‌سازی فسبزوار

واحد بریکت‌سازی سرد شرکت پارس فولاد سبزوار، اولین واحد در بین 8 طرح ملی فولاد است که در اردیبهشت 1400 به بهره‌برداری رسید. ظرفیت اسمی کارخانه 12 تن بریکت در ساعت است و با توجه به نرمه تولیدشده در فرایند احیا مستقیم ظرفیت آن می‌تواند تا 80 هزار تن در سال برسد. محصول تولیدی واحد بریکت‌سازی این شرکت از نظر آنالیز شیمیایی و خواص فیزیکی، متالورژیکی و مکانیکی در رنج استاندارد صنعت است و قابلیت صادرات و عرضه بازارهای دوردست، بدون افت متالیزاسیون و خردشدگی را دارد.

یکی از مهم‌ترین مزایای به مدار آمدن واحد بریکت‌سازی در تحلیل بنیادی فسبزوار این است که واحد احیا مستقیم (تولید آهن اسفنجی) را قادر می‌سازد با جداسازی نرمه آهن‌اسفنجی تولیدی که ماده مطلوبی برای کوره‌های ذوب نیست، محصول اسفنجی با کیفیت درجه یک به مشتریان خود تحویل دهد. از طرفی نرمه جداشده به‌عنوان خوراک بریکت‌سازی استفاده شده و محصول با کیفیت مناسب برای واحد ذوب تولید می‌شود. از مزایای بریکت سرد برای واحد ذوب می‌توان به کاهش ضایعات غبارگیر، کاهش پاشش مذاب و کاهش سرباره اشاره کرد. این واحد آمادگی تامین مواد اولیه کارخانجات فولاد، مشارکت برای بازیافت ضایعات و نرمه‌های آهن اسفنجی جهت تولید بریکت به‌صورت کارمزدی را دارد.

  • می‌توانید در مقاله تحلیل بنیادی چیست با تحلیل بنیادی و مقایسه آن با سایر تحلیل‌ها بیشتر آشنا شوید.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش محصولات فسبزوار

باتوجه به الزام وزارت صمت مبنی بر فروش کالاهای تولیدشده در بورس کالا، فروش داخلی شرکت بر اساس کشف قیمت انجام‌شده در بورس کالا تعیین می‌شود، در صورت فروش غیر از بورس کالا مصوبات قیمتی در هر مقطع زمانی مبنی بر تعیین دامنه قیمت فروش براساس شرایط بازار (عرضه و تقاضا) انجام می‌شود. در این خصوص فروش داخلی به جز مواردی که در بورس کالا عرضه شده، سایر قیمت‌ها براساس مصوبه کمیته فروش، تعیین شده است.

در ادامه تصویر مقدار، قیمت و مبلغ فروش محصولات این شرکت در 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای سال مالی 1403 نمایش داده شده است. طبق تصویر زیر پیش‌بینی می‌شود درآمد حاصل از فروش فسبزوار در پایان دوره 12 ماهه منتهی به آذر ماه 1403 به بیش از 12٬116 میلیارد تومان برسد.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل فسبزوار

مواد اولیه مصرفی در تحلیل بنیادی فسبزوار

همانطور که گفته شد، گندله به‌عنوان ماده اولیه از شرکت اپال پارسیان سنگان (یکی از واحدهای تجاری فرعی شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس) تامین می‌شود. مکانیزم خرید گندله از سنگان بر اساس بورس کالا انجام می‌شود و سنگان بر اساس عرضه و تقاضای گندله در کشور، تخفیف‌هایی را برای فسبزوار در مقاطع مختلف در نظر گرفته است.

شرکت پارس فولاد سبزوار در دوره 12 ماهه منتهی به 1402/09/30 حدود 1٬021٬538 هزار تن گندله مصرف کرده است. در این دوره مبلغ هزینه‌شده برای تامین مواد اولیه مصرفی شرکت 4٬595 میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل 23 درصد افزایش یافته است.

مواد اولیه مصرفی در تحلیل بنیادی فسبزوار

سربار شرکت پارس فولاد سبزوار

آیتم‌های سربار در تحلیل بنیادی فسبزوار مانند حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت و… در تصویر زیر نمایش داده شده است. این شرکت در دوره 12 ماهه منتهی به 1402/09/30 مبلغ 468 میلیارد تومان هزینه سربار داشته است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش حقوق و دستمزد و نرخ سوخت، شرکت تا پایان سال مالی 1403 حدود 1٬652 میلیارد تومان بابت سربار خود هزینه کند.

سربار شرکت پارس فولاد سبزوار

صورت سود و زیان در تحلیل فسبزوار

شرکت پارس فولاد سبزوار در پایان سال مالی 1402 بیش از 9 هزار و 33 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته است که حدود 4٬192 میلیارد تومان آن را به سود خالص تبدیل کرده است. سود خالص این دوره فسبزوار در مقایسه با سال مالی گذشته 18 درصد افزایش داشته است که از علل افزایش آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اعمال تخفیف 15 درصدی سنگان بر روی خرید نقدی مواد اولیه توسط فسبزوار
  2. کاهش بهای تمام‌شده به دلیل خرید عمده گندله (400 هزار تن) در قیمت‌های پایین حوالی 2٬700٬000 تومان
  3. عدم قطعی برق در تابستان به دلیل خرید به موقع برق سبز از بورس انرژی
  4. عدم قطعی گاز به دلیل عقد قرارداد با شرکت ملی گاز

پیش‌بینی می‌شود سود خالص در تحلیل بنیادی فسبزوار تا پایان سال مالی منتهی به 30 آذر 1403 حدود 4 هزار و 881 میلیارد تومان باشد. در ادامه جدول سود و زیان این نماد و پیش‌بینی آن در سال مالی 1403 آمده است.

صورت سود و زیان در تحلیل فسبزوار

سود مجمع (DPS) فسبزوار

روز چهارشنبه 18 بهمن ماه 1402، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پارس فولاد سبزوار منتهی به سال مالی 30 آذر ماه 1402 با حضور بیش از ۷۸ درصد سهامداران برگزار و سود 9 هزار و 433 ریالی به ازای هر سهم تقسیم شد. با توجه به اینکه سود خالص فسبزوار در پایان سال مالی 1402 مبلغ 10٬481 ریال بوده است، در مقاله سود مجمع فسبزوار 1402 نحوه تقسیم سود این نماد به طور کامل توضیح داده شده است.

سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها در اسفندماه 1402 و سهامداران حقوقی در خرداد ماه 1403 از طریق سامانه سجام سود خود را دریافت خواهند کرد.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به دوره 1403٫09٫30

برای تحلیل بنیادی فسبزوار در سال مالی 1403 مفروضات زیر در نظر گرفته شده است:

عنوانمقدار
بیلت510 دلار بر تن
درصد گندله به بیلت٪23
درصد آهن اسفنجی به بیلت٪61
میانگین دلار در سال 1403500,000 ریال
هزینه حمل هر تن گندله3٬600٬000 ریال هر تن

همچنین لازم به ذکر است با توجه به پیش‌بینی‌های هیئت مدیره مبنی بر افزایش تقاضا برای گندله و نیز افزایش نرخ خرید آن، حدود 600 هزار تن گندله از شرکت سنگان پیش‌خرید شده است که با تخفیف 15 درصدی، نرخ خرید هر تن گندله برای شرکت حدود 3٬980٬000 تومان محاسبه شده است.

با در نظر گرفتن مفروضات فوق EPS تحلیلی فسبزوار 12٬205 ریال و نسبت P/E فوروارد در تحلیل فسبزوار با توجه به قیمت روز (24 بهمن ماه 1402) در سایت www.tsetmc.com (40٬040 ریال) معادل 3٫2 محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی فسبزوار
  • با کلیک بر روی لینک بهترین سهام لیست شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E تحلیلی قابل مشاهده است.

برنامه‌های در دست اجرا

شرکت پارس فولاد سبزوار با اشاره به اهمیت تامین پایدار آب در کارخانجات فولادی، اظهار داشت که تصفیه‌خانه صنعتی پارس فولاد سبزوار، قادر به تصفیه 195 مترمکعب در ساعت پساب حاصل از تولید است و تقریبا 90 درصد این پساب بازچرخانی شده و به چرخه تولید برمی‌گردد. علاو ه‌بر این، فسبزوار در حال راه‌اندازی یک تصفیه‌خانه بهداشتی است. یکی از اهداف مهم شرکت این است که در آینده نزدیک با خرید پساب یکی از شهرستان‌های هم‌جوار، میزان مصرف آب از منابع زیرزمینی را به حداقل برساند.

همچنین شرکت پارس فولاد سبزوار اعلام کرد با توجه به محدودیت انرژی حرکت به سمت تولید محصولات پایین دستی زنجیره فولاد به صلاح سهامداران نیست و برنامه‌ی آن احداث واحد سولفورزدایی با هدف افزایش عمر کاتالیست‌ها است.

نمودار قیمتی فسبزوار

عرضه اولیه فسبزوار در سال 1400 انجام شد. در همین دوره سهم فسبزوار به بالاترین قیمت رسید. سپس قیمت سهام فسبزوار کاهش یافت. نمودار زیر نشان‌دهنده روند قیمتی سهم فسبزوار است. قیمت سهام این شرکت برای دومین بار در تاریخ 1402/11/01 به بالاترین قیمت با ارزش بازار 19٬460 میلیارد تومان رسید. با توجه به چارت قیمت فسبزوار که با کاهش قیمت همراه است، در تاریخ 1402/11/24 ارزش بازار آن به 16٬016 میلیارد تومان رسیده است.

نمودار قیمتی فسبزوار

سوالات متداول

P/E تحلیلی فسبزوار چقدر است؟

با توجه به قیمت روز سهم در تاریخ 1402/11/24 نسبت پی بر ای فوروارد فسبزوار 3٫2 محاسبه شده است.

سود نقدی فسبزوار چقدر است؟

سود نقدی در تحلیل بنیادی فسبزوار به ازای هر سهم در سال مالی 1402 معادل 9٬433 ریال است.

مهم‌ترین سهامداران فسبزوار چه کسانی هستند؟

شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس با 68٫95 درصد سهامدار عمده فسبزوار محسوب می‌شود.

سود خالص هر سهم فسبزوار در سال مالی 1403 چقدر است؟

EPS تحلیلی فسبزوار منتهی به سال مالی 1403 به ازای هر سهم 12٬205 ریال برآورد شده است.

4.1/5 - (21 رای)
۹ دیدگاه
  1. سلام وقت بخیر
    شرکت در گزارش ماهیانه شهریور تا الان 518 هزار تن فروش اعلام کرده که احتمال بالا میزان فروشش از مقداری که در تحلیل در نظر گرفتید بیشتر میشه
    به خصوص اینکه در ماه‌های اخیر میانگین حدود 70 هزار تن می‌فروشه. که با فرض ادامه همین روند برای 3 ماه آینده مجموع فروش سالش به نزدیک 730 هزار تن می‌رسه که با مقدار شما 650 هزار تنی تحلیل شما اختلاف معنی داری دارد.

    ممنون میشم یک توضیحی بدید

    1. سلام، وقت شما هم بخیر باشه
      این مطلب مربوط به تاریخ 31 تیر ماه است. تحلیل‌ها در سایت انیگما به‌صورت لحظه‌ای آپدیت می‌شوند و شما می‌توانید از طریق لینک فسبزوار به تحلیل به‌روز این سهم دسترسی داشته باشید.

  2. بسیار لذت بردم از این تحلیل عالی. فقط کاش ایگما با یم استراتژی جدید در فروش بتونه هزینه عضویت را پایین بیاره که عموم مردم با سرمایه کم هستن بتونن از خدمات پولی سایت بهره مند بشن

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا