اخبار بورس

معاملات بورس چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

هفته جاری، هفته بسیار مهمی برای بازار سهام بود، این بازار نشان داد با فروکش کردن ریسک‌های سیاسی و نظامی پتانسیل رشد خوبی دارد.امروز بازار سهام معاملات خود را با افزایش تقاضای بیشتر نسبت به روز گذشته و مثبت آغاز کرد که علت آن را می‌توان انتشار قیمت دلار سامانه نیما و رشد آن به بالای 41 هزارتومان دانست.

 بورس در تعادل مطلق

در معاملات امروز، همچون روز معاملاتی قبل نمادهای هم‌وزن یا کوچکتر بازار وضعیت بهتری داشتند. با سپری شدن زمان معاملات، رفته رفته فشار فروش افزایش و بازار به سمت تعادل کامل رفت، به طوری‌که 50 درصد از بازار در در محدوده مثبت و منفی یک درصد معامله شدند.

چکیده معاملات بورسی امروز در یک جمله خلاصه می‌شود؛ «سیو سود فروشنده‌ها و امید به رشد دلار نیما برای خریداران». در واقع فروشنده‌ها در حالی که سود محدودی داشتند، یا سیو سود می‌کنند و یا سهام خود را جابه‌جا می‌کنند. خریدارهای بازار هم با امید به رشد ادامه‌دار دلار نیما همچنان سهام با قیمت پایین‌تر را بیشتر خریداری می‌کنند. برآیند این جمله باعث تعادل کامل در بازار شده است که البته این تعادل کامل ارزش معاملات خوبی دارد.

باید دقت کرد که که بازار سهام از منظر ارزش معاملات شرایط خوبی را دنبال می‌کند و عملا توانسته حوالی 4000 میلیارد تومان را برای معاملات خرد سهام تثبیت کند که این عدد با معاملات صندوق‌های اهرمی به بالای 5000 میلیارد می‌رسد.

با این تفاسیر که رقم ارزش معاملات نسبتا مطلوب است و نمادها در محدوده مثبت و منفی یک درصد معامله می‌شوند، می‌توان نتیجه گرفت که نمادهای بازار سهام در حال دست به دست شدن میان سهامداران هستند.

چرخش توجه از بزرگان به کوچکترها

سهام شاخص‌ساز پس از بازدهی خوبی که داشتند، زمانی که به تعادل رسیدند عملا یک فضای سیو سود و جابجایی در آنها آغاز شد. این بدان معناست که حقوقی‌ها و دارندگان اصلی این سهام برای اصلاح و بهینه‌کردن پرتفوی خود دست به جابجایی و بعضا سیو سود در این نمادها زدند.

با شروع این فضای سیو سود مشخصا سهامی که بازدهی خاصی در این برهه نداشتند، مورد اقبال قرار گرفتند. در واقع با شروع این اتفاق سهام هم‌وزن و مخصوصا هم وزن‌هایی که اخیرا به جای رشد ریزش داشتن مورد توجه خریداران قرار گرفتند.

بنابراین عملا می‌توان گفت در بازار جای بزرگان و کوچکترها عوض شده و بازار سهام به صورت مقطعی اقبالش به سمت سهام کوچکتر رفته است. البته با بیشتر شدن اطمینان نسبت به نرخ سامانه نیما امکان تغییر این روند وجود دارد.

 گزارش‌های ماهانه چراغ راه بعدی بازار

با انتشار گزارش ماهانه‌های فروردین، باید برای افزایش بازدهی در سهام کوچکتر، گزارش ماهانه‌ها را جدی‌تر گرفت. در کل امروز با انتشار گزارش ماهانه و گزارش‌های سالانه شرکت‌ها می‌توان گفت که تحلیل خوبی از عملکرد آنها در دسترس بازار است. به همین منظور تحلیل گزارش‌های ماهانه بسیار حائز اهمیت است.

 بازار از دیدگاه آماری

امروز شاخص کل 0.05 درصد منفی و شاخص کل هم‌وزن 0.61 درصد مثبت بود که نشانگر عملکرد بهتر شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل است.

امروز در بازار 402 نماد مثبت و 298 نماد منفی دنبال شدند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که کلیت بازار نسبت به روز گذشته بهتر عمل کرد.

بورس امروز با ارزش معاملات4000 میلیارد تومانی در حالی کار خود را به پایان رساند که 142 میلیارد تومان ورود پول حقیقی را تجربه کرد.

در بورس چهارشنبه 5 اردیبهشت چه گذشت؟

مهم‌ترین اخبار بورس امروز

یکی از اخبار مهمی که امروز منتشر شد، در خصوص افزایش نرخ تایر بود که در ادامه به آن پرداخته شده است:

تایری‌ها افزایش نرخ گرفتند

امروز خبری منتشر شد که با توجه به افزایش بهای تمام‌شده محصولات تولیدی که ناشی از افزایش نرخ جهانی مواد اولیه، نرخ مواد اولیه داخلی، انرژی و سایر عوامل و نهاده‌های تولیدی و بر اساس اخذ مجوزهای قانونی و تصمیمات اتخاذ شده در انجمن صنفی صنعت تایر مقرر شده است که نرخ تایرهای رادیال سواری از تاریخ 5 اردیبهشت 1403 به طور میانگین ۲۰ درصد افزایش یابد.    

در بازار ارز چه گذشت؟

پس از آنکه دلار و طلا با افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی با جهش قیمتی همراه شدند، در چند وقت اخیر و با کاهش تنش‌ها ریزش‌های جدی داشتند. از هفته گذشته که اوج تنش‌های سیاسی بود، تتر حوالی 9 هزارتومان و دلار حوالی 7هزارتومان کاهش را تجربه کرد.
در این هفته تقریبا هر روز دلار آزاد و درهم با گپ منفی بازگشایی شدند که سیگنال نزولی مناسبی به بازار بود. در همین حین رشد مداوم نرخ دلار نیما توجه‌ها را به سمت بازار سهام بیشتر جلب کرده است.

همانطور که در نمودار ذیل می‌توان مشاهده کرد دلار سامانه نیما هر روز رشد را تجربه می‌کند.

تغییرات نرخ نیما در 5 اردیبهشت 1403

بنابراین عملا می‌توان گفت انتظار می‌رود که بازار سهام از این پس بازدهی دلاری داشته باشد که این امر با مشاهده از ورود خوب پول حقیقی به بورس و همچنین معاملات نسبتا مناسب در کلیت بازار هم‌خوانی دارد.

امتیاز خود را ثبت کنید
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا