سرمایه‌گذاری

صندوق درآمد ثابت چیست؟

در اکثر جوامع، افراد سرمایه‌های با حجم پایین خود را در سبدی از اوراق یا دارایی‌های با ریسک کم سرمایه‌گذاری می‌کنند. یکی از روش‌‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. سرمایه‌گذاری از طریق این صندوق‌ها می‌تواند برای اشخاصی که زمان و دانش کافی برای سرمایه‌گذاری ندارند و قصد ورود به بازار سرمایه را دارند گزینه‌ی مناسبی باشد. ساز و کار صندوق‌های سرمایه‌گذاری بدین صورت است که مجموعه‌ای متشکل از افرادی با درک عمیق از بازار، دارایی اشخاص غیرحرفه‌ای را جمع‌‌آوری کرده و به‌عنوان یک واسط مالی آن را در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند که افراد با توجه به سرمایه و هدف خود یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کنند. صندوق‌ سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نوعی از این صندوق‌ها است. در این مقاله صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت و سازو کار آن و همچنین بهترین صندوق درآمد ثابت مورد بررسی قرار گرفته است.

برای آشنایی بیشتر با انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مقاله صندوق سرمایه گذاری چیست پیشنهاد می‌شود.

سازوکار صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

همانطور که گفته شد صندوق درآمد ثابت یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که در دارایی‌های با درآمد ثابت و کیفیت بالا مانند وام‌های دولتی، اسناد خزانه و بازارهای سهامی سرمایه‌گذاری می‌کنند. این نوع از صندوق‌ها به سرمایه‌گذاران نرخ بازده ثابتی را بر اساس شرایط و مدت پرداخت ارائه می‌کنند که پرداخت سود می‌تواند ماهانه، سه‌ماهه یا سالانه باشد. عمده دارایی‌های این نوع از صندوق‌ها، گواهی سپرده بانکی و اوراق بهادار با درآمد ثابت هستند و بخش کمی نیز از سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی تشکیل می‌شود. همین امر باعث شده که این صندوق به‌عنوان یکی از کم‌ریسک‌ترین ابزارهای سرمایه گذاری در بورس شناخته شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ترکیب دارایی صندوق‌های درآمد ثابت مطالعه امیدنامه و اساسنامه این صندوق‌ها پیشنهاد می‌شود.

ترکیب دارایی‌های صندوق درآمد ثابت

طبق مصوبه مورخ 1401/10/28 سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سقف سرمایه‌گذاری در سهام توسط این صندوق‌ها، حداكثر 10 درصد از ارزش كل دارایی‌های صندوق است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت می‌توانند حداكثر به میزان 3 درصد از ارزش كل دارایی‌های صندوق را به سرمایه‌گذاری در واحدهای سرمایه‌گذاری نزد یک صندوق اختصاص دهند.

شرحدارایی سهامدارایی اوراق با درآمد ثابت
صندوق‌های با درآمد ثابتحداکثر 10 درصدبین 70 تا 90 درصد از کل دارایی‌های صندوق

تعداد کل صندوق‌های درآمد ثابت در تاریخ 1403/01/14 برابر 118 عدد و مجموع ارزش خالص دارایی‌های این دسته، 4٬422٬452 میلیارد ریال است.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت چگونه است؟

صندوق‌های درآمد ثابت به دو نوع صندوق‌های قابل معامله (EFT) و صندوق‌های خارج از بورس (صدور و ابطال) تقسیم می‌شوند.

صندوق‌های صدور و ابطال صندوق‌های غیر قابل معامله در بورس هستند که برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها نیاز به کد بورسی نیست. زیرا باید برای سرمایه‌گذاری در آن به صورت حضوری و یا از طریق سایت‌های صندوق‌های درآمد ثابت اقدام کرد. در صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری از نوع صدور و ابطال سرمایه‌گذار به طور مستقیم سرمایه‌گذاری می‌کند و هنگامی که قصد خارج کردن سرمایه خود را داشته باشد، با کسر هزینه‌هایی از جمله هزینه‌های NAV ابطال و کارمزد معاملات، مبلغ واریزی خود را دریافت می‌کند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس بر روی سبدهای متنوعی مانند سهام، سپرده بانکی، اوراق بهادار و… به صورت غیر مستقیم سرمایه‌گذاری می‌کنند. بر خلاف صندوق‌های صدور و ابطال برای انجام معاملات در این صندوق نیازمند کد بورسی بوده و صندوق‌های EFT مانند سهام معامله می‌شوند. همچنین محاسبه NAV یا خالص ارزش دارایی به صورت لحظه‌ای در این صندوق از مزیت‌های آن محسوب می‌شود.

ریسک و بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری

در بین انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، نسبت به سایر صندوق‌ها ریسک کمتری دارد. به این دلیل که درصد زیادی از دارایی‌های خود را در اوراق با درآمد ثابت (اوراق مشارکت) که پشتوانه آن‌ها می‌تواند دولت و نهادهای دولتی، بانک‌مرکزی و شرکت‌های مختلف باشند، سرمایه‌گذاری می‌کنند. همچنین با توجه به این که درصد کمی از دارایی‌های این صندوق از سهام‌ تشکیل شده است، در بازه‌های زمانی که بازار روند نزولی دارد، ریسک کمتری نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار دارد؛ در نتیجه سرمایه‌گذاری در این صندوق می‌تواند برای افراد ریسک‌گریز انتخاب معقولی باشد.

سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت مناسب چه افرادی است؟

کسب بیشترين بازدهی به همراه حداقل ريسک همواره مطلوب سرمایه‌گذاران است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به دلیل ریسک پایین نسبت به سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مناسب افرادی ریسک‌گریز با دانش و زمان محدود هستند. این افراد می‌توانند با استفاده از دانش تحلیلگران به سود مورد انتظار خود دست پیدا کنند. این نوع از سرمایه‌گذاری برای افرادی مناسب است که می‌خواهند با کمترین میزان ریسک به سود برسند. در واقع با سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت هیچ‌گاه متحمل ضرر نخواهند شد اما در مقابل با توجه به اینکه ریسک و بازده رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند، سود زیادی نیز نخواهند کرد.

تفاوت سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی این است که علی‌رغم کم‌ریسک بودن سپرده‌گذاری در بانک، امکان شیفت بین بازارها وجود ندارد؛ این امکان یکی از مزیت‌های صندوق درآمد ثابت است. سپرده‌گذاری در بانک همچون سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت سرمایه‌ی اولیه‌ی سرمایه‌گذار را با ریسک پایین حفظ می‌کند. همچنین یکی دیگر از مزایای این صندوق‌ها، نقد کردن پول بدون جریمه (برخلاف سپرده‌های بانکی) و قابل معامله بودن است.

انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت بورس

صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت جزو ایمن‌ترین سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم محسوب می‌شود. زیرا همانطور که گفته شد ریسک در این نوع سرمایه‌گذاری پایین است و میزان سود معینی از طریق صندوق‌های سرمایه‌پذیر به افراد پرداخت می‌شود. اما برای انتخاب بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت در بورس باید به نکاتی از جمله عملکرد و میزان سود دهی، نحوه معامله و نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، میزان تقسیم سود، ارزش معاملات و نقدشوندگی و بازارگردانی این صندوق‌ها توجه داشت. با بررسی هر کدام از موارد ذکرشده می‌توان در نهایت سودآورترین صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت را انتخاب کرد و سرمایه‌گذاری خود را انجام داد.

بهترین صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کدام است؟

در جدول زیر، لیست بهترین صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری‌ درآمد ثابت از لحاظ بیشترین بازدهی سالانه با توجه به اطلاعات منتشرشده در سامانه فیپیران ذکر شده‌اند. در این میان صندوق گنجینه آینده روشن که صندوق درآمد ثابت کارگزاری بانک آینده است، با بازده سالیانه بیش از 42 درصد به‌عنوان بهترین صندوق درآمد ثابت محسوب می‌شود. پس از آن صندوق سپهر سود مند سینا با 30٫18 درصد بازدهی در رتبه دوم برترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت از نظر بازدهی سالانه قرار دارد. در نهایت صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت آریا، 28٫96 درصد بازدهی سالانه کسب کرده است.

بهترین صندوق درآمد ثابت

مزایا و معایب صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

قیمت‌ها در بازار سهام نوسان دارند و سرمایه‌گذاری در بورس می‌تواند منجر به سود یا زیان زیادی شود. بنابراین یکی از مهم‌ترین مزایای صندوق درآمد ثابت نسبت به بازار بورس این است که پرداخت سود ثابت و با ثبات در این صندوق‌ها می‌تواند تا حدی خسارات ناشی از کاهش قیمت سهام را جبران کند. در نتیجه، اینگونه سرمایه‌گذاری‌های مطمئن به تنوع بخشیدن به دارایی‌های یک سبد سرمایه‌گذاری کمک می‌کند.

اگر چه صندوق درآمد ثابت مزایای زیادی برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز دارد، اما باید پیش از سرمایه‌گذاری به معایب این نوع صندوق‌ها نیز آگاه باشیم.

هر چند تمهیدات زیادی برای سودآور بودن سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت به عمل آمده است اما همچنان احتمال وقوع زیان در این روش از سرمایه‌گذاری وجود دارد. بنابراین سرمایه‌گذاران باید به ریسک‌های سرمایه‌گذاری در صندوق توجه کنند. در ادامه به برخی از انواع ریسک‌هایی که صندوق‌های درآمد ثابت با آن‌ها مواجه هستند، اشاره شده است:

ریسک تورم

اولین و مهم‎‌ترین موضوع در صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، ریسک تورم است. در اقتصاد ایران با وجود تحریم‌ها، نرخ تورم همواره رو‌ به رشد است؛ با توجه به ثابت ماندن اصل پول سرمایه‌گذار در این نوع صندوق‌ها، ارزش سرمایه وی در شرایط تورمی کاهش می‌یابد. به‌عنوان مثال، اگر اوراق بدهی با نرخ ثابت 2 درصد بازدهی بپردازد و تورم 1.5 درصد افزایش یابد، سرمایه‌گذار ضرر می‌کند و تنها 0.5 درصد بازدهی واقعی به دست می‌آورد.

ریسک تغییرات نرخ بهره

دومین معضل ریسک تغییرات نرخ بهره است؛ در صندوق‌های درآمد ثابت ممکن است سرمایه‌گذاران با ریسک نرخ بهره مواجه شوند. این ریسک در محیطی اتفاق می‌افتد که نرخ بهره بازار در حال افزایش است. در این صورت، سرمایه شخص در سرمایه‌گذاری گره خورده است و نمی‌تواند آن را با کسب درآمد بالاتر بدون زیان اولیه وارد کار کنند.

ریسک کاهش ارزش دارایی‌های صندوق

قیمت اوراق بهادار در بازار تابع عواملی همچون وضعیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، صنعت موضوع فعالیت و وضعیت ناشر و ضامن آن است. اگر قیمت این اوراق کاهش یابد، صندوق متوجه ضرر خواهد شد که میزان این ضرر بستگی به درصد سرمایه‌گذاری در آن‌ دسته از اوراق توسط صندوق دارد.

ریسک کاهش ارزش بازاری واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق

به‌طور کلی انتظار می‌رود که قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق درآمد ثابت در بورس نزدیک به ارزش خالص دارایی‌های آن‌ها باشد. در مواقعی ممکن است که قیمت بازاری واحدهای سرمایه‌گذاری به‌دلیل عملکرد عرضه و تقاضا بیشتر یا کمتر از ارزش خالص دارایی‌های صندوق باشد. بدین صورت حتی در صورت عدم کاهش ارزش خالص دارایی‌های صندوق، ممکن است سرمایه‌گذار با کاهش قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری در بورس نسبت به قیمت خرید خود مواجه شده و دچار زیان شود.

ریسک نکول اوراق بهادار (default risk)

بخش عمده دارایی‌های صندوق‌های درآمد ثابت، اوراق بهادار هستند. این احتمال همواره وجود دارد که منتشرکننده اوراق کوپن اوراق را در زمان سررسید پرداخت نکند. در واقع سود ثابت صندوق پرداخت نشده است که بازدهی صندوق را با ریسک مواجه می‌کند.

ریسک نقدشوندگی واحدهای ابطال‌شده

صندوق‌های درآمد ثابت فاقد رکن ضامن نقدشوندگی هستند؛ در صورتی‌که دارنده واحد سرمایه‌گذاری قصد ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری را داشته باشد، مدیر در ابتدا از محل وجوه نقد صندوق اقدام به پرداخت وجوه واحدهای سرمایه‌گذاری می‌کند. چنانچه وجوه نقد کفاف بازپرداخت واحدهای ابطال‌شده را نداشته باشد، مدیر صندوق مطابق اساسنامه اقدام به فروش دارایی‌های صندوق می‌کند تا وجه مورد نیاز را تهیه کند.

صندوق درآمد ثابت یا اوراق خزانه

اوراق اخزا یا اوراق خزانه اسلامی یک ابزار تامین مالی مبتنی بر بدهی است. این اوراق توسط دولت و برای رفع کسری بودجه منتشر می‌شود و یکی از تفاوت‌های آن با سایر اوراق بهادار کوپن نداشتن آن است که به معنی عدم دریافت سود دوره‌ای توسط دارندگان است. این اوراق ریسک نکول ندارند و ریسک نقدشوندگی آن‌ها بسیار پایین است. با توجه به این که اوراق اخزا همچون صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کم‌خطر هستند ولی می‌توانند به‌علت تغییرات نرخ بهره موجب زیان سرمایه‌گذاران شوند.

انتخاب بهترین روش سرمایه‌گذاری

صندوق‌ سرمایه‌گذاری درآمد ثابت با توجه به مزیت‌های ذکرشده در مقاله مناسب افراد ریسک‌گریز است. سرمایه‌گذاران می‌توانند برای کسب بازدهی بیشتر درصدی از سرمایه خود را در سایر صندوق‌های با بازدهی بالاتر، سرمایه‌گذاری کنند. یکی از این روش‌ها سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی است. برای آشنایی بیشتر با این نوع صندوق‌ها مقاله صندوق سهامی چیست پیشنهاد می‌شود.

یکی دیگر از راه‌های کسب سود، سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس است. افراد می‌توانند علاوه بر سرمایه‌گذاری در بهترین صندوق‌‌های درآمد ثابت بورسی، در بازار سرمایه با تحمل ریسک بیشتر به سوددهی بالاتری دست پیدا کنند. توصیه می‌شود سرمایه‌گذارانی که دانش و تجربه کافی برای سرمایه‌گذاری در بورس را ندارند، سرمایه خود را از طریق سبدگردانی سرمایه‌گذاری کنند.

در این راستا مرجع تحلیل بنیادی انیگما سبدی را به‌صورت هفتگی منتشر می‌کند که 5 سهم از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار را پیشنهاد می‌دهد. این سبد امکان سوددهی بالا با کمترین ریسک را به سرمایه‌گذاران می‌دهد. همچنین با تهیه پرتفوی سهام ارائه شده توسط انیگما، امکان مشاوره رایگان تیم تحلیلی انیگما نیز فراهم شده است.

3/5 - (2 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا