تحلیل‌ بنیادی

شستا چقدر می‌ارزد؟ ارزش گذاری شستا به 2 شیوه متفاوت

ارزش گذاری شستا به‌عنوان یکی از بازوهای اقتصادی سازمان تامین اجتماعی در این مقاله انجام شده است. شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی‌ (شستا) در سال ۱۳۶۵ به عنوان شرکت سهامی خاص تاسیس و در مجمع عمومی سال ۱۳۷۹ به سهامی عام تغییر یافت. شستا در حوزه‌های مختلفی از جمله نفت، گاز و پتروشیمی، زنجیره تامین تولید و توزیع دارو، کانی‌های فلزی و غیرفلزی، تولید برق و نیروگاه، سیمان و ساختمان، حمل و نقل، بورس و بیمه و… فعالیت می‌کند. در این مقاله خالص ارزش دارایی‌های شستا با دو رویکرد متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است.

در مقاله تحلیل شستا می‌توانید به تحلیل بنیادی این شرکت از طریق بررسی پرتفوی بورسی و غیربورسی آن دسترسی داشته باشید.

دارایی‌های بورسی شستا

ارزش گذاری پرتفوی بورسی شستا مهم‌ترین بخش محاسبه خالص ارزش دارایی‌های آن است. شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌ اجتماعی در پرتفوی بورسی خود سهام دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ مانند سرمایه‌گذاری دارویی تامین، سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین، سرمایه‌گذاری صباتامین و… را در اختیار دارد. این هلدینگ‌ها در 9 صنعت اصلی حضور فعال دارند. جدول زیر شامل بخشی از پرتفوی بورسی شستا به همراه حوزه فعالیت هر یک از شرکت‌ها است. در این جدول درصد مالکیت شستا از این سهام نیز وجود دارد.

نام شرکتدرصد سهامحوزه فعالیت
سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)69%سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاهی
سرمایه‌گذاری صبا تامین85%ارائه خدمات مالی
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران24%خدمات حمل و نقل دریایی
سرمایه‌گذاری صدر تامین (تاصیکو)32%سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی
سرمایه‌گذاری سیمان تامین89%سرمایه‌گذاری در حوزه سیمان، عمران و حمل و نقل
سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)35%سرمایه‌گذاری در صنعت دارو شامل تولید مواد اولیه، محصول نهایی و توزیع

محاسبه خالص ارزش دارایی‌های شستا

شیوه متداول ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی شرکت‌ها در بازار بر اساس قیمت‌ تابلو است. آنچه در تحلیل بنیادی مطرح است، قیمت تابلو هر یک از سهم‌ها، خود با ارزش واقعی آن سهم، تفاوت دارد. جدول زیر قیمت روز و ارزش واقعی دارایی‌های مهم شستا را نشان می‌دهد.

ارزش پرتفوی بورسی شستا

در ادامه با توجه به جدول فوق، شستا به دو روش متفاوت ارزش گذاری شده است.

روش اول

در روش اول ارزش دارایی‌های بورسی شستا، مطابق با قیمت تابلو معاملاتی هر سهم لحاظ شده است. در این روش خالص ارزش دارایی‌های این شرکت به ازای هر سهم، 1,343 ریال است. با توجه به قیمت روز در تاریخ 27 آبان 1400 نسبت P/NAV این شرکت 81 درصد است. در ادامه نمودار درختی دارایی‌های بورسی شستا بر مبنای ارزش‌ روز پرتفوی بورسی این شرکت، نمایش داده شده است.

روش اول ارزش‌گذاری شستا

روش دوم

برای ارزش گذاری به روش دوم، ارزش واقعی هر شرکت لایه به لایه برآورد و تاثیر آن در شرکت بالادست لحاظ شده است. برای مثال می‌دانیم که شستا مالکیت 86 درصد از صبا را در اختیار دارد و صبا نیز مالک 33 درصد از سهام تاصیکو است و تاصیکو نیز 8 درصد از ومعادن را در اختیار دارد.

در محاسبات روش دوم به جای قرار دادن قیمت روز ومعادن در محاسبه NAV تاصیکو، NAV ومعادن مورد استفاده قرار گرفته است. همینطور در محاسبه NAV صبا نیز به جای قیمت روز تاصیکو، NAV محاسبه شده آن مورد استفاده قرار گرفته شده است و در ادامه NAV شستا با NAV به دست آمده تاصیکو محاسبه شده است. در ادامه نمودار درختی دارایی‌های شستا در روش دوم ارزش‌گذاری قابل مشاهده است.

روش دوم ارزش‌گذاری شستا

همان‌طور که مشاهده شد در این روش ارزش گذاری شستا، ارزش واقعی سهام شستا 2,180  ریال است. نسبت P/NAV شستا در این روش 50 درصد است.

در محاسبه NAV شستا علاوه بر پرتفوی بورسی، پرتفوی غیربورسی شرکت نیز ارزش‌گذاری شده است. مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی شستا در هر دو روش به یک میزان لحاظ شده است که این مقدار طبق محاسبات انجام شده توسط تیم تحلیلی انیگما، بیش از 45 هزار میلیارد تومان است.

برای آشنایی بیشتر با تحلیل بنیادی و انواع روش‌های آن مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

سود مجمع شستا

سود شستا به ازای هر سهم در سال مالی منتهی به 1401/03/31، 130 ریال است. مجمع عمومی عادی سالیانه شستا طبق گزارشات منتشر شده در سامانه کدال، در تاریخ 1401/07/27 برگزار شد. در این مجمع سود نقدی شستا از محل سود قابل تخصیص (شامل سود سال 1401 و سود انباشته انتهای دوره) 135 ریال به ازای هر سهم تصویب شده است. طبق اطلاعیه زمان‌بندی پرداخت سود شستا، سود نقدی سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های دارای کد سجام در تاریخ 30 آبان و سود نقدی سهامداران حقوقی دارای کد سجام در تاریخ 30 آذر 1401 به شماره حساب معرفی شده در سامانه سجام، واریز شده است. زمابندی پرداخت سود نقدی شستا برای سهامداران حقیقی و حقوقی که تاکنون کد سجام دریافت نکرده‌اند نیز مطابق جدول زیر است.

نوع سهامدارتاریخ پرداخت سود نقدی
سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها1401/10/27
سهامداران حقوقیاز تاریخ 1401/11/15 به بعد

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها و سهامداران حقوقی برای دریافت سود نقدی باید شماره حساب خود را اعلام کنند. شماره حساب باید در سربرگ شرکت و طبق فرم منتشر شده در سامانه کدال به همراه امضای صاحبان امضا مجاز و مهر شرکت ارائه شود.

سهامداران حقیقی نیز می‌توانند به همراه کارت ملی و کد بورسی خود به‌صورت حضوری به شعب بانک رفاه کارگران در سراسر کشور مراجعه و سود خود را دریافت کنند.


سوالات متداول

ارزش گذاری شستا چگونه انجام می‌شود؟

شستا از طریق محاسبه ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی آن ارزش گذاری می‌شود. در این ارزش گذاری می‌توان ارزش پرتفوی بورسی را طبق تابلو معاملاتی محاسبه کرد. همچنین در روش دیگر می‌توان ارزش شستا را از طریق NAV شرکت‌های زیرمجموعه پرتفوی بورسی آن سنجید.

شستا چقدر می‌ارزد؟

NAV شستا با در نظر گرفتن قیمت روز پرتفوی بورسی آن مطابق تابلو معاملاتی، 81 درصد محاسبه شده است.

DPS شستا چقدر است؟

سود نقدی منتهی به سال مالی 1401 شستا 135 ریال به ازای هر سهم تصویب شده است.

4.7/5 - (14 رای)
۲ دیدگاه
  1. حال که ارزش شستا براورد گردید وکارشناس رسمی هم بر مبنای تعداد افزایش سهم 100 تومان براورد نموده چرا شرکت زیر قیمت قانونی دست بفروش میزند وارزش سهم را پائینتر از قیمت قانونی معامعله مینماید فرضا میگویند سهامدار ارزان نفروشد وقتی بازار گردان با حجم بالای که سهم دراختیار دارد وتوسط سیستم میتواند قیمت را حتی زیر 50 تومان ببرد چ.ن هیچ حقیقی توان مقابله را ندارد تخلفات مکرر بازارگردان ازچشم کسی پوشیده نیست ولی سازمان بورس توان مقابله با ان را ندارد

  2. اگر واقعا این چیزهائی که میگوئید درست هست واقعا از مردی ومردانگی به دور است.ونه خدا خوشش میاد نه بنده خدا خدا ممکنه از حق خودش بگذرد ولی حق‌الناس رانمگذرد.وممکن است چند صباحی را راحت زندگی کنن ولی بلخره ی جائی تاوان خواهن داد.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا