مقالات تحلیل‌ بنیادی

بهترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری سیمانی در خرداد 1401 کدام‌اند؟

طی هفته‌های پایانی خرداد 1401 شاهد معاملات عجیب سیمان در بورس کالا بودیم. این موضوع منجر شد که گروه سیمانی مجدد مورد توجه فعالین بازار سرمایه قرار گیرد. معاملات 21 تا 25 خرداد این گروه در بورس کالا در برخی موارد با رقابت‌های 60 الی 80 درصدی نسبت به قیمت پایه همراه بود. در بازار آزاد نیز قیمت سیمان در این هفته‌ رشد حدود 30 تا 50 درصدی را تجربه کرد. به همین دلیل در این مقاله به تحلیل بنیادی و ارزیابی 3 شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری سیمانی و محاسبه NAV هر یک پرداخته شده است.

برای آشنایی بیشتر با صنعت سیمان، مقاله‌های تحلیل بنیادی سیمان در ایران و ارزنده‌ترین شرکت‌های سیمانی بر اساس تحلیل بنیادی پیشنهاد می‌شود.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری سیمانی

حدود 10 درصد سیمان دنیا در ایران و پانزده کشور همسایه مصرف می‌شود. در سال 1400، تعداد 79 واحد تولیدي با ظرفیت تولید سالانه حدود 85,8 میلیون تن سیمان، موفق به تحویل نزدیک به 62,5 میلیون تن سیمان شده است. از این میزان توزیع، حدود 58,3 میلیون تن آن در داخل کشور مصرف و نزدیک به 4,2 میلیون تن صادر شده است. لازم به ذکر است حدود 9,4 میلیون تن صادرات کلینکر نیز در سال 1400 صورت گرفته است.

برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری عمدتا در حوزه سیمان سرمایه‌گذاری می‌کنند که اصطلاحا به آن‌ها شرکت‌های سرمایه‌گذاری سیمانی گفته می‌شود. یکی از هلدینگ‌های تخصصی سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان، ساختمان، حمل و نقل و صنایع وابسته، هلدینگ سیمان تامین است که سهام آن با نماد «سیتا» در بازار سرمایه معامله می‌شود. شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان نیز با نماد «سیدکو» در این حوزه فعال می‌باشد.

همچنین شرکت سیمان فارس و خوزستان با نماد «سفارس» یکی از پنج هلدینگ صنعت سیمان کشور است که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در 13 شرکت سیمانی و 9 شرکت غیرسیمانی سرمایه‌گذاری کرده است. در ادامه به بررسی پرتفوی بورسی و غیربورسی هر یک از این شرکت‌ها و محاسبه NAV آن‌ها پرداخته شده است.

مقاله پیشنهادی : لیست بهترین سهم با کمترین p/e تحلیلی

پرتفوی بورسی سیتا، سیدکو و سفارس

بخش عمده‌ای از دارایی‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری، پرتفوی بورسی آن‌ها می‌باشد. پرتفوی بورسی شرکت‌ها باتوجه به تعداد سهام آن‌ها و قیمت لحظه‌ای هر نمادها در سایت www.tsetmc.com محاسبه می‌شود. در ادامه به بررسی پرتفوی بورسی 3 شرکت سرمایه‌گذاری سیتا، سیدکو و سفارس پرداخته شده است. جداول زیر بخش مهمی از تعداد سهام و ارزش پرتفوی بورسی هر یک را نشان می‌دهد.

پرتفوی بورسی سیتا
پرتفوی بورسی سیتا
پرتفوی بورسی سیدکو
پرتفوی بورسی سیدکو
پرتفوی بورسی سفارس
پرتفوی بورسی سفارس

میزان مازاد ارزش پرتفوی بورسی سفارس از دو شرکت دیگر بیشتر و معادل 12,268 میلیارد تومان می‌باشد. همچنین طبق محاسبات انجام شده مازاد ارزش پرتفوی بورسی سیتا 11,504 میلیارد تومان و سیدکو 3,656 میلیارد تومان است.

پرتفوی غیربورسی سیتا، سیدکو و سفارس

پرتفوی غیربورسی نیز بخش دیگری از دارایی‌های یک شرکت سرمایه‌گذاری می‌باشد که لازم است مازاد ارزش آن مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه برای محاسبه دقیق NAV شرکت‌های فوق، پرتفوی غیربورسی هریک مورد بررسی قرار گرفته است.

پرتفوی غیربورسی سیتا
پرتفوی غیربورسی سیتا
پرتفوی غیربورسی سیدکو
پرتفوی غیربورسی سیدکو

شرکت تولیدی سیمان فیروزکوه که در پرتفوی غیربورسی هلدینگ سیمان تامین و شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان وجود دارد، سالیانه حدود یک میلیون تن سیمان تولید می‌کند که از این محل در سال 1401 می‌تواند حدود 700 میلیارد تومان فروش و 300 میلیارد تومان سود خالص داشته باشد.

  • نکات تحلیل و ارزش‌گذاری تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بخش NAV انیگما قابل مشاهده می‌باشد. طبق ارزش‌گذاری تیم تحلیلی انیگما مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی سیتا 7,208 میلیارد تومان و سیدکو 1,256 میلیارد تومان می‌باشد.

پرتفوی غیربورسی سفارس

    پرتفوی غیربورسی سفارس

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی سفارس 107 میلیارد تومان برآورد شده است. در ادامه طبق ارزش‌گذاری‌های انجام شده به محاسبه NAV شرکت‌های سرمایه‌گذاری سیمانی پرداخته شده است.

تحلیل بنیادی شرکت‌های سرمایه‌گذاری سیمانی

ارزندگی شرکت‌های سرمایه‌گذاری را می‌توان با نسبت P/NAV سنجید. از سویی لازم است نسبت پی به ان‌ای‌وی هر شرکت در گروه خود مورد بررسی قرار گیرد. برای محاسبه NAV  هر یک از این شرکت‌های فوق حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، نسبت P/NAV  هریک محاسبه و نمایش شده است.

تحلیل بنیادی سرمایه‌گذاری سیمانی

طبق جدول فوق سیتا با نسبت P/NAV ،58/9 ارزنده‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری سیمانی می‌باشد. پس از آن سیدکو با نسبت پی به ان‌ای‌وی 71/9 و سفارس 79/8 در رده‌های بعدی این جدول قرار دارند.

شما می‌توانید برای برقراری ارتباط با کارشناسان انیگما و دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خود را در بخش دیدگاه‌ها وارد کنید.

4/5 - (1 رای)
۲ دیدگاه
  1. سلام و وقت بخیر
    بنده فارغ التحصیل کارشناسی عمران و ارشد MBA هستم
    پس از رسیدن به رده های مدیریت در کارهای عمرانی به دلیل آشنایی با بازارهای مالی به این تخصص علاقمند شدم.
    در حال حاضر حدود دو سال است که به صورت شخصی در بازار بورس تهران فعالیت دارم
    قطعا کار کردن با متخصصینی چون شما برای بنده ارزشمند است.
    سوالی که داشتم اینه که آیا امکان همکاری (به هر صورت که آن مجموعه مدنظر داشته باشد.) برای شما مقدور هست؟
    پیشاپیش تشکر میکنم

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا