تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی نوری – شرکت پتروشیمی نوری

در این مقاله تحلیل نوری به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد آروماتیکی در ایران انجام شده است. شرکت پتروشیمی نوری یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های آروماتیکی دنیا محسوب می‌شود که با ظرفیت اسمی 4٬458 هزار تن در سال در رده اول صنعت تولید آروماتیک قرار دارد. همچنین این شرکت باتوجه به سهم 21 درصدی از فروش کل مجموعه شرکت پتروشیمی خلیج فارس به‌عنوان یکی از وزنه‌های مهم و سرآمد در عرصه تولید محصولات پتروشیمی به‌شمار می‌رود. در ادامه علاوه بر تحلیل بنیادی نوری به بررسی صنعت آن نیز پرداخته شده است. بررسی جایگاه پتروشیمی نوری در صنعت، پیش‌بینی سود خالص هر سهم و محاسبه P/E تحلیلی از دیگر موارد اشاره‌شده در این مقاله هستند.

  • می‌توانید در مقاله تحلیل بنیادی چیست با مفاهیم این تحلیل در بازار سرمایه بیشتر آشنا شوید.

بررسی صنعت آروماتیک

در کشور ایران پنج شرکت پتروشیمی نوری، اصفهان، بندر امام، بوعلی سینا و تبریز محصولات آروماتیکی تولید می‌کنند. پتروشیمی بوعلی سینا و پتروشیمی بندر امام بعد از پتروشیمی نوری در جایگاه دوم و سوم تولیدکنندگان محصولات این صنعت قرار دارند. همچنین مجموع ظرفیت تولید بنزن در کشور 907 هزار تن، پارازایلین 1 میلیون و 374 هزار تن، ارتوزایلین 140 هزار تن و تولوئن 73 هزار تومان است. در جدول زیر میزان تولید محصولات آروماتیکی 5 شرکت فعال در این صنعت آورده شده است.

نمودار میزان تولید محصولات آروماتیک

مقاله پیشنهادی: تحلیل بوعلی

جایگاه نوری در صنعت پتروشیمی

شرکت پتروشیمی خلیج‌فارس با در اختیار داشتن 15 شرکت تولیدی و خدماتی، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های پتروشیمی در خاورمیانه شناخته می‌شود. این شرکت از نظر تولید، اولین شرکت در ایران و دومین شرکت در خاورمیانه محسوب می‌شود. مجتمع پتروشیمی نوری با ظرفیت تولید 750 هزار تن پارازایلین در سال، یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های تولید مواد آروماتیک در جهان است. از مهم‌ترین رقبای نوری می‌توان به شرکت‌های سانگ‌یانگ کره جنوبی با ظرفیت تولید 600 هزار تن در سال و شرکت تولید مواد آروماتیک کویت (KARO) با ظرفیت تولید 820 هزار تن در سال از این محصول، اشاره کرد.

مهم‌ترین سهامداران در تحلیل نوری

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 68/67 درصد از سهام نوری، سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود. در ادامه سهامداران عمده بالای یک درصد نوری قابل مشاهده هستند.

سهامداران نوری

با مراجعه به مرجع تحلیل بنیادی انیگما امکان مشاهده تمامی سهامداران بالای یک درصد و زیر یک درصد پتروشیمی نوری به‌صورت عادی و تلفیقی وجود دارد. در حالت تلفیقی نیز شرکت صنایع خلیج فارس با حدود 70 درصد از سهام نوری مهم‌ترین سهامدار آن به‌شمار می‌آید.

محصولات شرکت پتروشیمی نوری

محصولات آروماتیک شرکت پتروشیمی نوری شامل بنزن، پارازایلین و ارتوزایلین هستند که جزو محصولات اصلی و نهایی این مجتمع طبقه‌بندی می‌شوند. این محصولات در صنایع پایین‌دستی مانند سموم دفع آفات، صنایع رنگ‌سازی، رزین‌ها، بطری‌های یکبار مصرف، تهیه اتیل بنزن و فنل، مواد شوینده، تولید پلی‌استرها و… مورداستفاده قرار می‌گیرند. محصولات فرعی مجتمع نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین خوراک‌های واحدهای الفینی و همچنین قابل استفاده در صنایع پالایشگاهی، پتروشیمیایی و سوخت هستند. در جدول زیر محصولات شرکت پتروشیمی نوری، ظرفیت و کاربرد هر یک آمده است.

نام محصولاتظرفیت تولید هزارتن در سالکاربرد
پارازایلین750ماده اولیه الیاف مصنوعی، رزین‌ها، پلاستیک‌ها، پلی‌استرها و پلی‌اکریل‌ها
بنزن330استایرن، ماده اولیه پاک‌کننده‌ها، پلاستیک‌ها، شوینده‌ها، حشره‌کش‌ها و رنگ‌ها
ارتوزایلین80ماده اولیه نرم‌کننده‌ها، پلاستیک‌ها و رزین‌ها
محصولات سنگین1980خوراک واحدهای پالایشگاهی و سوخت
محصولات سبک380خوراک واحدهای الفینی
رافینیت679خوراک واحدهای الفینی
گاز مایع76خوراک واحدهای الفینی و سوخت
پنتان47خوراک واحدهای الفینی
آروماتیک سنگین16مصرف در واحدهای الفینی
نفتای سبک
(تصفیه‌شده)
120مواد اولیه شرکت‌های پتروشیمی

حدود 44 درصد از ظرفیت کل محصولاتشرکت، محصولات سنگین است که به‌عنوان خوراک واحدهای پالایشگاهی و سوخت مصرف می‌شود.

فرآیند تولید و فروش نوری

عمده تولیدات این شرکت متکی بر خوراک مایع و گاز است. مجتمع پتروشیمی نوری شامل 12 واحد فرآیندی و یک واحد ذخیره و انتقال محصولات است. این واحدها وظیفه دریافت خوراک، تولید محصول و انتقال آن را بر عهده دارند. کنترل عملیاتی تمامی واحدها از طریق سیستم پیشرفته کنترلی FCS/DCS و توسط نیروی انسانی مجرب و تحصیل‌کرده انجام می‌شود.

ارائه محصولات به بازارهای صادراتی از طریق بازوی بازرگانی شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج‌فارس، عرضه محصولات در بورس کالا و مبادلات بین مجتمعی (خط لوله و تانکری) صورت می‌پذیرد. محصولات اصلی شرکت پتروشیمی نوری و مقاصد مصرف آن‌ها در زنجیره ارزش در تصویر زیر آمده است.

زنجیره ارزش پتروشیمی نوری

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی نوری

مشتریان داخلی شرکت پتروشیمی نوری شامل مجتمع‌های پتروشیمی و صنایع استراتژیک داخلی، تولیدکنندگان داخلی محصولات صنایع پایین‌دستی و توزیع‌کنندگان هستند. جدول زیر مقدار فروش هر یک از محصولات شرکت و پیش‌بینی آن‌ها تا پایان سال مالی 1402 در تحلیل نوری را نشان می‌دهد.

فروش در تحلیل بنیادی نوری

نرخ فروش محصولات این شرکت در داخل کشور براساس نرخ‌های مصوب شرکت ملی صنایع پتروشیمی و نرخ فروش محصولات خارج از کشور مطابق نرخ بازارهای جهانی تعیین می‌شوند. قیمت محصولات شرکت بر همین اساس در جدول زیر آمده است.

نرخ فروش محصولات شرکت

در تحلیل نوری، باتوجه به مقدار و قیمت فروش محصولات، درآمد عملیاتی شرکت در دوره 3 ماهه ابتدای سال 1402 مبلغ 21٬795 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال 1401 حدود 5 درصد کاهش داشته است. این کاهش ناشی از کاهش نرخ فروش محصولات بوده است. پیش‌بینی می‌شود درآمد عملیاتی نوری در پایان سال مالی 1402 بیش از 158 هزار میلیارد تومان باشد.

مبلغ فروش نوری

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل نوری

میعانات گازی به‌عنوان یکی از خوراک‌های اصلی این شرکت با حدود مصرف 4٫5 میلیون تن در سال (120 بشکه در روز) از پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی و پالایشگاه گاز پارسیان تامین می‌شود. همچنین بنزین پیرولیز نیز از پتروشیمی جم (الفین دهم) دریافت می‌شود. مبلغ هزینه‌شده در تحلیل بنیادی نوری برای تامین مقدار مواد اولیه مصرفی در دوره 3 ماهه منتهی به سال مالی 1402 حدود 20 هزار میلیارد تومان بوده است. در ادامه مقدار، قیمت و مبلغ هر یک از خوراک‌های این شرکت قابل مشاهده است.

مواد اولیه در تحلیل نوری

سربار شرکت پتروشیمی نوری

هزینه‌های سربار، هزینه‌هایی مانند حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت و… است که در محاسبه سود خالص شرکت درنظر گرفته می‌شود. هزینه‌ سربار نوری در دوره 3 ماهه منتهی به خردادماه 1402 مبلغ 873 میلیارد تومان بوده است که نسبت به دوره مالی مشابه سال گذشته حدود 10 درصد افزایش یافته است. باتوجه به افزایش 30 درصدی نرخ حقوق و مزایا در سال 1402، هزینه سربار این شرکت در پایان سال مالی جاری مبلغ 4٬253 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سربار شرکت

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی نوری

برای تحلیل نوری و محاسبه EPS فوروارد آن باید صورت سود و زیان این شرکت مورد بررسی قرار گیرد. درآمد عملیاتی شرکت در دوره 3 ماهه ابتدای سال 1402 مبلغ 21٬795 میلیارد تومان بوده است. باتوجه به عملکرد نوری در این 3 ماه، درآمدهای عملیاتی شرکت در سال مالی 1402 مبلغ 158٬712 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. باتوجه به هزینه‌های پیش‌بینی‌شده سود خالص شرکت پتروشیمی نوری در پایان سال جاری مبلغ 23٬395 میلیارد تومان برآورد شده است.

صورت سود و زیان در تحلیل نوری

سود مجمع (DPS) نوری

تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه نوری منتهی به پایان سال مالی 1401 در تاریخ 1402/04/20 برگزار شد. طبق صورت سود و زیان، سود خالص نوری به ازای هر سهم 13٬143 ریال بوده است. نوری در مجمع خود به ازای هر سهم 13٬200 ریال سود نقدی تصویب کرده است. در جدول زیر روند تقسیم سود نوری برای 3 سال متوالی آورده شده است.

سال مالی منتهی بهسود خالصسود نقدیدرصد تقسیم سود
1401/12/2913٬14313٬200٪100٫4
1400/12/2914٬61614٬000٪95٫7
1399/12/3013٬71114٬200٪103

طبق گزارشات منتشرشده در سامانه کدال، نحوه واریز سود نقدی سهامداران به روش‌های زیر است:

سود سهامداران حقیقی دارای کد سجام در تاریخ 1402/05/01 از طریق سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام پرداخت شد. سهامداران حقیقی فاقد کد سجام سود خود را در تاریخ 1402/07/01 با مراجعه حضوری به شعب بانک تجارت با ارائه کارت ملی و کد بورسی دریافت خواهند کرد.

سود صندوق‌ها، سبدهای سرمایه‌گذاری و سهامداران حقوقی دارای کد سجام با درصد سهام کمتر از 20 درصد از تاریخ 1402/05/01 از طریق سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سامانه سجام) و سایر سهامداران با درخواست کتبی و اعلام شماره حساب طی مهلت قانونی پرداخت می‌شود.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402٫12٫29

در تحلیل بنیادی نوری نرخ میعانات گازی 73 دلار بر بشکه، نرخ پارازایلین پلتس 1٬095 دلار بر تن و نرخ بنزن داخلی 792 دلار بر تن لحاظ شده است. با فرض 30 درصد تورم در سال 1402 و میانگین دلار 40 هزار تومان، سود خالص نوری به ازای هر سهم 25٬995 ریال برآورد می‌شود. باتوجه به قیمت روز سهم در تاریخ 1402/05/07 نسبت P/E فوروارد در تحلیل نوری 4٫4 محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی نوری

نمودار قیمتی نوری

سهم نوری باتوجه به روند قیمتی نمودار زیر بعد از عبور از دو سقف قیمتی در تاریخ 1402/02/12 به بالاترین مقدار خود (161٬210 ریال) به ارزش بازار 145 هزار میلیارد تومان رسیده است. در حال حاضر باتوجه به قیمت روز سهم نوری در تاریخ 1402/05/07 (114٬550 ریال) ارزش بازار این سهم بیش از 103 هزار میلیارد تومان است. سهم نوری در این بازه زمانی 28 درصد کاهش قیمت داشته است.

نمودار قیمتی شرکت

سوالات متداول

نسبت P/E فوروارد نوری چقدر است؟

در تحلیل بنیادی نوری باتوجه به قیمت روز سهم نسبت P/E تحلیلی آن، 4٫4 واحد محاسبه شده است.

مهم‌ترین سهامداران نوری کدام‌اند؟

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با مالکیت حدود 69 درصد سهامدار عمده نوری است.

مجمع پتروشیمی نوری چه زمانی است؟

مجمع عمومی عادی سالیانه نوری منتهی به 1401/12/29 در تاریخ 1402/04/20 برگزار شد.

EPS تحلیلی نوری چقدر است؟

سود خالص در تحلیل نوری (ای پی اس تحلیلی) منتهی به پایان سال مالی 1402 به ازای هر سهم 25٬995 ریال برآورد شده است.

4.4/5 - (9 رای)
۴ دیدگاه
  1. سلام.
    تشکر تحلیل جامعی بود. البته متاسفانه پتروشیمی هنگام با اینکه قول افتتاح فاز اول در تابستان امسال داده شده بود، اما به نظر میرسه سال آینده یا در خوشبینانه ترین حالت پایان امسال به بهره برداره برسد که با توجه به پتانسیل صادراتی بالا، سود سرشاری نصیب سهامداران خواهد شد.
    تشکر از تحلیل خوبتان

    1. سلام، خیلی ممنون از نظرتون
      باتوجه به اینکه در آخرین مجمع شرکت پتروشیمی نوری اعلام شد که پتروشیمی هنگام سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد، در این تحلیل سود پتروشیمی هنگام 4 هزار و 600 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

  2. /سوال: با توجه به اینکه هنگام، هنوز به بهره برداری نرسیده است، آیا سود هنگام کسر شده است از تحلیل؟

    1. طرح آمونیاک پتروشیمی هنگام به بهره‌برداری رسیده است و طرح اوره طبق توضیحات مجمع شرکت در نیمه دوم سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید؛ اما به دلیل اینکه زمان دقیق آن مشخص نیست فعلا هیچ درآمدی از این محل برای نوری در نظر گرفته نشده است.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا