تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی شتران «شرکت پالایش نفت تهران»

شرکت پالایش نفت تهران با هدف تامین فرآورده‌های نفتی مناطق مرکزی، شمال و شمال شرق کشور تاسیس شد. این مجتمع متشکل از دو پالایشگاه شمالی و جنوبی با مجموع ظرفیت 185 هزار بشکه در روز به بهره‌برداری رسید. چشم‌انداز این شرکت تبدیل شدن به پالایشگاهی در کلاس جهانی با کسب‌ و کارهای متنوع و سودآور در بخش انرژی است. در ادامه علاوه بر تحلیل بنیادی شتران به بررسی صنعت پالایشی نیز پرداخته شده است. همچنین در این مقاله سعی شده تا گزارش دقیقی از شرکت پالایش نفت تهران، پیش‌بینی EPS تحلیلی و محاسبه P/E فوروارد این شرکت در سال 1402 ارائه شود.

  • شما می‌توانید در مقاله تحلیل بنیادی چیست به‌طور کامل با این تحلیل و انواع روش‌های آن آشنا شوید.

بررسی صنعت پالایشی

پالایشگاه یک واحد صنعتی است که در آن نفت‌ خام پالایش و مواد مهم‌تری مانند بنزین، گازوئیل، نفت سفید و… تولید می‌شود. پالایشگاه‌ها به سه دسته بزرگ، متوسط و کوچک طبقه‌بندی می‌شوند. پالایشگاه‌های ایران جزو دسته پالایشگاه‌های کوچک یا متوسط هستند. محصولات و فرآورده‌های تولیدی یک پالایشگاه به دو دسته فرآورده‌های اصلی شامل بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع و سوخت‌های هوایی و فرآورده‌های فرعی شامل نفتا، وکیوم باتوم، آیزوریسایکل، لوبکات و… دسته‌بندی می‌شوند.

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان کشورهای آمریکا، روسیه و عربستان هستند که به‌ترتیب 17، 11 و 11 درصد از تولیدات نفت در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. ظرفیت پالایش نفت خام در ایران حدود 2 میلون و 200 هزار بشکه در روز است که در جایگاه هشتم این صنعت قرار دارد.

موضوع فعالیت و جایگاه شتران در صنعت

شرکت پالایش نفت تهران در صنعت «فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» فعالیت می‌کند. عمده‌ترین فعالیت‌های شرکت پالایش نفت تهران به‌ شرح زیر است:

  • انجام عملیات پالایش و فرآورش نفت خام و سایر هیدروکربورها
  • ساخت فرآورده‌های نفتی از قبیل بنزین، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره
  • پالایش سایر مشتقات و فرآورده‌های نفتی و عرضه آن طبق اساسنامه

با احتساب شرکت پالایش ستاره خلیج‌فارس، در حال حاضر 10 شرکت پالایشی در این حوزه فعالیت می‌کنند که شرکت پالایش نفت تهران بر اساس ظرفیت در رتبه‌ی پنجم قرار گرفته است. همچنین این شرکت از نظر ضریب پیچیدگی و توسعه‌‌ی واحدهای فرآیندی نیز پس از پالایشگاه شازند اراک در جایگاه دوم قرار دارد. در حال حاضر در تحلیل بنیادی شتران، این شرکت با پالایش روزانه 250 هزار بشکه نفت خام در روز نزدیک به 13 درصد از نفت خام کشور را پالایش می‌کند. در نمودار زیر ظرفیت پالایش نفت خام شرکت‌های فعال در این صنعت آورده شده است. شرکت پالایش نفت اصفهان با پالایش 370 هزار بشکه در روز در جایگاه دوم این نمودار قرار دارد؛ در مقاله تحلیل بنیادی شپنا به تحلیل بنیادی این سهم و محاسبه EPS فوروارد آن پرداخته شده است.

ظرفیت شرکت‌های پالایشی

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل بنیادی شتران

سرمایه فعلی شرکت پالایش نفت تهران مبلغ 275 هزار میلیارد ریال است. این شرکت در تاریخ 1402/10/20 طی اطلاعیه منتشرشده در کدال خواستار افزایش سرمایه به مبلغ 390 هزار میلیارد ریال بوده است. اطلاعات کامل پیرامون این افزایش سرمایه در مقاله افزایش سرمایه شتران قابل مشاهده است.

بانک صادرات (5٫25 درصد)، شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان (4٫76 درصد) و شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران با (4٫02 درصد) از سهامداران شتران هستند. تصویر زیر لیست سهامداران بالای یک درصد شتران را به‌ همراه درصد مالکیت هر یک نشان می‌دهد.

سهامداران شتران

در حالت تلفیقی 40٫65 درصد از شرکت پالایش نفت تهران متعلق به سرمایه‌گذاری‌های استانی است که در قالب سهام عدالت نمایش داده می‌شود. در سامانه تحلیل بنیادی انیگما امکان مشاهده تمامی سهامداران تلفیقی این نماد وجود دارد.

سهامدار تلفیقی شرکت پالایش نفت شتران

محصولات و خدمات اصلی

همان‌طور که گفته شد محصولات پالایشگاه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

فرآورده‌های اصلی

فرآورده‌های اصلی شرکت شامل گاز مایع، بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره و سوخت‌های هوایی سبک و سنگین هستند که جهت فروش به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تحویل داده می‌شوند. بنزین تولیدی در شرکت پالایشگاه نفت تهران با گوگرد کمتر از یک ppm عرضه و نفت سفید و نفت گاز تولیدی این شرکت با گوگرد کمتر از 40 و 50 ppm تولید می‌شوند.

نمودار مقایسه‌ای تولید فرآورده‌های اصلی

فرآورده‌های ویژه

این فرآورده‌ها شامل نفتا، وکیوم باتوم، روغن پایه مرغوب، آیزوریسایکل، گوگرد و هیدروژن سولفوره هستند. شتران تامین‌کننده خوراک صنایع بزرگی نظیر شرکت‌های نفت ایرانول، پاسارگاد، بهران، پارس، سپاهان، پتروشیمی تبریز و… است.

نمودار مقایسه‌ای تولید فرآورده‌های ویژه

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی شتران

شرکت پالایش نفت تهران در دوره 9 ماهه منتهی به تاریخ 1402/09/30، 8 میلیون و 995 هزار متر مکعب از محصولات خود را به‌ فروش رسانده است. عمده فروش شتران در این دوره از محصولات نفت گاز، انواع بنزین موتور، نفت کوره و مالچ بوده است. پیش‌بینی می‌شود فروش شرکت در پایان سال مالی 1402 مقدار 11٬980٬913 مترمکعب باشد.

مقدار فروش محصولات شتران

در این تحلیل نرخ فروش بنزین برابر با نرخ بنزین اکتان 87 طبق فرمول مصوبه پالایش و پخش با استفاده از نرخ‌های آخرین نشریه پالایشی پلتس، نرخ فروش نفت گاز شرکت برابر با آخرین نفت گاز 0٫25 درصد سولفور خلیج‌فارس و نرخ فروش نفت کوره داخلی و صادراتی شرکت معادل آخرین نرخ نفت کوره 380 خلیج‌فارس در نظر گرفته شده است. در ادامه تصویر زیر، جزئیات قیمت فروش محصولات شتران برای 3 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن برای سال مالی پیش‌رو را نشان می‌دهد.

نرخ فروش محصولات شرکت پالایش نفت تهران

درآمد حاصل از فروش محصولات شرکت پالایش نفت تهران در پایان دوره 9 ماهه منتهی به آذر ماه 1402 بیش از 152 هزار میلیارد تومان بوده است. این مبلغ در مقایسه با دوره مشابه سال مالی 1401 بیش از 20 هزار میلیارد تومان (11 درصد) کاهش یافته است. این کاهش عمدتا به دلیل برآیند افزایش 23 درصدی متوسط نرخ تسعیر ارز، کاهش حدود 18 درصدی نرخ‌های جهانی، کاهش 7 درصدی عملکرد پالایش نفت خام، کاهش 20 درصدی کرک اسپرد جهانی پالایش نفت خام و همچنین تغییرات دستورالعمل قیمت‌گذاری سال 1402 بوده است. لازم به ذکر است تمامی درآمد حاصل از فروش شرکت، داخلی است و با توجه به نیاز داخلی این شرکت برنامه صادراتی ندارد.

مبلغ فروش محصولات در تحلیل بنیادی شتران

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل شتران

خوراک دریافتی در تحلیل بنیادی شتران شامل نفت خام میادین نفتی اهواز، آسماری و دزفول شمالی است که از طریق خط لوله 26 اینچی دریافت می‌شود. تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ مصرف مواد اولیه شرکت را در 5 دوره مالی گذشته نمایش داده است. طبق این تصویر بهای تمام‌شده مواد مصرفی در دوره‌ی 9 ماهه ابتدای سال مالی 1402 مبلغ 139٬228 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل 4 درصد کاهش یافته است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل شتران

سربار شرکت پالایش نفت تهران

اقلام سربار شرکت پالایش نفت تهران شامل حقوق و مزایا، استهلاک و سوخت طبق تصویر زیر گزارش شده است. هزینه سربار شتران در دوره مالی منتهی به 1402/09/30 مبلغ 5٬296 میلیارد تومان بوده است که حدود 57 درصد آن متعلق به سوخت است. باتوجه به افزایش 30 درصدی نرخ حقوق و مزایا در سال 1402 و همچنین نرخ 36 هزار ریالی سوخت در این سال، سربار شرکت تا پایان سال مالی 1402 مبلغ 6٬842 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سربار شرکت پالایش نفت تهران

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی شتران

مطابق تصویر صورت سود و زیان در تحلیل شتران، هزینه‌های مالی در سال مالی 1401 حدود 384 هزار میلیارد تومان بوده است. این هزینه‌های مالی در دوره 9 ماهه ابتدای سال مالی 1402 به بیش از 540 میلیارد تومان رسیده است. علاوه بر این با اعمال سایر هزینه‌ها و درآمدها در این دوره، سود خالص شتران مبلغ 16٬656 میلیارد تومان محقق شده است. باتوجه به اطلاعات موجود در تصویر زیر، پیش‌بینی می‌شود شتران از 211 هزار میلیارد تومان درآمدهای عملیاتی که در پایان سال مالی 1402 خواهد داشت، بیش از 22 هزار میلیارد تومان سود خالص بسازد.

صورت سود و زیان در تحلیل شتران

سود مجمع (DPS) شتران

مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده شتران منتهی به سال مالی 1401 در تاریخ 11 مرداد ماه 1402 برگزار شد. شتران در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم مبلغ 1٬088 ریال سود خالص ساخت. بر اساس تصمیمات اتخاذشده در این مجمع شتران به ازای هر سهم 600 ریال تصویب شد. تاریخ و نحوه پرداخت سود نقدی شتران به‌ شرح زیر است:

  1. سود سهامداران حقیقی، صندو‌ق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها از تاریخ 1402/05/21 و سهامداران حقوقی نیز از تاریخ 1402/08/20 از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پرداخت شد.
  2. سهامداران حقیقی فاقد کد سجام از تاریخ 1402/07/10 لغایت 1402/12/15با به‌ همراه داشتن کارت ملی و مراجعه به شعب بانک تجارت نسبت به دریافت سود خود اقدام کردند.
  3. صندوق‌های سرمایه‌گذاری فاقد کد سجام سود خود را از تاریخ 1402/08/01 با ارسال نامه ممهور به مهر شرکت، روزنامه رسمی و اعلام شماره حساب دریافت کردند.

جزئیات مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت را از طریق لینک مجمع شتران مطالعه کنید.

محاسبه‌ی EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

برای محاسبه EPS تحلیلی در تحلیل بنیادی شتران، افزایش نرخ تورم در سال 1402 معادل 30 درصد و میانگین قیمت دلار 40 هزار تومان در نظر گرفته شده است. همچنین در این تحلیل نرخ نفت خام سنگین خریداری‌شده از طریق فرمول زیر محاسبه شده است.

میانگین (نفت عمان، نفت دبی و میانگین وزنی نفت برنت) -6

باتوجه به مفروضات فوق، ای پی اس تحلیلی شتران برای سال مالی 1402 معادل 572 ریال پیش‌بینی شده است. قیمت پایانی شتران در تاریخ 1402/12/20 در سایت http://www.tsetmc.com (3٬156 ریال) است؛ بنابراین نسبت P/E فوروارد شتران 5٫5 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی شتران
  • برای مشاهده لیست شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E تحلیلی از طریق لینک بهترین سهم اقدام کنید.

نمودار قیمتی شتران

نمودار زیر روند قیمتی سهام شتران را نشان می‌دهد. این نماد در تاریخ 7 مرداد ماه 1399 به بالاترین ارزش بازار خود حدود 225 هزار میلیارد تومان رسید. سپس قیمت این سهم کاهش یافت و با توجه به قیمت روز این سهم در تاریخ 1402/12/20 (3٬156 ریال)، ارزش بازار شتران 123 هزار میلیارد تومان است. ارزش سهام شرکت پالایش نفت تهران در این بازه زمانی 45 درصد افت داشته است.

نمودار قیمتی شتران

سوالات متداول

P/E فوروارد شتران چقدر است؟

با توجه به قیمت روز سهام در تاریخ نگارش مقاله نسبت پی بر ای شتران 5٫5 واحد محاسبه شده است.

مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده شتران چه زمانی بود؟

زمان برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده شتران منتهی به سال مالی 1401، روز 1402/05/11 بود.

ای پی اس تحلیلی شتران برای سال مالی 1402 چقدر است؟

EPS فوروارد در تحلیل بنیادی شتران تا پایان سال مالی 1402 مبلغ 572 ریال برآورد شده است.

مهم‌ترین سهامداران تلفیقی شتران چه کسانی هستند؟

بانک صادرات (5٫25 درصد)، شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان (4٫76 درصد) و شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران با (4٫02 درصد) از سهامداران شتران هستند.

1.6/5 - (5 رای)
۱۰ دیدگاه
  1. دلار ۴۰ تومن گرفتی برادر و کرک اسپرد متوسط رو گرفتی حدود ۸
    کرکت منطقی ولی دلارت رو باید همون ۲۸۵۰۰ میگرفتی
    اگر دولت تخفیف های ابن صنعت رو برداره دلار رو میکنه ۳۸ تومن که در مجموع بازم به ضرر پالایشگاه ها خواهد بود

    1. انیگما یک پلتفرم تحلیل بنیادی است و این امکان وجود دارد که مفروضات خود را وارد کرده و نتیجه تحلیل را بر اساس آن مشاهده کنید.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا