بورسسرمایه‌گذاری

معرفی سایت سرمایه گذاری در بورس

نخستین گام برای فعالیت در بازار بورس، شناخت انواع روش‌های سرمایه گذاری و انتخاب روش مناسب است. در گام بعدی، یافتن سایت سرمایه گذاری بورس معتبر و دستیابی به داده‌ها، ابزار و اطلاعات مورد نیاز اهمیت دارد. به عنوان مثال مهم‌ترین چالش یک تحلیلگر بنیادی، دسترسی به سایت مرجع تحلیل بنیادی است. همچنین برای افرادی که به دنبال سرمایه گذاری به‌صورت غیرمستقیم هستند، شناخت منبع ارائه‌دهنده سیگنال یا یافتن بهترین سبدگردان بورس، مطرح می‌شود. در ابتدای این مطلب، انواع روش‌های سرمایه گذاری و پارامترهای مهم برای انتخابِ روشِ مناسب، به صورت مختصر بررسی می‌شوند. معرفی سایت های سرمایه گذاری در بورس و  بررسی خدمات آن‌ها، بخش دوم مقاله است.

روش سرمایه گذاری

برای انتخاب بازار و انواع روش سرمایه گذاری، پارامترهای متعددی در سطح عمومی و فردی بررسی می‌شوند. این بررسی می‌تواند توسط خود فرد و از طریق مراجعه به سایت سرمایه گذاری بورس، یا به کمک مشاوران سرمایه گذاری انجام شود. مراجعه به مشاوران برای سرمایه گذاری با مبالغ بالا،  ضرورت محسوب می‌شود. در مبالغ کمتر، تصمیم‌گیری درباره‌ی تقسیم دارایی بین بازارها بر اساس اولویت‌های فردی و شرایط کشور، مستلزم راهنمایی افراد خبره و مشاوران سرمایه گذاری است. برخی از معیارهای مهم برای انتخاب بازار و روش‌ سرمایه گذاری شامل میزان ریسک‌پذیری سرمایه گذار، بازده مورد انتظار، بازه‌ی زمانی مدنظر (بلندمدت، میان‌مدت، کوتاه‌مدت)، مقیاس سرمایه گذاری، ظرفیت‌های درآمدی و… هستند.

بازدهی بازار بورس از اواخر دهه 80 تا اواخر دهه 90 بیش از سه برابر سایر بازارهای موازی بوده است. از طرفی روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در بورس وجود دارد که افراد با مقدار درآمد، سرمایه و درجه‌ی ریسک‌پذیری متفاوت، می‌توانند از این روش‌ها بهره ببرند. بنابراین می‌توان ادعا کرد که بازار بورس در سال‌های اخیر، بهترین بازار سرمایه گذاری در ایران بوده است.

سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس به صورت كلی به معنای تحلیل بازار، شناسایی سهام ارزنده و خرید و فروش سهم‌های مختلف در زمان مناسب است. افراد می‌توانند باتوجه به میزان دانش بورسی، مقدار دارایی، ریسک‌پذیری و سایر اولویت‌های فردی، همه یا بخشی از فرآیند را به واسطه متخصصان حوزه‌ی بورس انجام دهند. روش‌های سرمایه گذاری در بورس به دو بخش اصلی تقسیم می‌شوند:

  • روش مستقیم

سرمایه‌گذار به صورت مستقیم به خرید و فروش سهام در بازار بورس می‌پردازد. تحلیل تکنیکال، تحلیل الگوریتمی، تحلیل بنیادی (فاندامنتال)، استفاده از نتیجه‌ی تحلیل دیگران به صورت خرید سیگنال از سایت سرمایه گذاری بورس، روش‌های فعالیت مستقیم در این بازار هستند.

  • روش غیرمستقیم

ارزیابی بازار و شناسایی سهام توسط تحلیلگران حرفه‌ای و کارشناسان حوزه بورس انجام می‌شود و سرمایه‌گذاران به صورت غیرمستقیم از نتیجه‌ی تحلیل‌ها استفاده می‌کنند. خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری و سبدگردانی ، روش‌های سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس محسوب می‌شوند.

معرفی سایت سرمایه گذاری بورس

برای معرفی سایت های سرمایه گذاری بورس، ابتدا باید بدانیم که سرمایه گذاران بورسی اغلب با چه چالش‌هایی مواجه می‌شوند؟ برای حل چالش‌ها، چه‌مقدار دسترسی‌ و محدودیت دارند؟ و سایت سرمایه گذاران بورس در این راستا چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

چالش‌ها:

در سرمایه گذاری مستقیم، چالش اصلی تحلیلگران بنیادی، تجمیع داده‌ها و بکارگیری آن‌ها در محاسبات و صرف زمان زیاد برای انجام این پروسه است. برای سایر سرمایه‌گذاران، دسترسی به اطلاعات موثق در رابطه با شرکت‌های بورسی مانند لیست سهامداران، پرتفوی بورسی و غیربورسی شرکت‌های ناشر سهم، اطلاع از خالص ارزش دارایی (NAV) و… اهمیت دارد.

در سرمایه گذاری غیرمستقیم، امنیت دارایی، تخصص تحلیلگرانی که تحلیل ریسک و مدیریت دارایی را بر عهده دارند و هزینه‌ی کارمزد را می‌توان به عنوان چالش‌های اصلی در نظر گرفت.

نمونه‌ای از دسترسی‌ها و محدودیت‌ها:

از طریق سایت‌های زیرمجموعه‌ی سازمان بورس می‌توان به صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی و پرتفوی صندوق‌های سرمایه گذاری دسترسی داشت. اما استخراج داده‌های مورد نیاز تحلیل بنیادی از این بین، کاری زمانبر است.

سازمان بورس، لیست سهامداران عمده‌ی هر سهم را ارائه می‌دهد. ولی جزئیات عملکرد هر سهامدار، ارزش سهام و میانگین درصد بازدهی وی، در این سایت وجود ندارد.

خدمات سایت سرمایه‌گذاران بورس:

سایت سرمایه گذاران بورس، مجموعه‌ایست از راه‌حل‌ها که در راستای پاسخ به چالش‌های کاربران ارائه می‌شود. این سایت با تجمیع داده‌های مورد نیاز، گسترش دسترسی‌ها و کاهش محدودیت‌ها، مسیر سرمایه گذاری را برای کاربران بورسی تسهیل می‌کند.

خدمات سایت سرمایه گذاری بورس

سایت‌های‌ سرمایه گذاری بورس، با توجه به نیاز کاربران و مخاطبان هدف، تعریف متفاوتی از خدمات خود ارائه می‌دهند. برای مثال انتشار اطلاعات شرکت‌های بورسی، سبدگردانی اختصاصی یا ارائه سیگنال، همگی به نوعی خدمات سایت‌های سرمایه گذاری بورس محسوب می‌شوند. به صورت کلی منظور از خدمات سایت سرمایه گذاری بورس، مجموعه‌ای از امکانات، ابزار، اطلاعات و دسترسی‌هایی است که در قالب سایت، اپلیکیشن یا پلتفرم‌های مشابه در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. کاربران این سایت‌ها، همان سرمایه‌گذاران بورس هستند که با شناسایی خدمات هر سایت و تطبیق آن با نیازهای خود، می‌توانند بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنند.

بنابراین تشخیص روش سرمایه گذاری مناسب برای هر فرد، نخستین گام است. همانطور که پیش‌تر گفته شد، افرادی که زمان سرمایه گذاری مستقیم در بورس را دارند می‌تواند از تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال، خرید سیگنال یا معامله بر اساس پیگیری عملکرد سایر سهامداران نسبت به سرمایه گذاری در این بازار اقدام کنند. تابلوخوانی و فیلترنویسی بورس از دیگر ابزارهای مورد نیاز در سرمایه مستقیم در بورس است.

از روش‌های سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس می‌توان به استفاده از سبدگردانی اختصاصی و خرید واحد صندوق‌های سرمایه گذاری اشار کرد.

انواع سایت سرمایه گذاری بورس

هر یک از روش‌های سرمایه گذاری در بورس مستلزم استفاده از ابزارهای مناسب است؛ بنابراین گام دوم در این مسیر شناسایی خدمات انواع سایت ها در این زمینه و انتخاب بهترین سایت سرمایه گذاری بورس متناسب با استراتژی معاملاتی هر شخص است. این خدمات را می‌توان به چند دسته‌ی کلی تقسیم کرد که در ادامه به هر یک اشاره شده است.

  • سایت‌های مرجع: ناشران اطلاعات شرکت‌های بورسی، مرجع تحلیل بنیادی، ناشران اطلاعات صندوق‌ها
  • ارائه‌دهندگان ابزارهای تحلیل: داده‌ها و ابزارهای تحلیل بنیادی، ابزارهای تحلیل تکنیکال، امکانات تابلوخوانی و فیلترنویسی
  • سایت‌های مدیریت دارایی: صندوق‌های سرمایه گذاری، سبدگردانی اختصاصی، سبد پیشنهادی انیگما
  • سایت‌های آموزش بورس: کلاس‌های حضوری، کلاس‌های مجازی، دوره‌های رایگان، مقاله‌های آموزشی

هر یک از این سایت‌ها دارای چندین شاخه و زیرمجموعه‌های متفاوت‌اند، گستره‌ای از خدمات را ارائه می‌دهند و گاهی با یکدیگر هم‌پوشانی دارند. برای مثال یک کارگزار بورس، می‌تواند دوره‌های آموزشی برگزار کند یا در بعضی سایت‌های مرجع، ابزارهای تحلیل تعبیه شده است.

گام سوم، بررسی سایت‌ها، تطبیق نیازهای خود با خدمات آن‌ها و یافتن بهترین سایت سرمایه گذاران بورس است.

سایت سرمایه گذاری بورس TSE

سایت TSE، یکی از سایت‌های کاربردی برای تحلیلگران تکنیکال و نوسانگیران است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این سایت می‌توان به درج لحظه‌ای معاملات سهام، امکانات تابلوخوانی و فیلترنویسی، دسترسی به نمودار تکنیکال، نقشه‌ی بورس، اطلاعات سهم‌ها و سابقه معاملات اشاره کرد.

سایت TSE متعلق به شرکت مدیریت فناوری بورس تهران است و در صحت اطلاعات آن هیچ شکی وجود ندارد. تمام اطلاعات و امکانات این سایت به صورت رایگان ارائه می‌شود. اگرچه امکانات فیلترنویسی و نمودار تکنیکال سایت سرمایه گذاری بورس TSE چندان کامل نیست، اما در مسیر یادگیری می‌تواند مفید باشد.

سایت tse

سایت سرمایه گذاری بورس کدال

سایت کدال یکی دیگر از سایت‌های رسمی سازمان بورس است که وظیفه انتشار اطلاعیه‌ها، گزارشات و صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی را بر عهده دارد. سامانه‌ی استعلام مجوز نهادهای مالی مانند کارگزاری‌ها، شرکت‌های سبدگردان، مشاوران سرمایه گذاری و…، همچنین امکان دسترسی به صورت‌های مالی و پرتفوی صندوق‌های سرمایه گذاری، از دیگر امکانات این سایت هستند.

کاربرد اصلی سایت سرمایه گذاری بورس کدال برای تحلیلگران بنیادی است. آن‌ها می‌توانند بخش زیادی از داده‌های مورد نیاز خود را از این سایت استخراج ‌کنند. البته به دلیل زمانبر بودن این پروسه، اغلب از داده‌های تجمیعی در سایت‌ مرجع تحلیل بنیادی استفاده می‌کنند.

سایت سرمایه گذاری بورس کدال

سایت سرمایه گذاری بورس انیگما

سایت سرمایه گذاری بورس انیگما، به عنوان مرجع اصلی تحلیل بنیادی شناخته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با مفاهیم این تحلیل، مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود. در سامانه تحلیل بنیادی امکانات و محصولات مختلفی با توجه به سطح دانش تحلیلگران و خدمات مورد نیاز آن‌ها، وجود دارد. «کدال پلاس»، «NAV» و «تحلیل بنیادی» سه محصول تخصصی انیگما در حوزه‌ی تحلیل بنیادی هستند. تحلیل جامع سهم‌ها همراه با مستندات، پیش‌بینی سود سهام و در مجموع تمام داده‌ها و ابزارهای مورد نیاز تحلیلگران بنیادی، در این سه بخش تعبیه شده است.

کدال پلاس

خدمات کدال پلاس سایت سرمایه گذاری بورس انیگما، به چهار گروه «گزارش‌های مالی»، «فیلتر نویسی»، «کدال» و «خلاصه بازار و صنایع» تقسیم می‌شود. در بخش گزارش‌های مالی، امکان مشاهده گزارش‌های ترازنامه، سود و زیان، عملکرد ماهانه، نسبت‌های مالی، درآمدهای عملیاتی، بهای تمام‌شده، گردش موجودی، مواد اولیه، سربار و هزینه‌های عمومی همراه با امکان انتخاب دوره‌ی عملکرد یا تاریخ مدنظر  وجود دارد. نتیجه‌ی گزارش، بسته به انتخاب کاربر به صورت ریالی یا دلاری و در قالب جدول یا نمودار قابل مشاهده است. همچنین می‌‌توان نمادها را با یکدیگر مقایسه و فایل اکسل گزارشات را دانلود کرد.

در بخش «فیلترنویسی» انیگما، امکانات فیلترنویسی ساده و پیشرفته تعبیه شده است. در بخش «کدال»، تمام اطلاعیه‌ها، صورت‌های مالی و گزارشات شرکت‌ها (مشابه سامانه کدال) ارائه می‌شوند. «خلاصه بازار و صنایع»، آخرین تب در بخش کدال پلاسِ انیگما است. در این بخش «ارزش بازار»، «درآمد»، «بهای تمام شده»، «سود ناخالص»، «سود خالص»، «حاشیه سود»، نسبتهای «PبهE» و «PبهS» به تفکیک صنایع بررسی می‌شوند.

NAV

برای خرید سهام شرکت‌های فعال در گروه صنعت «سرمایه گذاری‌ها»، محاسبه دو آیتم NAV و EPS اهمیت زیادی دارد. در بخش NAV سایت سرمایه گذاری بورس انیگما، تحلیل جامع حدود 150 شرکت حوزه‌ی سرمایه گذاری ارائه شده است. از نکات مهم این تحلیل می‌توان به ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی و غیربورسی به صورت مجزا، محاسبه مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی و پیش‌بینی سود (EPS) برای سال مالی آتی، اشاره کرد. خدمات NAV سایت انیگما، به سه بخش تقسیم می‌شود. بخش «NAV» شامل تمام اطلاعات، نکات تحلیلی و پیش‌بینی سود نماد مدنظر است. مفروضات و نتایج تحلیل‌ها به صورت مداوم به‌روزرسانی می‌شوند. همچنین امکان تغییر مفروضات و بررسی نتایج تحلیل با سناریوهای متفاوت در این بخش وجود دارد.

ان ای وی سایت تحلیل بنیادی انیگما

در بخش‌های «دیده‌بان NAV» و «دیده‌بان EPS»، می‌توان نتایج تحلیل و سود پیش‌بینی شده برای شرکت‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کرد.

تحلیل بنیادی

بین تمام صنایع  فعال در بورس، شرکت‌های تولیدی بزرگترین بخش بازار را تشکیل می‌دهند. چنانچه در سبد سهام اغلب سرمایه گذاران، چند سهم تولیدی مشاهده می‌شود و بخش مهمی از مدیریت سبد دارایی، وابسته به نتایج تحلیل بنیادی شرکت‌های تولیدی است. از همین رو سایت سرمایه گذاری بورس انیگما، تحلیل جامع حدود 300 شرکت تولیدی را در قالب محصولی با نام «تحلیل بنیادی» ارائه می‌دهد.

خدمات تحلیل بنیادی سایت سرمایه گذاران بورس انیگما، به شش بخش تقسیم شده است. در بخش نخست، ریز اطلاعات نماد انتخابی همراه با تحلیل جامع و پیش‌بینی انیگما از آینده سهم ارائه می‌شود. همچنین با تغییر مفروضات می‌توان سناریوهای مختلف را بررسی و با یکدیگر مقایسه کرد. در بخش «دیده‌بان بنیادی» امکان مقایسه سهام و نتیجه‌ی پیش‌بینی از طریق دو آیتم «EPS تحلیلی» و «P/E تحلیلی» وجود دارد.

تحلیل بنیادی سایت سرمایه گذاری بورس انیگما

بخش بزرگی از خدمات تحلیل بنیادی سایت انیگما به بازار کامودیتی‌ها اختصاص دارد. تحلیل جامع هر کامودیتی، مقایسه نتایج تحلیل به تفکیک محصولات، مقایسه گروه‌های کامودیتی و بررسی تغییرات نرخ ارز در نتایج تحلیل، نمونه‌ای از این خدمات است که در چهار بخش «خلاصه بازار کامودیتی»، «دیده‌بان کامودیتی»، «صفحه هر کامودیتی»، «مقایسه کامودیتی‌ها» ارائه می‌شوند.

سایت سرمایه گذاری بورس در روش غیرمستقیم

برای یافتن بهترین سایت سرمایه گذاری بورس در روش غیرمستقیم، می‌توان از یکی از خدمات «سبدگردانی اختصاصی»، «صندوق‌های سرمایه گذاری» یا «خرید سبد سهام» را انتخاب کرد. در دو روش نخست، مدیریت داراییِ افراد به صورت کامل در اختیار شخص دیگری سپرده می‌شود، بنابراین همواره چالش امنیت و اعتبار وجود دارد. اگرچه سایت رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار، لیست سبدگردانان و صندوق‌های دارای مجوز را منتشر می‌کند، اما به هر حال برای مشاهده‌ی عملکرد سبدگردان‌ها، بررسی استراتژی صندوق‌ها، مقایسه نرخ بازدهی هر کدام و یافتن گزینه مورد نظر، باید سایر سایت‌های این حوزه، مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرند.

سایت سرمایه گذاری بورس فیپیران

سایت فیپیران، سامانه‌ای برای بررسی و مقایسه عملکرد انواع صندوق‌های سرمایه گذاری است. در این سایت لیست کامل صندوق‌ها همراه با NAV ، دوره‌ی تقسیم سود، قیمت صدور و ابطال، قیمت آماری، ضریب آلفا و بتا و بازده یک ساله هر کدام درج شده است. از خدمات دیگر فیپیران می‌توان به انتشار نقشه صندوق‌های سرمایه گذاری، انتشار گزارش ماهانه عملکرد صندوق‌ها و امکان مقایسه بازده صندوق‌های مدنظر با یکدیگر یا با شاخص صنایع (در قالب نمودار) اشاره کرد. سامانه فیپیران به عنوان یكی از واحدهای شركت مدیریت فناوری بورس و تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می‌کند.

سبد پیشنهادی سایت سرمایه گذاری بورس انیگما

سبد پیشنهادی سایت سرمایه گذاری بورس انیگما، یکی از بهترین روش‌های سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس است. در این روش، سرمایه‌ی افراد در اختیار خودشان است، اما ارزیابی بازار، بررسی وضعیت صنایع، تحلیل ریسک و پیش‌بینی سود سهم‌های مختلف، توسط کارشناسان و تحلیلگران انیگما انجام می‌شود. نتیجه‌ی تحلیل به صورت پیشنهاد خرید سهام ارزنده و پیشنهاد فروش سهامی که به سود رسیده است، در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌گیرد. بنابراین به دلیل عدم دریافت سرمایه‌ی افراد، چالش امنیت به صورت کامل پوشش داده می‌شود. از طرفی سرمایه گذار زمان خود صرف تحلیل بازار نمی‌کند و فقط خرید یا فروش سهام پیشنهادی بر عهده او است.

سبد پیشنهادی انیگما، با توجه به ویژگی‌هایی چون عدم دریافت کارمزد ثابت، عدم نیاز به صرف زمان برای تحلیل، پوشش ریسک از طریق ارائه مستندات تحلیل‌ها و عدم دریافت سرمایه‌ی افراد، بهترین جایگزین سبدگردانی اختصاصی محسوب می‌شود.

دریافت سیگنال از سایت سرمایه گذاری بورس

دریافت سیگنال بورسی به دو صورت انجام می‌شود. روش اول، دریافت سیگنال‌های آماده و روش دوم، دریافت سیگنال از طریق پیگیری عملکرد سهامداران عمده است. از آنجایی که در هر دو روش، هم سیگنال‌های معتبر تحلیلی و هم سیگنال‌های بدون پشتوانه وجود دارد، برای انتخاب باید به نکات خاصی توجه کرد.

دریافت سیگنال آماده از سایت، به معنای خرید و فروش سهام بر اساس نتایج تحلیل دیگران است. بنابراین ابتدا باید به روش تحلیل و زمان انجام آن توجه کرد. سیگنال‌های تحلیل تکنیکال مدت کوتاهی اعتبار دارند و معمولا بدون مستندات ارائه می‌شوند. اگرچه در تحلیل بنیادی هم باید به مستندات و زمان انجام تحلیل توجه کرد، اما از آنجاییکه پیش‌بینی بر اساس تحلیل بنیادی اغلب با دیدگاه بلندمدت انجام می‌شود، ندت بیشتری اعتبار دارد.

نکته‌ی بعدی، منبع ارائه‌دهنده‌ی سیگنال است. خرید سیگنال از منابع نامعتبر، ورود به معاملات بر اساس اخبار ناموثق یا توصیه افراد ناشناس در شبکه‌های اجتماعی، ریسک بالایی دارد. چراکه هیچ مبنایی برای سنجش اعتبار آن نمی‌توان یافت! اعتبار یک سیگنال، باتوجه به کیفیت مستندات، تاریخ ارائه و مبنع ارائه‌دهنده‌ی آن سنجیده می‌شود. آخرین نکته در رابطه با خرید سیگنال آماده از سایت سرمایه گذاران بورس، توجه به «سیگنال‌های فروش سهام» است. سیگنال‌های آماده، اغلب به صورت پیشنهاد «خرید سهم» منتشر می‌شوند. اما تشخیص زمان فروش سهام نیز به اندازه‌ی زمانِ خرید آن اهمیت دارد. در واقع سیگنال معاملاتی معتبر، به صورت مجموعه‌ای از پیشنهادات خرید و فروش سهم‌های مختلف منتشر می‌شود.

سایت انیگما، به عنوان مرجع اصلی تحلیل بنیادی، تنها ارائه‌دهنده‌ی معتبرِ سیگنال‌ معاملاتی بورس بر اساس تحلیل بنیادی است. این سیگنال‌ها به صورت هفتگی، در قالب پرتفوی بورسی ، همراه با مستندات کامل تحلیل بنیادی و تحت عنوان «سبد پیشنهادی» منتشر می‌شوند.

عملکرد سهامداران عمده در سایت سرمایه گذاری بورس انیگما

روش بعدی برای دریافت سیگنال بورس، بررسی عملکرد سهامداران عمده در سایت انیگما است. اما این کار چطور انجام می‌شود؟

یکی از بخش‌های مهم در تحلیل بنیادی شرکت‌های بورسی، پیگیری رخدادهای داخلی شرکت و رویدادهای کلان‌ و بررسی تاثیر هر کدام بر ارزش سهام شرکت است. این رخداد می‌تواند تصمیم مدیران برای ورود به یک سرمایه گذاری بزرگ در ماه‌های آتی، افزودن محصولی جدید در سال آتی، یا رویدادی در سطح اقتصاد کلان باشد. به هر حال تحلیلگران بنیادی با تکیه بر دانش، تخصص و تجربه‌ی خود، هر رویدادی را تحلیل و نتایج آن را پیش‌بینی می‌کنند. ولی سایر افراد چگونه می‌توانند از ‌همه‌ی رخدادها مطلع شوند و تاثیر آن را بر سهم‌های مختلف تحلیل کنند؟

یکی از روش‌های این کار، پیگیری عملکرد سهامداران عمده در سایت سرمایه گذاری بورس انیگما است. برای مثال خروج سهامدار عمده و قدیمی یک سهم، بر اساس نوسان‌های قیمتی گذرا صورت نمی‌گیرد و احتمالا دلایل مهم‌تری (مثل پیش‌بینی زیان)، برای این تصمیم وجود دارد. در مقابل، ورود سهامدار عمده‌ی جدید به یک سهم بی‌دلیل نیست و می‌تواند گویای عملکرد خوب شرکت و پیش‌بینی ارزشمندی سهام آن باشد.

اما چطور می‌توان به تصمیم سهامدار عمده‌ی یک سهم اعتماد کرد؟ آیا تصمیم‌گیری بر اساس عملکرد او منطقی است؟

برای این کار سابقه عملکرد سهامدار و میانگین بازدهی معاملات او، در بخش سهامداران سایت انیگما بررسی می‌شود. معیار سنجش در این بررسی، شاخص بورس است. بنابراین افزایش درصد بازدهی نسبت به شاخص بورس، عملکرد خوب سهامدار را بیان می‌کند.

دوره‌های آموزشی سایت سرمایه گذاری بورس

دوره‌های آموزشی سرمایه گذاری در بورس به چند بخش تقسیم می‌شوند. تابلوخوانی بورس، یادگیری مفهوم عبارات و اصطلاحات بورسی و فیلترنویسی ساده، مهارت‌های اولیه هستند. تحلیل تکنیکال، روشی گذشته‌نگر است. با یادگیری تحلیل تکنیکال، می‌توان نوسانات قیمت و حجم معاملات سهم‌ها را در بازه‌های زمانی مختلف، بررسی و احتمال تکرار هر روند را ارزیابی کرد.

تحلیل بنیادی روشی آینده‌نگر است. کارشناسان بورس، تحلیل بنیادی یا فاندامنتال را تنها راه مطمئن برای سرمایه گذاری بلندمدت در بورس و کسب سود از این بازار معرفی می‌کنند. آکادمی تحلیل بنیادی انیگما، مرجعی معتبر برای آموزش رایگان تحلیل بنیادی است. تحلیل بنیادی و استفاده از فیلترنویسی در تحلیل فاندامنتال، بخش پیشرفته‌ی دوره‌های آموزشی سایت سرمایه گذاری بورس محسوب می‌شوند.

سخن آخر

سرمایه گذاری بلندمدت در بورس، به معنای نگاه به آینده، درک آنچه قرار است رخ دهد و ایستادن در جایگاه صحیح است. این نتیجه، تنها از طریق تحلیلی آینده‌نگر و جامع حاصل می‌شود. تحلیل بنیادی، تنها روش آینده‌نگر برای تحلیل بازار سهام است و انیگما مرجع اصلی تحلیل بنیادی است.

کارشناسان سایت انیگما، با ارزیابی مجموعه‌ای از پارامترهای اقتصاد خرد و کلان، کاوش در بازارهای داخلی و بین‌المللی، بررسی عرضه و تقاضای محصولات و خدمات در صنایع مختلف، تصویری جامع از آینده‌ی هر صنعت ترسیم می‌کنند. با بررسی سوابق عملکرد شرکت‌های بورسی و غیربورسی فعال در هر صنعت، به ارزیابی وضعیت کنونی آنها می‌پردازند. امکان اجرای اهداف و برنامه‌های آتی هر یک را تخمین می‌زنند و جایگاه شرکت را در آینده مشخص می‌سازند.

سایت تحلیل بنیادی انیگما، مرجع اصلی تحلیل بنیادی و تنها ارائه‌دهنده‌ی سیگنال معاملاتی با دیدگاه بلندمدت، در بازار سرمایه ایران محسوب می‌شود.

5/5 - (4 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا