بورستحلیل‌ بنیادی

آموزش فیلترنویسی بنیادی در سایت انیگما

سرمایه‌گذاران با استراتژی‌های متفاوتی برای کسب سود در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند. در فیلترنویسی سایت انیگما این امکان وجود دارد تا افراد سهم‌های موجود در بازار سرمایه را با توجه به استراتژی معاملاتی خود غربال کنند. در این مقاله فیلترنویسی، انواع فیلترها و امکانات هر یک آموزش داده شده است.

تعریف آیتم‌های بنیادی فیلترنویسی

برای تحلیل بنیادی یک شرکت برخی آیتم‌های موثر در گزارشات مالی شرکت‌ها و همچنین تعدادی از نسبت‌های مالی مهم مورد بررسی قرار می‌گیرند. با توجه به این موضوع در بخش فیلترنویسی سایت انیگما می‌توان فیلتر مورد نظر را روی تعدادی از آیتم‌های منتخب اعمال کرد. در ادامه به تعریفی کوتاه از هریک از این موارد منتخب پرداخته شده است.

آیتم‌های فیلترنویسی

انواع فیلترنویسی

کاربران در بخش فیلترنویسی انیگما می‌توانند با اعمال فیلترهای مختلف، شرکت‌هایی که دارای شرایط مدنظرشان است را مشاهده کنند. فیلترها به ۳ صورت مختلف اعمال می‌شوند که در ادامه هر یک از آن‌ها توضیح داده شده است.

مقایسه آیتم‌ها با عدد ثابت

در این حالت از فیلترنویسی می‌توان هر یک از آیتم‌های موجود در جدول فوق را با یک عدد ثابت مقایسه کرد. برای مثال دو نوع فیلتر در ادامه آمده است.

1-با اعمال فیلتر فوق تمامی شرکت‌هایی که سود خالص سه ماهه گذشته آن‌ها بیشتر از 10 میلیارد تومان بوده است، نمایش داده می‌شود.

1

2-در این حالت نیز تمامی سهم‌هایی که P/E گذشته‌نگر آن‌ها کمتر از 5 باشد نمایش داده می‌شود.

2

مقایسه آیتم‌های منتخب صورت‌های مالی با دوره‌های گذشته

این بخش از فیلترنویسی تنها برای آیتم‌های منتخب در صورت مالی که در جدول فوق وجود دارد، قابل استفاده است. در این قسمت می‌توان این آیتم‌ها را با دوره‌های مالی گذشته آیتم مشابه خود مقایسه کرد.

وقتی کاربر یک گزینه را برای اعمال فیلتر در قسمت اول انتخاب می‌کند، این آیتم تنها قابل مقایسه با برخی از دوره‌های مالی گذشته خود است. در ادامه هر یک از این موارد به‌صورت تفکیک شده نمایش داده شده است.

آیتم‌های مقایسه‌ای فیلترنویسی

همان‌طور که در جدول فوق مشاهده می‌شود سود خالص یا ناخالص سه ماهه گذشته شرکت‌ها را می‌توان با مدت مشابه سال گذشته یا سه ماهه مشابه سال گذشته خود مقایسه کرد.

یک مثال از این نوع فیلتر در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است.

3

با اعمال این فیلتر تمام شرکت‌هایی که سود سه ماهه قبلشان از فصل گذشته‌شان بیشتر باشد نمایش داده می‌شود.

مقایسه نسبی آیتم‌های موثر در صورت مالی با یکدیگر

در نوع سوم از فیلترنویسی نیز تنها می‌توان آیتم‌های منتخب در صورت‌های مالی را مورد بررسی قرار داد. در این بخش می‌توان از عملگرهای ضرب، تقسیم، جمع و تفریق استفاده کرد. هر یک از گزینه‌های موجود را مانند جدول فوق می‌توان توسط عملگرهای موجود با دوره‌های مالی پیش مقایسه کرد.

اطلاعاتی مانند میزان رشد فروش یا سود یک شرکت نسبت به فصل گذشته یا سال گذشته را می‌توان جستجو کرد.

4

در نمونه فوق تمام شرکت‌هایی که سود خالص فصل گذشته آن‌ها از فصل قبل از آن 30 درصد بیشتر باشد، نمایش داده می‌شود.

فیلترنویسی پیشرفته انیگما

در بخش فیلترنویسی سایت انیگما برای سرمایه‌گذاران این امکان وجود دارد که چندین نوع از فیلترهای موجود را با همزمان اعمال کنند. در این نوع فیلترنویسی دو نوع عملگر AND و OR وجود دارد.

عملگر AND

در این حالت چندین فیلتر همزمان با هم اعمال می‌شود. برای مثال شخصی تمایل دارد شرکت‌هایی را که همزمان P/E ttm آن‌ها کوچک‌تر از 7 و حاشیه سود خالص آن‌ها بالای 50 درصد باشد را مشاهده کند، طبق تصویر زیر شخص می‌تواند با توسط عملگر AND نمادهای مد نظر خود را مشاهده کند.

نمونه and

عملگر OR

توسط عملگر OR می‌توان همزمان چندین فیلتر را اعمال کرد و شرکت‌هایی که تنها یک یا چند حالت از این شرایط را داشته باشند، نمایش داده شود.

نمونه or

3.7/5 - (3 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا