دسته‌بندی نشده

آشنایی با سامانه سهامداران سایت انیگما

انیگما تنها شرکت دانش‌بنیان نوع یک بازار سرمایه است که تاکنون توانسته خدمات و پلتفرم‌های سامانه تحلیل بنیادی خود را در اختیار بیش از 280 نهاد مالی قرار دهد. در این مقاله به بررسی و آشنایی سامانه سهامداران این سایت پرداخته شده است. در بخش سهامداران می‌توان به کامل‌ترین اطلاعات سهامداران، تحلیل وضعیت دارایی سهامداران بورس، عملکرد و سابقه معاملاتی سهامداران دسترسی داشت. همچنین در این بخش می‌توان از اطلاعات مهمی مانند استراتژی‌های معاملاتی و خرید و فروش‌ بازیگران بورس آگاه شد. هدف از این مطلب، استفاده درست از محصول سهامداران است تا مشتریان انیگما به بالاترین سطح رضایت خود از این محصول برسند.

آشنایی با محصول سهامداران

برای دسترسی به سامانه سهامداران ابتدا باید وارد سایت تحلیل بنیادی انیگما شد و در نوار آبی رنگ سمت راست، سومین گزینه «سهامداران» را انتخاب کرد.

بخش سهامداران شامل 5 بخش زیر است:

  1. سهامداران هر نماد
  2. تغییرات ماهانه هر نماد
  3. دیده‌بان سهامداران
  4. تغییرات روزانه
  5. تغییرات ماهانه سهامداران

در ادامه استفاده از هر یک از این بخش‌ها توضیح داده شده است.

سهامداران هر نماد

اولین تب محصول سهامداران، مربوط به قسمت «سهامداران هر نماد» است که با جستجو‌کردن نماد موردنظر در بخش «جستجو»، می‌توان نماد مورد نظر خود را مطابق تصویر زیر جستجو کرد.

سامانه سهامداران

پس از جستجو و انتخاب نماد مورد نظر، در بخش ترکیب سهامداران تعداد و ارزش سهام سهامداران عمده، سهام شناور و سهام شناور نمایش داده شده هر نماد قابل مشاهده است.

ترکیب دارایی

سپس در قسمت فهرست سهامداران، سهامداران بالای یک درصد و زیر یک درصد آن نماد نمایش داده می‌شود. در این بخش لیست سهامداران نماد مورد نظر به همراه تعداد سهام، درصد سهامداری هر سهامدار، ارزش روز سهام موجود و تغییرات آن قابل مشاهده است. با کلیک بر تعداد سهام هر یک از سهامداران، تاریخ آخرین بروزرسانی اطلاعات سهامدار نشان داده می‌شود. اطلاعات سهامداران بالای یک درصد مطابق سایت TSETMC با یک روز تاخیر و برای سهامداران زیر یک درصد مطابق با آخرین اطلاعات افشاشده در کدال بروزرسانی می‌شود. در ستون تغییرات سهام و ارزش تغییرات در صورتی که سهامداری در روز گذشته خرید یا فروش داشته باشد در این بخش تعداد و ارزش سهام معامله شده، نمایش داده می‌شود.

در این بخش علاوه بر این که تمامی سهامداران بالای یک درصد نمایش داده می‌شوند، سهامداران زیر یک درصد که گزارش وضعیت پرتفوی و دارایی سهام آن‌ها در کدال گزارش شده‌اند نیز نمایش داده می‌شوند. کاربران می‌توانند تعداد سهام هر یک از اشخاص حقوقی زیر یک درصد را مطابق آخرین اطلاعات افشاشده در سامانه کدال مشاهده کنند.

لیست سهامداران

سهامداران تلفیقی

یکی دیگر از کاربردهای این بخش دسترسی به سهامداران به‌صورت تلفیقی است. در این قسمت درصد سهامداری هر یک از سهامداران با درنظر گرفتن شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ نمایش داده می‌شود. با کلیک بر آیکون تلفیفی همانند سهامداران عادی، تعداد سهام، درصد، ارزش، تغییرات سهام و ارزش تغییرات آن به‌صورت تلفیقی قابل مشاهده است.

سهامداران تلفیقی

در بخش تلفیقی سامانه سهامداران هر شرکت مادر، به همراه زیرمجموعه‌های خود نشان داده می‌شود. مجموعه مادر، مجموعه‌ای است که بیش از نصف اعضای هیئت مدیره را تعیین می‌کند. پس از دسترسی به این بخش، با کلیک بر روی + می‌توان تمامی شرکت‌های زیر مجموعه شرکت مادر، تعداد و ارزش سهام هر یک از زیرمجموعه‌ها را مشاهده کرد.

مجموعه مادر به همراه زیرمجموعه‌ها

برای مثال در تصویر فوق، زیر مجموعه‌های سازمان تامین اجتماعی که سهامدار شرکت فولاد مبارکه هستند، قابل مشاهده است. سازمان تامین اجتماعی به‌صورت تلفیقی (غیرمستقیم) بیش از 13 درصد از سهام فولاد مبارکه را در اختیار دارد.

صفحه اختصاصی سامانه سهامداران

کاربران می‌توانند در بخش‌های مختلف محصول سهامداران با کلیک بر روی نام هر سهامدار، وارد صفحه اختصاصی آن سهامدار شوند. تصویر زیر نمای کلی صفحه اختصاصی یک سهامدار را نشان می‌دهد.

صفحه اختصاصی

کادر شماره 1 در تصویر نشان‌‌دهنده تعداد شرکت‌هایی است که سهامدار از ابتدای سال 1390، در ترکیب بالای یک درصد آن حضور داشته است. در کادر شماره 2 میانگین بازدهی روزانه سهامدار از ابتدای سال 1390 تا به امروز نشان داده شده است. از طریق بررسی بازدهی بازیگران بورس، می‌توان عملکرد آن‌ها را بررسی کرد و بر اساس استراتژی فالوتریدینگ، معاملات آن‌ها را دنبال کرد.

طبق بررسی انیگما بازدهی روزانه و مرکب شاخص کل بورس از سال 1390 حدود 0.02 درصد بوده است. حال به بررسی انواع بازدهی سهامدار پرداخته شده است:

  1. بازدهی‌های کمتر از 0.02 درصد (بازدهی متوسط): این افراد بازدهی کمتر یا حدود بازدهی شاخص کل بورس را داشته‌اند. بدیهی است که پیروی از معاملات این افراد توصیه نمی‌شود.
  2. بازدهی‌های حدود 0.02 تا 0.04 درصد (بازدهی خوب): در این گروه افراد توانسته‌اند بازدهی حدود یک تا دو برابر شاخص کل را کسب کنند که می‌توان عملکرد آن‌ها را خوب ارزیابی کرد.
  3. بازدهی‌های بیش از 0.06 درصد (بازدهی عالی): اشخاص حاضر در این گروه، آن دسته از سرمایه‌گذارانی هستند که بازدهی بالایی کسب کرده‌اند. این سرمایه‌گذاران عمدتا به بازده 2 برابر بازدهی شاخص دست یافته‌اند. آن‌ها توانایی شناسایی روندهای صعودی را داشته و با ورود به سهم‌های مختلف تغییرات قیمتی محسوسی در آن سهم ایجاد کرده‌اند.

کادر شماره 3 در تصویر فوق نیز خلاصه‌ای از وضعیت سهام و ترکیب صنایع پورتفوی فعلی سهامدار را نشان می‌دهد.

فعالیت‌ سهامداران در صفحه اختصاصی سامانه سهامداران

در تصویر زیر، کادر شماره 1 لیست تمام شرکت‌هایی که سهامدار از ابتدای سال 1390 در ترکیب سهامداری بالای یک درصد آن‌ها حضور داشته را نشان می‌دهد. کاربران می‌توانند نام سهم، تعداد، ارزش دارایی و میانگین بازده روزانه سهامدار بر روی هر سهم را مشاهده کنند.

در کادر شماره 2 با کلیک بر روی هر سهم عملکرد آن سهامدار بر روی آن نماد نمایش داده خواهد شد. برای مثال با کلیک بر روی سهم فولاد مبارکه می‌توان اطلاعاتی شامل بازدهی روزانه، درصد سهام، تعداد سهام و… را مشاهده کرد.

نمودار نمایش داده شده در کادر شماره 3، روند قیمتی سهم مورد نظر و تعداد سهام موجود در پورتفوی سهامدار در طی دوره (از روز ورود به ترکیب بالای یک درصد تا زمان خارج‌شدن آن) را نشان می‌دهد. اطلاعات قیمتی به‌صورت عادی و تعدیل شده در دسترس است.

درصورتی که سهامدار، سهمی را قبلا خریداری کرده باشد و در حال حاضر در ترکیب سهامداران بالای یک درصد آن سهم نباشد، تعداد دارایی آن سهامدار صفر نمایش داده خواهد شد (کادر شماره 4). با کلیک بر روی سهم مورد نظر، تاریخ ورود و خروج سهامدار از ترکیب سهامداران بالای یک درصد را می‌توانی مشاهده کرد.

فعالیت سهامداران

تغییرات ماهانه هر نماد

تب دوم محصول سهامداران انیگما «تغییرات ماهانه هر نماد» است. در این تب می‌توان با جستجوی نماد، فعالیت همه سهامداران درصدی و زیر یک درصد که اطلاعاتشان در کدال منتشر شده است را مشاهده کرد. در این بخش مانند بخش قبل می‌توان علاوه بر سهامداران عادی به سهامداران تلفیقی نیز دسترسی داشت.

یکی از کاربردهای مهم این بخش برای سرمایه‌گذارانی که با دارایی‌ زیاد خرید و فروش بلوکی انجام می‌دهند این است که می‌توانند با شناسایی‌ کردن خریداران و فروشندگان، معاملات بلوکی خود را شکل دهند.

با انتخاب ماه و سال مورد نظر می‌توان اطلاعات به‌روز فعالیت سهامداران هر نماد مانند تعداد سهام، درصد و ارزش سرمایه‌گذاری در آن نماد و تغییرات سهام آن‌ها را طی دوره انتخابی مشاهده کرد.

تغییرات ماهانه سامانه سهامداران

دیده‌بان سامانه سهامداران

در تب دیده‌بان سهامداران، امکان دسترسی به ارزش لحظه‌ای دارایی بورسی بیش از ده هزار سهامدار حقیقی و حقوقی و مجموعه‌های مادر آن‌ها به‌صورت تلفیقی امکان‌پذیر است. همچنین کاربران می‌توانند در این تب نماد مورد نظر خود را جستجو کنند. سپس می‌توانند با کلیک بر روی آن سهامدار به سابقه معاملاتی ده سال گذشته آن دسترسی داشته باشند.

دیده بان در سامانه سهامداران

در تصویر زیر تمام سهامدارانی که از سال 1390 به بعد در ترکیب سهامداری بالای یک درصد حداقل یک شرکت حضور داشته‌اند یا پورتفوی آن‌ها در کدال افشا شده است، نمایش داده می‌شوند. تمام سهامداران بر اساس ارزش روز دارایی بورسی مرتب شده‌اند. همچنین رتبه، ارزش دارایی‌ها و درصد دارایی بورسی آن‌ها نسبت به مجموع ارزش بازار بورس و فرابورس و بازار پایه محاسبه شده است.

دیده بان سهامداران 2

علاوه بر این همانند دو بخش قبل می‌توان با کلیک بر روی هر نماد به صفحه اختصاصی آن سهامدار دسترسی پیدا کرد. همچنین در حالت تلفیقی اطلاعات مربوط به مجموعه مادر، ارزش کل دارایی بورسی مجموعه مادر و درصد ارزش پورتفوی این مجموعه نسبت به ارزش کل بازارهای بورس، فرابورس و بازار پایه نمایش داده می‌شود. با کلیک بر روی + می‌توان همه زیرمجموعه‌های مجموعه مادر و ارزش روز پورتفوی بورسی هر یک از زیرمجموعه‌ها را مشاهده کرد.

دیده بان سهامداران 3

تغییرات روزانه سهامداران

تب چهارم محصول سهامداران، مربوط به «تغییرات روزانه» است. با کلیک بر روی تب تغییرات روزانه، می‌توان لیست تمام خرید و فروش‌های اشخاص حقیقی و حقوقی بالای یک درصد روز گذشته را مشاهده کرد.

تغییرات روزانه

بعد از انتخاب این تب، با انتخاب نمایش فقط ورود و خروج ها می‌توان لیست تمام سهامدارانی که در روز گذشته برای اولین بار وارد ترکیب بالای یک درصد سهامداران شده‌اند و یا از آن خارج شده‌اند را مشاهده کرد. در ستون تغییرات سهام، سهامدارانی که برای اولین‌بار در ترکیب یک سهام حاضر شده‌اند و یا با فروش سهم از ترکیب خارج شده‌اند، در لیست با علامت i نشان داده می‌شوند.

ورود و خروج سهامداران

بعد از انتخاب فیلتر ورود و خروج، امکان استفاده از فیلتر حقیقی و حقوقی نیز وجود دارد. با استفاده از این فیلتر می‌توان فعالیت اشخاص حقیقی یا حقوقی یا همه سهامداران بالای یک درصد را مشاهده کرد. علاوه بر این با انتخاب نمایش عادی یا تلفیقی، می‌توان لیست فعالیت سهامداران درصدی را به‌صورت عادی یا تلفیقی مشاهده کرد.

سهامداران حقیقی و حقوقی

تغییرات ماهانه سهامداران

آخرین تب سامانه سهامداران مربوط به «تغییرات ماهانه» سهامداران است. در این بخش فعالیت سهامداران در ماه‌های مختلف قابل مشاهده است. در قسمت جستجو امکان یافتن نماد موردنظر وجود دارد و می‌توان ماه و سال مورد نظر خود را در کادر قرمز جهت مشاهده فعالیت سهامداران انتخاب کرد. با انتخاب ماه و سال مورد نظر می‌توان فعالیت‌های سهامدار مانند سهام خریداری‌شده یا فروخته‌شده را مشاهده کرد.

تغییرات ماهانه

در این مقاله محصول سهامداران انیگما به‌طور کامل معرفی شد. می‌توانید در صورت داشتن سوال، انتقاد و پیشنهاد، از طریق آیکون آبی موجود در گوشه انتهایی سمت راست سایت، در ساعات ادارای با پیشتیان‌های آنلاین انیگما در ارتباط باشید.

پشتیبانی سایت
2.7/5 - (3 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا