مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی ختوقا – شرکت قطعات اتومبیل ایران

تحلیل ختوقا به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین شرکت‌های قطعه‌ساز کشور در این مقاله انجام شده است. شرکت قطعات اتومبیل ایران در قالب یک گروه صنعتی شامل 5 شرکت مستقل با ماهیت حقوقی جداگانه که تماما در عرصه تولید قطعات خود فعال هستند، عمل می‌کند. این شرکت در سال 1371 با نماد ختوقا در گروه صنعت خودرو و ساخت قطعات مورد پذیرش سازمان بورس اوراق بهادار قرار گرفت. در ادامه به بررسی جایگاه این شرکت و تحلیل بنیادی ختوقا از طریق بررسی پورتفوی بورسی و غیربورسی و محاسبه NAV و EPS تحلیلی این سهم پرداخته شده است.

  • می‌توانید در مقاله تحلیل بنیادی چیست با نحوه محاسبه ارزش ذاتی هر سهم و عوامل مؤثر بر آن، بیشتر آشنا شوید.

جایگاه شرکت قطعات اتومبیل ایران در صنعت

شرکت قطعات اتومبیل ایران به‌صورت عمده در زمینه‌ تولید، نصب، خرید، فروش و توزیع هرگونه قطعات خودرو فعالیت می‌کند. به‌لحاظ وابستگی قطعه‌سازها به خودروسازها می‌توان گفت صنعت قطعه‌سازی از صنعت خودروسازی جدا نیست. بنابراین نقش شرکت گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران به‌عنوان یک شرکت بورسی و تراز اول در میان قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان صنعت خودرو حائز اهمیت است. در حال حاضر این شرکت با 5 شرکت تولیدی فعال و صدها نوع قطعات تولیدی برای انواع خودروهای سواری و تجاری از مهم‌ترین قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان ایران خودرو و سایر شرکت‌های خودروسازی به شمار می‌آید. حدود 96 درصد فروش این گروه به شرکت ایران‌خودرو و 4 درصد آن به سایر خودروسازها و بازار یدک است.

مهم‌ترین سهامداران ختوقا

عمده‌ترین سهامدار ختوقا، شرکت سرمایه‌گذاری سمند است که مالکیت حدود 46 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. فعالیت اصلی این شرکت در زمینه بازارگردانی سهام شرکت‌های تابعه گروه صنعتی ایران خودرو و سایر شرکت‌های مرتبط است و 30 درصد از سهام آن متعلق به شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو است. سایر سهامداران بالای 1 درصد در تحلیل ختوقا و میزان درصد سهام هر یک از آن‌ها در تصویر زیر قابل مشاهده است.

سهامداران ختوقا

عمده سهامداران ختوقا زیرمجموعه ایران خودرو هستند و این شرکت با به‌صورت تلفیقی 46٫64 درصد از سهام ختوقا را در اختیار دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت گروه صنعتی قطعات ایران خودرو

محاسبه و تحلیل NAV ختوقا

برای تحلیل بنیادی ختوقا و محاسبه ارزش ذاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، خالص ارزش دارایی‌ها (ان ای وی) برآورد می‌شود. خالص ارزش دارایی این شرکت‌ها از طریق بررسی مازاد ارزش پورتفوی بورسی و غیربورسی محاسبه می‌شود. ارزش‌گذاری روز دارایی‌‌های غیربورسی عاملی مهم برای افزایش دقت در محاسبه NAV محسوب می‌شود؛ اما به‌دلیل سختی محاسبه آن، برخی تحلیلگران مازاد ارزش غیربورسی را صفر در نظر می‌گیرند. در ادامه، در این تحلیل با ارزش‌گذاری پورتفوی غیربورسی و محاسبه مازاد ارزش آن، ارزش واقعی شرکت قطعات اتومبیل ایران برآورد شده است.

ارزش روز پرتفوی بورسی ختوقا

تصویر زیر بخشی از پورتفوی بورسی شرکت قطعات اتومبیل ایران را به‌همراه تعداد سهام و ارزش بازار آن‌ها نشان می‌دهد. در پورتفوی بورسی این نماد تنها شرکت الکتریک خودرو شرق وجود دارد. مازاد ارزش حاصل از این شرکت در پرتفوی بورسی ختوقا در تاریخ 5 مهرماه 1402، 377 میلیارد تومان است.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی ختوقا

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی نماد ختوقا

طبق پورتفوی غیربورسی ختوقا، شرکت‌های اگزوز خودرو خراسان، کابل خودرو سبزوار و… متعلق به این نماد هستند. ارزش‌گذاری بخشی از پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی ختوقا مطابق تصویر زیر است.

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی ختوقا

به‌طور کلی مازاد ارزش غیربورسی این شرکت در تاریخ 1402/07/05 مبلغ 4 هزار و 468 میلیارد تومان برآورد شده است. در ادامه به نکات تحلیل ختوقا در ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی آن اشاره شده است:

  • فروش شرکت تولیدی قطعات محوری خراسان در سال 1402، حدود 1٬200 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
  • فروش شرکت کابل خودرو سبزوار در سال 1402 حدود 800 میلیارد تومان برآورد شده است.

سایر نکات ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی این تحلیل در سامانه تحلیل بنیادی انیگما قابل مشاهده است.

سود هر سهم (EPS) ختوقا

یکی دیگر از نکات مهم در تحلیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری محاسبه سود نقدی و EPS تحلیلی این شرکت‌ها است. بنابراین برای ارزش‌گذاری دقیق سهام ختوقا سود نقدی پرتفوی بورسی و غیربورسی آن محاسبه شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی ختوقا

مطابق تصویر زیر سهم شرکت قطعات اتومبیل ایران از سود سهم شرکت الکتریک خودرو شرق حدود 7 میلیارد تومان است.

سود نقدی پرتفوی بورسی

سود نقدی پرتفوی غیربورسی در تحلیل ختوقا

سود هر سهم شرکت مبدل خودرو پاک حدود 40 هزار ریال پیش‌بینی می‌شود؛ اگر این شرکت 74 درصد از سود خود را میان سهامداران تقسیم کند، سود سهم شرکت قطعات اتومبیل ایران 409 میلیارد تومان برآورد خواهد شد. همچنین باتوجه به پیش‌بینی تقسیم سود نقدی سایر زیرمجموعه‌های غیربورسی، مجموع سهم شرکت از سود نقدی دارایی‌های غیربورسی آن حدود 505 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سود نقدی پرتفوی غیر بورسی در تحلیل ختوقا

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی ختوقا

در این تحلیل برای برآورد سود ختوقا در پایان سال مالی 1402 صورت سود و زیان آن مورد بررسی قرار گرفته است. درآمدهای عملیاتی ختوقا در دوره 3 ماهه منتهی به خردادماه 1402 متشکل از درآمد سود سهام و سود تضمین‌شده، بیش از 12 میلیارد تومان بوده است. با کسر هزینه‌ها سود خالص این شرکت در دوره مذکور حدود 7 میلیارد تومان محقق شده است. باتوجه به پیش‌بینی سود سهام در بخش پیش، سود خالص ختوقا در پایان سال مالی 1402 نزدیک به 496 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

صورت سود و زیان ختوقا

نسبت‌های مالی در تحلیل ختوقا

طبق جدول زیر نسبت P/E ttm ختوقا در دوره 12 ماهه منتهی به 1401/12/29 برابر با 29٫9 بوده است. این نسبت در دوره 3 ماهه منتهی به 1402/03/31، 35٫3 بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 25٫4 واحد افزایش داشته است. در جدول زیر، نسبت P/B ختوقا و همچنین حاشیه سود خالص و حاشیه سود ناخالص این شرکت در 5 دوره مالی گذشته نمایش داده شده است.

نسبت‌های مالی شرکت قطعات اتومبیل ایران

در بخش کدال پلاس سایت انیگما تمامی گزارشات، صورت‌های مالی و نسبت‌های مالی شرکت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری قابل مشاهده هستند.

سود مجمع (DPS) ختوقا

بر اساس صورت سود و زیان منتشرشده شرکت در سایت کدال، سود هر سهم ختوقا در دوره 12 ماهه منتهی به 29 اسفند ماه 1401، 189 ریال بوده است. این شرکت مجمع عمومی عادی سالیانه خود را در تاریخ 1402/03/27 برگزار کرد. جدول زیر روند تقسیم سود ختوقا برای 3 سال مالی گذشته را نشان می‌دهد.

سال مالی منتهی بهEPS (ریال)DPS (ریال)درصد تقسیم سود
1401/12/2918931٪16
1400/12/2930931٪10
1399/12/3015416٪10

سود ختوقا برای کلیه سهامداران حقیقی و حقوقی از تاریخ 1402/07/22 الی 1402/07/27 از طریق واریز به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام انجام می‌شود.

تحلیل بنیادی ختوقا

برای محاسبه ان ای وی ختوقا، حقوق صاحبان سهام 1٬031 میلیارد تومان برآورد شده است. لازم به ذکر است که حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل شده است. NAV هر سهم در تحلیل ختوقا، از طریق تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت محاسبه و 9٬479 ریال پیش‌بینی می‌شود. همچنین نسبت قیمت سهم در سایت TSE به ناو شرکت (P/NAV) در تاریخ 1402/07/05 حدود 64٫1 درصد محاسبه شده است. در این تحلیل EPS تحلیلی ختوقا در پایان سال مالی 1402 مبلغ 800 ریال برآورد شده است.

تحلیل بنیادی ختوقا

در مقاله آموزش تحلیل بنیادی مراحل انجام تحلیل بنیادی به‌صورت گام به گام آموزش داده شده است.

روند قیمتی ختوقا

چارت زیر روند قیمتی سهام شرکت قطعات اتومبیل ایران را نشان می‌دهد. بالاترین قیمت این سهم در تاریخ 1399/04/30 (11٬560 ریال) با ارزش بازار 7٬168 میلیارد تومان بوده است. در حال حاضر با توجه به کاهش 47 درصدی قیمت سهام این نماد، قیمت آن در تاریخ 1402/07/05 مبلغ 6٬080 ریال و ارزش بازار آن 3٬801 میلیارد تومان است.

نمودار قیمت ختوقا

سوالات متداول

مهم‌ترین سهامداران ختوقا چه کسانی هستند؟

شرکت سرمایه‌گذاری سمند با بیش از 46 درصد از سهام ختوقا مهم‌ترین سهامدار این نماد است.

تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه ختوقا چه زمانی بود؟

ختوقا مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی 1401 خود را در تاریخ 27 خردادماه 1402 برگزار کرد.

EPS تحلیلی ختوقا چه مقدار است؟

نسبت پی بر ای تحلیلی ختوقا در پایان سال مالی 1402 مبلغ 800 ریال برآورد شده است.

P/E ختوقا چقدر است؟

باتوجه به قیمت روز سهم در تاریخ 1402/07/05 نسبت P/E فوروارد در تحلیل ختوقا 7٫6 واحد محاسبه شده است.

5/5 - (7 رای)

سایر مقاله‌ها

۶ دیدگاه

    1. واریز سود ختوقا تنها از طریق سامانه سجام انجام می‌شود؛ بنابراین سهامداران به منظور دریافت سود سهام خود باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند.

    1. در بخش سهامداران انیگما تمامی سهامداران بالای 1 درصد و حقوقی‌های زیر 1 درصد که در کدال گزارش می‌دهند، وجود دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا