تحلیل بنیادی حکشتی «شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی»

تحلیل حکشتی به عنوان بزرگترین هلدینگ حمل و نقل دریایی کشور در این مقاله انجام شده است. شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال 1346 تأسیس شد. این شرکت فعالیت حمل و نقل دریایی خود را در سال 1347 با به کارگیری دو فروند کشتی کوچک در حوزه خلیج فارس و چهار فروند کشتی اقیانوسپیما آغاز کرد. در سال 1387، سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بورس اوراق بهادار تهران با نماد «حکشتی» عرضه شد. نماد حکشتی به عنوان یکی از هلدینگهای سرمایهگذاری در بورس معامله میشود. در ادامه به تحلیل بنیادی حکشتی از طریق ارزشگذاری داراییهای بورسی و غیربورسی آن پرداخته شده است.
در مقاله تحلیل بنیادی چیست، رویکردهای تحلیل بنیادی برای ارزش گذاری سهام را مطالعه کنید.
جایگاه حکشتی در صنعت
گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در زمینه خدمات دریایی از جمله حمل و نقل محمولات فله، کانتینری، کالای عمومی، مسافری و خدمات فراساحل فعالیت دارد. حکشتی با داشتن ناوگانی مشتمل بر 137 فروند انواع کشتیهای تجاری به عنوان یک ناوگان بزرگ منطقهای شناخته شده و جایگاه ویژهای را در سطح منطقه خاورمیانه و شبه قاره هند کسب کرده است. تمامی فعالیتهای این شرکت به حمل و نقل آبی اختصاص دارد.
سهامداران حکشتی
عمدهترین سهامداران حکشتی، واسط مالی بهمن چهارم ( 13.57 درصد) و سرمایهگذاری تأمین اجتماعی (11.05 درصد) هستند. شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی بهواسطه در اختیار داشتن ۱۷۵ شرکت مدیریتی و ۹۰ شرکت غیرمدیریتی و پوشش طیف متنوعی از حوزههای صنعتی شامل نفت، گاز و پتروشیمی، دارویی، معدنی و فلزی، کشت و دامداری، کشتیرانی، سیمان و ارتباطات در نظام اقتصادی کشور نقش ویژهای ایفا میکند. این سازمان از طریق شرکت کشتیرانی در حوزه حمل و نقل دریایی سرمایهگذاری میکند. در مقاله تحلیل بنیادی شستا، با این شرکت بیشتر آشنا شوید. سایر سهامداران بالای ۱ درصد شرکت شرکت کشتیرانی و میزان درصد سهام هریک از آنها در جدول زیر قابل مشاهده میباشد.

همچنین در حالت تلفیقی، سازمان تأمین اجتماعی به همراه زیرمجموعههایش، نزدیک به 25 درصد از سهام حکشتی را در اختیار دارد. شرکتهای سرمایهگذاری استانی نیز که در غالب سهام عدالت نمایش داده شدهاند، مالک حدود 15 درصد از سهام شرکت کشتیرانی هستند.

در محصول سهامداران انیگما تمامی بازیگران بازار و ورود و خروج هر یک بر نمادهای مختلف قابل مشاهده است.
تحلیل بنیادی حکشتی
یکی از روشهای تحلیل بنیادی و محاسبه ارزش ذاتی هر سهم، محاسبه خالص ارزش داراییها (NAV) است. شرکتهای سرمایهگذاری دو نوع دارایی بورسی (پورتفوی بورسی) و غیربورسی (پورتفوی غیربورسی) دارند. محاسبه ارزش روز دارایی غیربورسی عامل مهمی برای افزایش دقت در محاسبه ان ای وی محسوب میشود؛ اما برخی تحلیلگران به دلیل سختی محاسبه آن، مازاد ارزش غیربورسی را صفر در نظر میگیرند. تیم انیگما ارزش روز داراییهای غیربورسی تمامی شرکتهای سرمایهگذاری را محاسبه کرده است. در ادامه برای تحلیل بنیادی حکشتی مازاد ارزش بورسی و غیربورسی این شرکت محاسبه شده است.
ارزشگذاری پرتفوی بورسی حکشتی
در جدول زیر بخشی از پورتفوی بورسی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به همراه تعداد سهام و ارزش بازار آنها قابل مشاهده است. در پورتفوی بورسی این نماد، شرکتهایی مانند کشتیرانی دریای خزر و شرکت حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی قرار دارند. مجموع مازاد ارزش پورتفوی بورسی حکشتی باتوجه به قیمت روز سهام در تاریخ 18 دی ۱۴۰۱، 2 هزار و 35 میلیارد تومان است.

ارزشگذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل حکشتی
طبق پورتفوی غیربورسی شرکت کشتیرانی، 99 درصد از سرمایهگذاری کشتیرانی و همچنین 99 درصد از شرکت خدمات رفاهی کشتیرانی جمهوری اسلامی متعلق به نماد حکشتی است. در ادامه ارزشگذاری بخشی از پرتفوی غیربورسی این نماد توسط تیم تحلیلی انیگما قابل مشاهده است.

بهطور کلی مجموع مازاد ارزش غیربورسی این شرکت حدود 100 هزار و 653 میلیارد تومان محاسبه شده است. در ادامه به نمونهای از نکات تحلیل ارزشگذاری پرتفوی غیربورسی حکشتی اشاره شده است:
- با توجه به عدم دسترسی به دادههای دقیق در مورد ارزش داراییهای شرکت کشتیرانی، به طور تقریبی 100 هزار میلیارد تومان برای کل داراییهای غیربورسی به جز شرکت سرمایهگذاری کشتیرانی در نظر گرفته شده است.
برای مشاهده دیگر نکات ارزشگذاری پرتفوی غیربورسی و تغییر مفروضات مورد نظر خود، به تحلیل حکشتی در سایت انیگما مراجعه کنید.
سود هر سهم (EPS) حکشتی
طبق جدول زیر نسبت P/E ttm حکشتی در دوره 12 ماهه منتهی به 1401/03/31 برابر با 5 بوده است. همانطور که مشاهده میشود، پی بر ای تی تی ام حکشتی در دوره 12 ماهه مشابه سال قبل 19.4 بوده که در سال جدید این نسبت 14.4 واحد کاهش یافته است. نسبت P/B حکشتی و همچنین حاشیه سود خالص و حاشیه سود ناخالص حکشتی در دورههای مالی گذشته نمایش داده شده است.
بر اساس صورت سود و زیان منتشر شده شرکت در سایت کدال، سود هر سهم حکشتی در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۱، 4,049 ریال بوده است.

در بخش کدال پلاس سایت انیگما تمامی گزارشات، صورتهای مالی و نسبتهای مالی شرکتهای تولیدی و سرمایهگذاری قابل مشاهده است. همچنین امکان دانلود فایل اکسل این گزارشها نیز وجود دارد.
سود مجمع (DPS) حکشتی
همانطور که در بخش پیش گفته شد، EPS حکشتی در سال مالی 1401برابر با 4,049 ریال بوده است. طبق تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه حکشتی که در تاریخ 10 مهر 1401 برگزار شد، سود تقسیمی (DPS) این شرکت به ازای هر سهم در دوره مالی یکساله منتهی به 31 خرداد 1401، 2,900 ریال تصویب شده است.
در جدول زیر، زمانبندی پرداخت سود حکشتی ارائه شده است. DPS حکشتی (سود نقدی حکشتی) برای سهامداران حقیقی و حقوقی که دارای کد سجام هستند، از طریق شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار به حساب اعلامی آنها در سامانه سجام واریز میشود.
شرح | شرایط | تاریخ پرداخت سود سهام |
---|---|---|
سهامداران حقیقی | دارای کد سجام و احراز هویت شده | 1401/08/24 |
سهامداران حقیقی | فاقد کد سجام و عدم احراز هویت | از تاریخ 1401/10/17 به بعد |
صندوقهای سرمایهگذاری و سبدگردانها | دارای کد سجام و احراز هویت شده | 1401/08/24 |
صندوقهای سرمایهگذاری و سبدگردانها | فاقد کد سجام و عدم احراز هویت | از تاریخ 1402/01/30 به بعد |
سهامداران حقوقی | سهامداران عمده بیش از 10 درصد | 1402/03/09 |
سهامداران حقوقی | دارای کد سجام و احراز هویت شده | 1401/09/15 |
سهامداران حقوقی | فاقد کد سجام و عدم احراز هویت | از تاریخ 1402/01/30 به بعد |
محاسبه و تحلیل NAV حکشتی
برای تحلیل حکشتی و محاسبه ان ای وی این نماد، حقوق صاحبان سهام آن متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایهگذاریها تعدیل و 6 هزار و 519 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت NAV هر سهم برای حکشتی 50,653 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت سهم در سایت TSE به NAV شرکت (P/NAV) در تاریخ 1401٫10٫18 حدود 59.6 درصد محاسبه شده است.

ممنون از مقاله خوبتون ، خیلی مفید بود
خوشحالیم که براتون مفید بوده 🌹