تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی زکوثر – شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر

تحلیل زکوثر به‌عنوان یک هلدینگ سرمایه‌گذاری فعال در حوزه کشاورزی در این مقاله انجام شده است. شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۳۶۲ تاسیس شد. این شرکت در سال 1398، با نماد «زکوثر» در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. در ادامه به بررسی پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت و تحلیل بنیادی زکوثر از طریق محاسبه ان ای وی (NAV) و EPS تحلیلی آن پرداخته شده است.

  • در مقاله تحلیل بنیادی چیست، رویکردهای تحلیل بنیادی برای ارزش‌گذاری سهام را مطالعه کنید.

جایگاه زکوثر در صنعت

شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر یک هلدینگ سرمایه‌گذاری است که به‌صورت عمده در زمینه زراعت و خدمات وابسته فعال است. موضوع فعالیت اصلی شرکت سرمایه‌گذاری در سهام و واحدهای سرمایه‌گذاری، صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار فعال در حوزه کشاورزی، دامپروری، مرغداری، پرورش و صید آبزیان و خوراک دام و طیور است. علاوه بر موارد فوق بخشی از سرمایه‌گذاری‌های شرکت در حوزه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر است.

صنعت زکوثر

سهامداران زکوثر

سهامدار اصلی زکوثر، سازمان اقتصادی کوثر است که مالکیت حدود 75 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. بانک دی با داشتن 2.20 درصد از سهام این نماد، دومین سهامدار درصدی زکوثر است. سایر سهامداران بالای 1 درصد شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر و میزان درصد سهام هریک از آن‌ها در جدول زیر قابل مشاهده است.

سهامداران زکوثر

عمده سهامداران در تحلیل زکوثر زیرمجموعه بنیاد شهید هستند و این شرکت به‌صورت تلفیقی حدود 79 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. در جدول زیر بخشی از سهامداران زکوثر به‌صورت تلفیقی نمایش داده شده است. در سایت تحلیل بنیادی انیگما امکان مشاهده تمامی سهامداران عادی و تلفیقی این نماد و سایر نمادهای موجود در بازار سرمایه وجود دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر

محاسبه و تحلیل NAV زکوثر

برای تحلیل بنیادی با روش ارزش‌گذاری مبتنی بر دارایی‌ها، ارزش ذاتی یک سهم برآورد می‌شود. شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ دو نوع دارایی بورسی (پورتفوی بورسی) و غیربورسی (پورتفوی غیربورسی) دارند. محاسبه ارزش روز دارایی‌ غیربورسی عاملی مهم برای افزایش دقت در محاسبه ان ای وی محسوب می‌شود؛ اما به‌دلیل سختی محاسبه آن، برخی تحلیلگران آن را معادل بهای تمام‌شده در نظر می‌گیرند. در این مقاله با برآورد ارزش روز دارایی‌های غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر، مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی این شرکت نیز محاسبه شده است. در ادامه برای تحلیل بنیادی زکوثر ارزش روز دارایی‌های بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل زکوثر

در جدول زیر پورتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر به‌همراه تعداد سهام و ارزش بازار آن‌ها قابل مشاهده است. در پورتفوی بورسی این نماد، شرکت‌های کشت و صنعت شریف آباد، مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان و خوراک دام پارس قرار دارند. مجموع مازاد ارزش پورتفوی بورسی زکوثر باتوجه به قیمت روز سهام در تاریخ 1 مهرماه 1402، هزار و 980 میلیارد تومان محاسبه شده است.

پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی زکوثر

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی زکوثر

همان‌طور که اشاره شد، به‌منظور افزایش دقت در تحلیل زکوثر، پورتفوی غیربورسی این شرکت نیز ارزش‌گذاری شده است. در ادامه ارزش‌گذاری بخشی از پرتفوی غیربورسی این نماد قابل مشاهده هستند. به‌طور کلی مازاد ارزش غیربورسی این شرکت حدود 7 هزار و 770 میلیارد تومان برآورد شده است.

پرتفوی غیربورسی در تحلیل زکوثر

سود هر سهم (EPS) زکوثر

سود حاصل از دارایی‌های بورسی و غیربورسی شرکت‌های سرمایه‌گذاری یکی دیگر از روش‌های کسب سود این شرکت‌ها است. در ادامه سود نقدی هر یک شرکت‌های زیرمجموعه بورسی و غیربورسی این شرکت و سود سهم زکوثر از این سودها آمده است. از این طریق می‌توان درآمد سود سهام و در نهایت سود خالص زکوثر را پیش‌بینی کرد.

سود نقدی پرتفوی بورسی شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر

جدول زیر پیش‌بینی سود نقدی 3 شرکت پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی زکوثر برای سال مالی منتهی به 1402/09/30 و درصد تقسیم سود هر یک را نشان می‌دهد. به‌صورت کلی مجموع سود سهم شرکت باتوجه به درصد سهامی که از این شرکت‌ها در اختیار دارد، بیش از 190 میلیارد تومان برآورد شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل زکوثر

سود نقدی پرتفوی غیربورسی در تحلیل زکوثر

جدول زیر نیز سود نقدی بخشی از شرکت‌های غیربورسی زکوثر را نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر از 3 شرکت مرغ اجداد زربال، مرغک و مرغ مادر دیز باد بیش از 623 میلیارد تومان درآمد سود سهام کسب کند.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی زکوثر

صورت سود و زیان زکوثر برای 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای پایان سال مالی 1402 طبق جدول زیر است. همانطور که در بخش‌های پیش بررسی شد، درآمد سود سهام زکوثر در پایان سال مالی 1402 حدود 814 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود. با کسر هزینه‌های عملیاتی از این مقدار، سود خالص منتهی به سال مالی جاری نزدیک به 725 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی زکوثر

نسبت‌های مالی زکوثر

جدول زیر نسبت‌های مالی مهم زکوثر برای دوره‌های مالی گذشته را نشان می‌دهد. طبق این جدول نسبت P/E ttm زکوثر در دوره 12 ماهه منتهی به 1401/12/29 برابر با 7.3 بوده است. همان‌طور که مشاهده می‌شود، پی بر ای تی تی ام این سهم نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود 2 واحد کاهش یافته است. در بخش کدال پلاس سایت انیگما، امکان مقایسه شرکت‌ها و صنایع براساس نسبت‌های مالی و پارامترهای مختلف از طریق فیلترنویسی وجود دارد.

نسبت‌های مالی شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر

سود مجمع (DPS) زکوثر

مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به تاریخ 1401/12/29 در تاریخ 29 تیر سال 1402 تشکیل شد. طبق تصمیمات اتخاذشده در این مجمع، شرکت حدود 57 درصد از سود خالص به دست آمده را به‌عنوان سود نقدی تقسیمی تصویب کرد. در ادامه روند تقسیم سود 3 سال گذشته در تحلیل زکوثر آمده است.

سال مالی منتهی بهEPS (ریال)DPS (ریال)درصد تقسیم سود
1401/12/292,3161,33057%
1400/12/291,3521,10081%
1399/12/301,12372064%

سود سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها که در سامانه سجام ثبت‌نام ثبت‌نام کرده‌اند در تاریخ 1402/07/30 به حساب معرفی‌شده در این سامانه واریز خواهد شد. سود سهامداران حقوقی دارای کد سجام نیز در تاریخ 1402/08/15 واریز می‌شود.

سهامداران حقیقی که در سامانه سجام ثبت‌نام نکرده‌اند می‌توانند در تاریخ 1402/09/05 با مراجعه به شعب بانک کشاورزی در سراسر کشور، نسبت به دریافت سود نقدی خود اقدام کنند. همچنین سهامداران حقوقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها می‌توانند با ارائه درخواست کتبی و اعلام شماره شبا بانکی سود سهام خود را دریافت کنند.

مقاله پیشنهادی: آموزش تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی زکوثر

برای تحلیل زکوثر و محاسبه ان ای وی این نماد، حقوق صاحبان سهام آن متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل 921 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت NAV هر سهم برای زکوثر 38,809 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت زکوثر در سایت TSE (31,240 ریال) به ناو زکوثر، نسبت P/NAV در تاریخ 1402/07/01 حدود 80.1 درصد محاسبه شده است.

باتوجه به سرمایه فعلی شرکت سود زکوثر به ازای هر سهم 2,636 ریال پیش‌بینی شده است. باتوجه به ای پی اس پیش‌بینی شده، نسبت P/E تحلیلی زکوثر 11.8 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی زکوثر

نمودار و روند قیمتی زکوثر

چارت قیمتی زکوثر مطابق تصویر زیر است. سهام این شرکت در تاریخ 1398/12/21 عرضه اولیه شد و قیمت پایانی آن در این تاریخ معادل 13,120 ریال بود. قیمت زکوثر در تاریخ 4 مرداد 1399 به بیشترین مقدار خود یعنی 45,650 ریال با ارزش بازار 12.5 هزار میلیارد تومان رسید. سپس قیمت این سهم تا نزدیک به 80 درصد کاهش یافت. اکنون زکوثر در محدوده قیمتی 31 هزار ریال معامله می‌شود و ارزش بازار آن نیز حدود 8.5 همت است.

چارت قیمتی زکوثر

سوالات متداول

NAV زکوثر چند است؟

ان ای وی هر سهم زکوثر در تاریخ 1 مهر 1402، 38,809 ریال محاسبه شده است.

نسبت پی بر ای فوروارد زکوثر چقدر است؟

پی به ای تحلیلی زکوثر در تاریخ 1402/07/01 معادل 11.8 محاسبه شده است.

مجمع عمومی زکوثر در چه تاریخی تشکیل می‌شود؟

مجمع عمومی عادی سالیانه زکوثر برای سال مالی 1402 در تاریخ 1402/04/29 برگزار شد.

4.6/5 - (12 رای)
۶ دیدگاه
    1. برای دریافت راهنمایی بیشتر در خصوص این سهم از طریق گفت و گوی آنلاین با کارشناسان انیگما در ارتباط باشید.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا