تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی وبهمن – شرکت سرمایه‌گذاری بهمن

تحلیل وبهمن به‌عنوان یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی در این مقاله بررسی شده است. شركت سرمايه‌گذاری بهمن در سال 1381 تاسيس شد. این شرکت در بهمن ماه سال 1383 با نماد وبهمن، در گروه سرمایه‌گذاری بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. در ادامه این مقاله با انواع فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بورسی و غیربورسی این شرکت و ارزش دارایی‌های آن آشنا خواهید شد. برای تحلیل بنیادی وبهمن و ارزش‌گذاری دقیق این شرکت، علاوه بر محاسبه NAV به محاسبه EPS تحلیلی این شرکت نیز پرداخته شده است.

برای آشنایی بیشتر با مفاهیم تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) و درک بیشتر این مطلب، مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

جایگاه وبهمن در صنعت

شرکت سرمایه‌گذاری بهمن عمدتا در زمینه‌های خودرو، ساخت قطعات و فلزات اساسی فعالیت دارد. 35 درصد از فعالیت این شرکت در بخش خودرو و ساخت قطعات، 35 درصد در زمینه فلزات اساسی، 13 در محصولات شیمیایی و 17 درصد در سایر بخش‌ها است.

صنایع در تحلیل وبهمن

سهامداران وبهمن

اصلی‌ترین سهامدار نماد وبهمن یکی از هلدینگ‌های تخصصی چندرشته‌ای با نام گروه بهمن است. این شرکت با نماد خبهمن عمدتا در زمینه خودرو و قطعات در بازار سرمایه فعالیت می‌کند. می‌توانید برای آشنایی بیشتر با این شرکت مقاله تحلیل خبهمن را مطالعه کنید.

بیمه ملت با در اختیار داشتن 10 درصد سهام، در جایگاه دوم سهامداران وبهمن قرار دارد. در جدول زیر، لیست سهامداران بالای 1 درصد شرکت سرمایه‌گذاری بهمن طبق گزارشات منتشرشده در کدال و درصد مالکیت آن‌ها از این نماد نمایش داده شده است.

سهامداران وبهمن

همانطور که در جدول مشاهده می‌شود، در حالت تلفیقی، شرکت صنایع تولیدی کروز به‌همراه زیرمجموعه‌های خود بیش از 52 درصد از سهام وبهمن را در اختیار دارد. در سایت انیگما می‌توانید تمام سهامداران عادی و تلفیقی وبهمن را به‌همراه زیرمجموعه‌هایشان مشاهده کنید.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری بهمن

محاسبه و تحلیل NAV وبهمن

برای ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری، ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) محاسبه می‌شود. برای به‌دست آوردن ان ای وی وبهمن، تمام دارایی‌های بورسی و غیربورسی آن بررسی و ارزش‌گذاری می‌شوند. برخی تحلیلگران بنیادی ارزش پورتفوی غیربورسی را به‌دلیل سختی محاسبه آن، معادل بهای تمام‌شده در نظر می‌گیرند. ارزش‌گذاری دارایی‌های غیربورسی باعث می‌شود ارزش واقعی شرکت دقیق‌تر برآورد شود و بر مبنای آن، می‌توان تصمیمات بهینه‌تری برای خرید، فروش یا نگهداری این سهم اتخاذ کرد. در ادامه برای تحلیل وبهمن ارزش روز پرتفوی بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی وبهمن

جدول زیر بخشی از پورتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری بهمن به‌همراه ارزش‌گذاری هر یک طبق قیمت روز در تاریخ 26 شهریور 1402 را نشان می‌دهد. در مجموع مازاد ارزش پرتفوی بورسی وبهمن در این تاریخ حدود 5 هزار و 206 میلیارد تومان است. طبق جدول زیر، مشاهده می‌شود که شرکت‌هایی مانند گروه بهمن، ایران خودرو، ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان در پورتفوی بورسی وبهمن وجود دارند.

پرتفوی بورسی وبهمن

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل وبهمن

مهم‌ترین‌ شرکت‌های پرتفوی غیربورسی وبهمن باتوجه به آخرین اطلاعات منتشرشده تا 26 شهریور ماه 1402 مطابق جدول زیر است. همان‌طور که مشاهده می‌شود، سهم عمده شرکت‌های‌ توسعه ساختمانی بهمن (سرمایه‌گذاری پرنگ)، شرکت داد و ستد آریا و سرمایه‌گذاری اوین متعلق به وبهمن است.

پرتفوی غیربورسی در تحلیل وبهمن

طبق تحلیل تیم انیگما، مازاد ارزش غیربورسی این شرکت 4 هزار و 136 میلیارد تومان محاسبه شده است. در ادامه به برخی از نکات تحلیل بنیادی وبهمن در ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی آن پرداخته شده است:

  • شرکت داد و ستد آریا در تاریخ 31 خرداد 1402 دارای حدود 520 میلیارد تومان پرتفوی بورسی با بهای تمام‌شده 440 میلیارد تومان بوده است. براساس آخرین حقوق صاحبان سهام این شرکت، ارزش خالص دارایی‌های آن را می‌توان حدود 650 میلیارد تومان برآورد کرد.

برای مشاهده دیگر نکات ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی و تغییر مفروضات مورد نظر خود، به تحلیل وبهمن در سایت تحلیل بنیادی انیگما مراجعه کنید.

مقاله پیشنهادی: آموزش تحلیل بنیادی

سود هر سهم (EPS) وبهمن

شرکت سرمایه‌گذاری بهمن علاوه بر درآمد حاصل از خرید و فروش سهام، از طریق سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه خود نیز درآمد کسب می‌کند. بنابراین برای ارزش‌گذاری دقیق سهام این شرکت سود نقدی پرتفوی بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

سود نقدی پرتفوی بورسی وبهمن

سود نقدی حاصل از برخی از شرکت‌های پرتفوی بورسی وبهمن برای سال مالی 1401 محقق شده‌اند. سهم شرکت سرمایه‌گذاری بهمن از سود نقدی سال 1401 گروه بهمن 26,824 میلیون تومان و از سود نقدی شرکت فولاد مبارکه اصفهان 86,072 میلیون تومان محقق شده است. به‌صورت کلی سود نقدی حاصل از پرتفوی بورسی وبهمن 558 میلیارد تومان محاسبه شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری بهمن

سود نقدی پرتفوی غیربورسی وبهمن

جدول زیر بخشی از پیش‌بینی‌های سود نقدی پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وبهمن را نشان می‌دهد. به‌صورت کلی مجموع سود نقدی پرتفوی غیربورسی این شرکت حدود 349 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی

صورت سود و زیان در تحلیل وبهمن

در جدول زیر صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی وبهمن برای 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن تا پایان سال مالی منتهی به 1402/09/30 نمایش داده شده است. طبق این جدول درآمد سود سهام محقق‌شده تا دوره 6 ماهه منتهی به خرداد 1402 حدود 257 میلیارد تومان بوده است. طبق پیش‌بینی‌های بخش پیش درآمد سود سهام وبهمن در سال مالی 1402 بیش از 907 میلیارد تومان برآورد می‌شود. با در نظر گرفتن هزینه‌ها در این سال، سود خالص وبهمن در سال مالی 1402 حدود 1,288 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل وبهمن

نسبت‌های مالی شرکت سرمایه‌گذاری بهمن

سود هر سهم وبهمن در سال مالی 1401 برابر با 733 ریال بوده است. براساس سود به دست آمده، پی بر ای گذشته‌نگر در تحلیل وبهمن برای دوره 12 ماهه منتهی به 30 آذرماه 1401، 4 است. همچنین طبق گزارشات فصلی منتشر‌شده، نسبت P/S وبهمن در دوره 6 ماهه منتهی به 31 خرداد ماه 1402، 5.5 است که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته خود حدود 2 واحد کاهش داشته است. جدول زیر دیگر نسبت‌های مالی مانند P/B وبهمن و همچنین حاشیه سود خالص و ناخالص این شرکت در دوره‌های مالی گذشته را نشان می‌دهد.

نسبت‌های مالی گذشته‌نگر شرکت سرمایه‌گذاری بهمن

در بخش کدال پلاس سایت انیگما، امکان مقایسه شرکت‌ها و صنایع براساس نسبت‌های مالی و پارامترهای مختلف از طریق فیلترنویسی وجود دارد.

سود مجمع (DPS) وبهمن

مجمع عمومی عادی سالیانه وبهمن منتهی به پایان آذرماه 1401 در 30 فروردین‌ماه 1402 برگزار شد. سود خالص این شرکت به ازای هر سهم مبلغ 729 ریال بوده است. در جدول زیر روند تقسیم سود این شرکت برای 3 سال مالی متوالی آورده شده است.

سال مالی منتهی بهسود هر سهم (ریال)سود نقدی هر سهم (ریال)درصد تقسیم سود
1401/09/30733120٪16
1400/09/302٬453400٪16
1399/09/301٬978320٪16

مطابق آگهی زمان‌بندی منتشرشده در سامانه کدال سود سهامداران حقیقی در تاریخ 1402/04/17 و سود سهامداران حقوقی در تاریخ 1402/09/20 از طریق سامانه سجام پرداخت می‌شود. همچنین سهامداران حقیقی فاقد کد سجام سود خود را از ابتدای آبان‌ماه 1402 از طریق بانک صادرات دریافت خواهند کرد. در خصوص سهامداران حقوقی فاقد کد سجام با درخواست کتبی و اعلام شماره حساب پرداخت می‌شود.

تحلیل بنیادی وبهمن

برای محاسبه NAV و تحلیل وبهمن حقوق صاحبان سهام آن متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 3,243 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت ان ای وی هر سهم برای وبهمن 8,990 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت به NAV شرکت (P/NAV) در تاریخ 1402/06/26 معادل 52.8 درصد محاسبه شده است. همچنین باتوجه به EPS تحلیلی پیش‌بینی شده در تحلیل بنیادی وبهمن (920 ریال)، نسبت P/E تحلیلی آن 5.2 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی وبهمن

روند قیمتی سهام وبهمن

چارت زیر روند قیمتی سهام شرکت سرمایه‌گذاری بهمن را از سال 1398 تا به امروز نشان می‌دهد. با آغاز روند صعودی قیمت سهام وبهمن از آذرماه سال 1398، قیمت این سهام در تاریخ 1399/05/15 به بالاترین مقدار خود (35٬590 ریال) با ارزش بازار 9٬787 میلیارد تومان رسید. هم‌اکنون در تاریخ 1402/06/26 قیمت این سهام 4٬750 ریال و ارزش بازار آن 6٬692 میلیارد تومان است. قیمت سهام وبهمن در این بازه زمانی 86 درصد کاهش یافته است.

چارت قیمتی وبهمن

سوالات متداول

ان ای وی وبهمن چند است؟

NAV هر سهم وبهمن در تاریخ 26 شهریور 1402 معادل 8,990 ریال محاسبه شده است.

سود نقدی وبهمن چقدر است؟

شرکت سرمایه‌گذاری بهمن از سود خالص محقق شده در سال مالی 1401، 120 ریال به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران تقسیم کرد.

EPS فوروارد وبهمن چند است؟

ای پی اس فوروارد وبهمن برای سال مالی منتهی به 1402/09/30 معادل 920 ریال برآورد شده است.

5/5 - (4 رای)
۶ دیدگاه
  1. کاش می تونستم سایر تحلیل ها رو هم در سایت خوبتون ببینم ، ولی اشتراکتون خیلی گرونه ، برای دانشجوها تخفیف ندارید ؟

    1. از طریق اینستاگرام و کانال تلگرام انیگما می‌توانید از تخفیف‌های دوره‌ای محصولات ما مطلع شوید. همچنین می‌توانید در خصوص محصولات انیگما و قیمت‌های آن از طریق تماس یا گفت و گوی آنلاین با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا