اخبار بورس

افزایش سرمایه شستا 1402

جزئیات افزایش سرمایه شستا در سال 1402 و سال‌های گذشته در این مطلب بررسی شده است. افزایش سرمایه در شرکت‌های سهامی به افزایش اسمی میزان سرمایه ثبت شده در این شرکت‌ها اشاره دارد. در واقع، افزایش سرمایه به معنای افزایش تعداد سهامی که توسط شرکت‌ها منتشر می‌شوند، است. این افزایش سرمایه می‌تواند به روش‌های مختلف، از جمله افزایش سرمایه از طریق فروش سهام جدید، افزایش ارزش سهام موجود یا تغییرات در سرمایه شرکت به دلیل سود تجمیعی اتفاق بیفتد. شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که در بازار سرمایه با نماد «شستا» معامله می‌شود، دارای سهامداران زیادی است. بیش از 85 درصد از سهام آن نیز متعلق به سازمان تامین اجتماعی است. در ادامه علاوه بر معرفی این شرکت به بررسی افزایش سرمایه آن پرداخته شده است.

افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق‌العاده

افزایش سرمایه یکی از موارد مهم سرمایه گذاری در بورس است. سرمایه‌گذاران به دلیل تاثیرات افزایش سرمایه بر مالکیت و ارزش سهام باید به دقت تغییرات و اعلان‌های مرتبط با افزایش سرمایه در شرکت‌ها را پیگیری کنند تا تصمیم‌گیری مناسب برای سرمایه‌گذاری خود داشته باشند. همچنین افزایش سرمایه یک مفهوم مهم در حوزه مدیریت مالی است و معمولا از چند منظر به شرکت کمک می‌کند.

  • تامین منابع مالی جدید برای گسترش فعالیت‌های شرکت:

یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش سرمایه، تامین منابع مالی جدید به‌منظور گسترش و توسعه فعالیت‌های شرکت است. این می‌تواند شامل توسعه محصولات جدید، ورود به بازارهای جدید یا سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ‌تر باشد.

  • اصلاح ساختار سرمایه شرکت:

افزایش سرمایه به شرکت این امکان را می‌دهد که ساختار سرمایه خود را اصلاح کند. به عنوان مثال، افزایش سرمایه از طریق افزایش سهام می‌تواند منجر به کاهش بدهی نسبی شرکت شود و تعادل بهتری بین اعتبار و سرمایه فراهم کند.

در مراحل افزایش سرمایه، هیئت‌مدیره تصمیم خود را به عنوان یک پیشنهاد به مجمع عمومی فوق‌العاده ارائه می‌کند و در این مجمع در خصوص پیشنهاد ارائه شده تصمیم‌گیری می‌شود. اهمیت محل تامین سرمایه در این فرآیند به دلیل انتخاب مناسب از گزینه‌های مختلف برای افزایش سرمایه اهمیت بسزایی دارد. در ادامه پیش از بررسی افزایش سرمایه شستا، به معرفی کوتاهی از این شرکت پرداخته شده است.

می‌توانید در مقاله افزایش سرمایه دیگر روش‌ها و قوانین مرتبط با افزایش سرمایه را مطالعه کنید.

معرفی شستا

شستا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های چندرشته‌ای بازار سرمایه و زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی فعالیت می‌کند. شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در سال 1399 به عنوان یک هلدینگ چندرشته‌ای با نماد شستا در بورس اوراق بهادار ثبت و به عموم عرضه شد. هدف اصلی این شرکت، مدیریت کارآمد منابع مالی تخصیص یافته با رویکرد حداکثر سودآوری و ارزش افزوده در بازارهای سرمایه داخلی و خارجی است. این هدف از طریق انجام فعالیت‌های تولیدی، خدماتی و بازرگانی در حوزه‌های متنوعی از صنعت‌ها تعقیب می‌شود. شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به دلیل مالکیت 175 شرکت مدیریتی و 90 شرکت غیرمدیریتی و تنوع گسترده در حوزه‌های صنعتی مختلف از جمله نفت، گاز و پتروشیمی، دارویی، معدنی و فلزی، کشت و دامداری، کشتیرانی، سیمان و ارتباطات، نقش مهمی در نظام اقتصادی کشور ایفا می‌کند. این شرکت در حال حاضر در قالب 9 هلدینگ در حوزه‌های مختلفی فعالیت دارد.

در تحلیل شستا با ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی و غیربورسی آن، NAV این سهم در تاریخ 8 آبان 1402 حدود 68 درصد محاسبه شده است.

روند افزایش سرمایه شستا

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با سرمایه اولیه ۲۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۶۵ تاسیس شد. سپس سرمایه شرکت در چندین مرحله افزایش در انتهای سال مالی منتهی به 1390/03/31 به 39,000 میلیارد ریال رسید.

در طول فعالیت شستا از سال ۱۳۶۵ تا پایان سال مالی منتهی به 1394/03/31 در مجموع مبلغ 41,973 میلیارد ریال از منابع سرمایه این شرکت (معادل ۱۲٫۸ درصد کل سرمایه و علی‌الحساب افزایش سرمایه) به‌صورت نقدی و مبلغ ۲۲،۹۲۸ میلیارد ریال (معادل 58٫8 درصد) نیز از محل سود سهام سرمایه‌گذاری شده و مابقی به مبلغ 11,100 میلیارد ریال (معادل 28٫5 درصد) از محل اموال و سهام تامین شده است.

جدول زیر روند افزایش سرمایه شستا در 5 سال گذشته را نشان می‌دهد. طبق این جدول بیشترین افزایش سرمایه شرکت در سال 1400 به میزان 1052 درصد و از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها است.

تاریخ افزایش سرمایهدرصد افزایش سرمایهسرمایه جدید (میلیون ریال)محل افزایش سرمایه
1398/03/29105%80,000,000مطالبات و آورده نقدی سهامداران
1399/12/2678%142,000,000اندوخته سرمایه‌ای
1400/10/121052%1,636,013,456مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها

آخرین افزایش سرمایه شستا

طبق اطلاعات منتشر شده در سایت codal.ir بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 1400/10/12 تقاضای آخرین افزایش سرمایه شستا از مبلغ 142,000,000 میلیون ریال به مبلغ 1,636,013,456 میلیون ریال (مبلغ 1,494,013,456 میلیون ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها) مطرح و سازمان بورس اوراق بهادار مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس رسیدگی انجام شده، مواردی حاکی از مغایرت با قوانین و مقررات مربوط در انتشار سهام مشاهده نشد و افزایش سرمایه بلامانع تشخیص داده شد و در تاریخ 1400/11/24 در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید.

بنابراین افزایش سرمایه این شرکت در دو سال متوالی 1399 و 1400 از محل اندوخته سرمایه‌ای و تجدید ارزیابی دارایی‌ها انجام شد.

5/5 - (3 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا