مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی دماوند – شرکت تولید نیروی برق دماوند

تحلیل دماوند به‌عنوان یکی از شرکت‌های تامین‌کننده برق کشور در این مقاله آورده شده است. شرکت تولید نیروی برق دماوند در تاریخ 1387/05/02 تاسیس شد. این شرکت با تامین برق به صورت سیکل ترکیبی با بهبود کارایی و بهره‌وری انرژی، نقش مهمی در اقتصاد و تامین انرژی کشور ایفا می‌کند. ظرفیت اسمی تولید برق شرکت 2٬868 مگاوات و میانگین قدرت عملی نیروگاه 2٬214 مگاوات است. سهام شرکت در بازار سرمایه با نماد دماوند معامله می‌شود. در ادامه مطلب، ارزش‌گذاری سهام شرکت از طریق محاسبه EPS و P/E فوروارد در تحلیل بنیادی دماوند انجام شده است.

  • برای درک بهتر مفاهیم تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

ماهیت شرکت تولید نیرو برق دماوند

ماهیت کسب و کار دماوند به‌عنوان یک شرکت تولید برق به شرح موارد زیر است:

  • تولید و فروش انرژی برق در چارچوب ضوابط و مقررات بازار برق به اشخاص حقیقی و حقوقی
  • انجام اقدامات لازم به منظور ارتقا بهره‌وری، بهینه‌سازی و توسعه ظرفیت نیروگاه
  • برونسپاری عملیات اجرایی رقابت‌پذیر (اعم از بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری، توسعه و بهینه‌سازی تاسیسات)
  • بیش فروش انرژی برق و سایر روش‌های تامین منابع مالی از منابع داخلی و خارجی، اخذ وام و تسهیلات مالی و اعتباری، عرضه اوراق مشارکت با اخذ مجوز از مراجع قانونی

در حال حاضر عمده فروش برق تولیدی نیروگاه سیکل ترکیبی شهدای پاکدشت (دماوند) از طریق بازار برق ایران که متولی آن شرکت مدیریت شیکه برق ایران است، صورت می‌گیرد. این نیروگاه با انعقاد قرارداد با شرکت مدیریت شبکه و حضور در بازار رقابتی در کنار سایر نیروگاه‌های کشور و با قیمت رقابتی، برق خود را به فروش می‌رساند.

همچنین فروش برق دماوند از طریق بورس انرژی و قراردادهای دوجانبه (فقط برای مشترکان جدید و متقاضی افزایش قدرت بالای 5 مگاوات بر اساس اعلام توانیر) نیز امکان‌پذیر است، اما زمینه صادرات برق برای بخش خصوصی تاکنون مهیا نشده است.

جایگاه دماوند در صنعت برق کشور

سهم شرکت تولید نیروی برق دماوند از تولید برق کشور در سال 1401 به صورت زیر است:

  • سهم نیروگاه برق دماوند از قدرت نامی تولید نیروگاه‌های کشور حدود 3٫2 درصد
  • سهم این شرکت از تولید ویژه کل نیروگاه‌های کشور حدود 4٫1 درصد
  • سهم دماوند از تولید نیروگاه‌های سیکل ترکیبی 8٫3 درصد
  • سهم نیروگاه برق دماوند از مصرف انرژی استان تهران 40 درصد

جدول زیر میزان تولید واقعی محصولات دماوند را در 6 ماهه ابتدای سال 1402 نشان می‌دهد.

نوع محصولواحد اندازه‌گیریتولید واقعی
آمادگیمگاوات ساعت8٬818٬393
انرژیمگاوات ساعت8٬096٬693
بورسمگاوات ساعت0
دوجانبهمگاوات ساعت832٬609

مهم‌ترین سهامداران در تحلیل دماوند

بانک دی مالک 71 درصد از سهام شرکت تولید نیرو برق دماوند است، از این رو در تحلیل بنیادی دماوند مهم‌ترین سهامدار آن محسوب می‌شود. مطابق تصویر زیر 18 درصد از سهام شرکت نیز متعلق به سایر سهامداران بالای یک درصد دماوند است.

سهامداران شرکت تولید نیروی برق دماوند

بنیاد شهید در حالت تلفیقی به واسطه زیر مجموعه‌های خود که از سهامداران اصلی دماوند هستند، حدود 87 درصد از سهام دماوند را در اختیار دارد و نقش تعیین‌کننده‌ای در تصمیمات این شرکت ایفا می‌کند. در مرجع تحلیل بنیادی انیگما سایر سهامداران تلفیقی شرکت تولید نیرو برق دماوند قابل مشاهده هستند.

سهامداران تلفیقی

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی دماوند

مقدار فروش محصولات در تحلیل دماوند تا پایان دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402، 17٬747٬695 مگاوات ساعت بوده است. نرخ فروش انرژی برق بر اساس مصوب وزارت نیرو انجام می‌شود، بنابراین درآمدهای عملیاتی شرکت در این دوره مبلغ 1٬186 میلیارد تومان شده است. با توجه به افزایش نرخ فروش و اعمال نرخ مصوب از ابتدای سال مالی 1402، مبلغ فروش دماوند در مقایسه با دوره مشابه سال 1401 بیش از 51 درصد افزایش داشته است.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل دماوند

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل دماوند

سوخت در نیروگاه‌های تولیدکننده برق، گاز طبیعی و گازوئیل است که نرخ آن توسط دولت در بودجه سنواتی کشور تعیین می‌شود. تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل بنیادی دماوند را برای 5 دوره مالی مختلف نشان می‌دهد. دماوند در دوره 6 ماهه نخست سال مالی 1402 مبلغ 58 میلیارد تومان برای تامین مواد اولیه مصرفی شرکت هزینه کرده است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل بنیادی دماوند

سربار شرکت تولید نیروی برق دماوند

سربار در تحلیل دماوند شامل استهلاک، سوخت، هزینه مواد مصرفی و سایر هزینه‌ها است. هزینه سربار در دوره 6 ماهه منتهی به 1402/06/31 مبلغ 439 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مالی مشابه سال 1401 بیش از 29 درصد افزایش یافته است. مطابق تصویر زیر مجموع هزینه سربار دماوند تا پایان سال مالی 1402 نزدیک به 707 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سربار شرکت

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی دماوند

بررسی صورت سود و زیان دماوند از دیگر اقدامات انجام‌شده در این مقاله است. همانطور که گفته شد درآمدهای عملیاتی دماوند در دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 مبلغ 1٬186 میلیارد تومان بوده است. بهای تمام‌شده دماوند در این دوره نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل 38 درصد افزایش یافته است. بنابراین با کسر هزینه‌ها سود ناخالص دماوند در دوره مالی مورد گزارش بیش از 683 میلیارد تومان محقق شده است.

تصویر زیر صورت سود و زیان در تحلیل دماوند را برای 3 دوره مالی گذشته و دو دوره مالی منتهی به اسفندماه 1402 نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود سود خالص شرکت تولید نیروی برق دماوند در پایان سال مالی 1402 بیش از هزار میلیارد تومان باشد.

صورت سود و زیان شرکت

سود نقدی (DPS) دماوند

سرمایه فعلی شرکت تولید نیروی برق دماوند مبلغ 552 میلیارد تومان است. با توجه به تعداد سهام این شرکت، سود خالص محقق‌شده در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم مبلغ 1٬062 ریال بود. با توجه به مجمع عمومی عادی سالیانه که در تاریخ 1402/04/10 برگزار شد، سود نقدی به ازای هر سهم 300 ریال تصویب شد.

سود دماوند برای کلیه سهامداران اعم از حقیقی، حقوقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در تاریخ 1402/08/08 از طریق سامانه سجام برگزار شد. سهامداران حقیقی فاقد کد سجام نیز در همین تاریخ با ارسال اطلاعات شخصی و شماره شبای بانکی به آدرس شرکت سود خود را دریافت نمودند.

سود سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های فاقد کد سجام با ارائه درخواست کتبی، آگهی تاسیس و مجوز فعالیت، آگهی تغییرات صاحبان امضای مجاز و اعلام شماره شبا بانکی در مهلت قانونی به حساب آنان واریز می‌شود.

سهامداران حقوقی فاقد کد سجام نیز با ارسال نامه رسمی ممهور به مهر شرکت با ذکر شماره ثبت، شناسه ملی کد سهامداری و اعلام شماره شبای بانکی در مهلت قانونی سود خود را دریافت کردند.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

نرخ فروش محصولات شرکت در تحلیل بنیادی دماوند نسبت به نرخ‌های دوره مشابه متناسب با تورم رشد داده شده است. همچنین در این تحلیل نرخ خرید مواد اولیه دماوند (سوخت گاز و گازوئیل) 750 ریال در نظر گرفته شده است. با توجه به نرخ‌های فروش محصولات و دیگر نکات تحلیلی موجود در سایت انیگما، EPS تحلیلی دماوند برای پایان سال مالی 1402 مبلغ 1٬828 ریال برآورد شده است. با در نظر گرفتن قیمت روز سهم در تاریخ 1402/10/09 در سایت TSE (22٬050 ریال)، نسبت P/E فوروارد در تحلیل دماوند 12 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی دماوند

کابران می‌توانند با مراجعه به سایت انیگما مفروضات تحلیل را تغییر داده و با توجه به مفروضات خود، سود خالص دماوند را برای سال مالی 1402 و 1403 مشاهده کنند. همچنین از طریق لینک بهترین سهم می‌توانند به لیست شرکت‎‎‌های تولیدی با کمترین P/E دسترسی داشته باشند.

نمودار قیمتی دماوند

سهام شرکت تولید نیروی برق دماوند اولین بار در تاریخ اسفندماه 1394 عرضه شد. قیمت سهام دماوند در تاریخ 1399/04/22 به بالاترین میزان تاریخی خود با ارزش بازار 27٬565 میلیارد تومان رسید. در حال حاضر ارزش بازار این نماد در تاریخ 1402/10/09 با 56 درصد ریزش بیش از 12 هزار میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی دماوند
1/5 - (1 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا