تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی شپنا – شرکت پالایش نفت اصفهان

تحلیل شپنا به‌عنوان یکی از شرکت‌های فعال در عرصه صنعت فرآورده‌های نفتی در این مقاله انجام شده است. شرکت پالایش نفت اصفهان در سال 1386 با داشتن سودآوری و بهره‌وری بیشتر نسبت به سایر شرکت‌های پالایشی، به‌عنوان یکی از مراکز نفتی پیشگام در مجموعه صنعت عظیم نفت کشور شناخته شد. این شرکت هم‌اکنون بیش از 16 درصد نیاز کشور به فرآورده‌های نفتی را تامین می‌کند. در حال حاضر شرکت پالایش نفت اصفهان یکی از شرکت‌های مهم در زمینه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در کشور است که با نماد شپنا در بورس اوراق بهادار معامله می‌شود. در ادامه علاوه بر تحلیل بنیادی شپنا به بررسی صنعت پالایشی نیز پرداخته شده است. بررسی جایگاه این شرکت در صنعت، پیش‌بینی سود خالص هر سهم و محاسبه P/E فوروارد از موضوعات بررسی‌شده در این مقاله است.

بررسی صنعت پالایشی

صنعت پالایشی یکی از بزرگ‌ترین صنایع دنیا محسوب می‌شود. به‌طور کلی صنایع وابسته به نفت مانند صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی به دو دسته بالادستی و پایین‌دستی تقسیم می‌شوند. در جهان شرکت‌های پالایشی عملیات پالایش و پخش را باهم انجام می‌دهند؛ درصورتی‌که در ایران شرکت‌های پالایشگاهی به پالایش نفت پرداخته و فروش توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران انجام می‌شود. بیشترین ذخایر نفت خام مربوط به ونزوئلا، عربستان و ایران است که به‌ترتیب در حدود 300، 260 و 210 میلیارد بشکه است.

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان آمریکا، روسیه و عربستان هستند که به‌ترتیب 17، 11، 11 درصد از تولیدات نفت در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. ظرفیت پالایش نفت خام در ایران حدود 2٫2 هزار بشکه در روز است و در جایگاه هشتم این صنعت قرار دارد.

جایگاه شپنا در صنعت

شرکت پالایش نفت اصفهان در صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای فعالیت می‌کند. در حوزه صنعت پالایش نفت در مجموع 10 شرکت فعالیت می‌کنند. در میان این شرکت‌ها، شرکت پالایش نفت اصفهان یکی از شش شرکت پالایشی پذیرفته‌شده در بورس است. این شرکت در مقایسه با نه شرکت دیگر در سال 1401 از نظر دریافت خوراک نفت خام و میعانات گازی در جایگاه سوم قرار دارد. همچنین از منظر تولید محصول نفت گاز مقام نخست، گاز مایع مقام دوم، نفت کوره مقام سوم، بنزین مقام چهارم و نفت سفید مقام پنجم را دارد. جدول زیر در تحلیل شپنا به مقایسه ظرفیت پالایش نفت شرکت‌های پالایشی بر حسب هزار بشکه در روز پرداخته است.

خوراک نفت خام و میعانات گازیشرکت‌های پالایشی
419ستاره خلیج فارس
387آبادان
356اصفهان
345بندرعباس
248اراک
233تهران
106تبریز
50لاوان
52شیراز
22کرمانشاه
2٬216کل

شرکت پالایش نفت بندرعباس با ظرفیت پالایش 345 بشکه در روز در جایگاه چهارم جدول فوق قرار دارد. در مقاله تحلیل شبندر می‌توان تحلیل بنیادی این شرکت توسط تیم تحلیلی انیگما را مشاهده کرد.

مهم‌ترین سهامداران در تحلیل شپنا

شرکت آوای پردیس سلامت و توسعه سرمایه رفاه نسبت به سایر سهامداران شپنا دارای درصد بیشتری از سهام این شرکت هستند. در ادامه برخی از سهامداران عمده شپنا به‌همراه تعداد سهام و ارزش هر یک به تاریخ 1402/09/18 قابل مشاهده هستند.

سهامداران شپنا

تصویر زیر برخی از سهامداران بالای یک درصد شرکت را به‌صورت تلفیقی در تحلیل بنیادی شپنا نشان می‌دهد. وزارت بهداشت، صندوق بازنشستگی نفت، سازمان تامین اجتماعی و سهام عدالت در حالت تلفیقی به‌واسطه زیر مجموعه‌های خود بیش از 50 درصد از سهام شرکت پالایش نفت اصفهان را در اختیار دارند. در مرجع تحلیل بنیادی انیگما سایر سهامداران تلفیقی این نماد قابل مشاهده است.

سهامداران تلفیقی شرکت پالایش نفت اصفهان

تولیدات شرکت و نحوه توزیع آن

شرکت پالایش نفت اصفهان دارای محصولات زیادی در زمینه فرآورده‌های نفتی مانند بنزین است. در جدول زیر محصولات تولیدی این شرکت قابل مشاهده است.

محصولات در تحلیل بنیادی شپنا

فرآورده‌های اصلی از قبیل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره و گاز مایع برای توزیع به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارسال می‌شوند. فرآورده‌های ویژه نظیر آیزوریسایکل، لوبکات سنگین، انواع حلال‌ها و… که در زمره خوراک صنایع مختلف قرار می‌گیرند، در بورس کالا و بورس انرژی به‌صورت مستمر عرضه می‌شوند.

شرکت پالایش نفت اصفهان به عنوان تامین‌کننده خوراک پنج شرکت بزرگ تولیدی نفت جی، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، پتروشیمی اراک، پتروشیمی اصفهان و نفت سپاهان نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند. وکیوم باتوم، هیدروکربورهای بدون شاخه، نفتا، مخلوط آروماتیک‌های سبک و روغن پایه محصولات ویژه‌ای هستند که خوراک این شرکت‌ها را فراهم می‌کنند.

نحوه قیمت‌گذاری محصولات شرکت پالایش نفت اصفهان

مبنای محاسبه قیمت‌های مربوط به پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی دریافتی از پالایشگاه‌ها در تحلیل بنیادی شپنا معادل متوسط ماهانه قیمت دیگر تولیدکنندگان فرآورده به ماخذ فوب خلیج‌فارس گزارش‌شده در نشریه بین‌المللی پلتس با لحاظ شاخص کیفیت می‌باشد. در ادامه به جزئیات قیمت‌گذاری انواع محصولات این شرکت در تحلیل شپنا پرداخته شده است.

جزئیات قیمت‌گذاری محصولات

نرخ فروش بنزین شپنا برابر با میانگین نرخ بنزین اکتان 95 یورو 5 طبق فرمول زیر با استفاده از نرخ های آخرین نشریه پالایشی پلتس محاسبه شده است.

بنزین 95 یورو 5 = بنزین 95 سنگاپور – 2.3 * (بنزین 95 سنگاپور – بنزین 92 سنگاپور)

نرخ فروش گاز مایع برابر با میانگین آخرین نرخ پروپان و بوتان اعلامی دفتر ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در نظر گرفته شده است.

قیمت فروش سوخت جت نیز برابر با آخرین نرخ نفت سفید خلیج‌فارس به اضافه‌ی 1 دلار بر بشکه فرض شده است.

نرخ فروش نفت سفید برابر با آخرین نرخ نفت سفید خلیج‌فارس اعلامی نشریه پالایشی پلتس در نظر گرفته شده است.

عمده‌ی نفت گاز تولیدی شرکت با گوگرد بالای 5٬000 ppm است که نرخ فروش آن برابر با 0.95 آخرین نرخ نفت گاز 0.25 سولفور خلیج‌فارس ضرب‌در ضریب a (نسبت نرخ نفت گاز 0/25 به نفت گاز 0/05) در نظر گرفته شده است.

میزان گوگرد موجود در نفت کوره معادل 3.04 درصد است و نرخ فروش نفت کوره شرکت معادل آخرین نرخ نفت کوره 380 خلیج‌فارس فرض شده است.

نرخ فروش پروپان، نفتا، وکیوم سلاپس، حلال، آیزوریسایکل و گوگرد برابر با آخرین نرخ‌های هر محصول اعلامی دفتر ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی لحاظ شده است.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی شپنا

در تحلیل شپنا ، مقدار محصولات فروش رفته در دوره 6 ماهه منتهی به 1402/06/31 بیش از 11 میلیون متر مکعب بوده است که نسبت به دوره مالی مشابه سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است. تصویر زیر مقدار فروش هر یک از محصولات این شرکت را در 3 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای دو دوره منتهی به اسفندماه 1402 نشان می‌دهد.

مقدار فروش محصولات شپنا

تصویر زیر نرخ فروش محصولات در تحلیل شپنا را برای دوره ‌های مالی مختلف نشان می‌دهد.

نرخ فروش محصولات شرکت پالایش نفت اصفهان

مبلغ حاصل از فروش محصولات در دوره 6 ماهه ابتدای سال مالی 1402 بیش از 178 هزار میلیارد تومان بوده است. بیشترین مبلغ فروش در این دوره مربوط به محصول نفت گاز است. پیش‌بینی می‌شود درآمد حاصل از فروش فرآورده‌های این شرکت در تحلیل بنیادی شپنا تا پایان سال مالی 1402 به بیش از 403 هزار میلیارد تومان برسد.

مبلغ فروش محصولات در تحلیل بنیادی شپنا

بررسی روند کرک اسپرد

نکته مهم برای بررسی روند سودآوری پالایشگاه بررسی کرک اسپرد محصولات شرکت است. به اختلاف قیمت بین یک بشکه نفت خام و یک بشکه فرآورده‌های حاصل از آن، کرک اسپرد گفته می‌شود. فعالان بازار نفت، عموما در معرض ریسک فاصله قیمت کرک اسپرد با نفت خام قرار دارند.

باتوجه به فروش تماما داخلی شرکت پالایش نفت اصفهان، شرایط تحریمی، عدم شفافیت نرخ‌های فروش شرکت در فرآورده‌های اصلی و اختلاف معنادار آن با نرخ‌های اعلامی نشریه پلتس که از منابع معتبر قیمتی است، برای تحلیل بنیادی بورس شرکت‌های پالایشی، ناچار به اتکای صرف به گزارش‌های شرکت هستیم. اما برای داشتن یک دیدگاه مناسب از روند رشد یا افت این نرخ‌ها، می‌توان نگاهی به روند قیمتی کرک اسپردها در نشریه پلتس داشت.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل شپنا

عمده ماده اولیه مصرفی شرکت نفت خام است. نفت خام مصرفی شرکت نفت سبک است که از شرکت مارون اهواز تامین می‌شود. نرخ نفت سبک خریداری‌شده از فرمول میانگین (نفت عمان، نفت دبی و میانگین وزنی نفت برنت) – 5 محاسبه می‌شود. همچنین نرخ نفت خام خریداری‌شده برابر با نرخ نفت خام و هزینه حمل تا شرکت است. مبلغ هزینه‌شده برای تامین مواد اولیه شپنا در نیمه نخست سال مالی 1402بیش از 152 هزار میلیارد تومان بوده است. تصویر زیر مقدار مواد اولیه مصرفی، قیمت و مبلغ هریک را نشان می‌دهد.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل شپنا

در این تحلیل تخفیف 5 درصدی نرخ خرید نفت خام در تحلیل سال مالی 1402 در نظر گرفته شده است.

سربار در تحلیل بنیادی شپنا

سربار شپنا شامل حقوق و مزایا، استهلاک، هزینه مواد مصرفی و… به شرح تصویر زیر است. طبق آخرین گزارش منتشرشده، هزینه سربار در تحلیل شپنا برای دوره 6 ماهه منتهی به 31 شهریورماه 1402 مبلغ 3٬491 میلیارد تومان بوده است. باتوجه به مفروضات این تحلیل، سربار شپنا در سال مالی 1402، 8 هزار و 924 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

سربار شرکت پالایش نفت اصفهان

صورت سود و زیان در تحلیل شپنا

تصویر زیر صورت سود و زیان شرکت پالایش نفت اصفهان را در 3 دوره‌ مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن برای 2 دوره مالی منتهی به 1402/12/29 نشان می‌دهد. طبق این پیش‌بینی اگر درآمدهای عملیاتی شرکت در پایان سال مالی 1402 بیش از 403 هزار میلیارد تومان و بهای تمام‌شده آن 358هزار میلیارد تومان باشد، با کسر بهای تمام‌شده و سایر هزینه‌ها، سود خالص شپنا در سال مالی جاری مبلغ 37٬619 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل شپنا

سود مجمع (DPS) در تحلیل بنیادی شپنا

سرمایه فعلی شرکت پالایش نفت اصفهان باتوجه به افزایش سرمایه این شرکت در پایان سال مالی 1401 مبلغ 22٬700 میلیارد تومان است. در جدول زیر سود خالص و سود نقدی شپنا برای دوره‌های مالی گذشته قابل مشاهده است. طبق جدول زیر شرکت پالایش نفت اصفهان عموما حدود 50 الی 70 درصد از سود خود را به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران تقسیم می‌کند.

سال مالی منتهی بهسود خالص (ریال)سود نقدی (ریال)درصد تقسیم سود
1401/12/291٬594900٪56
1400/12/29874650٪74
1399/12/301٬9531٬200٪61

مجمع عمومی عادی سالیانه شپنا برای سال مالی 1401 در تاریخ 1402/04/30 برگزار شد. در ادامه زمان‌بندی پرداخت سود شپنا به‌صورت زیر است:

  1. DPS شپنا برای سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های دارای کد سجام در تاریخ 1402/06/19 و برای سهامداران حقوقی دارای کد سجام در تاریخ 1402/08/16 به شماره حساب اعلامی در سامانه سجام واریز شد.
  2. سود سنواتی سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های دارای کد سجام در تاریخ 1402/08/16 و برای سهامداران حقوقی در تاریخ 1402/09/20 پرداخت شد.
  3. سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها و سهامداران حقوقی فاقد کد سجام نیز با مراجعه به شعب بانک تجارت و ارائه مدارک لازم (اصل و تصویر شناسنامه، شماره شناسنامه و کد بورسی) در تاریخ 1402/11/10 امکان دریافت سود خود را دارند.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402٫12٫29

برای تحلیل بنیادی شپنا و پیش‌بینی سود خالص (EPS) این شرکت نرخ افزایش حقوق و دستمزد و تورم در سال 1402، 30 درصد در نظر گرفته شده است. همچنین میانگین دلار در این سال 40 هزار تومان لحاظ شده است.

باتوجه به مفروضات می‌توان برای شرکت پالایشگاه نفت اصفهان در دوره مالی منتهی به پایان اسفند 1402، سودی حدود 1٬657 ریال برای هر سهم در نظر گرفت. باتوجه به قیمت روز تاریخ 1402/09/18 در سایت www.tsetmc.com (8٬740 ریال)، نسبت پی بر ای فوروارد شپنا 5٫3 محاسبه شده است.

کاربران انیگما می‌توانند از طریق قابلیت شخصی‌سازی در سایت انیگما، مفروضات را تغییر داده و نتیجه تحلیل شپنا را مشاهده کنند. در تصویر فوق میانگین EPS تحلیلگران، میانگینی از تحلیل کاربران انیگما از این سهم است. از طریق لینک بهترین سهام می‌توانید به لیست شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E فوروارد دسترسی داشته باشید.

نمودار قیمتی سهام شپنا

تصویر زیر چارت قیمتی شپنا را نشان می‌دهد. سهم شپنا در تاریخ 1399/05/19 در بالاترین قیمت خود به ارزش بازار 257 میلیارد تومان بوده است. سپس قیمت سهام شپنا با کاهش قیمت مواجه شد. در حال حاضر ارزش بازار شپنا با توجه به قیمت روز شپنا در تاریخ 1402/09/18 (8٬740 ریال) معادل 199 میلیارد تومان است. ارزش بازار شپنا در این بازه زمانی 22 درصد کاهش یافته است.

نمودار قیمتی شپنا

سوالات متداول

سود نقدی در تحلیل شپنا چقدر است؟

باتوجه به مجمع عمومی عادی سالیانه سود مجمع شپنا در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم 900 ریال است.

مهم‌ترین سهامداران شپنا کدام‌اند؟

شرکت آوای پردیس سلامت با مالکیت 15.01 درصد و توسعه سرمایه رفاه با مالکیت 11.41 درصد از سهامداران عمده شپنا هستند.

ای پی اس شپنا چقدر است؟

EPS تحلیلی منتهی به سال مالی 1402 شپنا، 1٬657 ریال برآورد شده است.

P/E فوروارد در تحلیل بنیادی شپنا چقدر محاسبه شده است؟

باتوجه به قیمت روز سهم در تاریخ 1402/09/18 نسبت پی بر ای فوروارد 5٫3 محاسبه شده است.

تاریخ مجمع شپنا چه زمانی است؟

مجمع عمومی عادی سالیانه شپنا برای سال مالی 1401 در تاریخ 1402/04/30 برگزار شد.

4.6/5 - (10 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا