اخبار بورس

دستور توقف رشد قیمت‌ها در تایرسازان

اواخر آذر ماه بود که خبری منتشر شد که بالاخره نرخ تایر سواری آزاد و نرخ‌گذاری‌های جدید از ابتدای دی‌ماه توسط خود تولیدکننده تعیین خواهد شد. بسیاری از شرکت‌های تایرساز به دنبال خبر فوق برخی محصولات خود اعم از تایرهای سایز 14 و 15 را با افزایش قیمت به فروش رساندند. این امر تا جایی ادامه داشت که 4 دی‌ماه رئیس انجمن صنفی صنعت تایر در نامه‌ای به شرکت‌های تولیدکننده لاستیک اعلام کرد که فروش تایرهای خود با قیمت‌های جدید را متوقف کنند.

مهم‌ترین چالش تایرسازان

قیمت‌گذاری دستوری همواره یکی از چالش‌های بزرگ برای شرکت‌های تولیدکننده تایر بوده است. این امر حاشیه سود تایرسازان را به چالش کشیده و بسیاری از آن‌ها را تا مرز زیان برده است. بسیاری معتقدند در حالی که عمده مواد اولیه تایرسازان براساس قیمت‌های بازار تعیین می‌‌شود، کنترل قیمت‌ها از سوی دولت و قیمت‌های دستوری مانع از رشد قیمت‌ها متناسب با بهای تمام شده کالا می‌شود. این امر سود شرکت‌ها را کاهش می‌دهد و قطعا تا جایی پیشروی خواهد داشت که زیان به همراه آورد. بنابراین در نهایت منجر به افت تولید در شرکت‌ها خواهد شد.

 قیمت‌گذاری دستوری تعادل عرضه و تقاضا را برهم می‌زند، به طوریکه به دنبال کاهش عرضه لاستیک از سوی تولیدکنندگان و نیاز مصرف‌کننده، بازاری موازی برای عرضه از سوی واسطه‌ها شکل می‌گیرد، شکاف بین قیمت کارخانه و بازار غیررسمی تنها منافع دلالان و واسطه‌گران را تامین می‌کند. بنابراین قیمت‌گذاری دستوری نه تنها به نفع تولیدکننده نیست، بلکه مصرف‌کنندگان اصلی نیز متضرر خواهد کرد. هم‌اکنون تایرهای باری، کامیونی و سواری رادیال مشمول قیمت‌گذاری دستوری هستند و شرکت‌های تولیدکننده این تایرها چندان وضعیت خوبی ندارند.

نرخ تایرهای دو تایرساز بزرگ چقدر است؟

آخرین صورت‌های مالی دو شرکت بزرگ تایرساز بورسی «پکرمان» و «پتایر» که در مجموع بیش از 51 درصد از تولیدات تایر کشور را دارند، نشان می‌دهد، در گروه صنعتی بارز با نماد «پکرمان»، بهای تمام شده دو تایر بایاس و رادیال حدود 73% از فروش این دو محصول است. در شرکت ایران تایر با نماد «پتایر» نیز سهم بهای تمام شده تایر بایاس 61% از فروش محصول و برای تایر رادیال این رقم بیشتر از 81% است. این ارقام به روشنی اثر نرخ‌گذاری دستوری را برای این دو تایرساز نشان داده است.

براساس آخرین نرخ‌ها در گزارش ماهانه آذرماه، گروه صنعتی بارز تایرهای بایاس و رادیال خود را با نرخ 151.6 میلیون تومان به ازای هر تن تایر بایاس و 116 میلیون تومان به ازای هر تن تایر رادیال به فروش رسانده است که نشان از رشد 6% تایر بایاس و افت 0.4% نرخ تایر رادیال نسبت به آبان‌ماه دارد. نرخ‌ها در آبان ماه نسبت به مهرماه اما با رشد 11.2% تایر بایاس و 4% تایر رادیال همراه بود.

همچنین «پکرمان» تایرهای بایاس را در پاییز 16 درصد بیشتر از نرخ‌های میانگین 9 ماهه به فروش رسانده است. این عدد برای تایرهای رادیال حدود 8% بوده است.

در این خصوص جزییات بیشتر را در تحلیل بنیادی پکرمان بخوانید

ایران تایر نیز در آذرماه تایرهای بایاس و رادیال خود را با نرخ 161.5 میلیون تومان به ازای هر تن تایر بایاس و 109.6میلیون تومان به ازای هر تن تایر رادیال به فروش رسانده است که نشان از رشد 10% تایر بایاس و 1.7 % نرخ تایر رادیال نسبت به آبان‌ماه دارد. نرخ‌های این دوتایر در آبان ماه نسبت به مهرماه با رشد 4.6% تایر بایاس و 13.8% تایر رادیال همراه بود.

«پتایر» نیز تایرهای بایاس را در پاییز 14% و تایرهای رادیال را 7% بیشتر از نرخ‌های میانگین 9 ماهه به فروش رسانده است.

در این خصوص جزییات بیشتر را در تحلیل بنیادی پتایر بخوانید

در نمودار ذیل میانگین نرخ فصل پاییز تایرهای بایاس و رادیال را برای دو نماد تایرساز بزرگ بورسی مشاهده می‌کنید:

5/5 - (2 رای)

لیلا لامعی

علاقه به علم اقتصاد، من را به سمت یادگیری و کسب مهارت در زمینه تولید محتوای تحلیلی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه بازار سرمایه سوق داد. در این بین با اخذ مدرک MBA مدیریت مالی و کسب سابقه حضور بیش از 8 سال در نهادها و رسانه‌های مطرح اقتصادی سعی بر ایجاد محتوای با کیفیت و کاربردی دارم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا