دستور توقف رشد قیمتها در تایرسازان
![](https://enigma.ir/blog/wp-content/uploads/2023/12/tire-1-780x400.jpg)
اواخر آذر ماه بود که خبری منتشر شد که بالاخره نرخ تایر سواری آزاد و نرخگذاریهای جدید از ابتدای دیماه توسط خود تولیدکننده تعیین خواهد شد. بسیاری از شرکتهای تایرساز به دنبال خبر فوق برخی محصولات خود اعم از تایرهای سایز 14 و 15 را با افزایش قیمت به فروش رساندند. این امر تا جایی ادامه داشت که 4 دیماه رئیس انجمن صنفی صنعت تایر در نامهای به شرکتهای تولیدکننده لاستیک اعلام کرد که فروش تایرهای خود با قیمتهای جدید را متوقف کنند.
![](https://enigma.ir/blog/wp-content/uploads/2023/12/تایر-1-744x1024.jpg)
مهمترین چالش تایرسازان
قیمتگذاری دستوری همواره یکی از چالشهای بزرگ برای شرکتهای تولیدکننده تایر بوده است. این امر حاشیه سود تایرسازان را به چالش کشیده و بسیاری از آنها را تا مرز زیان برده است. بسیاری معتقدند در حالی که عمده مواد اولیه تایرسازان براساس قیمتهای بازار تعیین میشود، کنترل قیمتها از سوی دولت و قیمتهای دستوری مانع از رشد قیمتها متناسب با بهای تمام شده کالا میشود. این امر سود شرکتها را کاهش میدهد و قطعا تا جایی پیشروی خواهد داشت که زیان به همراه آورد. بنابراین در نهایت منجر به افت تولید در شرکتها خواهد شد.
قیمتگذاری دستوری تعادل عرضه و تقاضا را برهم میزند، به طوریکه به دنبال کاهش عرضه لاستیک از سوی تولیدکنندگان و نیاز مصرفکننده، بازاری موازی برای عرضه از سوی واسطهها شکل میگیرد، شکاف بین قیمت کارخانه و بازار غیررسمی تنها منافع دلالان و واسطهگران را تامین میکند. بنابراین قیمتگذاری دستوری نه تنها به نفع تولیدکننده نیست، بلکه مصرفکنندگان اصلی نیز متضرر خواهد کرد. هماکنون تایرهای باری، کامیونی و سواری رادیال مشمول قیمتگذاری دستوری هستند و شرکتهای تولیدکننده این تایرها چندان وضعیت خوبی ندارند.
نرخ تایرهای دو تایرساز بزرگ چقدر است؟
آخرین صورتهای مالی دو شرکت بزرگ تایرساز بورسی «پکرمان» و «پتایر» که در مجموع بیش از 51 درصد از تولیدات تایر کشور را دارند، نشان میدهد، در گروه صنعتی بارز با نماد «پکرمان»، بهای تمام شده دو تایر بایاس و رادیال حدود 73% از فروش این دو محصول است. در شرکت ایران تایر با نماد «پتایر» نیز سهم بهای تمام شده تایر بایاس 61% از فروش محصول و برای تایر رادیال این رقم بیشتر از 81% است. این ارقام به روشنی اثر نرخگذاری دستوری را برای این دو تایرساز نشان داده است.
براساس آخرین نرخها در گزارش ماهانه آذرماه، گروه صنعتی بارز تایرهای بایاس و رادیال خود را با نرخ 151.6 میلیون تومان به ازای هر تن تایر بایاس و 116 میلیون تومان به ازای هر تن تایر رادیال به فروش رسانده است که نشان از رشد 6% تایر بایاس و افت 0.4% نرخ تایر رادیال نسبت به آبانماه دارد. نرخها در آبان ماه نسبت به مهرماه اما با رشد 11.2% تایر بایاس و 4% تایر رادیال همراه بود.
همچنین «پکرمان» تایرهای بایاس را در پاییز 16 درصد بیشتر از نرخهای میانگین 9 ماهه به فروش رسانده است. این عدد برای تایرهای رادیال حدود 8% بوده است.
در این خصوص جزییات بیشتر را در تحلیل بنیادی پکرمان بخوانید
ایران تایر نیز در آذرماه تایرهای بایاس و رادیال خود را با نرخ 161.5 میلیون تومان به ازای هر تن تایر بایاس و 109.6میلیون تومان به ازای هر تن تایر رادیال به فروش رسانده است که نشان از رشد 10% تایر بایاس و 1.7 % نرخ تایر رادیال نسبت به آبانماه دارد. نرخهای این دوتایر در آبان ماه نسبت به مهرماه با رشد 4.6% تایر بایاس و 13.8% تایر رادیال همراه بود.
«پتایر» نیز تایرهای بایاس را در پاییز 14% و تایرهای رادیال را 7% بیشتر از نرخهای میانگین 9 ماهه به فروش رسانده است.
در این خصوص جزییات بیشتر را در تحلیل بنیادی پتایر بخوانید
در نمودار ذیل میانگین نرخ فصل پاییز تایرهای بایاس و رادیال را برای دو نماد تایرساز بزرگ بورسی مشاهده میکنید:
![](https://enigma.ir/blog/wp-content/uploads/2023/12/Seasonal-price-of-tires-1-1024x743.jpg)