تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی ذوب – شرکت ذوب آهن اصفهان

در این مقاله، تحلیل ذوب به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین کارخانه تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران انجام شده است. شرکت ذوب آهن اصفهان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات طویل در خاورمیانه است. این شرکت با ظرفیت ۳ میلیون و ۶۰۰ هزارتن فولاد، انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کند. همچنین ذوب نقش مهمی در شکل‌گیری دیگر صنایع فولادی ایران ایفا کرده است؛ به‌همین دلیل، لقب مادر صنعت فولاد کشور را به آن نسبت داده‌اند. در ادامه علاوه بر تحلیل بنیادی ذوب به بررسی صنعت آن نیز پرداخته شده است. بررسی زنجیره ارزش ذوب، پیش‌بینی EPS تحلیلی و محاسبه نسبت P/E فوروارد آن از دیگر اقدامات انجام‌شده در این مقاله است.

  • برای آشنایی با تحلیل بنیادی و مزیت‌های آن نسبت به تحلیل تکنیکال می‌توانید مقاله تحلیل بنیادی چیست را مطالعه کنید.

بررسی صنعت فولاد

همان‌طور که می‌دانید فولاد یکی از کالاهای مهم و تاثیرگذار در رشد و توسعه صنعتی کشورها است. فولاد ترکیب بسیار متنوعی از آهن، کربن و عناصر آلیاژی است به‌طوری‌که می‌توان با تغییر مقدار و نوع این عناصر، ترکیبات مختلف فولادی با خواص بسیار جالب و متفاوت تولید کرد. عناصر آلیاژی فولاد شامل کربن، مس، گوگرد، فسفر و نیکل می‌باشد.

بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در جهان ابتدا کشور چین و سپس کشور هند می‌باشد. تولید فولاد خام ایران در سال 2021 به 28 میلیون تن رسید که معادل 1٫43 درصد تولید فولاد خام در جهان است. در سال 1400 تولید در بالادست زنجیره فولاد از سنگ آهن تا گندله رشد داشته ولی به‌دلیل کمبود انرژی تولید آهن اسفنجی و فولاد در کشور کاهش یافته است.

اصلی‌ترین شرکت‌های تولید کننده فولاد در ایران شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان و فولاد امیرکبیر کاشان، صنایع فولاد آلیاژی یزد و چند شرکت دیگر هستند.

فعالیت و محصولات شرکت ذوب آهن اصفهان

انجام عملیات ذوب، ریخته‌گری، نورد فلزات آهنی و فولادهای آلیاژی جهت تولید انواع مقاطع هندسی استاندارد از موضوعات اصلی فعالیت شرکت ذوب آهن اصفهان است. ذوب محصولات متنوعی مانند ریل، ریل سوزنی، تیرآهن، میلگرد و دیگر فرآورده‌های فولادی دارد که در ادامه به‌صورت مختصر توضح داده شده است.

ریل

ذوب آهن با هدف حرکت به‌سوی تولید محصولات با ازرش افزوده بالاتر و همچنین تامین نیازهای ریلی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای اولین‌بار در کشور، اقدام به تولید ریل UIC60 و U33 و همچنین ریل مترو کرد. همچنین این شرکت موفق به طراحی و تولید سوزن ریل E1A160 شد.

تيرآهن

ذوب‌ آهن اصفهان با درک درست از شرایط بازار و در راستای حرکت در جهت خودکفایی ملی برای اولین‌بار در کشور اقدام به طراحی و تولید انواع تیرآهن بال پهن سایز بالا کرده است. انواع این تیرآهن‌ها شامل تیرآهن نیم‌بال پهن موازی و تیرآهن بال پهن موازی  است.

ميلگرد

میلگرد آجدار و میلگرد ساده از انواع تولیدات این شرکت است.

سایر فرآورده‌ها در تحلیل بنیادی ذوب

انواع کلاف‌های صنعتی با فولادهای CK35 ،CK45 ،RSD7،USD7 و همچنین تولید انواع ناودانی، نبشی، ورق سازه‌های فلزی و شمش فولادی از فرآورده‌های فولادی شرکت است.

سهم بازار داخلی شرکت
سهم بازار داخل کشور در تحلیل ذوب

زنجیره ارزش ذوب آهن اصفهان

سنگ‌آهن پس از استخراج از معادن از طریق جاده و ریل به انبارهای شرکت منتقل می‌شود که بخشی از آن برای تولید آگلومره به واحد آگلومراسیون انتقال داده شده و بخشی از آن به‌طور مستقیم وارد کوره بلند برای تولید چدن می‌شود. زغال‌سنگ نیز مانند سنگ‌آهن از معادن به‌وسیله ریل و جاده به سیلوهای شرکت انتقال و به واحد کک‌سازی برای تولید کک ارسال می‌شود. کک تولیدی سوخت اصلی واحد کوره‌بلند برای احیا سنگ‌آهن و تولید چدن است. برای به‌دست آوردن فولاد خام چدن تولیدی بخش کوره بلند به واحد کنورتور فولادسازی انتقال می‌یابد، فولاد خام تولیدی در مرحله ریخته‌گری تبدیل به شمش می‌شود. شمش تولیدی بر حسب برنامه تولید و فروش شرکت به واحدهای نورد برای تولید محصولات نهایی از قبیل ریل، تیرآهن، کلاف و… فرستاده و بخشی از آن نیز تحت عنوان شمش کالایی به‌فروش می‌رسد.

محصولات ذوب
نمای شماتیک خط تولید در تحلیل ذوب آهن اصفهان

تکنولوژی تولید فولاد در تحلیل بنیادی ذوب آهن اصفهان

تولید فولاد از دو روش کوره بلند و کوره قوس الکتریکی انجام می‌شود. روش احیاء مستقیم یا کوره قوس الکتریک در ایران و کشورهای منطقه به‌دلیل منابع فراوان گاز و برق متداول‌تر است. در این روش انرژی از طریق گاز و برق تامین می‌شود و آهن اسفنجی در کوره‌های قوس الکتریک ذوب و به فولاد خام تبدیل می‌شود که بیش از ۸۷ درصد تولید فولاد ایران از این روش صورت می‌گیرد.

اما شرکت ذوب‌آهن اصفهان از تکنولوژی کوره بلند استفاده می‌کند. در این روش، سنگ آهن و کک زغال‌سنگ به‌عنوان انرژی شارژ و مورد ذوب و احیا قرار می‌گیرند و تبدیل به چدن می‌شوند. چدن با دمش اکسیژن و افزودن آلیاژها در فولادسازی‌ها به فولاد موردنظر تبدیل می‌شود که ۸۵ درصد تولید دنیا از این روش است.
هزینه‌های تولید و قیمت‌ تمام‌شده‌ هر یک از این روش‌ها متفاوت است. در ظرفیت‌ ۲ میلیون تنی این دو روش به ازای هر تن تولید، هزینه‌‌های یکسانی دارند، اما هر چه ظرفیت تولید افزایش یابد بخش کوره بلند اقتصادی‌تر است. زیرا در روش احیاء مستقیم به ازای هر یک میلیون تن یکبار باید سرمایه‌گذاری تکرار شود و در واقع تعداد کوره‌ها به ظرفیت تولید بستگی دارد. ولی در کوره بلند میزان تولید تفاوتی ندارد و برای صد هزار تن یا ۵ میلیون تن تنها از یک کوره استفاده می‌شود. بنابراین هرچه ظرفیت افزایش پیدا کند، هزینه‌ بهره‌برداری کاهش می‌یابد.

مهم‌ترین سهامداران ذوب

در جدول زیر سهامداران عمده بالای یک درصد در تحلیل ذوب آمده است. شرکت‌های سازمان تامین اجتماعی و پویش بازرگانان ذوب‌آهن اصفهان با مالکیت حدود 56 و 17 درصد از سهامداران عمده شرکت ذوب آهن اصفهان هستند.

سهامداران ذوب

سازمان تامین اجتماعی به عنوان مهم‌ترین سهامدار ذوب به همراه زیرمجموعه‌های خود به‌صورت تلفیقی 73.35 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت ذوب آهن اصفهان

برای دیدن تمامی سهامداران تلفیقی در تحلیل بنیادی ذوب به سایت انیگما مراجعه کنید.

نحوه عرضه محصولات ذوب آهن اصفهان

فروش محصولات ساختمانی از طریق عرضه در بورس کالا انجام می‌شود. این محصولات عمدتا شامل تیرآهن و میلگردهای ساختمانی است. عمده فروش محصولات صنعتی مانند ریل، کلاف، میلگردهای ساده کششی، ورق سازه‌های فلزی، آرک و… نیز از طریق بورس انجام می‌شود. همچنین این محصولات از طریق سایت شرکت به‌صورت اینترنتی نیز به‌فروش می‌رسد.

مقدار و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی ذوب

شرکت ذوب آهن اصفهان محصولات خود را علاوه بر داخل کشور صادرات نیز می‌کند. این شرکت در دوره 12 ماهه منتهی به 1401/12/29 مقدار 2 میلیون و 692 هزارتن از محصولات خود را به‌فروش رسانده است. این مقدار فروخته‌شده نسبت به دوره مشابه سال گذشته خود 10 درصد افزایش یافته است. این افزایش ناشی از افزایش تولید و برنامه‌ریزی در خصوص بهینه‌سازی مکانیزم عرضه است. پیش‌بینی می‌شود که ذوب تا پایان سال مالی 1402 مقدار فروش خود را به 2 میلیون و 707 هزار تن برساند.

مقدار فروش ذوب

در تحلیل بنیادی ذوب در دوره 12 ماهه منتهی به اسفندماه 1401 مبلغ حاصل از فروش محصولات این شرکت 45٬194 میلیارد تومان بوده است. این مبلغ نسبت به دوره مشابه سال گذشته خود 28 درصد افزایش یافته است؛ که دلیل آن افزایش میانگین نرخ فروش محصولات داخلی و صادراتی و همچنین افزایش میانگین نرخ دلار است. در جدول زیر مبلغ ذوب در دوره‌های مختلف و همچنین پیش‌بینی آن برای پایان سال مالی 1402 نمایش داده شده است.

مبلغ فروش در تحلیل بنیادی ذوب

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی ذوب

بخش عمده زغال‌سنگ مورد نیاز شرکت ذوب‌آهن اصفهان، در داخل کشور استخراج می‌شود. بخش دیگر آن نیز از زغال‌سنگ وارداتی تامین می‌شود. این شرکت در سال مالی 1401 بیش از 3 میلیون زغال سنگ استفاده کرده است. در جدول زیر جزئیات خوراک مصرفی ذوب برای دوره‌های گذشته نشان داده شده است.

مواد اولیه شرکت

جدول زیر قیمت مواد اولیه مصرفی شرکت ذوب آهن را نشان می‌دهد. بیشترین قیمت مواد اولیه در دوره 12 ماهه منتهی به اسفندماه 1401 مربوط به شمش، کک وارداتی و سپس ذغال‌سنگ وارداتی است.

قیمت مواد اولیه ذوب

در تحلیل ذوب ، این شرکت در پایان سال مالی 1401 برای تامین این مقدار مواد اولیه مصرفی مبلغ 35٬633 میلیارد تومان هزینه کرده است. این مبلغ نسبت به دوره مالی سال 1400 حدود 8٬390 میلیارد تومان معادل 30 درصد رشد داشته است.

مبلغ مواد اولیه در تحلیل ذوب

سربار در تحلیل ذوب

جدول زیر هزینه‌های سربار ذوب که شامل حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت و… است را نشان می‌دهد. سربار شرکت در دوره 12 ماهه منتهی به 29 اسفندماه 1401 مبلغ 11٬424 میلیارد تومان است. عمده هزینه سربار مربوط به حقوق و مزایا است. هزینه سربار در تحلیل بنیادی ذوب باتوجه به افزایش نرخ 30 درصدی حقوق و مزایا تا پایان سال مالی 1402 مبلغ 13٬281 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سربار

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی ذوب

برای تحلیل ذوب آهن اصفهان و محاسبه سود خالص (EPS) این شرکت و ارزش‌گذاری سهام آن، صورت سود و زیان منتشرشده شرکت در سامانه کدال مورد بررسی قرار گرفته است. تصویر زیر صورت سود و زیان ذوب‌آهن اصفهان در 4 دوره‌ مالی گذشته و پیش‌بینی آن تا پایان سال مالی 1402 را نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود ذوب در دوره 12 ماهه منتهی به سال 1402 بیش از 60 هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته باشد. باتوجه به مفروضات این تحلیل سود خالص ذوب در پایان سال 1402 مبلغ 908 میلیارد تومان خواهد شد.

صورت سود و زیان در تحلیل ذوب

سود نقدی (DPS) ذوب

در حال حاضر سرمایه فعلی ذوب مطابق صورت سود و زیان شرکت مبلغ 70٬775٬539 میلیون ریال است. در جدول زیر سود خالص و سود نقدی ذوب برای سه سال متوالی (از سال 1398 تا 1400) آورده شده است.

سال مالی منتهی سود خالص (ریال)سود نقدی (ریال)درصد تقسیم سود
1400/12/2932860٪18٫29
1399/12/3025756٪21٫78
1398/12/2912200

باتوجه به مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت که در تاریخ 1401/04/25 برگزار شد، تاریخ پرداخت سود ذوب برای سهامداران حقیقی و حقوقی دارای کد سجام در تاریخ 1401/12/08 طی 5 روز کاری از طریق واریز به حساب بانکی اعلام‌شده در سامانه سجام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه می‌باشد. همچنین شرکت در ارائه خدمات خارج از سامانه سجام معذور است.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

برای تحلیل بنیادی ذوب آهن اصفهان و پیش‌بینی سود خالص این شرکت نرخ افزایش حقوق و دستمزد در سال 1402 و تورم 30 درصد درنظر گرفته شده است. اگر بهای تمام‌شده این شرکت با دلار 40٬000 تومان، بیلت 492 دلار بر تن و کک 277 دلار بر تن حدود 55 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شود؛ EPS تحلیلی ذوب 128 ریال خواهد شد. همچنین باتوجه به قیمت روز این سهم در تاریخ 1402/03/30 نسبت پی بر ای در تحلیل ذوب 29٫0 محاسبه می‌شود.

تحلیل بنیادی ذوب

نکات تحلیل ذوب : در این تحلیل هزینه حمل هر تن زغال‌سنگ داخلی 2,700,000 ریال در هر تن در نظر گرفته شده است. همچنین هزینه حمل هر تن زغال‌سنگ وارداتی نیز 130 دلار در تن در نظر گرفته شده است.

در سایت انیگما تحلیل بنیادی تمامی شرکت‌های تولیدی وجود دارد. این تحلیل‌ها به‌طور پیوسته با تغییر متغیرها و قیمت‌گذاری‌ها به‌روز می‌شوند.

نمودار قیمتی در تحلیل ذوب

باتوجه به چارت قیمت ذوب در تصویر زیر، این شرکت تاریخ 1399/05/06 در بالاترین قیمت بوده است. در حال حاضر ارزش بازار ذوب باتوجه به قیمت روز آن در تاریخ 1402/03/30 در سایت www.tsetmc.com (3٬710 ریال) معادل 26 هزار میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی شرکت

سوالات متداول

مهم‌ترین سهامداران در تحلیل ذوب کدام‌اند؟

سازمان تامین اجتماعی با درصد مالکیت 55.94 درصد سهامدار عمده ذوب است.

تاریخ مجمع سالیانه ذوب چه زمانی است؟

تاریخ مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به 1400/12/29 شرکت ذوب آهن اصفهان در تاریخ 1401/04/25 برگزار شد.

EPS ذوب چقدراست؟

ای پی اس تحلیلی منتهی به پایان سال مالی 1402 ذوب 128 ریال محاسبه شده است.

نسبت پی بر ای ذوب چقدر است؟

باتوجه به قیمت روز سهم در تاریخ 1402/03/30 نسبت P/E فوروارد 29٫0 محاسبه شده است.

4.5/5 - (8 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا