اخبار بورس

افزایش سرمایه پتروشیمی زاگرس 1402

افزایش سرمایه اقدامی مهم در بازار سرمایه است که شرکت‌ها با استفاده از آن، معمولا منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق انتشار سهام جدید، تامین می‌کنند. این افزایش سرمایه می‌تواند از طریق اندوخته یا انباشته، آورده نقدی، تجدید ارزیابی دارایی‌ها یا صرف سهام اتفاق بیفتد. افزایش سرمایه نیازمند پایبندی به مقررات بازار سرمایه است و تحت نظر سازمان‌های مرتبط اجرا می‌شود. شرکت پتروشیمی زاگرس که در بورس با نماد «زاگرس» معامله می‌شود، شرکتی رده اول در تولید متانول ایران است که در جهت رقابت در بازارهای جهانی احداث شد. در ادامه این مطلب به جزئیات افزایش سرمایه پتروشیمی زاگرس در سال‌های گذشته، معرفی دقیق‌تر شرکت پرداخته شده است.

افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق‌العاده

جلسات مجمع عمومی فوق‌العاده جهت اتخاذ تصمیمات مهم در رابطه با افزایش سرمایه شرکت و… برگزار می‌شوند. آگهی «دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده» با همراه‌ داشتن تمامی اطلاعات مهم در این رابطه و با هدف اطلاع‌رسانی به سهامداران و تحلیلگران بورس در سامانه کدال بورس منتشر می‌شود. تمامی سهامداران برای حضور در این مجمع دعوت می‌شوند تا در خصوص افزایش سرمایه و روش آن تصمیم‌گیری کند. تصمیمات این جلسه نیز از طریق اطلاعیه «تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده» در سامانه مذکور به سهامداران اطلاع‌رسانی می‌شود.

همان‌گونه که اشاره شد، چهار روش اصلی برای افزایش سرمایه شرکت‌ها وجود دارد. افزایش سرمایه پتروشیمی زاگرس طی سالیان متعدد عمدتا از محل آورده نقدی و مطالبات حال‌شده به ثبت رسیده است. روش افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال‌شده سهامداران، به معنای جذب سرمایه از سهامداران و دریافت وجوه نقدی جدید یا تسویه مطالبات معوقه سهامداران است که شرکت از این راه به توسعه و رشد خود بپردازد. با بررسی‌های انجام‌شده می‌توان به این نتیجه رسید که در این سال‌ها، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی پتروشیمی زاگرس رخ نداده است. در ادامه علاوه بر معرفی پتروشیمی زاگرس به بررسی افزایش سرمایه زاگرس در سال‌های متوالی پرداخته شده است.

معرفی شرکت پتروشیمی زاگرس

شرکت پتروشیمی زاگرس (سهامی عام) در تاریخ 1377/12/03 با نام شرکت کالا آوران پتروشیمی تاسیس شد و تحت شماره 148344 در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید. سپس به موجب صورت‌جلسه مورخ 1379/03/07 مجمع عمومی فوق‌العاده، نام شرکت از پتروشیمی کالاآوران به پتروشیمی زاگرس تغییر یافت. تاریخچه وقایع مهم زاگرس به شرح زیر است:

معرفی پتروشیمی زاگرس

طبق گزارشات جهانی در سال 2023، شرکت پتروشیمی زاگرس تقریبا 4 درصد از تجارت جهانی متانول و نزدیک به 2 درصد از تولید واقعی جهانی متانول را در دست دارد. از موضوعات اصلی فعالیت این شرکت می‌توان به احداث، راه‌اندازی، بهره‌برداری کارخانجات صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش و صدور محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های فرعی مشتقات مربوط به آن‌ها و کلیه فعالیت‌های تولیدی صنعتی، بازرگانی، فنی مهندسی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم مربوط به عملیات مذکور اشاره کرد.

سهامداران می‌توانند برای مشاهده تحلیل بنیادی بنیادی این سهم و ارزش روز آن به مطالعه مقاله تحلیل بنیادی زاگرس بپردازند.

افزایش سرمایه پتروشیمی زاگرس در سال‌های گذشته

سرمایه شرکت پتروشیمی زاگرس در بدو تاسیس مبلغ 3 میلیون ریال شامل تعداد 300 سهم به ارزش اسمی هر سهم 10٬000 ریال بوده که طی چندین مرحله مطابق جدول زیر به مبلغ 2٬400٬000 میلیون ریال شامل تعداد 2٬400٬000٬000 سهم به ارزش اسمی هر سهم 1٬000 ریال افزایش یافته است.

تاریخ افزایش سرمایهدرصد افزایش سرمایهسرمایه جدید ثبت‌شده (میلیون ریال)محل افزایش سرمایه
13793ثبت شرکت با سرمایه اولیه
1382300٬000مطالبات حال‌شده
138367500٬000آورده نقدی و مطالبات
13841301٬150٬000مطالبات
13861092٬400٬000آورده نقدی و مطالبات

آخرین افزایش سرمایه پتروشیمی زاگرس

آخرین افزایش سرمایه پتروشیمی زاگرس طبق اطلاعات منتشرشده در گزارش هیئت‌مدیره شرکت، در سال 1386 با 109 درصد افزایش سرمایه نسبت به سرمایه قبلی از محل آورده نقدی و مطالبات، به مبلغ 2٬400٬000 میلیون ریال به ثبت رسید.

همچنین، با توجه به اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال، هیئت‌مدیره‌ی شرکت پتروشیمی زاگرس هنوز هیچ پیشنهادی مبنی بر افزایش سرمایه زاگرس 1402 به مجمع عمومی فوق‌العاده ارائه نکرده است و اطلاعات دیگری در این باره در سامانه کدال بورس موجود نیست. سرمایه‌گذاران و سهامداران و تحلیلگران بورس جهت دسترسی به اطلاعات به‌روز مبنی بر افزایش سرمایه زاگرس می‌توانند به طور مرتب، سامانه مذکور به نشانی CODAL.IR را بررسی کنند.

3/5 - (2 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا