تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی وصندوق «شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری»

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به‌‌عنوان یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری چندرشته‌ای صنعتی شناخته می‌شود. این شرکت از اواخر سال 1394 به‌‌عنوان هلدینگ انرژی فعالیت کاری خود را روی موضوعات مرتبط با نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی متمرکز کرد تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ویژه نسبت به ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای سهامداران خود اقدام کند. سرمایه‌گذاری در طرح‌ها یا سهام شرکت‌های فعال در زمینه تهیه، تولید و تامین انواع مواد اولیه نفتی، پتروشیمی، فرآورده‌ها و مشتقات فرعی نفت و گاز و فرآوری آن‌ها و سایر مواد خام اعم از آلی و معدنی و همچنین حوزه‌ی انرژی شامل آب و برق از فعالیت‌های اصلی این شرکت هستند. در ادامه به تحلیل بنیادی وصندوق و محاسبه NAV هر سهم آن پرداخته شده است. برآورد سود خالص هر سهم و محاسبه P/E تحلیلی از دیگر موارد بررسی شده در این مقاله هستند.

  • برای آشنایی بیشتر با تحلیل بنیادی (فاندامنتال)، مقاله تحلیل بنیادی پیشنهاد می‌شود.

جایگاه وصندوق در صنعت

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری در حال حاضر در صنعت شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی در بازار اول بورس درج شده است. این شرکت در راستای کسب سود مناسب، حضور فعال در صنایع دارای مزیت نسبی در کشور را در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده است. بر این اساس و با توجه به بهره‌مندی کشورمان از منابع غنی نفت و گاز و معادن مختلف و نیز دانش مناسب در این صنایع، سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی و صنایع معدنی در اولویت فعالیت‌های سرمایه‌گذاری این شرکت قرار گرفته است.

سهم شرکت در صنایع مختلف

در ادامه جدول زیر جایگاه شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری را در بورس اوراق بهادار و صنعت مورد نظر تا پایان دوره 9 ماهه منتهی به 1402/09/30 نشان می‌دهد.

جایگاه شرکت در بورس اوراق بهادار

مهم‌ترین سهامداران وصندوق

صندوق بازنشستگی کشوری با مالکیت 78٫16 درصد از سهام وصندوق، سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود. در تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل بنیادی وصندوق قابل مشاهده هستند.

سهامداران وصندوق

صندوق بازنشستگی کشوری در حالت تلفیقی به همراه شرکت‌های زیرمجموعه خود بیش از 83 درصد از سهام وصندوق را در اختیار دارد. منظور از سهامداران تلفیقی سهامدارانی هستند که به واسطه زیرمجموعه‌های خود و به‌‌صورت غیرمستقیم مالک بخشی از سهام یک شرکت هستند.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری

محاسبه و تحلیل NAV وصندوق

برای بررسی دارایی‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری و محاسبه ارزش خالص این دارایی‌ها (NAV)، باید مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

دارایی‌های بورسی آن دسته از سرمایه‌گذاری‌هایی است که در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، انجام می‌شود. سرمایه‌گذاری‌های خارج از بورس مانند ملک، طلا، سکه، ارز و… و همچنین سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که در بورس حضور ندارند، دارایی‌های غیربورسی نام دارند. ارزش‌گذاری دارایی‌های غیربورسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری است که بسیاری از تحلیلگران به دلیل عدم دسترسی آسان به اطلاعات، ارزش آن را معادل بهای تمام شده در نظر می‌گیرند. در این مقاله علاوه بر ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی به محاسبه مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی وصندوق پرداخته شده است.

ارزش روز پرتفوی بورسی در تحلیل وصندوق

مطابق تصویر زیر، مهم‌ترین سهمی که بیشترین مازاد ارزش را در پرتفوی بورسی وصندوق ایجاد کرده است، شرکت پتروشیمی جم است. همچنین بخشی از سهام شرکت‌های صبا فولاد خلیج فارس، پالایش نفت اصفهان و نفت ایرانول از دارایی‌های بورسی مهم وصندوق محسوب می‌شوند. ارزش روز پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی وصندوق با توجه به قیمت سهام در تاریخ 6 فروردین ماه 1403 حدود 91 هزار و 531 میلیارد تومان است.

ارزش روز پرتفوی بورسی در تحلیل وصندوق

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وصندوق

در پرتفوی غیربورسی وصندوق، شرکت‌های ارزنده‌ای همچون پتروشیمی باختر، شرکت خدمات گستر صبا انرژی و صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان حضور دارند. مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی این شرکت در تاریخ 1403/01/06 مبلغ 54٬527 میلیارد تومان است.

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وصندوق

نکات تحلیل وصندوق:

  • شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان در اوایل سال 1400 به بهره‌برداری رسیده است. این طرح دارای ظرفیت تولید 680 هزار تن آمونیاک و 1 میلیون و 75 هزار تن اوره است که می‌تواند در سال، 57 هزار تن آمونیاک و 1 میلیون و 75 هزار تن اوره به فروش برساند.
  • شرکت خدمات گستر صبا انرژی در تاریخ 1402/09/30 حدود 7٬800 میلیارد تومان پرتفوی بورسی با بهای تمام‌شده 1٬800 میلیارد تومان داشته است که با توجه به آخرین حقوق صاحبان سهام این شرکت ارزش آن را می‌توان حدود 7٬800 میلیارد تومان دانست.

شما می‌توانید تحلیل به‌روز و تمامی نکات ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وصندوق را در سایت انیگما مشاهده کنید.

سود هر سهم (EPS) وصندوق

شرکت‌های سرمایه‌گذاری علاوه بر دریافت سود از محل خرید و فروش سهام، از محل‌های دیگر می‌توانند سود کسب کنند. دریافت سود نقدی از زیرمجموعه‌های پرتفوی بورسی و غیربورسی یکی از راه‌های کسب سود برای شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری است. در ادامه به پیش‌بینی سود نقدی زیرمجموعه‌های وصندوق پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی وصندوق

سود هر سهم شرکت صبا فولاد خلیج فارس در پایان سال مالی 1402 مبلغ 800 ریال پیش‌بینی شده است. در صورتی که این شرکت 74 درصد از این سود را میان سهامداران خود تقسیم کند، سهم وصندوق از این سود نقدی 1٬685 میلیارد تومان خواهد شد. به‌ صورت کلی پیش‌بینی می‌شود سود سهم شرکت از تمام زیرمجموعه‌های بورسی خود تا پایان دوره 12 ماهه منتهی به اسفند ماه 1402 به حدود 9 هزار و 333 میلیارد تومان برسد.

سود نقدی پرتفوی بورسی وصندوق

سود نقدی پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وصندوق

پس از تقسیم سود نقدی زیرمجموعه‌های پرتفوی غیربورسی وصندوق، سهم این شرکت بیش از 2٬890 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود. از این مقدار سود نقدی مبلغ 272 میلیارد تومان توسط شرکت پتروشیمی باختر محقق شده است.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وصندوق

صورت سود و زیان در تحلیل وصندوق

درآمد سود سهام در تحلیل بنیادی وصندوق تا دوره 9 ماهه منتهی به آذر ماه 1402 بیش از 498 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل 19 درصد افزایش داشته است. این افزایش موجب رشد 21 درصد درآمدهای عملیاتی در دوره مالی مذکور شده است. با کسر هزینه‌ها، سود خالص شرکت در دوره 9 ماهه منتهی به 1402/09/30 مبلغ 4٬644 میلیارد تومان محقق شده است. پیش‌بینی می‌شود سود خالص وصندوق در پایان سال مالی 1402 به بیش 11 هزار و 673 میلیارد تومان برسد.

صورت سود و زیان در تحلیل وصندوق

سود مجمع (DPS) وصندوق

مجمع عمومی عادی سالیانه وصندوق برای سال مالی منتهی به 1401/12/29 در تاریخ 31 تیر ماه 1402 برگزار شد. در این مجمع تصویب شد از 2٬443 ریال سود به دست آمده به ازای هر سهم، 2٬350 ریال به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران تقسیم شود.

برنامه زمانبندی پرداخت سود وصندوق، مطابق جدول زیر است:

ردیفگروه سهامدارانزمان پرداختنحوه پرداخت
1سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدهای سرمایه‌گذاری دارای کد سجاماز تاریخ 1402/05/22واریز به حساب معرفی شده در سجام
2سهامداران حقوقی کمتر از 30,000,000 سهم دارای کد سجاماز تاریخ 1402/05/22واریز به حساب معرفی شده در سجام
3سهامداران حقوقی بالای 30,000,000 سهماز تاریخ 1402/05/30واریز به حساب معرفی شده
4سهامداران حقیقی، حقوقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری فاقد کد سجاماز تاریخ 1402/08/01سیستم متمرکز بانک تجارت

تحلیل بنیادی وصندوق

برای محاسبه NAV وصندوق، حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و بیش از 12 هزار و 275 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام، مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام وصندوق، NAV هر سهم این شرکت 36٬443 ریال به دست می‌آید. نسبت قیمت روز در تاریخ 1403/01/06 در سایت TSE تقسیم بر EPS شرکت (P/E تحلیلی) 6٫2 واحد است.

تحلیل بنیادی وصندوق

نمودار قیمتی وصندوق

چارت زیر روند قیمتی سهام وصندوق را نشان می‌دهد. مطابق آنچه در تصویر زیر مشاهده می‌شود، سهام وصندوق در تاریخ 1402/02/11 به سقف قیمتی با ارزش بازار 102٬862 میلیارد تومان رسید. سپس قیمت آن کاهش یافت و امروز در تاریخ 1403/01/06 در محدوده قیمتی 17٬890 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار وصندوق در این بازه زمانی با 30 درصد کاهش مبلغی معادل 72 هزار و 692 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی وصندوق

سوالات متداول

ان ای وی وصندوق چقدر است؟

NAV هر سهم وصندوق در این تحلیل، 36٬443 ریال محاسبه شده است.

مهم‌ترین دارایی‌های بورسی وصندوق کدام‌اند؟

شرکت پتروشیمی جم با ارزش بازار 19 هزار و 787 میلیارد تومان یکی از دارایی‌های مهم پرتفوی بورسی وصندوق است.

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی وصندوق چقدر است؟

مازاد ارزش دارایی‌های غیربورسی وصندوق باتوجه به قیمت روز سهم در تاریخ 1403/01/06، 54 هزار و 527 میلیارد تومان محاسبه شده است.

تاریخ مجمع وصندوق چه زمانی است؟

مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی 1401 وصندوق در تاریخ 1402/04/31 برگزار شد.

EPS تحلیلی وصندوق چقدر است؟

ای پی اس فوروارد در تحلیل بنیادی وصندوق منتهی به سال مالی 1402 مبلغ 2٬863 ریال برآورد شده است.

4.1/5 - (8 رای)
۳ دیدگاه
  1. سلام
    مرسی از سایت خوب تان
    اما یک نقد
    ارزش هلدینگ پترو باختر را 13.5 همت در پرتفو وصندوق محاسبه کردید با توجه به اینکه وصندوق 4 درصد ان شرکت را دارد پس ارزش کل مارکت باختر 337.5 همت توسط کارشناسان شما ارزیابی شده است
    به نظرم خیلی زیاد براورد شده
    در حالی که مارکت تاپیکو 200 همت است
    خوب می دونیم هلدینگ باختر خیلی بزرگ نیست و مالک پتروشیمی لرستان و… است در قیاس با مثلا تاپیکو کوچک است
    با تشکر

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا