تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی وتوشه – شرکت سرمایه‌گذاری پارس توشه

تحلیل وتوشه به‌عنوان یک شرکت مادر تخصصی (Holding Co) در این مقاله بررسی شده است. شرکت سرمایه‌گذاری پارس توشه در سال 1357 با هدف تحصیل و تملک سهام شرکت‌های صنعتی و تجاری تاسیس شده است. این شرکت سال 1374 با نماد «وتوشه» در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس درج شد. در این مقاله به تحلیل بنیادی وتوشه و محاسبه NAV سهام این شرکت از طریق بررسی پرتفوی بورسی و غیربورسی و همچنین حقوق صاحبان سهام آن پرداخته شده است.

جایگاه وتوشه در صنعت

شرکت سرمایه‌گذاری پارس توشه طبق طبقه‌بندی سازمان بورس در صنعت سرمایه‌گذاری قرار گرفته است. عمده‌ترین سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در صنعت لوازم خانگی برقی، صنعت روشنایی و صنعت شیمیایی است. هر کدام از این صنعت‌ها باتوجه به ماهیت فعالیت‌ خود با فرصت‌ها و ریسک‌های خاص آن صنعت روبه‌رو هستند که به تبع آن، شرکت را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. در ادامه میزان سرمایه‌گذاری این شرکت در صنایع مختلف به‌صورت نموداری نمایش داده شده است.

جایگاه صنایع شرکت سرمایه‌گذاری پارس توشه

سرمایه و ترکیب سهامداران وتوشه

سرمایه وتوشه در بدو تاسیس مبلغ 1٬510 میلیارد ریال بوده است که طی چندین مرحله افزایش یافته است. بر اساس پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده، افزایش سرمایه شرکت از محل سود ویژه سال منتهی به 1400/12/29 به مبلغ 1٬200 میلیارد ریال و تا سقف 6٬000 میلیارد ریال انجام شده و در مرحله ثبت است.

سهامدار اصلی وتوشه، شرکت سرمایه‌گذاری کوشا پیشه است که بیش از نیمی از سهام شرکت را در اختیار دارد. در جدول زیر، لیست سهامداران بالای یک درصد و درصد مالکیت آن‌ها از این نماد در تحلیل وتوشه نمایش داده شده است.

سهامداران عادی در تحلیل وتوشه

شرکت سرمایه‌گذاری کوشا پیشه به‌همراه زیرمجموعه‌هایش، 57٫96 درصد از سهام وتوشه را در اختیار دارد. در سایت انیگما سهامداران تمامی شرکت‌ها به‌صورت تلفیقی به همراه شرکت مادر قابل مشاهده است که بخشی از آن برای نماد وتوشه آمده است.

سهامداران تلفیقی در سرمایه‌گذاری پارس توشه

تحلیل بنیادی وتوشه

برای ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری مانند وتوشه، باید ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) محاسبه شود. برای به‌دست آوردن NAV شرکت، تمام دارایی‌های بورسی و غیربورسی آن بررسی و ارزش‌گذاری می‌شوند. این دارایی‌ها شامل سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس یا هرگونه سرمایه‌گذاری خارج از بورس مانند خرید املاک و مستغلات، طلا، سکه، ارز و… است. در ادامه تحلیل وتوشه ، ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت مورد بررسی قرار گرفته است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل وتوشه

مازاد ارزش پرتفوی بورسی وتوشه در تاریخ 1402/02/11 حدود 7 هزار و 700 میلیارد تومان است. همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌شود، وتوشه 88 درصد از سهام شرکت پارس خزر و همچنین 88 درصد از سهام شرکت لامپ پارس شهاب را در اختیار دارد. در جدول زیر برخی از دارایی‌های بورسی در تحلیل بنیادی وتوشه قابل مشاهده است.

پرتفوی بورسی در تحلیل وتوشه

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وتوشه

مهم‌ترین‌ شرکت‌های پرتفوی غیربورسی وتوشه باتوجه به آخرین اطلاعات منتشر شده تا 11 اردیبهشت‌ماه 1402 مطابق جدول زیر است. مجموع مازاد ارزش غیربورسی وتوشه تا تاریخ 11 اردیبهشت 1402 مبلغ 2٬166 میلیارد تومان برآورد شده است.

پرتفوی غیربورسی در تحلیبل بنیادی وتوشه

برای مشاهده دیگر شرکت‌های پرتفوی غیربورسی وتوشه و نکات ارزش‌گذاری هریک از این شرکت‌ها به سایت Enigma.ir  مراجعه کنید. در ادامه نمونه‌ای از نکات تحلیل پرتفوی غیربورسی وتوشه آمده است.

  • پیش‌بینی می‌شود شرکت تولیدی و صنعتی خزر پلاستیک در سال 1402 حدود 650 میلیارد تومان فروش و 200 میلیارد تومان سود خالص داشته باشد.

سود هر سهم (EPS) وتوشه

در تحلیل وتوشه، سود خالص منتهی به تاریخ 1400/12/29 وتوشه به ازای هر سهم 868 ریال بوده است. همچنین نسبت پی بر ای وتوشه برای دوره 9 ماهه منتهی به آذرماه 1401 برابر با 5٫9 است. حاشیه سود خالص این شرکت در همین دوره 143 درصد می‌باشد. در جدول زیر می‌توان نسبت‌های مالی مانند P/S ttm ،P/B و حاشیه سود خالص و ناخالص این شرکت را برای دوره‌های مالی گذشته مشاهده کرد.

نسبت‌های مالی وتوشه

سود مجمع (DPS) وتوشه

مجمع عمومی عادی سالیانه وتوشه در تاریخ 1401/04/30 برگزار شد. مطابق تصمیمات این مجمع سود نقدی شرکت به ازای هر سهم 150 تصویب شده است.

سود تمامی سهامداران در تحلیل بنیادی وتوشه، در تاریخ 1401/12/15 واریز شد. سود سهامداران حقیقی دارای کد سجام از طریق واریز به حساب سجام و سود سهامداران حقیقی فاقد کد سجام با ارائه کارت ملی و اعلام کد بورسی با مراجعه به شعب بانک صادرات دریافت شد.

همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درخواست کتبی، اعلام شماره‌حساب و تصویر مجوز فعالیت نسبت به دریافت سود خود اقدام کردند. در ادامه نیز سود سهامداران حقوقی با ارسال درخواست کتبی و اعلام شماره حساب/شماره شبا به انضمام تصویر آگهی روزنامه رسمی مربوط به آخرین تغییرات مدیران و صاحبان امضای مجاز شرکت به نشانی امور سهامداران شرکت واریز شد.

محاسبه و تحلیل NAV وتوشه

برای محاسبه NAV وتوشه حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و مبلغ 1٬411 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم برای وتوشه 18٬810 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت روز در تاریخ 1402/02/11 در سایت www.tsetmc.com تقسیم بر NAV شرکت، (P/NAV) در تحلیل وتوشه 44٫3 درصد است.

تحلیل بنیادی وتوشه

مقاله پیشنهادی: آموزش تحلیل بنیادی

تحلیل سهم وتوشه

به‌طور کلی فرمول یا محاسبه مشخصی برای ارزش‌گذاری مقایسه‌ای در روش NAV وجود ندارد؛ اما به‌طور سنتی P/NAV  برای این سهم باید حدود 60 تا 70 درصد باشد. باتوجه به محاسبات انجام شده P/NAV وتوشه 44٫3 درصد است. پس می‌توان انتظار داشت ارزش سهم وتوشه در آینده افزایش یابد.

نمودار قیمتی وتوشه

با‌توجه به چارت زیر، روند افزایش قیمت سهام وتوشه از اردیبهشت 1398 آغاز شد و در تاریخ 1399/05/15 به بالاترین قیمت خود (37٬020 ریال) رسید. سپس قیمت سهام این شرکت کاهش یافت. باتوجه به شرایط کنونی بازار، از اوایل سال 1402روند صعودی قیمت سهام وتوشه آغاز شده و به‌صورت پیوسته ادامه دارد. در حال حاضر، قیمت سهام وتوشه در تاریخ 1402/02/11 برابر با 8٬340 ریال است. در تحلیل بنیادی وتوشه ارزش بازار این شرکت در تاریخ مذکور 4٬902 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی شرکت

سوالات متداول

سهامداران عمده وتوشه چه کسانی هستند؟

سرمایه‌گذاری کوشا پیشه با بیش از 50 درصد از سهام وتوشه سهامدار عمده این شرکت است.

NAV وتوشه چقدر است؟

ان ای وی وتوشه به ازای هر سهم برابر با 18٬810 ریال است.

سود نقدی وتوشه چقدر است؟

مطابق تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه سود نقدی منتهی به سال مالی 1400 به ازای هر سهم 150 ریال تصویب شده است.

4.6/5 - (7 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا