تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی وصنا – گروه صنایع بهشهر ایران

تحلیل وصنا به‌عنوان یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری چندرشته‌ای فعال در بازار سرمایه در این مقاله انجام شده است. شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران با ماهیت سرمایه‌گذاری در سهام، سهم‌الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها و سایر اوراق بهادار در گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار با نماد وصنا طبقه‌بندی شده است. در ادامه به بررسی جایگاه این شرکت و همچنین تحلیل بنیادی وصنا از طریق محاسبه مازاد ارزش پورتفوی بورسی و غیربورسی و محاسبه ان ای وی (NAV) و EPS تحلیلی آن پرداخته شده است.

  • می‌توانید در مقاله تحلیل بنیادی چیست با رویکردهای تحلیل بنیادی و ارزش‌گذاری سهام بیشتر آشنا شوید.

جایگاه وصنا در صنعت

68 درصد از فعالیت‌های گروه صنایع بهشهر ایران، سرمایه‌گذاری در بانک‌ها و موسسات اعتباری است. این شرکت بین 9 شرکتی که ارزش بازار پرتفوی کمتر از 5 هزار میلیارد تومان دارند، از لحاظ نسبت ارزش افزوده پرتفوی 187 درصدی در جایگاه دوم شرکت‌های فعال در بازار سرمایه قرار دارد. همچنین بر اساس سود خالص کسب‌شده در دوره 6 ماهه، نماد وصنا در رتبه پنجم است.

نوع فعالیت گروه صنایع بهشهر ایران

سهامداران در تحلیل وصنا

عمده‌ترین سهامدار وصنا، شرکت توسعه صنایع بهشهر است که مالکیت 50٫48 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. وبشهر یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری چندرشته‌ای فعال در حوزه صنایع غذایی و شوینده است و سرمایه‌گذاری‌های آن در زمینه محصولات شیمیایی از طریق گروه صنایع بهشهر انجام می‌شود. می‌توانید از طریق لینک تحلیل وبشهر به تحلیل بنیادی این سهم دسترسی داشته باشید.

سایر سهامداران بالای یک درصد گروه صنایع بهشهر ایران و درصد سهام هریک از آن‌ها در جدول زیر قابل مشاهده است.

سهامداران وصنا

عمده سهامداران وصنا زیرمجموعه بانک ملی هستند و این شرکت به‌صورت تلفیقی نزدیک به 53٫70 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. در سامانه تحلیل بنیادی انیگما سایر سهامداران تلفیقی این نماد قابل مشاهده هستند.

سهامداران تلفیقی شرکت گروه صنایع بهشهر ایران
سهامدارا

محاسبه و تحلیل NAV وصنا

برای تحلیل بنیادی شرکت‌های سرمایه‌گذاری مانند وصنا، باید خالص ارزش دارایی‌ها (ان ای وی) از طریق محاسبه ارزش روز دارایی‌های بورسی و غیربورسی برآورد شود. محاسبه مازاد ارزش غیربورسی عاملی مهم برای افزایش دقت در محاسبه  NAV محسوب می‌شود؛ اما به‌دلیل سختی محاسبه، برخی تحلیلگران آن را صفر در نظر می‌گیرند. در ادامه ارزش روز پورتفوی بورسی و غیربورسی گروه صنایع بهشهر ایران محاسبه شده است.

ارزش‌گذاری دارایی‌های بورسی در تحلیل بنیادی وصنا

تصویر زیر بخشی از پورتفوی بورسی گروه صنایع بهشهر ایران را به‌همراه تعداد سهام و ارزش بازار آن‌ها نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌شود، این شرکت در بانک اقتصاد نوین، پتروشیمی پردیس، بانک ملت و… سرمایه‌گذاری کرده است. مجموع مازاد ارزش پورتفوی بورسی وصنا در تاریخ 15 مهرماه 1402، هزار و 376 میلیارد تومان محاسبه شده است.

ارزش‌گذاری دارایی‌های بورسی در تحلیل وصنا

ارزش‌گذاری دارایی‌های غیربورسی در تحلیل وصنا

مطابق تصویر زیر، شرکت‌هایی مانند صنایع شیر ایران، مدیریت صنعت قند توسعه صنایع بهشهر و… جزو دارایی‌های غیربورسی وصنا محسوب می‌شوند. همان‌طور که اشاره شد، به‌منظور افزایش دقت در این تحلیل، پورتفوی غیربورسی این شرکت نیز ارزش‌گذاری شده است. در ادامه ارزش‌گذاری بخشی از پرتفوی غیربورسی این نماد توسط تیم تحلیلی انیگما قابل مشاهده است.

ارزش‌گذاری دارایی‌های غیربورسی در تحلیل بنیادی وصنا

به‌طور کلی مازاد ارزش غیربورسی وصنا حدود 721 میلیارد تومان محاسبه شده است. در ادامه به نکات تحلیل وصنا در ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی آن اشاره شده است:

  • هلدینگ صنایع شیر ایران سالیانه حدود 800 هزارتن محصول تولید می‌کند. فروش این هلدینگ در سال 1402، حدود 30 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

دیگر نکات ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی وصنا در سامانه تحلیل بنیادی انیگما قرار گرفته است.

سود هر سهم (EPS) وصنا

بخشی دیگر از سود حاصل‌شده در شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سود نقدی دریافتی از شرکت‌های بورسی و غیربورسی زیرمجموعه آن‌ها است. در ادامه برای بررسی و ارزش‌گذاری دقیق‌تر شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران، سود مجمع حاصل از پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت محاسبه شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی وصنا

تصویر زیر سود نقدی پیش‌بینی‌شده در تحلیل وصنا را نشان می‌دهد. سود پیش‌بینی شده پتروشیمی پردیس در دوره 12 ماهه منتهی به 1402/06/31 مبلغ 33٬749 ریال است. در این تحلیل سود سهم شرکت از تقسیم 55 درصدی سود خالص شپدیس بیش از 10 میلیارد تومان و مجموع سود سهم شرکت گروه صنایع بهشهر ایران در پایان دوره مالی منتهی به 1402/09/30 مبلغ 60 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

سود نقدی پرتفوی بورسی گروه صنایع بهشهر ایران

سود نقدی پرتفوی غیربورسی وصنا

تصویر زیر سود نقدی حاصل از پرتفوی غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران را نشان می‌دهد. مجموع سود سهم وصنا در این تحلیل بیش از 13 میلیارد تومان برآورد شده است.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی وصنا

صورت سود و زیان در تحلیل وصنا

مجموع درآمدهای عملیاتی وصنا در دوره 3 ماهه منتهی به خردادماه 1401 حدود 59 میلیارد تومان بوده است. این مبلغ در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 106 درصد افزایش داشته است. با کسر هزینه‌های انجام‌شده در این دوره، سود خالص در تحلیل بنیادی وصنا 29 میلیارد تومان است. پیش‌بینی می‌شود سود خالص وصنا در پایان سال مالی منتهی به 1402/09/30 بیش از 313 میلیارد تومان باشد.

صورت سود و زیان در تحلیل وصنا

نسبت‌های مالی شرکت گروه صنایع بهشهر ایران

بر اساس صورت سود و زیان منتشرشده شرکت در سایت کدال، سود هر سهم این نماد در دوره 12 ماهه منتهی به 30 آذرماه 1401، 51 ریال بوده است.

طبق جدول زیر نسبت P/E ttm تحلیل بنیادی وصنا، برای دوره 6 ماهه منتهی به 1402/03/31 برابر با 4٫8 واحد بوده است. همچنین پی بر اس تی تی ام وصنا در این دوره 3٫5 واحد است. در جدول زیر سایر نسبت‌های مالی مانند P/B و حاشیه سود خالص و ناخالص در 5 دوره مالی گذشته قابل مشاهده است. در بخش کدال پلاس سایت انیگما، امکان مقایسه شرکت‌ها و صنایع بر اساس نسبت‌های مالی و پارامترهای مختلف از طریق فیلترنویسی وجود دارد.

نسبت‌های مالی گروه صنایع بهشهر ایران

سود مجمع (DPS) وصنا

همان‌طور که در بخش پیش گفته شد، EPS وصنا در سال مالی 1401معادل 50 ریال بوده است. مجمع عمومی عادی سالیانه وصنا در تاریخ 1402/01/30 برگزار شد. جدول زیر روند تقسیم سود این شرکت را برای 3 سال مالی گذشته نشان می‌دهد.

سال مالی منتهی به EPS (ریال) DPS (ریال) درصد تقسیم سود
1401/09/30 51 40 ٪78
1400/09/30
1399/09/30 1٬500 600 ٪40

سود وصنا برای سهامداران حقیقی و حقوقی دارای کد سجام از تاریخ 1402/04/13 الی 1402/04/16 از طریق سامانه سجام پرداخت شد. کلیه سهامداران غیرسجامی اعم از حقیقی و حقوقی نیز با ارائه مشخصات و حساب بانکی از تاریخ 1402/05/15 سود خود را دریافت کردند.

می‌توانید از طریق لینک بهترین سهام به لیست شرکت‌هایی با کمترین P/E تحلیلی دسترسی داشته باشید.

تحلیل بنیادی وصنا

باتوجه به تحلیل وصنا، حقوق صاحبان سهام این شرکت 1٬277 میلیارد تومان محاسبه شده است. باید توجه شود که در محاسبه NAV این سهم، حقوق صاحبان سهام آن متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل شده است. ان ای وی هر سهم برای وصنا از طریق تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، 4٬141 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت سهم در سایت TSE به NAV شرکت (P/NAV) در تاریخ 15 مهرماه 1402 حدود 53٫1 درصد محاسبه شده است. همچنین در این تحلیل، ای پی اس (EPS) تحلیلی وصنا برای پایان سال مالی 1402 معادل 384 ریال برآورد می‌شود.

تحلیل بنیادی وصنا

نمودار قیمتی وصنا

مطابق تصویر زیر اولین قله قیمتی سهام شرکت گروه صنایع بهشهر ایران از سال 1399 تا به امروز، در تاریخ 1399/04/11 با قیمت 19٬580 ریال و ارزش بازار 3٬524 میلیارد تومان بوده است. در حال حاضر باتوجه به ریزش 88 درصدی قیمت وصنا، سهام این نماد حول 2٬200 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار وصنا در زمان نگارش این مقاله 1٬832 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی وصنا

سوالات متداول

نسبت P/E فوروارد در تحلیل وصنا چقدر است؟

در این تحلیل باتوجه به قیمت روز سهم نسبت پی بر ای تحلیلی وصنا 5٫7 محاسبه شده است.

ان ای وی هر سهم وصنا چقدر است؟

NAV در تحلیل بنیادی وصنا با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، 4٬141 ریال محاسبه شده است.

سود نقدی وصنا چقدر است؟

وصنا در پایان سال مالی 1401 خود به ازای هر سهم 40 ریال DPS تقسیم کرد.

5/5 - (5 رای)
۱۳ دیدگاه
    1. شما می‌توانید از طریق بخش محصولات سایت انیگما هر یک محصولات تحلیلی ما را تهیه کنید. برای راهنمایی بیشتر از طریق گفت و گوی آنلاین یا تماس با شماره 26870145-021 با کارشناسان انیگما در ارتباط باشید.

    1. شما می‌توانید برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت با سبد پیشنهادی انیگما همراه باشید. انیگما هر هفته 5 سهم ارزنده بنیادی بازار سرمایه را معرفی می‌کند که تاکنون 166 درصد بالاتر از شاخص بازدهی داشته است.

  1. سال 84 وصنا خریدم به ارزش هر سهم به مبلغ 400 تومان و الان که 18 سال میگذره هر سهم شده 200 تومان.بنظرتون این دزدی نیست؟

    1. شرکت تاکنون چندین مرحله افزایش سرمایه داشته و سود نقدی تقسیم کرده است؛ بنابراین مقایسه قیمت سهم به تنهایی معیار درستی نیست.

  2. منظورتون از سود نقدی همون دویست تومنی هستش که دوسال در میون میدن؟میخواستم بدونم هدف از افزایش سرمایه نفع خریدار هستش یا بی ارزش کردن سهام.از یه طرف افزایش سرمایه میدن از طرف دیگه ارزش و قیمت سهام رو طوری کم میکنن که صددرصد به ضرر خریدار میشه.دودوتا چهارتایی ساده هستش من اگه اون موقع سوزن فرفره خریده بودم ارزشش از این سهام بیشتر بود.

    1. افراد در خرید و فروش سهام و حضور در مجمع شرکت‌ها استراتژی‌های متفاوتی دارند. در پاسخ به سوال اینکه آیا در مجمع شرکت‌ها برای دریافت سود نقدی حضور پیدا کنیم یا خیر مطالعه مقاله مجمع عمومی عادی سالیانه پیشنهاد می‌شود.

  3. متاسفانه شرکت در ارائه گزارش مالی دزدی می‌کنه
    عمدا با کدهای حقیقی و بعضاً همکاری حقوقی ها قیمت سهم را سرکوب می‌کنه
    بیشتر سهامداران را از سهم پیاده کردن اونم با ضرر
    سهام با بنیاد ضعیف و حتی ضررده رشد کردن اما این سهم همش منفی میخوره
    مدیران شرکت کوچکترین اهمیتی ب سهامدارانشون نمیدن
    ای کاش بانک ملی این شرکت را می‌فروخت و خصوصی میشد

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا