تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی ورنا – سرمایه‌گذاری رنا

تحلیل ورنا به‌عنوان یکی از هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری بورس، در این مقاله بررسی شده است. عمده سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری رنا، در بخش صنعت خودرو است و این شرکت نگاه ویژه‌ای به رشد صنعت خودرو دارد. این شرکت در نظر دارد با متنوع‌سازی سرمایه‌گذاری‌ها (ورود به صنایع پایین‌دستی)، استفاده از ابزارهای نوین مالی و خلق سود پایدار در شرکت اصلی و تابعه گام بردارد. در ادامه به تحلیل بنیادی ورنا از طریق محاسبه NAV سهم و پیش‌بینی سود خالص هر سهم (EPS تحلیلی) آن پرداخته شده است.

  • می‌توانید در مقاله تحلیل بنیادی چیست با تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) و روش‌های آن را آشنا شوید.

جایگاه ورنا در صنعت

شرکت سرمایه‌گذاری رنا به‌صورت عمده در زمینه تولید، واردات، توزیع و فروش قطعات خودروهای سبک و سنگین، صنایع مرتبط با خودرو و خدمات پس فروش خودروهای سبک و سنگین فعالیت می‌کند. خرید و فروش سهام و اوراق مشارکت، سرمایه‌گذاری در مسکوکات، فلزات، گواهی سپرده بانکی و سپرده‌های سرمایه‌گذاری از دیگر فعالیت‌های این شرکت است. همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، 96 درصد از فعالیت این شرکت در بخش خودرو و ساخت قطعات و 4 درصد در سایر بخش‌ها است.

نمودار فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری رنا

سهامداران ورنا

اصلی‌ترین سهامدار ورنا، گروه سرمایه‌گذاری سایپا با مالکیت 37٫78 درصد است. عمده سرمایه‌گذاری‌های گروه سرمایه‌گذاری سایپا در صنایع خودرو، نفت، گاز و انرژی، کانی‌های فلزی و غیرفلزی، انبوه‌سازی و بهره‌برداری از املاک و مستغلات و… است که می‌توانید تحلیل بنیادی آن را در مقاله تحلیل وساپا مطالعه کنید.

گروه سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا با در اختیار داشتن 15٫89 درصد سهام این شرکت، در جایگاه دوم سهامداران ورنا قرار دارد. جدول زیر، لیست سهامداران بالای یک در تحلیل ورنا و درصد مالکیت آن‌ها را نشان می‌دهد.

سهامداران ورنا

در حالت تلفیقی، شرکت سایپا به‌همراه زیرمجموعه‌های خود حدود 56 درصد از سهام ورنا را در اختیار دارند. در سایت تحلیل بنیادی انیگما می‌توان تمام سهامداران ورنا را به‌همراه زیرمجموعه‌هایشان به‌صورت تلفیقی مشاهده کرد که بخشی از آن در تصویر زیر آمده است.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری رنا

محاسبه و تحلیل NAV ورنا

برای تحلیل بنیادی با روش ارزش‌گذاری مبتنی بر دارایی‌ها، ارزش ذاتی یک سهم از طریق محاسبه خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) برآورد می‌شود. شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ دو نوع دارایی بورسی (پورتفوی بورسی) و غیربورسی (پورتفوی غیربورسی) دارند. محاسبه ارزش روز دارایی‌ غیربورسی عاملی مهم برای افزایش دقت در محاسبه ان ای وی محسوب می‌شود؛ اما به‌دلیل سختی محاسبه آن، برخی تحلیلگران آن را معادل بهای تمام‌شده در نظر می‌گیرند. در این تحلیل مازاد ارزش پورتفوی غیربورسی این شرکت محاسبه شده است. در ادامه برای تحلیل بنیادی ورنا پرتفوی بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل ورنا

تصویر زیر بخشی از پورتفوی بورسی هلدینگ سرمایه‌گذاری رنا به‌همراه ارزش‌گذاری هر یک طبق قیمت روز در تاریخ 11 شهریورماه 1402 را نشان می‌دهد. در مجموع مازاد ارزش پرتفوی بورسی ورنا حدود 7 هزار و 770 میلیارد تومان است. طبق تصویر زیر، مشاهده می‌شود که شرکت‌هایی مانند سایپا، پارس‌خودرو و فنرسازی زر در پورتفوی بورسی ورنا وجود دارند.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل ورنا

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی ورنا

مهم‌ترین‌ شرکت‌های پرتفوی غیربورسی ورنا باتوجه به آخرین اطلاعات منتشرشده تا 11 شهریورماه 1402 مطابق تصویر زیر است. همان‌طور که مشاهده می‌شود، سهم عمده شرکت‌های‌ توسعه سرمایه رادین، توسعه گستر برنا و توسعه بازرگانی برنا متعلق به ورنا است.

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی ورنا

طبق تحلیل تیم انیگما، مازاد ارزش غیربورسی این شرکت 2٬341 میلیارد تومان محاسبه شده است. در ادامه به برخی از نکات تحلیلی این نماد در ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی آن پرداخته شده است:

  • شرکت توسعه سرمایه رادین در تاریخ 31 خردادماه 1402 دارای حدود 1٬400 میلیارد تومان پرتفوی بورسی با بهای تمام‌شده 476 میلیارد تومان است. باتوجه به آخرین حقوق صاحبان سهام این شرکت ارزش خالص دارایی‌های آن را می‌توان حدود 1٬215 میلیارد تومان در نظر گرفت.

برای مشاهده دیگر نکات ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی و تغییر مفروضات مورد نظر خود، به تحلیل ورنا در سایت انیگما مراجعه کنید.

سود هر سهم (EPS) شرکت سرمایه‌گذاری رنا

شرکت‌های سرمایه‌گذاری از محل‌های مختلفی موفق به کسب سود می‌شوند. یکی از این منابع مهم دریافت سود نقدی از زیرمجموعه‌های آن‌ها است. در ادامه به بررسی سود نقدی زیرمجموعه‌های بورسی و غیربورسی و همچنین محاسبه EPS تحلیلی ورنا پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل ورنا

باتوجه به تصویر زیر سود نقدی حاصل از پرتفوی بورسی ورنا بیش از 32 میلیارد تومان برآورد می‌شود که عمده آن نیز حاصل از سود هر سهم شرکت فنرسازی زر است.

سود نقدی پرتفوی بورسی

سود نقدی پرتفوی غیربورسی

تصویر زیر سود نقدی بخشی از پرتفوی غیربورسی ورنا را نشان می‌دهد. سود هر سهم شرکت توسعه سرمایه رسا در پایان سال مالی 1402، 3٬880 ریال برآورد می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این شرکت 70 درصد از سود شرکت را میان سهامداران خود تقسیم کند. طبق مفروضات در نظر گرفته شده در این تحلیل، مجموع سود سهم شرکت از سود نقدی پرتفوی غیربورسی آن بیش از 9 میلیارد تومان محاسبه شده است.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی ورنا

مجموع درآمدهای عملیاتی ورنا، شامل درآمد سود سهام، درآمد سود تضمین‌شده و سود فروش سرمایه‌گذاری در دوره 9 ماهه منتهی به خردادماه 1402 مبلغ 195 میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل (1401)، 26 درصد افزایش یافته است. تصویر زیر صورت سود و زیان ورنا برای 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای دوره 12 ماهه منتهی به شهریورماه 1402 را نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود ورنا 83 درصد از درآمد عملیاتی خود در پایان سال مالی 1402 (معادل 246 میلیارد تومان) را به سود خالص تبدیل کند.

صورت سود و زیان در تحلیل ورنا

نسبت‌های مالی در تحلیل ورنا

جدول زیر نسبت‌های مالی گذشته‌نگر نماد ورنا را نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌شود، P/E ttm این شرکت در دوره 9 ماهه منتهی به 31 خردادماه 1402، 22٫2 واحد بوده است. همان‌طور که مشاهده می‌شود، در بخش کدال پلاس انیگما، نسبت P/B ورنا و همچنین حاشیه سود خالص و حاشیه سود ناخالص این سهم در دوره‌های مالی گذشته قابل مشاهده است.

براساس صورت سود و زیان منتشرشده شرکت در سایت کدال، حاشیه سود خالص ورنا در دوره 9 ماهه منتهی به 31 خردادماه 1402 برابر با 162 درصد بوده است.

نسبت‌های مالی شرکت سرمایه‌گذاری رنا

سود مجمع (DPS) ورنا

طبق صورت سود و زیان ورنا، این شرکت در سال گذشته (دوره 12 ماهه منتهی به 31 شهریورماه 1401) به ازای هر سهم، 167 ریال سود ساخته است. تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه ورنا 26 دی‌ماه 1401 بود. در جدول زیر روند تقسیم سود نقدی این شرکت برای 3 سال متوالی آورده شده است.

سال مالی منتهی به سود خالص (ریال) سود نقدی (ریال) درصد تقسیم سود
1401/06/31 167 34 ٪14
1400/06/31 439 44 ٪10
1399/06/31 352 36 ٪9

سود ورنا برای سهامداران حقیقی در تاریخ 1402/02/13 از طریق سامانه سجام به‌ترتیب اولویت سهام (تعداد سهام) پرداخت شد. همچنین سهامداران حقوقی نیز سود خود را در تیرماه 1402 از طریق واریز به حساب بانکی سهامداران براساس نقدینگی شرکت دریافت کردند.

تحلیل بنیادی ورنا

برای محاسبه ان ای وی و تحلیل ورنا حقوق صاحبان سهام آن متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و حدود 2 هزار و 440 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم ورنا 10٬753 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت به NAV شرکت (P/NAV) در تاریخ 1402/06/11 برابر با 70 درصد است. همچنین EPS تحلیلی ورنا این شرکت 211 ریال برآورد شده است.

تحلیل بنیادی ورنا

روند قیمتی ورنا

مطابق چارت زیر که روند قیمتی سهام شرکت سرمایه‌گذاری رنا را از سال 1397 تا به امروز نشان می‌دهد. قیمت سهام ورنا بعد از ورود به کانال صعودی، در تاریخ 1399/05/05 به قله قیمتی 21٬670 ریال با ارزش بازار 17٬249 میلیارد تومان رسید. سپس قیمت این سهم کاهش یافت و در حال حاضر با قیمت 7٬530 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار ورنا در تاریخ 1402/06/11 بیش از 9 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی سهام شرکت

سوالات متداول

NAV ورنا چقدر است؟

ان ای وی ورنا باتوجه به ارزش دارایی‌های بورسی و غیربورسی آن در تاریخ 1402/06/11 مبلغ 10٬753 ریال محاسبه شده است.

ای پی اس تحلیل ورنا چقدر است؟

EPS تحلیلی ورنا برای پایان سال مالی 1402 مبلغ 211 ریال برآورد شده است.

P/E فوروارد ورنا چقدر است؟

نسبت پی بر ای فوروارد در تحلیل بنیادی ورنا در زمان نگارش این مقاله 35٫7 واحد محاسبه شده است.

مهم‌ترین دارایی‌های غیربورسی ورنا کدام است؟

شرکت‌های توسعه سرمایه‌ رادین، توسعه گستر برنا و توسعه سرمایه رسا از مهم‌ترین دارایی‌های ورنا هستند.

5/5 - (6 رای)
۱۲ دیدگاه
    1. بله شما می‌توانید با تهیه تحلیل بنیادی ورنا، تحلیل این سهم را به صورت لحظه‌ای در سایت انیگما مشاهده کنید.

  1. باسلام،،در دهه هفتاد تعداد سهام ایران فرم داشتم وبعد از مدتی سهام ایران فرم را ورنا خریداری کرد چطور میتوانم سهام خودرا درسبدم ببینم لطفا راهنمایی بکنید،بنده بازنشسته دارایی هستم،البته برگ سهام ایران فرم مفقود شده

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا