مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی وساپا – شرکت گروه سرمایه‌گذاری سایپا

تحلیل وساپا به‌عنوان یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه خودرو در این مقاله بررسی شده است. شرکت گروه سرمایه‌گذاری سایپا در تاریخ 1344/10/01 با نام شرکت سهامی دیروپ ایران تاسیس و طی چندین مرحله تغییر نام، به گروه سرمایه‌گذاری سایپا تغییر یافت. این شرکت در سال 1383 در بورس اوراق بهادار تهران در گروه واسطه‌گری‌های مالی با نماد «وساپا» درج شد. در ادامه به تحلیل بنیادی وساپا از طریق محاسبه نسبت P/NAV و همچنین پیش‌بینی EPS تحلیلی آن پرداخته شده است.

  • برای آشنایی بیشتر با تحلیل بنیادی و انواع روش‌های آن مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت شرکت

سرمایه‌گذاری‌های شرکت گروه سرمایه‌گذاری سایپا در صنعت خودرو، صنایع نفت، گاز و انرژی، صنعت کانی‌های فلزی و غیرفلزی، صنعت انبوه‌سازی و بهره‌برداری از املاک و مستغلات و صنایع واسطه‌گری و تامین مالی است. در ادامه نمودار درصد فعالیت این شرکت در هر یک از صنایع نشان داده شده است. طبق این نمودار عمده فعالیت شرکت (79 درصد) در صنعت خودرو و ساخت قطعات است.

نمودار عمده فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری سایپا

مهم‌ترین سهامداران وساپا

شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا با بیش از 64 درصد از سهام وساپا، سهامدار عمده این نماد است. تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد وساپا را به‌همراه تعداد سهام و ارزش آن‌ها در تحلیل وساپا نشان می‌دهد.

سهامداران وساپا

شرکت سایپا به‌صورت تلفیقی بیش از 67 درصد از سهام وساپا را در اختیار دارد. در مرجع تحلیل بنیادی انیگما تمامی سهامداران بالای یک درصد و حقوقی‌های زیر یک درصد شرکت‌ها که در کدال گزارش داده شده‌اند، به‌صورت عادی و تلفیقی قابل مشاهده است.

سهامداران تلفیقی شرکت گروه سرمایه‌گذاری سایپا

محاسبه و تحلیل NAV وساپا

در تحلیل بنیادی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، محاسبه ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) از اهمیت زیادی برخوردار است. برای ارزش‌گذاری به روش NAV میزان دارایی‌های بورسی و غیربورسی یک شرکت مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ادامه پرتفوی بورسی و غیربورسی وساپا و مازاد ارزش هر یک محاسبه شده است. عموما بیش از 50 درصد از پرتفوی سهام این شرکت در صنعت خودرو و ساخت قطعات است.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی وساپا

45 درصد از پرتفوی سهام وساپا، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های سایپا و سرمایه‌گذاری رنا است. مازاد ارزش پرتفوی بورسی وساپا طبق ارزش بازار هر یک در تاریخ 1402/06/08 نزدیک به 8 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است. تصویر زیر برخی از مهم‌ترین نمادهای بورسی تحت اختیار این شرکت را نشان می‌دهد.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی وساپا

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل وساپا

مهم‌ترین‌ شرکت‌های پرتفوی غیربورسی گروه سرمایه‌گذاری سایپا باتوجه به آخرین اطلاعات منتشرشده تا 8 شهریورماه 1402 مطابق جدول زیر است. مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی وساپا در این تاریخ بیش از 9 هزار و 800 میلیارد تومان برآورد شده است.

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل وساپا

در بسیاری از تحلیل‌ها مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی شرکت‌ها در محاسبه NAV آن لحاظ نمی‌شود. برای شرکت‌هایی مانند گروه سرمایه‌گذاری سایپا محاسبه مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی آن که قابل توجه نیز است، باعث افزایش دقت محاسبه NAV می‌شود. انیگما مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری را محاسبه و به‌همراه نکات مهم آن در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. در ادامه نمونه‌ای از نکات تحلیلی پرتفوی غیربورسی وساپا آمده است.

  • شرکت گروه سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا در تاریخ 29 اسفندماه 1402 دارای 2٬200 میلیارد تومان پرتفوی بورسی با بهای تمام‌شده 900 میلیارد تومان است. همچنین این شرکت در پرتفوی غیربورسی خود 90 درصد از شرکت ستاره سفیران آینده، 100 درصد تجارت الکترونیک خودرو تابان تاخت، 73 درصد پیشگامان بازرگانی ستاره تابان، 80 درصد تجارت الکترونیک خودرو تابان و 100 درصد پیشگامان خوراک تابان را دارد. باتوجه به آخرین حقوق صاحبان سهام شرکت و قیمت 250 تومانی هر سهم خساپا، ارزش خالص دارایی‌های این شرکت را می‌توان برابر 9٬000 میلیارد تومان دانست.

سود هر سهم (EPS) وساپا

یکی دیگر از راه‌های کسب سود در تحلیل بنیادی وساپا، دریافت سود نقدی از شرکت‌های زیر مجموعه بورسی و غیربورسی آن است. در ادامه این مقاله به بررسی سود نقدی پرتفوی بورسی و غیربورسی وساپا و همچنین محاسبه EPS تحلیلی آن پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل وساپا

سود نقدی حاصل از پرتفوی بورسی وساپا مبلغ 343 میلیارد تومان برآورد شده است. پیش‌بینی می‌شود شرکت تامین سرمایه لوتوس در دوره مالی منتهی به 1402/10/30 به ازای هر سهم 629 ریال سود خواهد ساخت و 94 درصد آن را میان سهامداران خود تقسیم خواهد کرد. در جدول زیر سود نقدی پیش‌بینی شده سایر شرکت‌های پرتفوی بورسی وساپا و سود سهم شرکت از آن‌ها قابل مشاهده هستند.

سود نقدی پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری سایپا

سود نقدی پرتفوی غیربورسی وساپا

سود سهم وساپا از شرکت گروه سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا مبلغ 100 میلیارد تومان و به‌صورت کلی مجموع سود سهم شرکت‌های غیربورسی وساپا مبلغ 102 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی وساپا

تصویر زیر جزئیات صورت سود و زیان در تحلیل وساپا برای 4 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن برای سال مالی 1402 را نشان می‌دهد. طبق این تصویر مجموع درآمدهای عملیاتی در دوره 3 ماهه منتهی به خردادماه 1402 مبلغ 135 میلیارد تومان بوده است. با کسر هزینه‌ها ازجمله هزینه‌های فروش، اداری و عمومی و… سود خالص این شرکت 123 میلیارد تومان است. پیش‌بینی می‌شود سود خالص وساپا در پایان سال مالی 1402 به مبلغ 533 میلیارد تومان برسد.

صورت سود و زیان در تحلیل وساپا

نسبت‌های مالی در تحلیل وساپا

سود خالص وساپا به ازای هر سهم در سال مالی 1401 برابر با 249 ریال بوده است. نسبت P/E ttm وساپا در این سال برابر با 18٫8 بوده است. سایر نسبت‌های مالی ازجمله P/S و حاشیه سود خالص و ناخالص وساپا در جدول زیر قابل مشاهده است.

نسبت‌های مالی شرکت گروه سرمایه‌گذاری سایپا

سود مجمع (DPS) وساپا

مطابق صورت سود و زیان شرکت گروه سرمایه‌گذاری سایپا، سرمایه فعلی این شرکت مبلغ 19٬800 میلیارد ریال است. وساپا مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به اسفندماه 1401 خود را در تاریخ 24 تیرماه 1402 برگزار کرد. جدول زیر روند تقسیم سود وساپا برای 3 سال متوالی را نشان می‌دهد.

تاریخ منتهی به سود خالص EPS (ریال) سود نقدی DPS (ریال) درصد تقسیم سود
1401/12/29 249 25 ٪9
1400/12/29 430 200 ٪46
1399/12/30 412 42 ٪9

سود مجمع سال 1401 سهامداران حقیقی وساپا در تاریخ 1402/07/15 از طریق سامانه سجام پرداخت می‌شود. سود سهامداران حقیقی که فاقد کد سجام هستند، در تاریخ 1402/07/25 به حساب معرفی‌شده آن‌ها واریز خواهد است. همچنین سود نقدی سهامداران حقوقی وساپا نیز از تاریخ 1402/08/05 الی 1402/08/24 از طریق واریز به حساب معرفی‌شده پرداخت خواهد شد. سهامداران حقوقی و حقیقی فاقد سجام باید شماره حساب خود را از طریق فرم پیوست اطلاعیه پرداخت سود، به شرکت معرفی کنند.

تحلیل بنیادی وساپا

برای محاسبه NAV و تحلیل وساپا حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و حدود 2 هزار و 800 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام، مازاد ارزش بورسی و غیربورسی وساپا بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم وساپا در تاریخ 8 شهریورماه 1402، 10٬487 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت روز در این تاریخ در سایت www.tsetmc.com تقسیم بر NAV، نسبت P/NAV در تحلیل بنیادی وساپا 52٫9 درصد محاسبه شده است. همچنین در این تحلیل EPS تحلیلی وساپا در پایان سال مالی 1402 مبلغ 269 ریال و نسبت پی به ای فوروارد 20٫6 واحد برآورد شده است.

تحلیل بنیادی وساپا

روند قیمتی وساپا

مطابق چارت زیر که روند قیمتی سهام وساپا را نشان می‌دهد، قیمت سهام این شرکت از اوایل سال 1399 روند صعودی خود را آغاز کرد و در تاریخ 1399/05/05 به بالاترین قیمت (24٬910 ریال) رسید. ارزش بازار وساپا در این تاریخ مبلغ 26٬591 میلیارد تومان بوده است. باتوجه به ریزش 77 درصدی قیمت سهام این شرکت، در حال حاضر سهام وساپا با قیمت 5٬550 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار وساپا در زمان نگارش این مقاله 11٬117 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی وساپا

سوالات متداول

NAV وساپا چقدر است؟

ان ای وی سهام در تحلیل وساپا به ازای هر سهم در تاریخ 8 شهریورماه 1402 برابر با 10٬487 ریال است.

مهم‌ترین دارایی‌های بورسی وساپا کدام‌اند؟

شرکت سایپا، شرکت سرمایه‌گذاری رنا و تامین سرمایه لوتوس پارسیان از مهم‌ترین شرکت‌های پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی وساپا هستند.

مجمع وساپا در چه تاریخی برگزار می‌شود؟

مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی 1401 وساپا در تاریخ 1402/04/24 برگزار شده است.

EPS تحلیلی وساپا چقدر است؟

ای پی اس تحلیلی منتهی به پایان سال مالی 1402 مبلغ 269 میلیارد تومان برآورد شده است.

5/5 - (4 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا