تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی وپترو «شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی»

شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی در سال 1370 تاسیس و در سال 1385 با نماد «وپترو» در سازمان بورس اوراق بهادار درج شد. این شرکت به عنوان یک هلدینگ تخصصی چندرشته‌ای دارای سبدی از سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت‌های فرعی، وابسته و… است. در ادامه به‌منظور تحلیل بنیادی وپترو، دارایی‌های بورسی و غیربورسی این شرکت بررسی و سود هر سهم شرکت به همراه NAV آن محاسبه شده است.

  • برای آشنایی بیشتر با تحلیل بنیادی (فاندامنتال) مقاله تحلیل بنیادی پیشنهاد می‌شود.

جایگاه وپترو در صنعت

شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی در سال 1373 به‌ عنوان نخستین شرکت خصوصی و یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌ها شروع به فعالیت کرد. فعالیت این شرکت مشتمل بر بخش‌های تولید، خدمات فنی و مهندسی و سرمایه‌گذاری هستند. در نمودار زیر درصد سرمایه‌گذاری شرکت در صنایع مختلف نمایش داده شده است.

درصد سرمایه‌گذاری وپترو در صنایع مختلف

ترکیب سهامداران وپترو

وپترو، جزو واحدهای تجاری فرعی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) است. این شرکت 67٫40 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی را در اختیار دارد. تصویر زیر، لیست سهامداران بالای یک درصد وپترو و درصد مالکیت آن‌ها از این نماد را نمایش می‌دهد.

سهامداران وپترو

در سایت تحلیل بنیادی انیگما می‌توانید تمامی سهامداران این شرکت و سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تولیدی را به‌ صورت عادی و تلفیقی مشاهده کنید. در ادامه بخشی از فهرست سهامداران وپترو در حالت تلفیقی نمایش داده شده است.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌شود، سازمان تامین اجتماعی به همراه زیرمجموعه‌های خود در حالت تلفیقی، 67٫62 درصد از سهام وپترو را در اختیار دارد. شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی واحد تجاری نهایی، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است.

محاسبه و تحلیل NAV وپترو

برای ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری مانند وپترو، باید ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) محاسبه شود. برای به‌دست آوردن NAV شرکت، تمام دارایی‌های بورسی و غیربورسی آن بررسی و ارزش‌گذاری می‌شوند. این دارایی‌ها شامل سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس یا هرگونه سرمایه‌گذاری خارج از بورس مانند خرید املاک و مستغلات، طلا، سکه، ارز و… است. در ادامه برای تحلیل بنیادی وپترو، ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل وپترو

مازاد ارزش پرتفوی بورسی وپترو در تاریخ 1402/12/26 حدود 3 هزار و 260 میلیارد تومان است. همانطور که در لیست پرتفوی بورسی این شرکت پیداست، 42 درصد از سهام شرکت کربن ایران و 16 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل وپترو

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وپترو

بخشی از مهم‌ترین‌ شرکت‌های پرتفوی غیربورسی وپترو باتوجه به آخرین اطلاعات منتشرشده تا 26 اسفندماه 1402 مطابق تصویر زیر هستند. مجموع مازاد ارزش غیربورسی وپترو در این تاریخ توسط تیم تحلیلی انیگما حدود 4 هزار و 967 میلیارد تومان محاسبه شده است.

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وپترو

نکته مهم برای محاسبه NAV، ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی شرکت های سرمایه گذاری است. بسیاری از تحلیلگران مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی را صفر در نظر می‌گیرند؛ زیرا دسترسی به اطلاعات دقیق پرتفوی غیربورسی شرکت‌ها و محاسبه ارزش روز آن‌ها دشوار است. تحلیلگران انیگما علاوه بر ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی شرکت‌ها، نکات تحلیل آن‌ها را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در ادامه برخی از نکات تحلیلی پرتفوی غیربورسی وپترو آمده است.

  • سرمایه‌گذاری هامون کیش در تاریخ 31 شهریور ماه 1402 حدود 1٬895 میلیارد تومان پرتفوی بورسی با بهای تمام شده 379 میلیارد تومان داشته است. باتوجه به حقوق صاحبان سهام این سهم، خالص ارزش دارایی‌های آن را می‌توان معادل 1٬676 میلیارد تومان دانست.
  • پیش‌بینی می‌شود شرکت شیمی بافت در سال 1402 با فروش 70 هزار تن ام تی بی ای و 60 هزارتن رافینت 2، با فرض دلار 40,000 تومان، 4٬000 میلیارد تومان فروش و 900 میلیارد تومان سود خالص داشته باشد. همچنین پیش‌بینی می‌شود این شرکت در سال 1403 نیز 900 میلیارد تومان سود خالص بسازد.

در سایت انیگما این امکان وجود دارد که افراد پیش‌بینی خود در خصوص هر یک از بخش‌های پرتفوی غیربورسی را وارد کرده و تحلیل سهم را مطابق با مفروضات خود مشاهده کنند.

سود هر سهم (EPS) وپترو

شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی از روش‌های مختلفی مانند سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها، سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و سایر درآمدها سود نقدی کسب می‌کند. بنابراین در ادامه برای پیش‌بینی دقیق سود وپترو به بررسی سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه بورسی و غیربورسی آن پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی وپترو

مطابق تصویر زیر سود خالص بخشی از پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی محقق شده است. مجموع سود نقدی حاصل از زیرمجموعه‌های پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی وپترو تا پایان سال مالی 1402 بیش از 423 میلیارد تومان محاسبه شده است.

 سود نقدی پرتفوی بورسی وپترو

سود نقدی پرتفوی غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی

بیشترین سود نقدی حاصل از پرتفوی غیربورسی وپترو مربوط به شرکت‌های شیمی بافت و سرمایه‌گذاری هامون کیش است. باتوجه به سایر شرکت‌های موجود در این پرتفوی، سود نقدی پیش‌بینی شده مبلغ 802 میلیارد تومان خواهد بود.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی

صورت سود و زیان در تحلیل وپترو

تا پایان دوره 6 ماهه منتهی به آبان ماه 1402 بیش از 2 میلیارد تومان سود سهام این شرکت محقق شده است. باتوجه به تصویر زیر، هزینه‌های عملیاتی شرکت در این دوره مبلغ 32 میلیارد تومان است. درآمد حاصل از سود سهام وپترو تا انتهای سال مالی منتهی به 1403/02/3 مبلغ 1٬225 میلیارد تومان و سود خالص آن مبلغی معادل 1٬158 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

صورت سود و زیان در تحلیل وپترو

سود مجمع (DPS) وپترو

سال مالی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی 31 اردیبهشت است. EPS وپترو در دوره مالی منتهی به 1402/02/31 معادل 5٬564 ریال بوده است. مجمع عمومی عادی سالیانه وپترو در تاریخ 1402/05/11 برگزار شد. در این مجمع مقرر شد از محل سود انباشته (سود قابل تقسیم) مبلغ 4٬500 ریال به ازای هر سهم، سود نقدی تقسیم شود.

سود سهامداران حقیقی، حقوقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های دارای کد سجام در تاریخ 1402/08/17 به حساب معرفی‌شده آن‌ها در این سامانه، واریز شد. سایر سهامداران حقیقی فاقد کد سجام نیز یک ماه پس از واریز سود با مراجعه به کلیه شعب بانک رفاه کارگران سود خود را دریافت کردند. همچنین سود سایر سهامداران حقوقی و سبدگردان‌ها که فاقد کد سجام هستند، از طریق مکاتبه رسمی و اعلام شماره حساب و شماره شبا واریز شد.

تحلیل بنیادی وپترو

برای تحلیل وپترو و محاسبه NAV هر سهم آن، حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و بیش از 560 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم وپترو 48٬293 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت روز در تاریخ 1402/12/26 در سایت TSE تقسیم بر EPS شرکت (P/E فوروارد) 5٫5 درصد است.

تحلیل بنیادی وپترو

در مقاله آموزش تحلیل بنیادی مراحل انجام تحلیل بنیادی به‌صورت گام به گام توضیح داده شده است.

نمودار قیمتی وپترو

نمودار زیر روند قیمت سهام وپترو را در چند سال گذشته نشان می‌دهد. طبق این نمودار قیمت وپترو در تاریخ 1399/04/18 به اولین قله قیمتی با ارزش بازار 5 هزار و 570 میلیارد تومان رسید. با رشدی که قیمت وپترو از آبان 1401 داشت، بار دیگر در تاریخ 15 اسفندماه 1402 بالاترین قیمت تاریخی خود با ارزش بازار 6٬981 میلیارد تومان را تجربه کرد. هم‌اکنون قیمت روز سهم وپترو در تاریخ 1402/12/26 مبلغ 34٬120 ریال و ارزش بازار آن 6٬209 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی وپترو

سوالات متداول

ان ای وی وپترو چند است؟

NAV (خالص ارزش دارایی) هر سهم وپترو توسط تیم تحلیلی انیگما در تاریخ 1402/12/26 مبلغ 48٬293 ریال محاسبه شده است.

تاریخ مجمع وپترو چه زمانی است؟

مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی 1402 وپترو در تاریخ 11 مرداد ماه 1402 برگزار شد.

مازاد ارزش دارایی‌های غیربورسی وپترو چقدر است؟

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی وپترو در زمان نگارش این مقاله 4٬967 میلیارد تومان برآورد شده است.

EPS تحلیلی وپترو چند است؟

ای پی ای فوروارد در تحلیل بنیادی وپترو تا پایان سال مالی 1403 به ازای هر سهم 6٬365 ریال برآورد شده است.

4/5 - (4 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا