مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی وکادو – شرکت تکادو

تحلیل وکادو به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان زغال‌سنگ خام کشور در این مقاله انجام شده است. شرکت تکادو در صنعت واسطه‌گری مالی فعالیت می‌کند. این شرکت علاوه بر تامین زغال‌سنگ، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کنسانتره زغال‌سنگ و سنگ منگنز کشور محسوب می‌شود. نماد وکادو به‌عنوان در گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورس اوراق بهادار معامله می‌شود و در حال حاضر جزو شرکت‌های فرعی شرکت مجتمع صنایع و معادن احیا سپاهان است. در ادامه به بررسی جایگاه این شرکت در صنعت و همچنین تحلیل بنیادی وکادو از طریق محاسبه ان ای وی (NAV) و EPS تحلیلی آن پرداخته شده است.

در مقاله تحلیل بنیادی چیست با تحلیل بنیادی و نحوه محاسبه ارزش ذاتی هر سهم بیشتر آشنا شوید.

جایگاه وکادو در صنعت

شرکت تکادو یک هلدینگ تخصصی چندرشته‌ای است که در صنایع معدنی، ساخت تجهیزات، خدمات فنی-مهندسی و عمومی حوزه کسب و کار فعالیت می‌کند. زمینه اصلی فعالیت وکادو تامین زغال‌سنگ خام، تولید کنسانتره زغال‌سنگ و سنگ منگنز است. همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، 57 درصد از فعالیت‌های این شرکت به استخراج زغال‌سنگ، 29 درصد به استخراج کانه‌های فلزی و 14 درصد باقی‌مانده به سایر فعالیت‌ها اختصاص دارد.

جایگاه شرکت تکادو در صنعت

سهامداران وکادو

اصلی‌ترین سهامدار وکادو، مجتمع صنایع و معادن احیا سپاهان است که مالکیت بیش از 41 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. مجتمع صنایع و معادن احیا سپاهان در 5 حوزه تخصصی شامل معدن و صنایع معدنی، صنعت و خدمات فنی مهندسی، بازرگانی و حمل و نقل، بازار سهام و ساختمانی فعال است. این شرکت حدود 13 درصد از کل تولید زغال‌سنگ کشور، 80 درصد از تولید سنگ منگنز کشور و 6 درصد از کنسانتره سنگ‌آهن تولیدی کشور را در اختیار دارد.

تصویر زیر سایر سهامداران بالای ۱ درصد شرکت تکادو و میزان درصد سهام هریک از آن‌ها را نشان می‌دهد.

سهامداران وکادو

عمده سهامداران وکادو زیرمجموعه شرکت احیا سپاهان هستند و این شرکت به‌صورت تلفیقی مالک 44٫87 درصد از سهام تکادو است.

محاسبه و تحلیل NAV وکادو

برای تحلیل بنیادی با روش ارزش‌گذاری مبتنی بر دارایی‌ها، ارزش ذاتی یک سهم از طریق محاسبه ارزش دفتری سهام، ارزش جایگزینی یا خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) برآورد می‌شود. شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ دو نوع دارایی بورسی و غیربورسی دارند. محاسبه ارزش روز دارایی‌ غیربورسی عاملی مهم برای افزایش دقت در محاسبه ان ای وی محسوب می‌شود؛ اما به‌دلیل سختی محاسبه، برخی تحلیلگران آن را معادل بهای تمام‌شده در نظر می‌گیرند. در سایت تحلیل بنیادی انیگما، مازاد ارزش پورتفوی غیربورسی تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری محاسبه شده است. در ادامه تحلیل بنیادی وکادو از طریق ارزش‌گذاری پورتفوی غیربورسی و محاسبه ارزش روز پرتفوی بورسی، ارزش واقعی شرکت‌ تکادو برآورد شده است.

ارزش‌ پرتفوی بورسی در تحلیل وکادو

تصویر زیر بخشی از پورتفوی بورسی شرکت تکادو به‌همراه تعداد سهام و ارزش بازار آن‌ها را نشان می‌دهد. در پورتفوی بورسی این نماد، شرکت‌هایی مانند فرآوری زغال‌سنگ پروده طبس (تحلیل کپرور)، معادن منگنز ایران و… قرار دارند. مجموع مازاد ارزش پورتفوی بورسی وکادو در تاریخ 1402/07/01، سه هزار و 318 میلیارد تومان محاسبه شده است.

ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل وکادو

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی وکادو

طبق پورتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی تکادو، 99 درصد از شرکت سرمایه‌گذاری آتیه تکادو متعلق به این شرکت است. مازاد ارزش پورتفوی غیربورسی این شرکت در تاریخ یکم مهرماه 1402 مبلغ 184 میلیارد تومان برآورد شده است. در ادامه ارزش‌گذاری بخشی از پرتفوی غیربورسی این نماد قابل مشاهده است.

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وکادو

در ادامه به برای بررسی ارزش‌گذاری سهام این نماد، به بخشی از نکات ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی آن اشاره شده است:

  • شرکت سرمایه‌گذاری آتیه تکادو در 31 اردیبهشت‌ماه 1402، دارای 80 میلیارد تومان پورتفوی بورسی با بهای تمام‌شده 73 میلیارد تومان بوده است. همچنین این شرکت مالک 22 درصد زغال‌سنگ طبس احیا سپاهان با ارزش دارایی 33 میلیارد تومان و بهای تمام‌شده 10 میلیارد تومان محاسبه است. طبق موارد مذکور، می‌توان خالص ارزش دارایی‌های شرکت را معادل 110 میلیارد تومان برآورد کرد.

برای مشاهده دیگر نکات ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی و تغییر مفروضات مورد نظر خود، به تحلیل وکادو در مرجع تحلیل بنیادی انیگما مراجعه کنید.

سود هر سهم (EPS) وکادو

یکی دیگر از نکات مهم در تحلیل بنیادی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، محاسبه سود نقدی و EPS تحلیلی آن‌ها است. در ادامه این مقاله به پیش‌بینی و محاسبه سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه پرتفوی بورسی و غیر بورسی این شرکت پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی وکادو

سود نقدی شرکت فرآوری زغال سنگ پروده طبس در پایان سال مالی 1402 مبلغ 1٬431 ریال برآورد شده است. پیش‌بینی می‌شود این شرکت 65 درصد از سود خود را میان سهامداران شرکت تقسیم کند که از این مقدار بیش از 89 میلیارد تومان سهم شرکت تکادو است. به‌صورت کلی سود سهم شرکت از تمامی شرکت‌های پرتفوی بورسی مبلغ 218 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود که بخشی از آن در جدول زیر قابل مشاهده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی شرکت تکادو

سود نقدی پرتفوی غیربورسی در تحلیل وکادو

جدول زیر بخشی از پیش‌بینی سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه غیربورسی شرکت تکادو را نشان می‌دهد. سود نقدی حاصل از پرتفوی غیربورسی این شرکت حدود 12.5 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

پرتفوی غیربورسی در تحلیل وکادو

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی وکادو

درآمد سود سهام شرکت تکادو در سال مالی 1401 نزدیک به 167 میلیارد تومان بوده است. باتوجه به بخش‌های پیش، درآمد سود سهام وکادو برای سال مالی منتهی به 1403/03/31 حدود 230 میلیارد تومان برآورد شده است. با کسر هزینه‌های عملیاتی این شرکت که حدود 33.5 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، سود خالص شرکت در این سال مالی نزدیک به 197 میلیارد تومان محاسبه می‌شود. جدول زیر جزئیات صورت سود و زیان در تحلیل وکادو برای 4 دوره مالی گزارش شده و پیش‌بینی آن برای سال مالی 1403 را نشان می‌دهد.

صورت سود و زیان شرکت تکادو

نسبت‌های مالی وکادو

نسبت P/E ttm وکادو در دوره 12 ماهه منتهی به 1402/03/31 برابر با 10.8 بوده است. نسبت‌های مالی مهم در تحلیل بنیادی وکادو مانند نسبت P/E ttm و P/B و همچنین حاشیه سود خالص و حاشیه سود ناخالص این نماد در دوره‌های مالی گذشته در جدول زیر آمده است.

نسبت‌های مالی وکادو

در بخش کدال پلاس سایت انیگما تمامی گزارشات، صورت‌های مالی و نسبت‌های مالی شرکت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری قابل مشاهده هستند.

سود مجمع (DPS) وکادو

جدول زیر روند تقسیم سود نقدی وکادو در سال‌های متوالی را نشان می‌دهد. طبق این جدول شرکت تکادو در 3 سال مالی گذشته حدود 30 درصد از سود محقق شده را به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرده است.

سال مالی منتهی بهسود خالص به ازای هر سهم (ریال)سود نقدی به ازای هر سهم (ریال)درصد تقسیم سود
1402/03/312,75780029%
1401/03/312,14465030%
1400/03/312,06956027%

مجمع عمومی عادی سالیانه وکادو برای سال مالی 1402 در تاریخ 25 مرداد 1402 برگزار شد. طبق اطلاعیه زمانبندی پرداخت سود وکادو منتشر شده، سود نقدی سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های دارای کد سجام در تاریخ 1402/07/09 پرداخت خواهد شد. دی پی اس وکادو برای سهامداران حقوقی دارای کد سجام نیز در تاریخ 1402/09/05 از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز می‌شود.

سود تمامی سهامداران فاقد کد سجام نیز در تاریخ 1402/09/22 واریز می‌شود. این سهامداران می‌بایست تا حداکثر یک هفته پیش از این تاریخ نسبت به تکمیل و ارسال اطلاعات خود به امور سهام شرکت اقدام کنند.

تحلیل بنیادی وکادو

برای تحلیل وکادو و محاسبه ان ای وی این نماد، حقوق صاحبان سهام آن متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 613 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت NAV هر سهم برای وکادو 10,327 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت سهم در سایت TSE به NAV شرکت (P/NAV) در تاریخ 1402/07/01 حدود 79.6 درصد محاسبه شده است. همچنین باتوجه به EPS پیش‌بینی شده، نسبت P/E وکادو 16.6 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی وکادو

مقاله پیشنهادی: آموزش تحلیل بنیادی


سوالات متداول

ناو وکادو چند است؟

ان ای وی وکادو در تاریخ 1 مهر 1402 معادل 10,327 ریال محاسبه شده است.

ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل وکادو چقدر است؟

پرتفوی غیربورسی وکادو در تاریخ 1402/07/01 بیش از 274 میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است.

ای پی اس نماد وکادو چقدر است؟

EPS فوروارد وکادو برای سال مالی 1403 معادل 494 ریال محاسبه شده است.

5/5 - (4 رای)
نمایش بیشتر

مقاله‌های مرتبط

۱۲ دیدگاه

    1. تیم انیگما همواره با انتشار تحلیل‌ها در کنار مخاطبان خود خواهد بود. پیشنهاد می‌شود برای دریافت راهنمایی از طریق شماره تماس 26870145-021 با کارشناسان انیگما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا