مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی سیلام – شرکت سیمان ایلام

تحلیل سیلام به‌عنوان یکی از شرکت‌های برتر تولیدکننده و صادرکننده انواع سیمان و کلینکر کشور در این مقاله آورده شده است. شرکت سیمان ایلام در تاریخ 1376/08/18 به صورت سهامی خاص تاسیس شد. فعالیت شرکت تولید و فروش سیمان است. این شرکت دارای دو خط تولیدی با ظرفیت تولیدی خط یک کارخانه معادل 600 هزار تن و ظرفیت تولیدی خط دو معادل یک میلیون تن در سال است. شرکت سیمان ایلام در سال 1382 به سهامی عام تغییر یافت و در همان سال با نماد سیلام مورد پذیرش سازمان بورس اوراق بهادار قرار گرفت. در ادامه برای تحلیل بنیادی سیلام به محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به سال مالی 1402 پرداخته شده است.

موضوع فعالیت شرکت سیمان ایلام

موضوع فعالیت سیلام به شرح موارد زیر است:

  • ایجاد و تاسیس کارخانجات تولید سیمان و صنایع جانبی وابسته به آن، تهیه و تامین کلیه مواد و وسایل دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد نیاز این صنایع در داخل و خارج از کشور.
  • اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از کلیه معادن مورد نیاز این صنعت از قبیل سنگ آهن، سنگ آهک، خاک رس، سنگ گچ، سیلیس و امثال آن.
  • تاسیس شرکت‌های جدید یا سهیم‌شدن در شرکت‌های موجود در جهت تعقیب اهداف شرکت.
  • انجام کلیه معاملات و عملیات مجاز صنعتی، تولیدی و بازرگانی اعم از داخلی و خارجی ( صادرات و واردات) از جمله صدور خدمات فنی و مهندسی و کالای تولیدی کارخانجات سیمان.
  • وارد شدن در معاملات سازمان بورس، سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و بلند مدت نزد بانک‌ها و خرید و فروش اوراق بهادار.

سرمایه و ترکیب سهامداران سیلام

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 1٬000 میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 1٬200٬000 میلیون ریال رسیده است. عمده افزایش سرمایه سیلام از محل آورده نقدی بوده است.

شرکت سیمان تهران با 48 درصد و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با 33 درصد مالکیت از سهام شرکت سیمان ایلام، مهم‌ترین سهامداران در تحلیل سیلام محسوب می‌شوند.

سهامداران سیلام

سهامدار تلفیقی سهامداری است که به صورت غیرمستقیم و به واسطه زیرمجموعه‌های خود مالک بخشی از سهام یک شرکت باشد. برای مثال بنیاد مستضعفان در حالت تلفیقی 50 درصد از سهام سیلام را در اختیار دارد. در سامانه تحلیل بنیادی انیگما تمامی سهامداران تلفیقی سیلام قابل مشاهده هستند.

سهامدارات تلفیقی شرکت سیمان ایلام

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی سیلام

نرخ فروش داخلی سیمان بر اساس مصوبه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و با توجه به تصویب موضوع عرضه سیمان در بورس کالا، پذیرش عرضه سیمان در بورس کالا و پذیرش عرضه محصولات شرکت مطابق ضوابط و مقررات در بورس کالا و در زمان عرضه تعیین می‌شود.

نرخ محصولات و انتخاب مشتریان در زمینه محصولات صادراتی در تحلیل سیلام نیز بر مبنای مصوبات کمیسیون فروش و متعاقبا با تصویب هیئت مدیره صورت می‌گیرد. در حال حاضر سیلام اقدام به صادرات کلینکر به صورت FOT به کشور عراق کرده و ارز حاصل از مشتریان را از طریق سامانه نیما رفع تعهد ارزی می‌کند.

تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ فروش محصولات سیلام را برای 3 دوره مالی گذشته و دو دوره مالی منتهی به دی ماه 1402 نشان می‌دهد.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی سیلام

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل سیلام

مواد اولیه در تحلیل بنیادی سیلام بر اساس بهای تمام‌شده شامل بهای خرید، هزینه حمل و استخراج قیمت‌گذاری می‌شود. قرار دادهای خرید، حمل و استخراج بر اساس آیین‌نامه معاملات شرکت از طریق مناقصه و با رعایت صرفه و صلاح شرکت منعقد می‌شود. در حال حاضر شرکت از بابت تامین و استخراج مواد معدنی از معادن تحت مالکیت خود مشکلی ندارد و در پایان دوره 6 ماهه منتهی به 1402/04/31 برای تامین مواد اولیه مصرفی شرکت بیش از 56 میلیارد تومان هزینه کرده است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل سیلام

سربار شرکت سیمان ایلام

هزینه سربار در تحلیل سیلام تا پایان دوره 6 ماهه منتهی به تیر ماه 1402 مبلغ 194 میلیارد تومان بوده که 36 درصد آن متعلق به حقوق و مزایا در این دوره بوده است. با توجه به افزایش 30 درصدی نرخ حقوق و مزایا در سال مالی 1402، هزینه سربار تا پایان سال مالی جاری بیش از 431 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سربار شرکت سیمان ایلام

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی سیلام

تصویر زیر صورت سود و زیان شرکت سیمان ایلام را برای دوره‌های مالی مختلف نشان داده است. سیلام در دوره 6 ماهه ابتدای سال مالی 1402 مبلغ 396 میلیارد ریال درآمدهای عملیاتی داشته است که با کسر بهای تمام‌شده، سود ناخالص سیلام در این دوره نزدیک به 165 میلیارد تومان شده است.

پیش‌بینی می‌شود اگر درآمدهای عملیاتی سیلام در پایان دوره 12 ماهه منتهی به دی ماه 1402 بیش از 941 میلیارد تومان باشد، با کسر هزینه‌ها و سایر درآمدهای عملیاتی، سود خالص سیلام بیش از 196 میلیارد تومان محقق شود.

صورت سود و زیان در تحلیل سیلام

سود نقدی (DPS) سیلام

شرکت سیمان ایلام در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم مبلغ 966 ریال سود خالص ساخت. مجمع عمومی عادی سالیانه سیلام منتهی به سال مالی 1401 در تاریخ 31 اردیبهشت ماه 1402 برگزار شد. در این مجمع سود نقدی به ازای هر سهم 490 ریال تصویب شد. سود سیلام از طریق سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار مطابق جدول زمانبندی زیر پرداخت شد.

سهامدارانزمان پرداخت
سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری و سبدگردان‌هااز تاریخ 1402/06/10 لغایت 1402/06/31
سهامداران حقوقیاز تاریخ 1402/06/20 لغایت 1402/06/31

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/10/30

برای تحلیل بنیادی سیلام و برآورد EPS تحلیلی منتهی به سال مالی 1402 مفروضات زیر لحاظ شده است:

  • نرخ سیمان داخلی 5٬435٬942 ریال بر تن
  • نرخ کلینکر صادراتی 31 دلار بر تن
  • 30 درصد تورم در سال 1402
  • 40 درصد افزایش نرخ محصولات داخلی صنعت سیمان در سال 1402

با توجه به مفروضات ذکر شده EPS تحلیلی سیلام برای پایان سال جاری مبلغ 1٬635 ریال برآورد شده است. با در نظر گرفتن قیمت روز سهم در تاریخ 1402/10/06 مطابق سایت TSE (23٬510 ریال)، نسبت P/E فوروارد در تحلیل سیلام 14٫7 واحد محاسبه می‌شود.

تحلیل بنیادی سیلام
  • از طریق لینک بهترین سهم می‌توانید به لیست شرکت‎‎‌های تولیدی با کمترین P/E دسترسی داشته باشید.

نمودار قیمتی سیلام

چارت زیر روند قیمتی سهام سیلام را از ابتدای سال مالی 1400 تا به امروز نشان می‌دهد. با توجه به روند افزایشی قیمت سهام سیلام از اوایل زمستان 1401، قیمت این سهم در تاریخ 1402/04/19 به قله قیمتی 33٬490 ریال با ارزش بازار 4 هزار میلیارد تومان رسید. در حال حاضر قیمت سهام سیلام کاهش داشته و در تاریخ 1402/10/06 ارزش بازار آن معادل 2٬864 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی سیلام
3.3/5 - (3 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا