مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی شسینا «شرکت صنایع شیمیایی سینا»

در سال 1985، گروهی از مهندسان ایرانی تصمیم به شبیه‌سازی و مهندسی معکوس یک کارخانه MTPD Formalin گرفتند. این پروژه شامل مطالعه تجهیزات، ماشین‌آلات، و کارهای عمرانی بود. در طول این فرآیند، تدوین استاندارد و نمودارهای مهندسی، لوله‌کشی، ساخت ابزار دقیق و مخازن ذخیره‌سازی، سیستم‌های تصفیه آب و طراحی با هدایت الکتریکی کمتر از یک میکروسیمن و ایجاد سیستم اطفا حریق انجام شد. همچنین، ماشین‌آلات دوار تهیه و کارهای عمرانی، نصب و راه‌اندازی، آغاز شد و به تدریج شرکت صنایع شیمیایی سینا شکل گرفت. شرکت صنایع شیمیایی سینا در سال 1369 با هدف ایجاد ارزش افزوده بالاتر در زنجیره محصولات زیرمجموعه متانول به بهره‌برداری رسید. این شرکت در تاریخ 1375/12/26 با نماد «شسینا» در گروه محصولات شیمیایی مورد پذیرش بورس اوراق بهادار قرار گرفت. در ادامه به تحلیل بنیادی شسینا از طریق محاسبه EPS و P/E فوروارد آن پرداخته شده است.

  • برای آشنایی با مفاهیم تحلیل بنیادی (فاندامنتال) و نحوه ارزش‌گذاری سهام مطالعه مقاله تحلیل بنیادی پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت شرکت صنایع شیمیایی سینا

موضوع فعالیت شسینا تاسیس واحدهای شیمیایی مشتق از موادی چون متانول و اتانول شامل فرمالدئید، هگزامین، پنتا اریتروتول، استالدئید، پارا‌فرمالدئید و رزین‌های ملامینه است. همچنین این شرکت در زمینه واردات و صادرات مواد اولیه و ماشین‌آلات صنعتی مرتبط با موضوع شرکت، انجام کلیه امور بازرگانی داخلی و خارجی و ارائه خدمات فنی و مهندسی به سایر شرکت‌ها فعالیت دارد. محصول اصلی شسینا فرمالین است که از آن برای سایر تولیدات مانند هگزامین و پارا‌فرمالدئید استفاده می‌شود.

جایگاه شسینا در صنعت

شسینا به‌عنوان یکی از شرکت‌های فعال در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی مشغول به کار است. این شرکت از تولیدکنندگان برتر محصول فرمالین و دو محصول نهایی هگزامین و پارافرمالدئید به شمار می‌رود. شرکت صنایع شیمیایی سینا دارای دو واحد تولید فرمالین با ظرفیت 66 هزار تن فرمالین، دو واحد هگزامین با ظرفیت 4 هزار تن و چهار واحد پارافرمالدئید با ظرفیت 10 هزار تن است. میزان تولید محصولات این شرکت تا پایان دوره 9 ماهه منتهی به 1402/09/30 به شرح جدول زیر است.

نام محصولاصلی / فرعیدوره مالی 9 ماهه منتهی
به 1402/09/30 (تن)
فرمالیناصلی35٬952
هگزامیناصلی2٬673
پارافرمالدئیداصلی5٬203
فرمالین کارمزدیفرعی2٬205

سرمایه و ترکیب سهامداران شسینا

سرمایه شسینا در بدو تاسیس مبلغ ده میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله افزایش یافته است. آخرین افزایش سرمایه شرکت در سال 1400 بوده که به مبلغ 359 میلیارد تومان رسیده است. حسب پیشنهاد مجمع عمومی سالیانه در تاریخ 1402/04/11 شرکت به منظور بالا بردن توان سرمایه در گردش و… جهت افزایش سرمایه از محل سود سال 1401 تا پایان سال مالی 1402 اقدام کرد. نحوه افزایش سرمایه این شرکت در سال‌های فعالیت آن در مقاله افزایش سرمایه شسینا به طور کامل آورده شده است.

با مراجعه به سایت تحلیل بنیادی انیگما امکان مشاهده سهامداران تمامی نمادها به‌ همراه درصد مالکیت و ارزش آن‌ها وجود دارد. در لسیت زیر شرکت سرمایه‌گذاری پارس توشه با مالکیت 37٫32 درصد از سهام این شرکت تنها سهامدار عمده و بالای یک درصد در تحلیل شسینا است.

سهامداران شسینا

در حالت تلفیقی، سهامدار با استفاده از زیرمجموعه‌های خود بخشی از سهام یک شرکت را در اختیار دارد. شرکت سرمایه‌گذاری کوشا پیشه به‌ صورت تلفیقی سهامدار عمده شسینا است. شرکت‌های سرمایه‌گذاری پارس توشه، توسعه تدبیر پیشه پویا، صنعتی پارس خزر و بازرگانی پارس شید زیرمجموعه‌های این شرکت هستند.

سهامداران تلفیقی شرکت صنایع شیمیایی سینا

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی شسینا

تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ فروش داخلی و صادراتی محصولات شسینا را نمایش داده است. شسینا علاوه بر فروش داخلی، بخشی از محصولات خود را به کشورهای خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی، روسیه، هند و ترکیه صادر می‌کند. قیمت فروش محصولات شرکت متاثر از عرضه و تقاضای بازار و همچنین قیمت مواد اولیه محاسبه می‌شود. این شرکت در دوره 9 ماهه منتهی به 1402/09/30 مبلغ 282 میلیارد تومان از فروش محصولات خود درآمد به‌دست آورده است. این مبلغ نسبت به دوره مالی مشابه سال گذشته خود 20 درصد افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود درآمد حاصل از فروش محصولات در تحلیل شسینا تا پایان سال مالی 1403 به 606 میلیارد تومان برسد.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی شسینا

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل شسینا

شسینا برای تولید محصولات خود از متانول و آمونیاک استفاده می‌کند. تامین‌کننده مواد اولیه شسینا شرکت پتروشیمی شیراز است و نرخ مواد اولیه شرکت به نرخ‌ متانول دفتر توسعه (به علاوه ضریبی جهت هزینه حمل و…) بستگی دارد. در تحلیل بنیادی شسینا هزینه تامین مواد اولیه مصرفی در دوره مالی 9 ماهه منتهی به 1402/09/30 مبلغ 145 میلیارد تومان بوده است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل شسینا

سربار شرکت صنایع شیمیایی سینا

هزینه سربار شسینا در دوره مالی 9 ماهه منتهی به آذرماه 1402 بیش از 15 میلیارد تومان بوده است. عمده هزینه سربار در این دوره مربوط به استهلاک و حقوق و مزایا است. باتوجه به افزایش 30 درصدی حقوق و مزایا در سال 1403، هزینه سربار تا پایان سال مالی 1403 مبلغ 93 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود. تصویر زیر هزینه‌های اقلام سربار را برای دوره‌های مالی مختلف نشان می‌دهد.

سربار شرکت صنایع شیمیایی سینا

صورت سود و زیان در تحلیل شسینا

یکی از اقدامات مهم در تحلیل بنیادی شسینا، بررسی صورت سود و زیان آن‌ است. مطابق تصویر زیر بهای تمام‌شده شسینا در دوره 9 ماهه ابتدای سال مالی 1402 بیش از 212 میلیارد تومان بوده است. این بهای تمام‌شده نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود 20 میلیارد تومان معادل 10 درصد افزایش یافته است. با کسر این مبلغ و همچنین سایر هزینه‌ها از درآمدهای عملیاتی شرکت، سود خالص شسینا در این دوره بیش از 77 میلیارد تومان است. باتوجه به افزایش درآمدها و هزینه‌های شرکت در سال مالی 1403، پیش‌بینی می‌شود شرکت در پایان سال مالی 1403 مبلغ 114 میلیارد تومان سود خالص بسازد.

صورت سود و زیان در تحلیل شسینا

سود مجمع (DPS) در تحلیل بنیادی شسینا

مطابق صورت سود و زیان منتهی به سال مالی 1401، سود خالص هر سهم شرکت صنایع شیمیایی سینا 174 ریال بود. مجمع عمومی عادی سالیانه شسینا در تاریخ 1402/04/11 برگزار شد. مطابق این مجمع، سود نقدی برای هر سهم مبلغ 110 ریال تصویب شد.

طبق زمانبندی اعلام‌شده، سود شسینا برای سهامداران حقیقی و حقوقی دارای کد سجام در تاریخ 1402/07/25 از طریق سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب بانکی معرفی‌شده در سامانه سجام پرداخت شد.

همچنین سود سهامداران حقیقی فاقد کد سجام از تاریخ 1402/08/25 با ارسال تصویر شناسنامه، کارت ملی، کد سهامداری، شماره حساب بانکی و شماره شبا به حساب سهامداران واریز شد. سهامداران حقوقی فاقد سجام نیز در همین تاریخ با ارسال درخواست کتبی به‌ همراه آخرین روزنامه رسمی، شماره حساب و شماره بانکی نسبت به دریافت سود خود اقدام کردند.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1403/12/29

در تحلیل بنیادی شسینا برای محاسبه ای پی اس تحلیلی این شرکت مفروضات زیر در نظر گرفته شده است:

  • نرخ فرمالین داخلی 60 درصد نرخ متانول
  • نرخ هگزامین داخلی و صادراتی به‌ترتیب 7٫8 و 4 برابر نرخ متانول
  • نرخ پارافرمالدئید داخلی و صادراتی به‌ترتیب 4 و 2٫7 برابر نرخ متانول
  • میانگین دلار در سال 1403 برابر 50٬000 تومان
  • تورم در سال 1403 برابر 30 درصد

مطابق مفروضات بالا میزان سود خالص شسینا (EPS تحلیلی) در پایان سال مالی 1403 به ازای هر سهم 289 ریال پیش‌بینی شده است. باتوجه به قیمت روز این سهم در تاریخ 1403/01/20 (4٬399 ریال)، نسبت پی بر ای فورارد شسینا 15٫2 واحد برآورد می‌شود.

تحلیل بنیادی شسینا

در سایت انیگما این امکان وجود دارد که کاربران مفروضات مدنظر خود را وارد کرده و تحلیل شسینا را به‌‌ صورت شخصی‌سازی شده مشاهده کنند. در بخش دوم تصویر فوق میانگین پی بر ای تحلیلگران آمده است. کاربران سایت انیگما میانگین P/E تحلیلی شسینا را 13٫2 برآورد کرده‌اند. همچنین از طریق لینک بهترین سهام لیست شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E تحلیلی قابل مشاهده است.

نمودار قیمتی شسینا

سهم شسینا در تاریخ 1399/09/30 در بالاترین قیمت خود به ارزش بازار 3,005 میلیارد تومان بوده است. سپس قیمت این سهام کاهش یافت. اما از اوایل سال 1402 مجدد روند صعودی قیمت شسینا آغاز شد و در حال حاضر باتوجه به قیمت روز این سهم در سایت www.tsetmc.com، ارزش بازار آن 1٬732 میلیارد تومان است. به‌طور کلی قیمت شسینا از حداکثر خود در سال 1399 تاکنون 42 درصد افت داشته است.

نمودار قیمتی شسینا

سوالات متداول

سود نقدی شسینا چقدر است؟

بر اساس تصمیمات اتخاذشده در مجمع سالیانه، میزان سود تقسیمی هر سهم شسینا در سال مالی 1401 مبلغ 110 ریال بوده است.

نسبت P/E تحلیلی شسینا چقدر است؟

با توجه به قیمت روز سهم در تاریخ نگارش این مقاله، نسبت پی بر ای در تحلیل بنیادی شسینا 15٫2 واحد محاسبه شده است.

سرمایه شرکت صنایع شیمیایی سینا چقدر است؟

در حال حاضر سرمایه فعلی شسینا مبلغ بیش از 359 میلیارد تومان است.

4.3/5 - (6 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا