اخبار بورس

افزایش سرمایه شسینا 1402

افزایش سرمایه در راستای افزودن منابع مالی جدید انجام می‌شود تا از این طریق شرکت‌ بتواند فعالیت‌های اقتصادی خود را گسترش دهد. این افزایش سرمایه می‌تواند از راه‌های مختلفی همچون جذب سرمایه از سهامداران، استفاده از سود تجمیعی، تجدید ارزیابی دارایی‌ها یا غیره انجام شود. همچنین در بعضی مواقع، شرکت‌ها جهت بهینه‌سازی ساختار مالی و سرمایه خود اقدام به افزایش سرمایه می‌کنند تا بتوانند میان بدهی و سهامداری تعادل ایجاد کنند. مهم‌ترین تفاوت میان روش‌های افزایش سرمایه در منابع مالی است که استفاده می‌شود. همچنین افزایش سرمایه نیازمند پایبندی به مقررات مربوطه به ویژه در بازار سرمایه است و تحت نظارت سازمان‌های مربوطه انجام می‌شود. در ادامه این مطلب به بررسی افزایش سرمایه شسینا 1402 و همچنین جزئیات افزایش سرمایه این شرکت در سال‌های گذشته پرداخته می‌شود.

افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق‌العاده

افزایش سرمایه که در جهت تامین منابع مالی جدید و ایجاد تغییرات اساسی در عملکرد شرکت‌ها و بهینه‌سازی ساختار آنان صورت می‌گیرد، از طریق منابع مختلفی انجام می‌شود که انتخاب روش مناسب کاملا وابسته به شرایط مالی و اقتصادی شرکت است. تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه و روش تامین مالی برای افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق‌العاده انجام می‌شود.

معرفی شسینا

فعالیت اصلی شرکت صنایع شیمیایی سینا، تاسیس واحدهای شیمیایی مشتق از موادی نظیر متانول و اتانول است. این واحدها شامل تولید فرمالدئید، هگزامین، پنتا اریتروتول، استالدئید، پارافرمالدئید، و رزین‌های ملامینه می‌شوند. علاوه بر این، شرکت در سایر صنایع شیمیایی فعالیت دارد و در زمینه واردات، صادرات مواد اولیه، ماشین‌آلات صنعتی، سرمایه‌گذاری و مدیریت در شرکت‌های مرتبط فعالیت می‌کند. بیش از 50 درصد از فروش شسینا به صورت صادراتی انجام شده است که نرخ تسعیر ارز می‌تواند بر روند سودآوری شرکت تاثیر گذار باشد.

اهداف اصلی شسینا شامل ادامه فعالیت در جهت کاهش آلاینده‌های محیط زیست است. برنامه‌های پیش روی شرکت شامل خرید و نصب یک واحد 70 هزار تنی فرمالین با استفاده از تکنولوژی مدرن است. این اقدام موجب صرفه‌جویی سالانه بالغ بر 3٬500 تن متانول با ارزش 7 میلیارد تومان خواهد شد. همچنین، احداث یک واحد هگزامین نیز جزو برنامه‌های آتی شرکت است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره این شرکت و ارزش گذاری آن مطالعه مقاله تحلیل شسینا پیشنهاد می‌شود.

افزایش سرمایه شسینا

سرمایه اولیه شرکت مبلغ ده میلیون ریال بوده است، طبق اطلاعات منتشرشده در کدال بورس تغییرات سرمایه آن در سال‌های بعد به شرح جدول زیر است. شرکت صنایع شیمیایی سینا در 7 دوره سرمایه‌ خود را مطابق جدول زیر به میزان ۳٫۵۹۷,۲۸۲ میلیون ریال رسانده است.

محل تامینافزایشسال
مطالبات  از مبلغ ۱۰ میلیون ریال به مبلغ ۲۸۱ میلیون ریال  سال ۱۳۶۵
نقدی  از مبلغ ۲۸۱ میلیون ریال به مبلغ ۳۸۱ میلیون ریال  سال ۱۳۶۵  
نقدی  از مبلغ ۳۸۱ میلیون ریال به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال  سال ۱۳۶۶  
نقدی  از مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال  سال ۱۳۶۶  
مطالبات و واریز نقدی  از مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۴٬۲۰۰ میلیون ریال  سال ۱۳۷۰  
مطالبات و واریز نقدی  از مبلغ ۴٬۲۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۱۲٬۶۰۰ میلیون ریال  سال ۱۳۷۹  
مطالبات و سود انباشته  از مبلغ ۱۲٬۶۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۱۸٬۹۰۰ میلیون ریال  سال ۱۳۸۲  
سود انباشتهاز مبلغ ۱۸٬۹۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۲۳٬۶۲۵ میلیون ریال  سال ۱۳۸۵
سود انباشته  از مبلغ ۲۳٬۶۲۵ میلیون ریال به مبلغ ۳۰٬۷۱۳ میلیون ریال  سال ۱۳۹۳
سود انباشته  از مبلغ ۳۰٬۷۱۳ میلیون ریال به مبلغ ۱۵۳٬۵۶۳ میلیون ریال  سال ۱۳۹۹
مازاد تجدید ارزیابی دارایی های ثابتاز مبلغ ۱۵۳,۵۶۳ میلیون ریال به مبلغ ۳٬۵۹۷,۲۸۲ میلیون ریالسال ۱۴۰۰  

آخرین افزایش سرمایه شسینا

پیش از بررسی افزایش سرمایه شسینا 1402 ، آخرین افزایش سرمایه این شرکت بررسی شده است. در اجرای قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذرماه 1384)، تقاضای افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید شرکت صنايع شیمیایی سينا (سهامی عام) در تاریخ 1400/06/20 مطرح شد و سپس در این سازمان مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس رسیدگی انجام‌شده، مواردی حاکی از مغایرت با قوانین و مقررات مربوط در انتشار سهام مشاهده نشد و افزایش سرمایه با مشخصات زیر و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، از نظر این سازمان بلامانع بود.

سرمایه شرکت در آن زمان 153٬562٬500٬000 ریال و تعداد سهام قابل انتشار 3٬443٬719٬000 سهم و ارزش اسمی هر سهم 1,000 ریال بود. همچنین مبلغ افزایش سرمایه 3٬443٬719٬000٬000 ریال و منبع تامین افزایش سرمایه 3٬443٬719٬000٬000 ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها بود.

بخش عمده‌ای از مبلغ افزايش سرمايه از محل مازاد تجديد ارزیابی دارایی‌های استهلاک‌پذير صورت گرفت. در اين خصوص توجه سهامداران و سرمايه‌گذاران به تاثيرات افزايش سرمايه بر هزينه استهلاک سال‌های آتی شرکت (افشاشده در بيانيه ثبت افزايش سرمايه) جلب شد.

افزایش سرمایه شسینا 1402

حسب پیشنهاد مجمع عمومی عادی سالیانه مورخ ۱۴۰۲٫۰۴٫۱۱ در سایت TSE شرکت به منظور بالا بردن توان سرمایه در گردش با توجه به نرخ تورم و به منظور استفاده از معافیت مالیاتی موضوع بند (هـ) تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شد، بررسی‌های لازم انجام و طی تشریفات قانونی و اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار و برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده جهت افزایش سرمایه بخشی از سود سال ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۲ اقدام خواهد شد.

خاطر نشان می‌سازد انجام افزایش سرمایه، حداكثر تا 60 روز از تاريخ مجوز امكان‌پذير خواهد بود. عدم انجام افزایش سرمایه در مهلت مقرر، موجب ابطال اين مجوز می‌شود و انجام آن مستلزم اخذ مجوز جديد از سازمان خواهد بود. همچنین مطابق ماده 21 قانون بازار اوراق بهادار، ثبت اوراق بهادار نزد سازمان، به منظور حصول اطمینان از رعایت مقررات قانونی و مصوبات سازمان و شفافیت اطلاعاتی بوده و به منزله تایید مزایا، تضمین سودآوری و یا توصیه و سفارشی در مورد شرکت یا طرح مرتبط با اوراق بهادار، توسط سازمان نیست.

3.5/5 - (4 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا