مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی شصفها «شرکت پتروشیمی اصفهان»

تحلیل شصفها ، سهام شرکت پتروشیمی اصفهان به‌عنوان یکی از پتروشیمی‌های فعال در زمینه تولید آروماتیک‌ها در این مقاله مورد بررسی قرار داده شده است. شرکت پتروشیمی اصفهان در تاریخ 1368/09/07 تاسیس و از ابتدای 1372 بهره‌برداری از آن آغاز شد. سهام این شرکت با نام شصفها در تاریخ 1376/12/25 در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد که اولین معامله آن در سال 1378 صورت گرفت و پس از آن به بازار پایه فرابورس انتقال یافت. در ادامه به تحلیل بنیادی شصفها و ارائه گزارش عملکرد مالی و محاسبه‌ی EPS و P/E تحلیلی این شرکت پرداخته شده است.

  • برای آشنایی بیشتر در مورد تحلیل فاندامنتال و ارزش‌گذاری سهام، مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت شرکت

موضوع فعالیت اصلی شرکت پتروشیمی اصفهان عبارت از احداث، راه‌اندازی و بهره‌برداری از کارخانجات به‌منظور تولید، بازاریابی، فروش و صدور انواع محصولات پتروشیمی مانند بنزن، تولوئن، ارتوزایلین، پارازایلین، مخلوط زایلین و محصولات مربوطه و مشتقات محصولات و سایر فرآورده‌های صنعتی، شیمیایی، پتروشیمیایی و انجام کلیه عملیات و فعالیت‌های مجاز فنی، مهندسی و بازرگانی، خدماتی و مالی اعتباری مرتبط با موضوع شرکت است.

موضوعات فرعی شصفها نیز تشکیل انواع شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری و مشارکت با سایر شرکت‌ها از طریق تعهد سهام شرکت‌های جدید یا خرید و تعهد سهام شرکت‌های موجود و فروش آن‌ها در صورت لزوم و صدور اوراق مشارکت در رابطه با موضوع اصلی شرکت است.

لازم به ذکر است فعالیت اصلی شرکت در سنوات اخیر، خرید مواد اولیه پلاتفرمیت از پالایشگاه، تولید و فروش محصولات BTX به ترتیب بنزن، تولوئن و مخلوط زایلین و نهایتا تولید محصولات انیدرید فتالیک، پارازایلین، ارتوزایلین از مخلوط زایلین است. باقیمانده مواد بازیافتی از خط تولید به‌عنوان رافینیت، به پالایشگاه عودت داده می‌شود.

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل بنیادی شصفها

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 20,000 میلیون ریال بود که طی چند مرحله در سال 1384 به مبلغ 300,000 میلیون ریال افزایش یافت.

در تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد شصفها قابل‌ مشاهده هستند. طبق جدول زیر 53٫53 درصد از سهام این شرکت متعلق به شرکت پالایش نفت اصفهان است و پس از آن صندوق بازنشستگی کشوری، حدود 22 درصد از سهام شصفها را در اختیار دارد.

سهامداران شصفها

همچنین شرکت پالایش نفت اصفهان در حالت تلفیقی به همراه زیرمجموعه‌های خود مالک حدود 53 درصد از سهام شصفها است. در مقاله تحلیل شپنا EPS تحلیلی منتهی به سال 1402 این سهم قابل مشاهده است.

تولیدات شرکت پتروشیمی اصفهان

ظرفیت اسمی تولید سالانه شصفها شامل 13٬000 تن بنزن، 71٬000 هزار تن تولوئن، 10٬000 تن ارتوزایلین، 44٬000 تن پارازایلین، 10٬000 تن مخلوط زایلین، 30٬000 تن انیدرید فتالیک و 90٬000 تن انواع رافینیت است. این محصولات کاربردهای متنوع در صنایع پایین دستی برای تولید شوینده‌ها، پلاستیک‌ها، الیاف مصنوعی، رنگ، رزین و سموم دارند. با توجه به اینکه متوسط نرخ رشد مصرف این محصولات بالاتر از رشد اقتصادی است همین موضوع موجب افزایش اهمیت بازار این محصولات شده است. مهم‌ترین منطقه برای تقاضا آسیای جنوب شرقی، چین، هند و عراق و بیشترین رشد عرضه مربوط به حوزه خلیج‌فارس و آسیای جنوب شرقی است. تولیدکنندگان این صنعت در داخل کشور در محدوده محصولات آروماتیک انگشت‌شمار و در خارج عمدتا کم‌تعداد و بزرگ هستند. در تحلیل بنیادی شصفها کاربرد محصولات این شرکت آورده شده است:

نام محصولمصرف‌کننده عمدهمحصولات عمده نهایی
بنزنمجتمع LAB/پتروشیمی تبریزماده اولیه پاک‌کننده‌ها – نرم‌کننده‌ها و شوینده‌ها – حشره‌کش‌ها و رنگ‌ها
تولوئنواحد THDA/صنایع نظامی – روغن‌سازی – رنگ‌سازی‌ها – پتروشیمی اراکماده اولیه نرم‌کننده‌ها – حلا‌ل‌ها – موادشیمیایی نظامی
مخلوط زایلینسم‌سازی‌ها و رنگ‌سازی‌هاسموم کشاورزی – رزین‌ها و رنگ‌ها
پارازایلینمجتمع D.M.Tالیاف مصنوعی – رزین‌ها – پلاستیک‌ها – پلی‌استرها و پلی‌اکریل‌ها
ارتوزایلینپتروشیمی فارابی – صنایع کشاورزیمواد اولیه نرم‌کننده‌ها – پلاستیک‌ها – رزین‌ها – کودهای مخلوط
انیدرید فتالیکصنایع رنگ – رزین – پلاستیک‌سازیمواد اولیه نرم‌کننده‌ها – پلاستیک‌ها – رزین‌ها

قیمت، مقدار و مبلغ فروش در تحلیل شصفها

تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ فروش محصولات شصفها اعم از بنزن، تولوئن، ارتوزایلین، پارازایلین و… را برای 3 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 1403 نشان می‌دهد. در این تحلیل نرخ فروش رافینیت شرکت برابر با معادل دلاری آخرین نرخ گزارش ماهانه شصفها در نظر گرفته شده است. همچنین نرخ سایر محصولات معادل آخرین نرخ اعلامی دفتر توسعه صنایع پتروشیمی پایین دستی لحاظ شده است، البته به منظور اصلاح نرخ‌های فروش به نرخ‌های دفتر برای تمامی یا بعضی از نرخ‌ها ضریبی در نظر گرفته شده است.

مطابق جدول زیر، درآمد عملیاتی شصفها در پایان سال مالی 1402 معادل 7٬492 میلیارد تومان بوده است. با توجه به نرخ محصولات در سال 1403، پیش‌بینی می‌شود درآمدهای این شرکت در پایان سال مالی 1403 به مبلغ 9٬820 میلیارد تومان برسد.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی شصفها

در ادامه مقایسه مقدار فروش محصولات در تحلیل بنیادی شصفها برای دو سال مالی اخیر این شرکت آورده شده است. (مقادیر به تن است)

مقایسه مقدار فروش شصفها در سال‌های 1401 و 1402

بهای تمام‌شده شصفها

بهای تمام‌شده شرکت پتروشیمی اصفهان متشکل از مواد مستقیم مصرفی، دستمزد مستقیم تولید و سربار تولیدی است. برآورد می‌شود بهای تمام‌شده این شرکت در پایان دوره 12 ماهه منتهی به اسفندماه 1403 به مبلغ 7٬693 میلیارد تومان برسد. در ادامه این مطلب به بررسی مواد اولیه و سربار شصفها در دوره‌های مالی مختلف پرداخته شده است.

مواد اولیه در تحلیل بنیادی شصفها

مواد مصرفی شصفها شامل پلاتفرمیت، هیدروژن و سایر مواد هستند. مهم‌ترین ماده مصرفی این شرکت، پلاتفرمیت است که توسط پالایشگاه نفت اصفهان تامین می‌شود. نرخ پلاتفرمیت مصرفی شرکت پیش از این بر اساس نرخ بنزین اکتان 95 منتشر شده در پلتس محاسبه می‌شد. طبق شفاف‌سازی‌های ارائه شده در سامانه کدال پیرو جلسات هیئت مدیره پالایشگاه نفت اصفهان مبنای قیمت‌گذاری پلاتفرمیت براساس نرخ نفتا فوب خلیج ‌فارس به‌ علاوه 51 دلار، محاسبه شده است.

سربار شصفها

سربار در تحلیل شصفها شامل حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت و… در تصویر زیر قابل‌ مشاهده است. برآورد می‌شود عمده هزینه سربار شصفها تا پایان سال جاری مربوط به حقوق و مزایا و پس از آن سوخت باشد. مطابق جدول زیر هزینه سربار شرکت پتروشیمی اصفهان در سال مالی منتهی به اسفند 1402 حدود هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

با توجه به اینکه شرکت پتروشیمی اصفهان از شرکت‌های بازار پایه فرابورس است، دیتای تاریخی سربار شرکت در دوره‌های مالی که گزارش حسابرسی ندارند در دسترس نیست. به این دلیل در این دوره‌های مالی صفر در نظر گرفته شده‌اند.

سربار شرکت پتروشیمی اصفهان

صورت سود و زیان در تحلیل شصفها

در این بخش از تحلیل بنیادی شصفها ، صورت سود و زیان آن برای 3 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن برای سال مالی منتهی به 1403/12/29 مورد بررسی قرار گرفته است. بهای تمام‌شده درآمدهای عملیاتی در دوره 12 ماهه منتهی به اسفند سال 1402، مبلغ 6٬208 میلیارد تومان بوده است. با کسر این مقدار از درآمدهای عملیاتی، سود ناخالص شصفها در دوره مالی مذکور 1٬283 میلیارد تومان محقق شده است.

پیش‌بینی می‌شود در صورتی که سود ناخالص شرکت پتروشیمی اصفهان در پایان سال مالی 1403 مبلغ 2٬126 میلیارد تومان باشد، با احتساب درآمدها و هزینه‌ها، سود خالص شصفها در این دوره به بیش از هزار میلیارد تومان برسد.

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی شصفها

بررسی حاشیه سود شصفها

یکی از معیارهای ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها بررسی حاشیه سود آن‌ها است. در این بخش به بررسی حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و ناخالص شصفها برای سه سال مالی گذشته پرداخته شده است. پیش‌بینی می‌شود سود خالص این شرکت در سال 1403 نسبت به سال مالی 1402 تغییر چندانی نداشته باشد.

شرح140214011400
حاشیه سود ناخالص%17%14%13
حاشیه سود عملیاتی%14%9%7
حاشیه سود خالص%9%3%4

سود نقدی (DPS) در تحلیل شصفها

شرکت پتروشیمی اصفهان در دوره 12 ماهه منتهی به 1402/12/29 به ازای هر سهم مبلغ 23٬480 ریال سود خالص ساخته است. لازم به ذکر است این شرکت در دوره مالی مذکور سود نقدی به سهامداران خود پرداخت نکرده است.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 29 اسفند 1403

برای تحلیل بنیادی شصفها و همچنین محاسبه P/E تحلیلی منتهی به سال 1403 مفروضات ذیل در نظر گرفته شده است:

  • قیمت نفتا 585 ریال بر تن
  • قیمت پارازایلین داخلی 839 دلار بر تن
  • قیمت تولوئن داخلی 852 دلار بر تن

سایر مفروضات اعم از قیمت انیدرید فتالیک، سوخت و انرژی برق در سامانه تحلیل بنیادی انیگما قابل‌مشاهده هستند.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 29 اسفند 1403

قیمت سهام این شرکت در زمان نگارش این مقاله (21 مهرماه 1403) مطابق سایت www.tsetmc.com معادل 158٬950 ریال است؛ با توجه‌ به ای پی اس تحلیلی شصفها (35٬934 ریال) نسبت P/E تحلیلی آن 4٫4 واحد محاسبه شده است.

در انتها، سایت تحلیل بنیادی انیگما این قابلیت را به شما می‌دهد که مفروضات خود را برای به‌دست آوردن مقادیر سود شخصی تحلیلی تغییر دهید. در دومین بخش جدول، میانگین P/E تحلیلگران که میانگینی از تحلیل کاربران انیگما از این سهم است، معادل 4٫9 واحد محاسبه شده است.

  • کاربران برای دسترسی به لیست شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E تحلیلی می‌توانند از لینک بهترین سهام اقدام کنند.

وضعیت معاملات و روند قیمتی سهام شصفها

در تصویر زیر تغییرات قیمت سهام شصفها از اواخر سال 1398 قابل مشاهده است. این سهم روند صعودی خود را از ابتدای سال 1399 آغاز کرده است. سهام پتروشیمی اصفهان در تاریخ 16 تیر‌ماه 1399 به اولین قله قیمتی خود با ارزش بازار حدود 4,527 میلیارد تومان رسید و پس از آن در تاریخ 1402/07/25 بالاترین قیمت خود (245٬600 ریال) با ارزش بازار 7٬368 میلیارد تومان را مشاهده کرد. در حال حاضر قیمت سهام شصفها معادل 158٬950 ریال با ارزش بازار 4٬855 میلیارد تومان است.

روند قیمتی شصفها

سوالات متداول

مهم‌ترین سهامداران شصفها چه کسانی هستند؟

شرکت‌های پالایش نفت اصفهان و صندوق بازنشستگی کشوری از مهم‌ترین سهامداران شرکت پتروشیمی اصفهان هستند.

سرمایه شصفها چقدر است؟

در حال حاضر سرمایه این شرکت معادل 30 میلیارد تومان است.

EPS فوروارد در تحلیل بنیادی شصفها برای سال مالی 1403 چقدر است؟

انیگما برآورد می‌کند ای پی اس شصفها برای سال مالی 1403 معادل 35٬934 ریال باشد.

4.5/5 - (12 رای)
نمایش بیشتر

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

مقاله‌های مرتبط

۶ دیدگاه

    1. سلام، شرکت در بهمن ماه سال 1401 پیشنهاد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را ارائه داده است.

  1. پتروشيمي‌ اصفهان‌ (شصفها)
    ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    سالها درگیر فساد و سوء استفاده کلان بود …
    خوشبختانه در دو سال اخیر ، دست مفسدین کوتاه شد و اوضاعش بسیار سامان یافته است .
    اقدامات مختلف قضایی و تغییرات مالکیتی باعث کاهش مشکلات این شرکت شده است .

    خوراک شصفها یعنی پلاتفرمیت توسط پالایشگاه اصفهان(شپنا) تامین میشود .
    شپنا ، سهامدار عمده شصفها شده و لذا شپنا ، خوراک بهتری به شصفها میدهد .
    ( در سالهای قبل شصفها مشکل بدحسابی با شپنا و خوراک ناکافی داشت که اکنون برطرف شده است . حتی در مقطعی به دلیل قطع خوراک ، کارخانه چند ماه تعطیل شد .)
    پتروشيمي‌ اصفهان‌ (شصفها) وضعیت بسیار خوب و چشم انداز مناسبی دارد .
    پتروشیمی با قیمت هفت همت گویای یک اکازیون بزرگ و یک سهم با پتانسیل رشد بالا است .
    نمودار سه ساله سهم را ببینید تا استحکام و رشد قیمت طی دو سال ریزش بازار را متوجه شوید .
    اگر امروز امکان خرید سهم وجود دارد تنها به دلیل یک کشمکش بین مالکان و علاقه شپنا به پایین نگه داشتن قیمت سهم برای تصاحب میزان بیشتری از شصفها است .
    گزارش طلایی شش ماهه ۱۴۰۲ ، مهر تاییدی بر بهبود وضعیت بنیادی و سودسازی شصفها میباشد .

  2. بازی شپنا با سهام شصفها
    تخریب سهام پتروشیمی اصفهان ( شصفها ) با هدف جمع آوری سهام آن است .
    این اقدام مدت زیادی است از سوی سهامدار عمده یعنی پالایشگاه اصفهان (شپنا) صورت میگیرد .
    هدف از این تخریب خرید ارزان سهام به ویژه سهام صندوق بازنشستگی کشوری در شصفها میباشد .

  3. پالایشگاه اصفهان (شپنا) با بالا گرفتن نرخ پلاتفرمیت ( خوراک پتروشیمی اصفهان – شصفها ) ، سود و قیمت سهم پتروشیمی اصفهان – شصفها را پایین نگه داشته است .
    تا بتواند سهام شناور و بلوک صندوق بازنشستگی کشوری در شصفها را با قیمت ارزان تصاحب نماید .

    با پایان این تزویر و تدلیس از سوی شپنا ، پرواز سهام پتروشیمی اصفهان – شصفها آاغاز خواهد شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا