مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی شصفها – شرکت پتروشیمی اصفهان

تحلیل شصفها ، سهام شرکت پتروشیمی اصفهان به‌عنوان یکی از پتروشیمی‌های فعال در زمینه تولید آروماتیک‌ها در این مقاله مورد بررسی قرار داده شده است. شرکت پتروشیمی اصفهان در تاریخ 1368/09/07 تاسیس شد و از ابتدای 1372 بهره‌برداری از آن آغاز شده است. سهام این شرکت با نام شصفها در تاریخ 1376/12/25 در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد که اولین معامله آن در سال 1378 صورت گرفت و پس از آن به بازار پایه فرابورس انتقال یافت. در ادامه به تحلیل بنیادی شصفها و ارائه گزارش عملکرد مالی و محاسبه‌ی EPS و P/E تحلیلی این شرکت پرداخته شده است.

  • برای آشنایی بیشتر در مورد تحلیل فاندامنتال و ارزش‌گذاری سهام، مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت شرکت

در تحلیل بنیادی شصفها ، موضوع فعالیت شرکت پتروشیمی اصفهان عبارت از احداث، راه‌اندازی و بهره‌برداری کارخانجات به‌منظور تولید، بازاریابی و فروش و صدور انواع محصولات پتروشیمی مانند بنزن، تولوئن، ارتوزایلین، پارازایلین، مخلوط زایلین و محصولات مربوطه و مشتقات محصولات و سایر فرآورده‌های صنعتی، شیمیایی، پتروشیمیایی و انجام کلیه عملیات و فعالیت‌های مجاز فنی، مهندسی و بازرگانی، خدماتی و مالی اعتباری مرتبط با موضوع شرکت است.

جایگاه شرکت در صنعت

محصولات پتروشیمی اصفهان شامل آروماتیک‌ها اعم از بنزن، تولوئن، مخلوط زایلین، ارتوزایلین، پارازایلین و انیدرید فتالیک هستند. این محصولات کاربردهای متنوع در صنایع پایین دستی برای تولید شوینده‌ها، پلاستیک‌ها، الیاف مصنوعی، رنگ و رزین و سموم دارند. با توجه به اینکه متوسط نرخ رشد مصرف این محصولات بالاتر از رشد اقتصادی است همین باعث شده که اهمیت بازار این محصولات افزایش یابد. مهم‌ترین منطقه برای تقاضا آسیای جنوب شرقی، چین، هند و عراق و بیشترین رشد عرضه مربوط به حوزه خلیج‌فارس و آسیای جنوب شرقی است. تولیدکنندگان این صنعت در داخل کشور در محدوده محصولات آروماتیک انگشت‌شمار و در خارج عمدتا کم‌تعداد و بزرگ هستند. در تحلیل شصفها ظرفیت اصلی تولید سالانه شرکت‌ها در این صنعت در جدول زیر نشان داده شده است:

تولیداتظرفیت
بنزن13,000
تولوئن71,000
ارتوزایلین10,000
پارازایلین44,000
مخلوط زایلین10,000
انیدرید فتالیک30,000
رافینیت90,000

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل بنیادی شصفها

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 20,000 میلیون ریال بوده که طی چند مرحله در سال 1384 به مبلغ 300,000 میلیون ریال افزایش یافت.

در تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد شصفها قابل‌مشاهده هستند. طبق جدول زیر 48.39 درصد از سهام این شرکت متعلق به شرکت پالایش نفت اصفهان است و پس از آن صندوق بازنشستگی کشوری، حدود 22 درصد از سهام شصفها را در اختیار دارد.

سهامداران بالای یک درصد در تحلیل بنیادی شصفها

جدول زیر سهامداران تلفیقی این شرکت را نشان می‌دهد که پالایش نفت اصفهان به همراه زیرمجموعه‌های خود مالک حدود 50 درصد از سهام شصفها است. در مقاله تحلیل شپنا EPS تحلیلی منتهی به سال 1402 این سهم قابل مشاهده است.

سهامداران تلفیقی

قیمت، مقدار و مبلغ فروش در تحلیل شصفها

در اولین جدول این بخش می‌توان قیمت محصولات شصفها اعم از بنزن، تولوئن، ارتوزایلین، پارازایلین و… برای 4 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 1402 را مشاهده کرد. نرخ محصولات معادل آخرین نرخ اعلامی دفتر توسعه صنایع پتروشیمی در نظر گرفته شده است. همچنین نرخ فروش رافنیت شرکت برابر با معادل آخرین نرخ گزارش شصفها در نظر گرفته شده است.

قیمت محصولات شصفها

بخش بعدی، جدول مقدار فروش محصولات ذکر شده است. مجموع مقدار فروش محصولات شصفها در دوره 12 ماهه منتهی به 29 اسفند 1401 به 168,032 تن رسید. مقدار فروش محصولات شصفها تا انتهای سال 1402 نیز همین مقدار پیش‌بینی شده است.

مقدار فروش محصولات

در نهایت آخرین جدول این بخش مربوط به مبلغ فروش محصولات است. این مقدار با حاصل‌ضرب مقدار فروش در قیمت فروش محصولات برابر است. طبق این جدول مبلغ فروش شرکت در آخرین دوره گزارش شده (دوره 12 ماهه سال 1401) 4,758 میلیارد تومان است. در سایت انیگما، مبلغ فروش شصفها تا پایان سال مالی 1402، بیش از 6,300 میلیارد تومان تخمین زده شده است.

مبلغ فروش محصولات در تحلیل شصفها

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل بنیادی شصفها

تمامی اطلاعات مربوط به مواد اولیه شرکت پتروشیمی اصفهان طی 5 دوره مالی گذشته در جدول زیر قابل‌مشاهده است. مواد مصرفی شصفها شامل پلاتفرمیت، هیدروژن و سایر مواد هستند. مهم‌ترین ماده مصرفی این شرکت، پلاتفرمیت است که توسط پالایشگاه نفت اصفهان تامین می‌شود و در دوره مالی منتهی به 29 اسفند 1401، مبلغ 1,986,051 میلیون تومان مصرف شد. نرخ پلاتفرمیت مصرفی شرکت پیش از این بر اساس نرخ بنزین اکتان 95 منتشر شده در پلتس محاسبه می‌شد. طبق شفاف‌سازی‌های ارائه شده در سامانه کدال پیرو جلسات هیئت مدیره پالایشگاه نفت اصفهان مبنای قیمت‌گذاری پلاتفرمیت براساس نرخ نفتا فوب خلیج ‌فارس به‌ علاوه 51 دلار، محاسبه شده است.

مواد اولیه مصرفی شصفها

سربار شصفها

سربار در تحلیل شصفها شامل حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت و… در جدول زیر قابل‌مشاهده است. عمده هزینه سربار شصفها عموما مربوط به سوخت و پس از آن حقوق و مزایا بوده است. هزینه سربار شصفها در سال مالی منتهی به اسفند 1402 حدود 728 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

باتوجه به اینکه شرکت پتروشیمی اصفهان از شرکت‌های بازار پایه فرابورس است، دیتای تاریخی سربار شرکت در دوره‌های مالی که گزارش حسابرسی ندارند در دسترس نیست. به این دلیل در این دوره‌های مالی صفر درنظر گرفته شده‌اند.

سربار پتروشیمی اصفهان

صورت سود و زیان در تحلیل شصفها

در ادامه برای تحلیل بنیادی شصفها ، صورت سود و زیان آن برای 4 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن برای سال مالی منتهی به 1402/12/29 مورد بررسی قرار گرفته است. بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی در دوره 12 ماهه منتهی به اسفند سال 1401، حدود 4,051 میلیارد تومان بوده است که به نسبت مدت زمان مشابه در سال 1400 (3,200 میلیارد تومان)، حدود 26 درصد افزایش یافته است.

پیش‌بینی می‌شود در صورتی که درآمدهای عملیاتی و بهای تمام‌ شده آن در انتهای سال مالی 1402 به‌ترتیب 6,371 و 4,640 میلیون تومان باشد، سود خالص در تحلیل شصفها ، به 864 میلیارد تومان برسد.

صورت سود و زیان در تحلیل شصفها

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 29 اسفند 1402

برای تحلیل بنیادی شصفها و همچنین محاسبه P/E تحلیلی این شرکت مفروضات ذیل در نظر گرفته شده است:

  • قیمت نفتا 478 ریال بر تن
  • قیمت پارازایلین 907 ریال بر تن

سایر مفروضات اعم از قیمت تولوئن، انیدرید فتالیک، سوخت و انرژی برق در سامانه تحلیل بنیادی انیگما قابل‌مشاهده هستند.

تحلیل بنیادی شصفها

قیمت سهام این شرکت باتوجه ‌به زمان‌ نگارش مقاله (13تیر 1402) در سایت www.tsetmc.com معادل 214,900 ریال است؛ باتوجه‌ به ای پی اس تحلیلی شصفها (28,818 ریال) نسبت P/E تحلیلی آن 7.5 محاسبه شده است. در انتها سایت تحلیل بنیادی انیگما این قابلیت را به شما می‌دهد که مفروضات خود برای به‌دست آوردن مقادیر سود شخصی تحلیلی تغییر دهید. در دومین بخش جدول میانگین P/E تحلیلگران که میانگینی از تحلیل کاربران انیگما از این سهم است که P/E را 9.3 محاسبه کرده‌اند، قابل‌مشاهده است.

برای یادگیری طریقه انجام تحلیل فاندامنتال مقاله آموزش تحلیل بنیادی پیشنهاد می‌شود.

سود نقدی (DPS) شصفها

مجمع‌ عمومی عادی سالیانه شصفها برای سال مالی منتهی به 1400/12/29 در تاریخ 12 تیرماه سال 1401 تشکیل شد. شرکت پتروشیمی اصفهان در سال مالی مذکور 5,390 ریال سود خالص به‌ازای هر سهم داشته است. تصمیم شرکت در دوره مالی مذکور این است که سود تقسیمی نداشته باشد.

همچنین در آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه برای سال مالی منتهی به 1401/12/29 از سهامداران دعوت شده است که در جلسه مجموع عمومی این شرکت در روز پنج‌شنبه 17 تیر 1402 حضور بهم رسانند.

طبق اطلاعیه زمان‌بندی پرداخت سود منتشر شده در سامانه کدال برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 1401، پرداخت سود در تحلیل شصفها به شرح زیر است:

نوع سهامدار و وضعیت کد سجام تاریخ واریزنحوه واریز
سهامداران حقیقی سجامیاز تاریخ 1402/06/01از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی
سهامداران حقوقی سجامیاز تاریخ 1402/08/01در صورت قبولی و تسویه وجوه به شماره حساب معرفی شده در سامانه سجام
سهامداران فاقد کد سجاماز تاریخ 1402/10/01متعاقبا اعلام می‌شود

وضعیت معاملات و روند قیمتی سهام شصفها

در تصویر زیر تغییرات قیمت سهام شصفها از اواخر سال 1397 قابل مشاهده است. این سهم روند صعودی خود را از ابتدای سال 1398 آغاز کرده است. سهام پتروشیمی اصفهان در تاریخ 16 تیر‌ماه 1399 به اولین قله قیمتی خود (152,568 ریال) با ارزش بازار حدود 4,527 میلیارد تومان رسید و پس از آن در تاریخ 1402/04/06 به بالاترین قیمت خود (227,650 ریال) رسیده است. در حال حاضر قیمت سهام شصفها در محدوده‌ی قیمتی 217,000 ریال در حال نوسان است.

روند قیمتی شصفها
4.5/5 - (11 رای)

سایر مقاله‌ها

۶ دیدگاه

    1. سلام، شرکت در بهمن ماه سال 1401 پیشنهاد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را ارائه داده است.

  1. پتروشيمي‌ اصفهان‌ (شصفها)
    ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    سالها درگیر فساد و سوء استفاده کلان بود …
    خوشبختانه در دو سال اخیر ، دست مفسدین کوتاه شد و اوضاعش بسیار سامان یافته است .
    اقدامات مختلف قضایی و تغییرات مالکیتی باعث کاهش مشکلات این شرکت شده است .

    خوراک شصفها یعنی پلاتفرمیت توسط پالایشگاه اصفهان(شپنا) تامین میشود .
    شپنا ، سهامدار عمده شصفها شده و لذا شپنا ، خوراک بهتری به شصفها میدهد .
    ( در سالهای قبل شصفها مشکل بدحسابی با شپنا و خوراک ناکافی داشت که اکنون برطرف شده است . حتی در مقطعی به دلیل قطع خوراک ، کارخانه چند ماه تعطیل شد .)
    پتروشيمي‌ اصفهان‌ (شصفها) وضعیت بسیار خوب و چشم انداز مناسبی دارد .
    پتروشیمی با قیمت هفت همت گویای یک اکازیون بزرگ و یک سهم با پتانسیل رشد بالا است .
    نمودار سه ساله سهم را ببینید تا استحکام و رشد قیمت طی دو سال ریزش بازار را متوجه شوید .
    اگر امروز امکان خرید سهم وجود دارد تنها به دلیل یک کشمکش بین مالکان و علاقه شپنا به پایین نگه داشتن قیمت سهم برای تصاحب میزان بیشتری از شصفها است .
    گزارش طلایی شش ماهه ۱۴۰۲ ، مهر تاییدی بر بهبود وضعیت بنیادی و سودسازی شصفها میباشد .

  2. بازی شپنا با سهام شصفها
    تخریب سهام پتروشیمی اصفهان ( شصفها ) با هدف جمع آوری سهام آن است .
    این اقدام مدت زیادی است از سوی سهامدار عمده یعنی پالایشگاه اصفهان (شپنا) صورت میگیرد .
    هدف از این تخریب خرید ارزان سهام به ویژه سهام صندوق بازنشستگی کشوری در شصفها میباشد .

  3. پالایشگاه اصفهان (شپنا) با بالا گرفتن نرخ پلاتفرمیت ( خوراک پتروشیمی اصفهان – شصفها ) ، سود و قیمت سهم پتروشیمی اصفهان – شصفها را پایین نگه داشته است .
    تا بتواند سهام شناور و بلوک صندوق بازنشستگی کشوری در شصفها را با قیمت ارزان تصاحب نماید .

    با پایان این تزویر و تدلیس از سوی شپنا ، پرواز سهام پتروشیمی اصفهان – شصفها آاغاز خواهد شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا