تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی شگویا «شرکت پتروشیمی شهید تندگویان»

شرکت پتروشیمی شهید تندگویان تنها تولیدکننده پلی‌اتیلن ترفتالات گرید بطری کشور است. هدف از تاسیس این شرکت اجرای طرح‌های تولید اسید ترفتالیک خالص (PTA) و پلی اتیلن ترفتالات (PET) بوده است. سهام شرکت سال 1398 با نماد شگویا در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. در ادامه علاوه بر تحلیل بنیادی شگویا به بررسی صنعت پتروشیمی پرداخته شده است. بررسی جایگاه شگویا در صنعت، پیش‌بینی سود هر سهم و محاسبه نسبت P/E فوروارد برای سال مالی 1402 از دیگر موارد اشاره‌شده در این مقاله هستند.

بررسی صنعت پتروشیمی

شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی بر اساس محصولات تولیدی در دسته‌بندی‌های مختلف شامل متانول، اوره و آمونیاک، پلیمر، الفین و آروماتیک قرار می‌گیرند. هر کدام از این شرکت‌ها در یکی از زنجیره محصولات پتروشیمی شامل منابع و خوراک، محصولات بالادست، پلیمرها و محصولات شیمیایی (میان‌دست)، محصولات شیمیایی نهایی (پایین‌دست) و صنایع تکمیلی فعالیت می‌کنند.

پلیمرها از جهت کاربرد به سه دسته ترموپلاست، ترموست و الاستر تقسیم می‌شوند. پلی‌اتیلن ترفتالات در دسته اول (ترموپلاست‌ها) قرار می‌گیرد. پلی‌اتیلن‌ ترفتالات از دو مونومر اتیلن گلایکول و اسید ترفتالیک خالص ساخته می‌شود. از این پلیمر عموما برای تولید الیاف پلی‌استر استفاده می‌شود، اما در ایران بر خلاف سایر کشورها، غالبا در تولید انواع بطری‌های آشامیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده PET است و پس از آن هند در جایگاه دوم قرار دارد. شرق آسیا (چین، ژاپن، کره جنوبی و…) با سهم 74 درصدی، قطب تولید PTA محسوب می‌شود. همچنین خاورمیانه باوجود داشتن منابع نفتی، تنها 4 درصد از ظرفیت تولید PET جهان را تشکیل می‌دهد که گواهی بر خام‌فروشی نفت در این منطقه است.

جایگاه شگویا در صنعت پتروشیمی

شرکت پتروشیمی شهید تندگویان طیف وسیعی از محصولات پلی استر را هم در زمینه بسته بندی (BG) و هم در زمینه نساجی (TG) تولید می‌کند و می‌تواند نیاز تمامی صنایع پایین دست به محصولات مختلف را برآورده کند. شگویا تنها تولیدکننده PTA در کشور بوده و محصول PET را هم با استفاده از PTA به‌عنوان ماده اولیه تولید می‌کند.

تکنولوژی به کار رفته در بیشتر واحدهای تولیدی STPC از شرکت‌های مطرح و دارای اعتبار جهانی در زمینه صنعت پتروشیمی است. در نهایت دسترسی به بنادر صادراتی، آزادراه، خط آهن و خطوط کشتیرانی باعث کسب جایگاه ویژه این شرکت نسبت به سایر رقبا شده است.

محصولات پتروشیمی شهید تندگویان

محصولات این شرکت PTA/PET است که در فاز اول ظرفیت تولید PTA به میزان 350 هزار تن است. تولید PET در دو گرید بطری و الیاف به میزان 412٬5 هزار تن است. در فاز دوم ظرفیت PTA به میزان 350 هزار تن بوده و تولید PET در دو گرید الیاف و بطری به میزان 475٬5 هزار تن است.

اسید ترفتالیک یکی از مهم‌ترین مواد اولیه برای تولید رزین‌های پلی‌اتیلن ترفتالات است که روند رشد تولید و مصرف آن در جهان بسیار چشم‌گیر است. پلی‌اتیلن ترفتالات نیز از مهم‌ترین مواد اولیه پلی‌استرهای قابل استفاده در تولید الیاف برای صنایع نساجی، صنایع تولید فیلم‌های پلاستیکی، تولید انواع بطری‌های نوشابه، قوطی و ظروف مورداستفاده در بسته‌بندی مواد غذایی، دارویی و بهداشتی است.

محصولنوع محصولتولید واقعی (تن)
PTAفرعی394٬461
بطریاصلی187٬155
الیافاصلی262٬442
POY الیافاصلی25٬149

مهم‌ترین سهامداران در تحلیل بنیادی شگویا

یکی از سهامداران عمده شگویا، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس است. این شرکت به تنهایی 52٫86 درصد و به‌صورت تلفیقی 66٫25 درصد از سهام شگویا را در اختیار دارد. تصویر زیر درصد و ارزش بازار سهامداران بالای یک درصد شگویا را نشان می‌دهد.

سهامداران شگویا

در محصول سهامداران سایت تحلیل بنیادی انیگما تمامی سهامداران شرکت‌ها به‌صورت عادی و تلفیقی به‌همراه شرکت مادر خود قابل دسترس هستند. به‌طور مثال در تصویر زیر بخشی از سهامداران شگویا به‌صورت تلفیقی نشان داده شده است. در این تصویر شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در قالب مدیریت سهام عدالت به‌صورت تلفیقی آمده است.

سهامداران تلفیقی شرکت پتروشیمی شهید تندگویان

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل شگویا

نرخ فروش محصولات در تحلیل بنیادی شگویا به‌صورت هفتگی توسط دفتر توسعه صنایع پایين‌دستی پتروشيمی (تحت مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشيمی) مشخص می‌شود. این نرخ به‌عنوان نرخ پایه فروش محصولات در بورس کالا مورد استفاده قرار می‌گيرد. افزایش تقاضا، نرخ خوراک و نرخ ازر از عوامل تاثیرگذار بر تعیین نرخ فروش محصولات هستند.

در ادامه مقدار، قیمت و مبلغ فروش شگویا در 3 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی هر یک برای سال مالی 1402 نمایش داده شده است. فروش شگویا در دوره 9 ماهه منتهی به 30 آذر ماه 1402 مبلغ 21٬482 میلیارد تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال مالی 1401، 32 درصد افزایش داشته است. این افزایش ناشی از رشد مقدار و نرخ فروش محصولات بوده است. با توجه به برآورد مقدار فروش در سال مالی 1402، مبلغ حاصل از این فروش بیش از 29 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل شگویا

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل بنیادی شگویا

مواد اوليه موردنياز توليد محصولات پتروشيمی شهيد تندگویان پارازایلين، اسيداستيک، منواتيلن گالیکول و هيدروژن هستند که از طریق پتروشيمی نوری (تحلیل نوری)، فن‌آوران، مارون و اميرکبير خریداری می‌شوند. نرخ‌ مواد اولیه شرکت با 5 درصد تخفیف از مبلغ FOB براساس نرخ دلار تعیین می‌شوند. مبلغ هزینه‌شده برای تامین مواد اولیه مصرفی شگویا در دوره 9 ماهه منتهی به 1402/10/30، 9٬876 میلیارد تومان بوده است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل بنیادی شگویا

سربار شرکت پتروشیمی شهید تندگویان

تصویر زیر شامل هزینه‌های سربار شگویا مانند حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت، هزینه مواد مصرفی و… است. هزینه سربار این شرکت در دوره 9 ماهه ابتدای سال مالی 1402 مبلغ 4٬484 میلیارد تومان بوده است. با توجه به افزایش هزینه سوخت و نرخ حقوق و دستمزد در سال 1402، هزینه سربار شگویا تا پایان سال مالی جاری حدود 5 هزار و 811 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

سربار شرکت پتروشیمی شهید تندگویان

صورت سود و زیان در تحلیل شگویا

در ادامه صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی شگویا جهت بررسی و پیش‌بینی عملکرد این شرکت قابل مشاهده است. شرکت پتروشیمی شهید تندگویان در دوره 9 ماه منتهی به 1402/09/30 بیش از 21٬482 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته است. همچنین بهای تمام‌شده شگویا در این دوره مالی 14٬633 میلیارد تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال مالی 1401 افزایش 10 درصدی داشته است. افزایش مذکور عمدتا ناشی از افزایش مواد مصرفی (خوراک)، افزایش مواد غيرمستقيم (مواد شيميایی)، افزایش حقوق و دستمزد کارکنان، سربار تولید (یوتيليتی، مواد شیمیایی، کاتالیت و…) و سایر هزینه‌ها بوده است.

طبق پیش‌بینی انجام‌شده در این تحلیل اگر درآمدهای عملیاتی شرکت در سال مالی 1402 بیش از 29 هزار میلیارد باشد، با کسر تمامی هزینه‌ها مبلغ 6٬881 میلیارد تومان سود خالص خواهد ساخت. جزئیات تحلیل این شرکت برای دوره‌های مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی سال مالی 1402 در تصویر زیر نمایش داده شده است.

صورت سود و زیان در تحلیل شگویا

سود مجمع (DPS)‌ در تحلیل بنیادی شگویا

مجمع عمومی عادی سالیانه شگویا برای دوره 12 ماهه منتهی به 1401/12/29 در تاریخ 1402/03/22 برگزار شد. با توجه به سرمایه فعلی شرکت که معادل 23٬957٬666 میلیون ریال است، سود خالص شگویا به ازای هر سهم 1٬427 ریال محقق شده است. بر اساس تصمیمات اتخاذشده در این مجمع سود نقدی به ازای هر سهم 1٬300 بوده است. نحوه پرداخت سود این شرکت در مجمع شگویا قابل مشاهده است.

پیش‌بینی EPS و P/E تحلیلی منتهی به 29 اسفند 1402

شرکت پتروشیمی شهید تندگویان استیک اسید و منواتیلن گلایکول را با نرخ‌هایی کمتر از بورس کالا خرید می‌کند. علت این مسئله انعقاد قراردادهای بلندمدت به ترتیب 25 و 20 ساله با شرکت‌های پتروشیمی فن آوران و پتروشیمی مارون با فرمول‌های توافقی است. در تحلیل بنیادی شگویا با فرض میانگین دلار 40 هزار تومان در سال 1402 سود خالص به ازای هر سهم این شرکت (EPS تحلیلی)، 2٬872 ریال برآورد شده است. با توجه به قیمت روز سهم در تاریخ 28 اسفند ماه 1402، P/E فوروارد شگویا 5٫8 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی شگویا

در سایت انیگما تحلیل بنیادی به‌روز تمامی شرکت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری از جمله تحلیل شگویا وجود دارد. این تحلیل‌ها توسط تیمی متخصص به‌طور پیوسته با تغییر متغیرها و قیمت‌گذاری‌ها به‌روز می‌شوند.

  • همچنین می‌توانید برای مشاهده شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E تحلیلی از لینک بهترین سهم اقدام کنید.

نمودار قیمتی شگویا

مطابق چارت قیمتی شگویا، این شرکت در تاریخ 1399/05/13 به بالاترین قیمت به ارزش بازار 70 هزار میلیارد تومان رسید. با ریزش قیمت شگویا در سال‌های متوالی در حال حاضر قیمت روز این سهم در تاریخ 1402/12/28 در سایت www.tsetmc.com (16٬770 ریال) به ارزش بازار 40 هزار میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی شگویا

سوالات متداول

تاریخ مجمع عمومی شگویا چه زمانی است؟

مجمع عمومی عادی سالیانه شگویا برای سال مالی 1401 در تاریخ 1402/03/22 برگزار شد.

EPS تحلیلی شگویا چقدر است؟

ای پی اس تحلیلی شگویا برای سال مالی 1402 مبلغ 2٬872 ریال برآورد شده است.

پی بر ای شگویا چقدر است؟

پی به ای فوروارد در تحلیل بنیادی شگویا با توجه به قیمت روز سهم در تاریخ 1402/12/28، 5٫8 واحد محاسبه شده است.

مهم‌ترین سهامداران شگویا چه کسانی هستند؟

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با بیش از 52 درصد از سهام شگویا مهم‌ترین سهامدار این شرکت است.

سود نقدی شگویا چقدر است؟

شگویا در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم مبلغ 1٬300 ریال سود نقدی تقسیم کرد.

3.9/5 - (18 رای)
۴ دیدگاه
  1. با تشکر از گردآورندگان مقاله.
    نکته اینکه گمان میکنم این مقاله بیش تر از اینکه یک تحلیل باشد یک گزارش است.
    با ارزوی پیروزی و بهروزی در سال 1402 برای همه عزیزان.

    1. سپاس از شما، گزارش این سهم تحلیلی است و تحلیل بنیادی شگویا توسط تحلیلگران انیگما برای سال 1402 در مقاله ارائه شده است. شما می‌توانید جزئیات بیشتر تحلیل این سهم را در محصول تحلیل بنیادی سایت انیگما مشاهده کنید.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا