اخبار بورس

سود مجمع شبندر 1402چقدر است؟ تاریخ مجمع شبندر

شرکت در مجمع عمومی شرکت‌ها و دریافت سود نقدی یکی از روش‌های کسب بازدهی در سرمایه‌گذاری است. سیاست شرکت‌ها در پرداخت سود نقدی می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین سرمایه‌گذاران باید باتوجه به استراتژی معاملاتی خود و بررسی مواردی مانند زمان پرداخت سود و بازده نقدی سهام در خصوص حضور در مجامع شرکت‌ها تصمیم‌گیری کنند. شرکت پالایش نفت بندرعباس یکی از شرکت‌های پالایشی است که با نماد شبندر در بازار سرمایه معامله می‌شود. در ادامه این مطلب به بررسی تاریخ مجمع شبندر و همچنین دیگر موارد مهم مانند سود مجمع شبندر و بازده نقدی این سهم پرداخته شده است. جزئیات تحلیل بنیادی این شرکت در مقاله تحلیل شبندر قابل مشاهده است.

مجمع عمومی عادی سالیانه

شرکت‌ها موظف‌اند حداکثر 4 ماه پس از اتمام سال مالی خود، نسبت به برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه اقدام کنند. تمامی سهامداران شرکت می‌توانند در این مجمع حضور پیدا کنند و در تصمیم‌های اتخاذ شده نقش داشته باشند. از مهم‌ترین مواردی که در این مجمع بررسی می‌شوند می‌توان به تصویب صورت‌های مالی و تعیین سود تقسیمی اشاره کرد.

نماد معاملاتی شرکت‌ها چند روز پیش از برگزاری مجمع تا چند روز پس از آن قابل معامله نیستند. سرمایه‌گذاران می‌توانند باتوجه به استراتژی معاملاتی خود در خصوص حضور در مجمع یک شرکت تصمیم‌گیری کنند. بنابراین افراد می‌توانند پیش از بسته شدن نماد معاملاتی، نسبت به خرید آن سهم اقدام کنند.

از سوی دیگر در مقاله مجمع چیست توضیح داده شده است، در صورتی که یک شرکت سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کند، قیمت آن سهم پس از بازگشایی متناسب با سود تقسیمی کاهش می‌یابد و ممکن است با گذشت زمان مجدد قیمت سهم افزایش پیدا کند. بنابراین حضور در مجمع یک شرکت به عواملی مانند، مبلغ سود نقدی، زمان پرداخت آن و افق زمانی سرمایه‌گذار و بسیاری دیگر از موارد بستگی دارد.

در ادامه به بررسی تمامی عوامل موثر در خصوص تصمیم‌گیری حضور در مجمع شبندر 1402 پرداخته شده است. لازم به ذکر است که یکی از نکات مهم پیش از بررسی سود نقدی یک سهم و سرمایه‌گذاری در آن، تحلیل بنیادی سهام است.

تاریخ مجمع شبندر

باتوجه به اینکه سال مالی شرکت پالایش نفت بندرعباس در پایان اسفند هر سال است، این شرکت موظف است تا پایان تیر ماه هر سال مجمع عمومی خود را برگزار کنند. مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی 1401 شبندر ساعت 10 صبح تاریخ 1402/04/28 برگزار شد. محل برگزاری این مجمع در محل شرکت به آدرس استان هرمزگان، شهر بندرعباس، کیلومتر 20 جاده اسکله شهید رجائی برگزار شد.

تاریخ مجمع شبندر

نحوه حضور و دستور جلسه مجمع شبندر

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، امکان حضور در مجمع عمومی عادی سالیانه برای تمامی سهامداران امکان‌پذیر است. سهامداران شبندر برای حضور در مجمع سال مالی 1401 این شرکت، می‌بایست ساعت 8 صبح همان روز (28 تیر 1402) در محل ورودی حراست و ورودی سالن کنفرانس ساختمان آموزش، کارت ورود به جلسه را دریافت کنند. دستور جلسه این مجمع طبق موارد زیر بوده است:

  • استماع گزارش هیئت‌ مدیره و بازرس قانونی
  • تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به 1401/12/29
  • انتخاب حسابرس و بازرس قانونی
  • انتخاب روزنامه کثیرالانتشار
  • تعیین حق حضور اعضای غیرموظف هیئت مدیره
  • تعیین پاداش هیئت مدیره

علاوه بر موارد فوق، سایر مواردی که در صلاحیت مجمع عمومی عادی سالیانه باشد نیز در این مجمع مطرح می‌شود.

سود مجمع شبندر

مجمع شبندر در تاریخ مذکور و با حضور دارنگان 75.36 درصد از سهام شرکت، نماینده سازمان بورس اوراق بهادار و بازرس قانونی شرکت برگزار شد. پس از بررسی و تصویب صورت‌های مالی شرکت در خصوص تخصیص و تقسیم سود سال مالی منتهی به اسفند 1401 تصمیم‌گیری شد. سود مجمع 1401 شبندر به ازای هر سهم 2,000 ریال تصویب شد. الباقی سود حاصل شده در این سال مالی جهت انتقال به حساب سود (زیان) انباشته تصویب شد.

شرکت‌ها عموما در خصوص تقسیم سود نقدی میان سهامداران در سال‌های مختلف سیاست مشابهی دارند و این روند می‌تواند در تصمیم‌گیری سهامداران در خصوص سود مجمع شبندر 1402 و حضور در مجمع این شرکت تاثیرگذار باشد. بنابراین در ادامه روند درصد تقسیم سود شبندر در چند سال متوالی مورد بررسی قرار گرفته است.

سال مالی منتهی به سود خالص هر سهم (ریال) سود نقدی هر سهم (ریال) درصد تقسیم سود
1401/12/29 3,044 2,000 65%
1400/12/29 1,693 1,350 79%
1399/12/30 4,673 3,850 82%

مقاله پیشنهادی: سرمایه گذاری در بورس

بازده نقدی سهم شبندر

بازده نقدی یکی دیگر از موارد مهم در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت‌ها است. بازده نقدی به درصد سود نقدی به قیمت سهم پیش از بسته شدن، گفته می‌شود. هرچه بازده نقدی یک سهم بیشتر باشد، حضور در مجمع آن شرکت بیشتر مورد توجه سهامداران قرار می‌گیرد. طبق جدول زیر بازده نقدی شبندر در 3 سال گذشته حدود 14 الی 18 درصد بوده است.

سال مالی آخرین قیمت سهم پیش از مجمع (Price) سود نقدی به ازای هر سهم (DPS) بازده نقدی (D/P)
1401/12/29 12,310 ریال 2,000 ریال 16%
1400/12/29 9,500 ریال 1,350 14%
1399/12/30 21,360 ریال 3,850 18%

زمانبندی پرداخت سود نقدی شبندر

سود سهامداران شرکت پالایش نفت بندرعباس، باتوجه به نوع سهامداران (حقیقی و حقوقی) و تعداد سهام آن‌ها واریز می‌شود:

  • سهامداران حقیقی:

سود سهامداران حقیقی عمده شبندر از تاریخ 1402/05/22 توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به حساب معرفی شده در سامانه سجام واریز شد. سایر سهامداران حقیقی فاقد کد سجام نیز می‌توانند از تاریخ 1402/08/01 با مراجعه به شعب بانک رفاه کارگران سود سهام خود را دریافت کنند.

  • سهامداران حقوقی:

طبق اطلاعیه منتشر شده در سامانه کدال و کدال پلاس انیگما، سود مجمع شبندر برای سهامداران حقوقی خرد شبندر در تاریخ 1402/07/08 از طریق سامانه سجام توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پرداخت شد. سایر سهامداران خرد شرکت پالایش نفت بندرعباس که در سامانه سجام ثبت‌نام نکرده‌اند، می‌بایست پیش از 15 مهر 1402 مدارک خود را به امور سهامداران شرکت ارسال کنند تا سود سهام شرکت به حساب اعلامی واریز شود. مدارک لازم شامل نامه رسمی ممهور به مهر شرکت با ذکر شماره و تاریخ ثبت، کد سهامداری، اعلام شماره حساب و شماره شبا متعلق به شرکت و آخرین روزنامه رسمی دارندگان امضا مجاز است. سود سهامداران حقوقی عمده نیز از ابتدای آبان سال 1402 طی مهلت قانونی به حساب اعلام شده واریز می‌شود.

 

5/5 - (1 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا