اخبار بورس

افزایش سرمایه شپدیس

افزایش سرمایه از راه افزودن منابع مالی جدید به روش‌های مختلفی در هر شرکت یا سازمان، انجام می‌شود. از راه‌های افزایش سرمایه می‌توان به اندوخته یا انباشته، آورده نقدی، تجدید ارزیابی دارایی‌ها یا صرف سهام اشاره کرد. انتخاب روش افزایش سرمایه در هر شرکت به شرایط مالی و اقتصادی آن شرکت وابسته است. شرکت‌ها معمولا در جهت بهبود ساختار مالی و سرمایه خود، تصمیم به افزایش سرمایه می‌گیرند و از این طریق میان بدهی و سهامداری تعادل ایجاد می‌کنند. افزایش سرمایه تحت نظارت سازمان‌های مرتبط صورت می‌گیرد و نیازمند پایبندی به مقررات مربوطه، در بازار سرمایه است. در این مطلب به بررسی تاریخچه افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی پردیس پرداخته شده است. برخی نیز باتوجه به اخبار موجود در خصوص افزایش سرمایه شرکت‌ها به‌دنبال افزایش سرمایه شپدیس 1402 هستند که در انتهای این گزارش توضیح داده شده است.

افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق‌العاده

افزایش سرمایه به منظور ایجاد تغییرات مهم در اجرای پروژه‌های شرکت‌ها و دسترسی به منابع مالی جدید و بهینه‌سازی ساختار مالی شرکت انجام می‌شود. تامین منابع مالی افزایش سرمایه، از طریق راه‌های مختلفی صورت می‌گیرد که به شرایط مالی و اقتصادی شرکت بستگی دارد. تصمیم‌گیری در رابطه با افزایش سرمایه و راه دسترسی به منابع مالی جدید در مجمع عمومی فوق‌العاده انجام می‌شود.

شرکت‌ها موظف‌اند پیش از انجام افزایش سرمایه، مستندات مربوط با این عملیات و آگهی برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده و بسته شدن نماد را در سامانه codal.ir اطلاع‌رسانی کنند. با صدور مجوز توسط سازمان بورس برای افزایش سرمایه، این اطلاعیه تحت عنوان «آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده» منتشر می‌شود. در این اطلاعیه منتشرشده، از تمامی سهامداران دعوت می‌شوند تا در این مجمع حضور داشته باشند و در خصوص انجام افزایش سرمایه و دیگر جزییات مربوط به آن تصمیم‌گیری کنند. جهت دریافت و مشاهده تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده در رابطه با افزایش سرمایه کافی‌ است سهامدران در سامانه کدال به قسمت اطلاعیه «تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده» مراجعه کنند. در ادامه معرفی شرکت پتروشیمی پردیس به بررسی افزایش سرمایه شپدیس پرداخته شده است.

معرفی شپدیس

شرکت پتروشیمی پردیس بزرگ‌ترین مجتمع تولیدی اوره و آمونیاک در خاورمیانه است که در ابتدای کار با نام پتروشیمی اوره و آمونیاک غدیر به ثبت رسیده بود. پس از چند سال، نام این شرکت به پتروشیمی پردیس تغییر کرد و بعدها با نماد «شپدیس» در سازمان بورس اوراق بهادار شناخته شد. این شرکت خارج از محدوده خاورمیانه نیز از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آمونیاک و اوره در سطح جهانی به حساب می‌آید. سهامدار اصلی شپدیس، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان است. از طریق لینک تحلیل شپدیس می‌توان ارزش‌گذاری این سهم بر اساس تحلیل بنیادی را مشاهده کرد.

تاریخچه افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی پردیس

سرمایه شرکت پتروشیمی پردیس پس از ورود به بازار بورس اوراق بهادار مبلغ 1,000 میلیارد ریال شامل تعداد یک میلیارد سهم به ارزش اسمی 1000 ریال بوده که طی دو مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 6,000 میلیارد ریال رسیده است. اطلاعات مربوط به افزایش سرمایه شپدیس به شرح زیر است:

تاریخدرصد افزایش سرمایهسرمایه جدید (میلیون ریال)محل افزایش سرمایه
1390/01/2010001,000,000مطالبات از سهامداران
1392/05/202003,000,000سود انباشته
1394/10/011006,000,000مطالبات حال شده و آورده نقدی

آخرین افزایش سرمایه شپدیس

آخرین افزایش سرمایه شپدیس بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 1394/05/01 از مبلغ 3,000,000 میلیون ریال به مبلغ 6,000,000 میلیون ریال رسید. تمام سرمایه تامین شده در این افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی بود و در تاریخ 1394/10/01 در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید.

همچنین افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 6,000,000 میلیون ریال به مبلغ 12,000,000 میلیون ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور بهبود وضعيت ساختار مالی و جبران سرمايه‌گذاری‌های انجام شده در تاریخ 1395/12/07 به تصویب هیئت مدیره رسید و گزارش توجیهی آن در تاریخ 1395/12/16 جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارائه شد. ولی در نهایت این افزایش سرمایه اعمال نشد.

افزایش سرمایه شپدیس 1402

در حال حاضر اطلاعاتی مبنی بر افزایش سرمایه شپدیس 1402 در سایت کدال موجود نیست. در صورتی که تصمیمی مبنی بر افزایش سرمایه شرکت اتخاذ شود، تمامی اطلاعات آن در سامانه کدال بورس خواهد شد.

4.2/5 - (6 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا