مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی سقاین – شرکت سیمان قاین

تحلیل سقاین به‌عنوان یکی از شرکت‌های فعال در صنعت سیمانی کشور در این مقاله آورده شده است. شرکت سیمان قاین در تاریخ 1360/09/19 تحت عنوان شرکت سیمان خراسان به‌صورت سهامی خاص تاسیس شد. فعالیت این شرکت ایجاد و تاسیس کارخانجات تولید سیمان، صنایع جانبی وابسته به آن، تهیه و تامین کلیه مواد و وسایل دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد نیاز این صنایع از داخل و خارج کشور است. ظرفیت اسمی تولید سیمان این شرکت، 812٬500 تن در سال است. شرکت سیمان قاین در تاریخ 1376/02/21 با نماد سقاین در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. در ادامه برای ارزش‌گذاری سهام شرکت به محاسبه EPS و P/E تحلیلی آن در مقاله تحلیل بنیادی سقاین پرداخته شده است.

  • برای آشنایی با مفاهیم تحلیل بنیادی و انواع رویکردهای آن مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل سقاین

سرمایه شرکت سیمان قاین در بدو تاسیس مبلغ 100 میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 4٬000٬000 میلیون ریال رسیده است.

در حال حاضر شرکت سیمان قاین جزو واحدهای فرعی شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین است و این شرکت با مالکیت 52٫81 درصد مهم‌ترین سهامدار سقاین محسوب می‌شود. مطابق تصویر زیر که سهامداران بالای یک درصد این نماد را نشان می‌دهد، شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان با در اختیار داشتن بیش از 31 درصد سهام در جایگاه دوم سهامداران سقاین قرار دارد.

سهامداران سقاین

در مرجع تحلیل بنیادی انیگما علاوه بر دسترسی به سهامداران عادی، امکان مشاهده سهامداران تلفیقی این شرکت و سایر شرکت‌های فعال در بازار سرمایه وجود دارد. در این تحلیل سازمان تامین اجتماعی در حالت تلفیقی مالک 52٫87 درصد از سهام سقاین است.

فرآیند تولید سیمان در شرکت سیمان قاین

مارل، سنگ آهن و بوکسیت در سنگ شکن و سرند به دانه‌بندی زیر یک اینچ می‌رسند و در سالن مواد ذخیره می‌شوند. بعد از افزایش سنگ‌ آهن، مواد وارد آسیاب شده و به‌صورت پودر آماده پخت می‌شوند. مواد پودری وارد پری هیتر و کوره شده و به کلینکر تبدیل می‌شوند. پس از خنک‌شدن در گریت کولر، با عبور از سیلوی کلینکر، مواد وارد آسیاب سیمان شده و با افزودن گچ و سایر افزودنی‌ها به سیمان تبدیل و در سیلوی سیمان ذخیره می‌شوند. سیمان تولید‌شده به‌ دو صورت پاکتی و فله تحویل داده می‌شود.

فرآیند تولید سیمان در شرکت سیمان قاین
فرآیند تولید سیمان

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی سقاین

قیمت فروش داخلی سیمان در تحلیل سقاین توسط بورس کالا و قیمت فروش صادراتی آن با تحلیل بازارهای هدف و در نهایت از طریق مذاکره، توافق با مشتریان و تصویب در کمیته فروش و هیئت مدیره تعیین می‌شود. باتوجه به تصویر زیر که جزئیات فروش محصولات این شرکت را برای 3 دوره مالی گذشته و همچنین دو دوره مالی منتهی به 1402/12/29 نشان می‌دهد، درآمدهای عملیاتی شرکت سیمان قاین در نیمه اول سال مالی 1402بیش از 257 میلیارد تومان بوده است. باتوجه به پیش‌بینی مقدار فروش شرکت در دوره 12 ماهه منتهی به اسفندماه 1402، درآمدهای عملیاتی شرکت تا پایان سال جاری 499 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی سقاین

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل سقاین

مواد اولیه تولید کلینکر شامل مارل، سنگ آهک، بوکسیت و سنگ آهن هستند. بیشترین مواد موردنیاز مارل و سنگ آهن هستند که از معادن متعلق به شرکت و از فاصله 3 تا 10 کیلومتری کارخانه تامین می‌شوند. سنگ آهن از معادن سنگ آهن سنگان و بوکسیت از معدن بوکسیت، معدن طبس و معدن خضری خریداری شده و به کارخانه حمل می‌شوند. کلینکر تولید‌شده پس از مخلوط‌شدن با گچ و مواد افزودنی‌ها و سایش در آسیاب به سیمان تبدیل می‌شود. قیمت‌گذاری مواد اولیه در تحلیل بنیادی سقاین نیز از طریق انجام مناقصه انجام می‌شود. تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی شرکت را برای 5 دوره مالی گذشته نشان می‌دهد.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل سقاین

سربار شرکت سیمان قاین

هزینه سربار سقاین در دوره 6 ماهه منتهی به 1402/06/31 مبلغ 122 میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 74 درصد رشد را تجربه کرده است. باتوجه به افزایش 30 درصدی حقوق و مزایا در سال 1402، هزینه سربار تا پایان سال جاری بیش از 245 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سربار شرکت سیمان قائن

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی سقاین

گام بعدی در تحلیل سقاین بررسی صورت سود و زیان آن است. بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته در دوره 6 ماهه ابتدای سال مالی 1402 بیش از 171 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال 1401، 68 درصد افزایش یافته است. با کسر بهای تمام‌شده از درآمدهای عملیاتی سقاین، سود ناخالص این شرکت در دوره 6 ماهه، مبلغ 86 میلیارد تومان است. پیش‌بینی می‌شود اگر درآمدهای عملیاتی سقاین در سال 1402 مبلغ 499 میلیارد تومان باشد، سود خالص آن به مبلغ 146 میلیارد تومان برسد.

صورت سود و زیان در تحلیل سقاین

سود نقدی (DPS) سقاین

شرکت سیمان قاین در پایان دوره 12 ماهه منتهی به 1401/12/29 به ازای هر سهم مبلغ 5٬953 ریال سود خالص ساخته است. تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سقاین 18 اردیبهشت ماه 1402 بود. در این مجمع، شرکت 98 درصد از سود خالص معادل 5٬850 ریال را به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرد.

سود سقاین از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام و مطابق زمانبندی زیر پرداخت شد.

سهامدارانتاریخ پرداخت
سهامداران حقیقیشهریورماه 1402
سهامداران حقوقیظرف مهلت قانونی

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

برای تحلیل بنیادی سقاین و تخمین EPS تحلیلی آن مفروضات زیر لحاظ شده است:

  • 40 درصد افزایش نرخ محصولات داخلی صنعت سیمان در سال 1402
  • 30 درصد افزایش نرخ حامل‌های انرژی در سال 1402
  • 40 هزار تومان میانگین دلار در سال 1402
  • نرخ سیمان دخلی 4٬764٬078 ریال بر تن

باتوجه به مفروضات فوق EPS تحلیلی منتهی به سال مالی 1402 سقاین مبلغ 365 ریال برآورد شده است. همچنین با تقسیم قیمت روز سهم در تاریخ نگارش مقاله در سایت TSE (4٬654 ریال) بر ای پی اس تحلیلی، نسبت P/E فوروارد در تحلیل سقاین 12٫8 محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی سقاین

در تصویر فوق علاوه بر EPS آینده‌نگری که تحلیلگران انیگما محاسبه کرده‌اند، میانگین نسبت P/E تحلیلی کاربران انیگما نیز قابل مشاهده است. همچنین می‌توانید از طریق لینک بهترین سهم به سهم‌های بنیادی با کمترین نسبت P/E تحلیلی دسترسی داشته باشید.

نمودار قیمتی سهام سقاین

تصویر زیر روند قیمتی سهام شرکت سیمان قاین را نشان می‌دهد. قیمت سهام سقاین از اوایل سال 1402 روند صعودی داشته و در تاریخ 1402/07/03 به قله قیمتی 7٬390 ریال رسیده است. ارزش بازار سقاین در این تاریخ مبلغ 2٬956 میلیارد تومان بود. در حال حاضر در تاریخ 1402/08/07 قیمت سهام سقاین 4٬654 ریال و ارزش بازار آن مبلغ 1٬861 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی سهام شرکت سیمان قائن
4/5 - (3 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا