تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی سغدیر – شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر

تحلیل سغدیر به‌عنوان یک شرکت مادر تخصصی در صنعت سیمان مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر به‌عنوان یکی از 4 هلدینگ تخصصی در صنعت سیمان، دارای 6 شرکت سیمانی تحت مدیریت و چندین شرکت غیرسیمانی است. این شرکت از شرکت‌های فرعی شرکت توسعه سرمایه‌گذاری غدیر است. در ادامه به تحلیل بنیادی سغدیر و محاسبه NAV سهام آن پرداخته شده است.

  • تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) یکی از دقیق‌ترین روش‌های تحلیل بازار سرمایه است که می‌توانید در مقاله تحلیل بنیادی چیست با این تحلیل بیشتر آشنا شوید.

جایگاه شرکت در صنعت

فعالیت هلدینگ توسعه سرمایه و صنعت غدیر، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تولیدی و خدماتی در زمینه تولید کلینکر، سیمان خاکستری، سیمان سفید، آهک، بتن و… است. شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ در محصولات خود را در بازارهای داخلی و صادراتی عرضه می‌کنند. این شرکت در سال 1401-1400 در مجموع 4,474 هزارتن سیمان سفید و خاکستری را از طریق بورس کالا در بازار داخلی عرضه کرده است.

همچنین در این دوره زمانی شرکت 2,512 هزار تن سیمان خاکستری، سفید و کلینکر را به 23 کشور صادر کرده است. سغدیر 17 درصد از سهم صادرات سیمان کشور را به خود اختصاص داده است.

سهامداران سغدیر

در ادامه لیست سهامداران بالای 1 درصد سغدیر و درصد مالکیت هر یک نمایش داده شده است. طبق این جدول حدود 75 درصد از سهام سغدیر در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری غدیر است. شرکت سرمایه‌گذاری غدیر به‌عنوان یکی از هلدینگ‌های چندرشته‌ای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار فعالیت می‌کند که ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی و غیربورسی آن را می‌توانید در مقاله تحلیل وغدیر مشاهده کنید.

سهامداران سغدیر

در سایت انیگما علاوه بر سهامداران عادی، سهامداران تلفیقی نیز قابل مشاهده هستند. در ادامه سهامداران تلفیقی در تحلیل بنیادی سغدیر آمده است. سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به‌صورت تلفیقی مالک بیش از 79 درصد از سهام سغدیر است.

سهامداران تلفیقی شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر

تحلیل بنیادی سغدیر

در تحلیل سغدیر حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 1,295 میلیارد تومان محاسبه شده است. در ادامه پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت مورد بررسی قرار گرفته شده است.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل سغدیر

از زیرمجموعه‌های بورسی این شرکت می‌توان به شرکت‌های سیمانی مانند سیمان دشتستان، سیمان شرق و سیمان سپاهان اشاره کرد. در ادامه بخشی از پرتفوی بورسی سغدیر به‌همراه ارزش بازار هر یک در تاریخ 7 تیر ماه 1402 قابل مشاهده است. مازاد ارزش پرتفوی بورسی شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر در این تاریخ معادل 7,651 میلیارد تومان است.

پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی سغدیر

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل سغدیر

بخشی از سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری در دارایی‌های غیربورسی مانند شرکت‌های خارج از بورس است. در جدول زیر بخشی از پرتفوی غیربورسی سغدیر قابل مشاهده است. در تحلیل بنیادی سغدیر مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی این شرکت صفر در نظر گرفته شده است.

پرتفوی غیربورسی در تحلیل سغدیر

سود هر سهم (EPS) در تحلیل بنیادی سغدیر

جدول زیر شامل نسبت‌های مالی گذشته‌نگر مهم در تحلیل سغدیر مانند نسبت P/E، P/S و P/B است. همچنین حاشیه سود خالص و حاشیه سود ناخالص سغدیر در 5 دوره مالی گذشته نیز در این جدول آمده است. طبق این جدول P/E ttm منتهی به سال مالی 1401 سغدیر معادل 8 واحد است. همچنین حاشیه سود خالص شرکت در این دوره 97 درصد بوده است.

نسبت های مالی شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر

در سایت تحلیل بنیادی انیگما علاوه بر NAV سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌توان به تمامی اطلاعات گذشته‌نگر شرکت‌ها دسترسی داشت و آن‌ها را به‌صورت اکسل دانلود کرد.

سود مجمع (DPS) سغدیر

مجمع عمومی عادی سالیانه سغدیر برای سال مالی منتهی به 1401/06/31 در تاریخ 11 بهمن ماه 1401 برگزار شد. در این مجمع سود تقسیمی با افزایش 30 درصدی نسبت به سال مالی 1400 به ازای هر سهم 1,560 ریال تصویب شد. باتوجه به اینکه سود سغدیر در این سال مالی معادل 1,723 ریال بوده، شرکت حدود 90 درصد از سود به دست آمده را میان سهامداران تقسیم کرده است. طبق اطلاعیه منتشر شده در سامانه کدال زمانبندی پرداخت سود در تحلیل سغدیر مطابق جدول زیر است:

نوع سهامدارتاریخ پرداخت سود
سهامداران حقیقیتیرماه سال 1402
سهامداران حقوقیدر مهلت قانونی

سود سغدیر از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از طریق سامانه سجام پرداخت خواهد شد. بنابراین ضروری است که سهامدارانی که تاکنون ثبت‌نام خود را در سامانه سجام تکمیل نکرده‌اند، نسبت به ثبت‌نام یا تکمیل مشخصات خود در سامانه سجام اقدام کنند.

محاسبه و تحلیل NAV سغدیر

در تحلیل بنیادی سغدیر مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پورتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت تقسیم شده و NAV هر سهم 13,966 ریال محاسبه شده است. همچنین باتوجه به قیمت سغدیر در تاریخ 7 تیر 1402 نسبت P/NAV این سهم 70.9 درصد بدست می‌آید.

تحلیل بنیادی سغدیر

در مقاله آموزش تحلیل بنیادی مراحل انجام تحلیل بنیادی به‌صورت کامل آموزش داده شده است.

نمودار قیمت سهام سغدیر

چارت زیر روند قیمتی سهام سغدیر را نشان می‌دهد. سهام این شرکت تاریخ 1400/09/20 در بورس اوراق بهادار عرضه با قیمت 14,535 ریال اولیه شد. ارزش بازار شرکت در این تاریخ معادل 4 هزار و 862 میلیارد تومان بود. سپس در تاریخ 31 خرداد 1402 به بالاترین قیمت خود به ارزش بازار حدود 7 هزار میلیارد تومان رسید. اکنون ارزش بازار سغدیر در محدوده 6 هزار میلیارد تومان در حال نوسان است.

نمودار قیمتی سغدیر

سوالات متداول

ان ای وی سغدیر چند است؟

nav سغدیر در تاریخ 7 تیر 1402 معادل 13,966 ریال است.

تاریخ مجمع سغدیر چه زمانی است؟

مجموع عادی عمومی سالیانه سغدیر برای سال مالی 1401 در تاریخ 1401/10/11 برگزار شد.

سود نقدی سغدیر چقدر است؟

سود نقدی به ازای هر سهم سغدیر برای سال مالی منتهی به 1401/06/31 معادل 1,560 ریال است.

4.3/5 - (3 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا