مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل سبزوا – شرکت سیمان لار سبزوار

در این مقاله تحلیل سبزوا به‌عنوان یکی از شرکت‌های سیمانی فعال در بازار سرمایه انجام شده است. شرکت سیمان لار سبزوار در سال 1382 با سرمایه اولیه 135٬895 میلیون ریال تاسیس شد و فعالیت خود را با ظرفیت تولید 3٬400 تن کلینکر از اول مهرماه 1387 آغاز کرد. این شرکت در سال 1389 با نماد سبزوا در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد و در همان سال برای اولین بار مورد معامله قرار گرفت. برای آشنایی بیشتر با این شرکت به بررسی جایگاه آن و تحلیل بنیادی سبزوا از طریق محاسبه EPS و P/E تحلیلی پرداخته شده است.

  • یکی از روش‌های آشنایی با تحلیل بنیادی و انواع رویکردهای آن مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست است.

مروری بر فعالیت و جایگاه سبزوا

احداث و اداره کارخانه‌های مختلف به منظور تولید و تهیه سیمان، بهره‌برداری، فروش و صدور محصولات آن به داخل و خارح از کشور از موضوعات فعالیت سبزوا است. شرکت سیمان لار سبزوار همچنین در تاسیس هرگونه شرکت با مشارکت اشخاص داخلی و خارجی و خرید کارخانجات و سهام آن‌ها، اخذ نمایندگی، ایجاد شعبه و اعطای نمایندگی در داخل و خارج از کشور و هر نوع فعالیتی که فرآیند تولید و عرضه سیمان را تکمیل کند، فعالیت دارد.

شرکت سیمان لار سبزوار در نیمه نخست سال مالی 1402 در بین شرکت‌های فعال در این صنعت به ترتیب با حجم فروش 673٬542 تن به مبلغ 3٬819 میلیارد ریال جایگاه پنجم را از آن خود کرده است. بازارهای فروش محصولات شرکت شهرهای سبزوار، خراسان بزرگ، تهران، سمنان، شهرهای شمالی و جدیدا جنوب کشور هستند. عمده‌ترین رقبای شرکت سیمان لار سبزوار در منطقه شرق کشور شرکت‌های جوین، سیمان شرق، سیمان غرب آسیا، سیمان زاوه، سیمان قائن و سیمان بجنورد هستند.

بررسی فرآیند تولید سیمان در تحلیل سبزوا

واحدهایی که در پروسه تولید سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرند به شرح زیر هستند که در مقاله تحلیل بنیادی سبزوا به آن‌ها پرداخته شده است.

استخراج مواد اولیه: معادن مواد اولیه سیمان خصولا سنگ آهک، خاک رس، مارل، سنگ گچ و امثال آن‌ها به صورت معدن روباز هستند. در استخراج مواد نظیر سنگ آهک، سنگ آهن و سنگ گچ نیاز به چا‌ل‌زنی و انجام انفجار به وسیله دینامیت است.

خردکردن و مخلوط کردن مواد اولیه: مواد استخراج‌شده توسط سنگ‌شکن‌های متحرک یا سنگ‌شکن‌های ثابت خرد می‌شوند. قبل اینکه مواد خردشده در سنگ‌شکن راهی آسیاب مواد جهت پودر شدن شوند، ابتدا به داخل سالنی ریخته می‌شوند تا هم با یکدیگر مخلوط و هم در این سالن انبار و ذخیره‌سازی شوند.

خشک‌کردن مواد اولیه: در برخی کارخانجات سیمان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و باران‌خیز بودن منطقه، برخی از مواد اولیه (خاک رس) دارای رطوبتی هستند که استفاده از آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

پودر کردن مخلوط مواد خام: در روش خشک تولید سیمان ضرورت دارد که مواد خام قبل از ورود به کوره به صورت پودر درآیند. این کار توسط آسیاب‌های مواد خام گلوله‌ای یا آسیاب‌های مواد خام غلطکی صورت می‌گیرد.

مراحل تنظیم مواد خام

سیلوهای مواد خام: عمل عمده‌ای که در یکنواخت کارکردن کوره‌ها و بالابردن کیفیت کلینکر و درنهایت سیمان موثر است، یکنواختی ترکیب خوراک کوره، مخلوط‌شدن خوب و همگن‌بودن آن است.

پیش‌گرم‌کن و خنک‌کن: قسمت اصلی عمل پختن در کوره دوار صورت می‌گیرد. کوره سیمان، یک استوانه فلزی است که طول و قطر آن متناسب با ظرفیت کارخانه است. کلینکر خارجی از کوره دارای حرارتی حدود 1000 تا 1200 درجه است. بازیابی این مقدار حرارت و همچنین مشکل‌بودن جابه‌جایی کلینکر داغ، ضرورت سردکردن آن را ایجاب می‌کند. خاصیت اساسی سردکردن کلینکر، تکمیل و تشکیل کریستال‌های کلینکر و بالا رفتن کیفیت آن است.

سیلوی کلینکر: در نهایت کلینکر خروجی قبل از ورود به آسیاب سیمان، در سیلو، انبار یا سالن ذخیره می‌شوند.

فرآیند تولید سیمان
تصویر مراحل تولید سیمان در تحلیل بنیادی سبزوا

مقایسه تکنولوژی تولید شرکت با تکنولوژی موجود در سطح کشور و جهان

در شرکت سیمان لار سبزوار، آسیاب‌های مواد و TKF تکنولوژی ماشین‌آلات از بهترین شرکت‌های اروپایی است. سنگ‌شکن استفاده‌شده در فرآیند از نوع چکشی و ساخت شرکت بوده و کوره به همراه خنک‌کننده کلینکر IBAU آلمان، سیلوی مواد و سیمان تکنولوژی PFIFFER سیمان از نوع غلطکی ساخته شده است. در نهایت بارگیرخانه از تکنولوژی Pilard و مشعل آن که از پیشرفته‌ترین مشعل‌ها است در شرکت Polysius ساخت شرکت Hover&Boecker بهره می‌برد.

مهم‌ترین سهامداران سبزوا

تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل سبزوا را به همراه درصد و ارزش آن‌ها نشان می‌دهد. مهم‌ترین سهامدار این شرکت PRX سبد با مالکیت 7٫70 درصد است.

سهامداران شرکت سیمان لار سبزوار

در سامانه تحلیل بنیادی انیگما علاوه بر سهامداران عادی، امکان مشاهده سهامداران تلفیقی این شرکت و سایر شرکت‌های فعال در بازار سرمایه وجود دارد.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی سبزوا

قیمت پایه فروش داخلی محصولات در تحلیل سبزوا توسط بورس کالا تعیین می‌شود. همچنین قیمت‌گذاری محصولات صادراتی به‌صورت کیمیسیون‌های فروش، مصوبات هیئت مدیره و کشش بازار تعیین می‌شود و محصول فروش رفته از طریق مبادی رسمی گمرکی با پروانه سبز گمرکی ثبت و خارج می‌شود. در حال حاضر این شرکت اقدام به فروش سیمان به کشور افغانستان و ازبکستان به‌صورت دریافت وجه (ریال) کرده است.

مطابق تصویر زیر شرکت سیمان لار سبزوار در دوره 12 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 بیش از 670 هزار تن انواع سیمان داخلی و حدود 3 هزار تن سیمان پاکتی به فروش رسانده است. درآمد حاصل از فروش محصولات شرکت در دوره مالی مذکور 381 میلیارد تومان بوده است.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی سبزوا

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل سبزوا

عمده مواد اولیه شرکت سیمان لار سبزوار شامل آلوویم و آهک از معادن خود شرکت استخراج می‌شود، سنگ گچ و سنگ آهن در دوره مالی مورد گزارش (سال مالی 1402) از معادن نیشابور و خواف تامین شده است.

تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل بنیادی سبزوا را برای 5 دوره مالی گذشته نشان می‌دهد. در این تصویر مبلغ هزینه‌شده برای تامین مواد اولیه مصرفی شرکت در پایان سال مالی 1402 بیش از 35 میلیارد تومان بوده است که عمده هزینه آن مربوط به تامین آلوویم است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل سبزوا

سربار شرکت سیمان لار سبزوار

هزینه سربار سبزوا در دوره 12 ماهه منتهی به 1402/06/31 مبلغ 231 میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی 1401 بیش از 53 درصد افزایش یافته است. با توجه به افزایش 30 درصدی حقوق و مزایا و نرخ 9 هزار ریالی سوخت در سال 1403، هزینه سربار در تحلیل سبزوا تا سال مالی جاری بیش از 291 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سربار شرکت سیمان لار سبزوار

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی سبزوا

یکی از مراحل مهم در تحلیل بنیادی شرکت‌ها، بررسی صورت سود و زیان آن است. شرکت سیمان لار سبزوا در پایان سال مالی 1402 بیش از 381 ریال درآمدهای عملیاتی داشته است که 112 میلیارد تومان آن به سود ناخالص تحقق یافته است. هزینه‌های فروش، اداری و عمومی سبزوا در این دوره مبلغ 36 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 44 درصد افزایش یافته است. با کسر سایر هزینه‌ها و درآمدها، سود خالص سبزوا در پایان سال مالی 1402 بیش از 76 میلیارد تومان شده است.

پیش‌بینی می‌شود درآمدهای عملیاتی شرکت سیمان لار سبزوار در دوره 12 ماهه منتهی به شهریور ماه 1403 مبلغ 513 میلیارد تومان و سود خالص سبزوا نزدیک 75 میلیارد تومان باشد.

صورت سود و زیان در تحلیل سبزوا

سود نقدی (DPS) سبزوا

مجمع عمومی عادی سبزوا منتهی به سال مالی 1401 در تاریخ 1401/12/08 برگزار شد. در این مجمع مقرر شد، شرکت از 133 ریال سود خالصی که به ازای هر سهم ساخته است، مبلغ 20 ریال به‌عنوان سود نقدی در تحلیل سبزوا تقسیم کند.

با توجه به آخرین گزارشات منتشرشده در سامانه کدال مجمع عمومی عادی سالیانه سبزوا منتهی به سال مالی 1402 در تاریخ 1402/10/14 تشکیل شد و به حد نصاب قانونی نرسید.

سود سبزوا منتهی به 1402/06/31 از طریق سامانه سجام مطابق زمان‌بندی زیر پرداخت خواهد شد.

سهامدارزمان
سهامداران حقیقی، حقوقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌هادر تاریخ 1403/02/18

لازم به ذکر است سود سهامداران حقیقی فاقد کد سجام پس از اعلام گزارش پرداخت سود سهامداران سجامی از طریق بانک سپه واریز خواهد شد. سهامداران حقوقی فاقد کد سجام نیز با ارائه درخواست کتبی و اعلام شماره شبای بانکی نسبت به دریافت سود خود اقدام می‌کنند.

محاسبه EPS و P/E منتهی به 1403/06/31

برای تحلیل بنیادی سبزوا و برآورد EPS تحلیلی آن مفروضات ذیل لحاظ شده است:

  • نرخ انواع سیمان داخلی 5٬671٬348 ریال بر تن
  • نرخ آلوویم 269٬287 ریال بر تن
  • 30 درصد افزایش نرخ محصولات داخلی صنعت سیمان در سال 1403
  • 30 درصد تورم در سال 1403

مطابق مفروضات فوق EPS تحلیلی سبزوا در پایان سال مالی 1403 مبلغ 200 ریال برآورد شده است. با در نظر گرفتن قیمت روز سهم در تاریخ 1402/10/16 در سایت TSE (6٬800 ریال)، نسبت P/E فوروارد در تحلیل سبزوا 34 واحد لحاظ شده است.

تحلیل بنیادی سبزوا

از طریق لینک بهترین سهام امکان دسترسی به شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E تحلیلی وجود دارد.

نمودار روند معاملاتی سبزوا

سهام سبزوا در تاریخ 1399/03/20 بالاترین قیمت تاریخی خود به ارزش بازار 4٬352 میلیارد تومان را تجربه کرده است. سپس قیمت این سهام با سرعت زیاد کاهش یافته است. در حال حاضر قیمت سهام سبزوا در زمان نگارش این مقاله 6٬800 ریال و ارزش بازار آن 2٬592 میلیارد تومان است. ارش بازار سهام سبزوا در این بازه زمانی 40 درصد کاهش یافته است.

چارت قیمتی سبزوا
2.5/5 - (2 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا