اخبار بورس

نحوه ثبت‌ نام سهام عدالت 1403 + راهنمایی کامل

سهام عدالت نوعی یارانه است که اعطای آن از سال 1384 با هدف خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی، کاهش مالکیت دولت، فقرزدایی میان اقشار مختلف جامعه آغاز شد. اولین مرحله پرداخت سود سهام عدالت در سال 1396 انجام شد که بیش از 49 میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت این سود بودند. بنابراین جامانده‌های سهام عدالت برای دریافت این سود در ابتدا باید ثبت نام سهام عدالت خود را انجام می‌دادند. در ادامه به نحوه ثبت‌ نام جاماندگان سهام عدالت پرداخته شده است.

جاماندگان سهام عدالت

تعدادی از مردم در سال 1385 موفق به دریافت سهام عدالت نشدند یا به عبارتی جاماندگان سهام عدالت هستند. این افراد با رشد شرکت‌های بورسی و پرداخت سود سهام، خواستار برگزاری مجدد فرآیند نام‌‌نویسی سهام عدالت از طرف دولت شدند. بنابراین دولت به اجرای مجدد طرح نام‌نویسی سهام عدالت به‌منظور کمک به اقشار ضعیف جامعه اقدام کرد. ثبت‌‌نام دوره دوم سهام عدالت برای سه گروه به شرح زیر امکان پذیر شد.

  • گروه اول کسانی هستند که در دوره اول اقدام به ثبت‌نام سهام عدالت خود کرده‌اند، اما به دلایل مختلف موفق به تکمیل ثبت‌نام و دریافت سهام عدالت نشده‌اند.
  • گروه دوم افرادی هستند که بعد از اجرایی‌شدن ثبت‌ نام سهام عدالت، عضو کمیته مستضعفان و سایر سازمان‌های حمایتی شده‌اند و حتی افرادی که عضو خانواده نبوده و بعد از این زمان به دنیا آمده‌اند.
  • کسانی که عضو 6 دهک اول هستند و دولت موظف به حمایت از آن‌ها است.

مطابق گفته وزیر اقتصاد در رابطه با آخرین وضعیت سهام عدالت جاماندگان، شناسایی افراد مشمول سهام عدالت انجام شده و چهار میلیون و 700 هزار نفر تایید شده‌اند.

ثبت‌ نام جاماندگان سهام عدالت

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی شرایط ثبت‌ نام سهام عدالت را از طریق سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت به نشانی  sahamedalat.ir فراهم کرده است. افرادی که مشمول این سهام هستند پس از اعلام رسمی از سوی دولت می‌توانند نسبت به ثبت‌نام خود در این سامانه اقدام کنند. همچنین افراد بعد از ثبت‌‌نام در سامانه مذکور می‌توانند از خدمات ارائه‌شده در آن مانند مشاهده ارزش روز سهام عدالت خود بهره‌مند شوند.

بسیاری از افراد تصور می‌کردند به زودی نام‌نویسی دوره دوم آغاز شود. اما باتوجه به عدم واگذاری بخشی از شرکت‌های زیرمجموعه توسط برخی وزارتخانه‌ها، اختصاص و واگذاری سهام تا به امروز بلاتکلیف است. البته مطابق آخرین اخبار منتشرشده، کارهای مشمولان جدید سهام عدالت مانند کسانی که زیر نظر کمیته امداد، سازمان بهزیستی و ایثارگران هستند در حال انجام است. برای این مشمولین سبد سهامی پیشنهاد شده و در حال بررسی است.

لازم به ذکر است رییس هیئت مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت کشور اعلام کرد، سود سهام عدالت جاماندگان سال 1401 در ابتدای سال 1403 واریز می‌شود.

ارزش سهام عدالت جاماندگان

مشمولین تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی و همچنین دو دهک اول سهام 10 میلیون تومانی با تخفیف 50 درصد دریافت خواهند کرد. تسویه این مبالغ به‌صورت اقساط سالیانه به مدت 10 سال است که از محل سود سالانه شرکت‌های موجود در سبد سهام عدالت برداشت خواهد شد. همچنین در کنار سایر مشمولین، دهک سوم درآمدی ایثارگران تحت بنیاد شهید و امور ایثارگران قادر به دریافت سهام عدالت بدون تخفیف خواهند بود.

لازم به ذکر است، سهام عدالت تا پایان زمان اقساط به‌عنوان وثیقه در کد واسط سازمان خصوصی‌سازی می‌ماند. اگر سود شرکت‌ها برای تسویه و آزادسازی سهام کافی نباشد، هر سهامدار باید بهای سهام را حداکثر تا 6 ماهه بعد از پایان مهلت قسط به دولت پرداخت کند. در صورتی که تسویه انجام نشود، دولت مالک سهم بوده ولی در غیر اینصورت سهام طی سه مرحله آزاد خواهد شد.

نحوه ثبت‌ نام جاماندگان سهام عدالت 1403

بسیاری از جاماندگان در تلاش هستند تا در دوره نام‌نویسی جدید، ثبت‌‌نام خود را انجام دهند. در حال حاضر اقداماتی از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار مبنی بر ثبت نام سهام عدالت جاماندگان در سال 1403 انجام نشده است. اما گمان می‌‌شود نیازی به مراجعه حضوری نخواهد بود و تکمیل فرم ثبت‌نام مشمولین به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

لازم به ذکر است افراد برای دریافت سهام عدالت نیازمند کد سجام هستند. این افراد می‌توانند با ورود به سامانه جامع اطلاعات مشتریان، به صورت غیرحضوری اقدام به دریافت کد بورسی از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار کنند. همچنین افرادی که قصد گرفتن سهام عدالت برای نوزادان را دارند، می‌توانند از طریق سایت ثبت نام سهام عدالت اقدام کنند.

سهام عدالت نوزادان

دولت موظف است به نوزادانی که از ابتدای سال 1400 به بعد به دنیا آمده‌اند، سهام یک میلیون تومانی اعطا کند. این رقم برای متولدین سال 1401 به مبلغ 1٫5 میلون تومان افزایش یافت. طبق آخرین اخبار موجود، والدین نوزادان متولد سال 1401 فرصت داشتند برای دریافت سود سهام حداکثر تا پایان اسفند ماه 1402 در سامانه پنجره ملی خدمات دولت الکترونیک اقدام کنند.

4.3/5 - (6 رای)
۶ دیدگاه
  1. لطفا ج بدید هرچی خوندم‌متوجه نشدم یبار میگید تصویب نشد یبار میگید میشه اقذام کرد کمینه بهزیستی ایثارگران الان برای ثبت نام میشه اقدام کرد یا نه

    1. در این مقاله کسانی که قابلیت ثبت نام مجدد سهام عدالت را دارند ذکر شده است ولی همانطور که گفته شده زمان دقیق ثبت نام برای جاماندگان از سوی دولت هنوز اعلام نشده است، به محض اعلام زمان ثبت مجدد جاماندگان، در این مقاله اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا