بورس

سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟

سهام عدالت در دولت نهم با هدف خصوصی‌سازی و واگذاری بخشی از سهام شرکت‌های دولتی به اقشار کم‌درآمد جامعه، اجرایی شد. این طرح شامل سهام حدود 50 شرکت دولتی مشمول اصل 44 قانون اساسی، که خصوصی‌سازی برخی فعالیت‌های اقتصادی را مجاز می‎‌داند، می‌شود. واگذاری این سهام در مراحل اول به افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و رزمندگان فاقد شغل تعلق گرفت و برگه‌هایی نیز تحت عنوان برگه سهام به صاحبان سهام این طرح داده شد. طبق اخبار منتشرشده اولین مرحله سود عدالت سال 1401 در آذر ماه 1402 پرداخت شد. هدف از این مقاله بررسی آخرین وضعیت پرداخت سود سهام شرکت‌های بورسی زیرمجموعه دولت است.

سهام عدالت چیست؟

سهام عدالت نوعی یارانه است که در راستای تامین عدالت اجتماعی، کاهش مالکیت دولت در اقتصاد، فقرزدایی و توزیع عادلانه ثروت تصویب شد. طرح توزیع این سهام از سال 1385 مورد تایید دولت قرار گرفت. این سهام در قالب سبدی ترکیبی از دارایی‌های شرکت‌های بورسی و فرابورسی است که بدون دریافت وجه به افرادی که مشمول این طرح بودند، واگذار شد. ارزش هر برگ این سهام در ابتدا 500 هزار تومان و سپس به 1 میلیون تومان برای اقشار ضعیف‌ جامعه افزایش یافت و در ازای هزینه این سهام، سود مشخص‌شده در مجامع به مدت 10 سال به حساب دولت واریز شد.

در حال حاضر بیش از 49 میلیون ایرانی مشمول سبد عدالت هستند و هر کدام از مشمولین می‌توانند با مراجعه به آدرس www.samanese.ir صورت وضعیت خود را دریافت کنند.

تاریخچه سود سهام عدالت

سهام عدالت افراد در هر استان تا مدت‌ها تحت نظر شرکت سرمایه‌گذاری آن استان مدیریت می‌شد و افراد حق برداشت سهام خود را نداشتند. سپس در 2 مرحله آزادسازی، افراد در هر مرحله می‌توانستند 30 درصد از سهام خود را بفروشند. در روش مستقیم برخی سهامداران در این دوره‌ها سهام عدالت خود را فروختند و برخی دیگر نیز مدیریت سهام خود را به عهده گرفتند و سهام آن‌ها وارد پرتفوی شخصی‌شان شد. اما در روش غیر مستقیم مدیریت سهام افرادی که در این مراحل اقدامی نکردند، همچنان بر عهده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باقی ماند.

با گذشت 2 سال از آزادسازی سهام عدالت، دولت سود سهام این 2 سال، یعنی سال‌های 1398 و 1399 را در سال 1400، به حساب سهامداران واریز کرد. در این دوره از پرداخت سود، دارندگان سهام عدالت 1 میلیون تومانی به میزان 1/1 میلیون تومان و دارندگان سهام 532 هزار تومانی 55۰ هزار تومان سود دوره مالی سال 1399 را دریافت کردند. زمان واریز سود سهام عدالت 1400، 30 آذر ماه 1401 اعلام شد. افرادی که مبلغ سبد سهام آن‌ها 492 هزار تومان بود، 532 هزار تومان و افراد دارای پرتفوی 532 هزار تومان، سود 575 هزار تومان و دارندگان سهام یک میلیون تومان سودی معادل یک میلیون و هشتاد و یک هزار تومان دریافت کردند.

مبلغ سود سهام عدالت چقدر است؟

ارزش هر برگ سهام عدالت با توجه به دهکی که سهامدار در آن قرار دارد متفاوت است. در مرحله اول واریز سود سهام عدالت سال 1401، دارندگان پرتفوی ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۶۸۱ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۷۳۶ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان سود دریافت کردند.

هم‌اکنون در مرحله دوم پرداخت سود سهام 1401، 4 سبد سهام عدالت به ارزش 409 هزار، 492 هزار، 532 هزار و یک میلیون تومان وجود دارند. مبلغ دریافتی سود سبد هر سهامدار با توجه به میزان سبد سهام آن متفاوت است، دارندگان سبد سهام عدالت 492 هزار تومانی مبلغ 446 هزار تومان، پرتفوی 532 هزار تومانی مبلغ 482 هزار تومان و در نهایت سهامدارانی که مبلغ پرتفوی آن‌ها یک میلیون تومان بود، 906 هزار تومان سود دریافت کردند.

آخرین وضعیت پرداخت سود سهام عدالت

با توجه به اینکه دلیل تاخیر پیش آمده در پرداخت سود عدالت، عدم پرداخت سود برخی شرکت‌ها اعلام شده است. طبق بررسی‌های انجام‌شده برخی از شرکت‌ها سود نقدی تقسیمی خود را به‌طور کامل پرداخت کرده‌اند. برخی دیگر نیز بخشی از سود نقدی تصویب‌شده در مجمع عمومی عادی سالیانه را پرداخت کرده‌اند.

تاکنون برخی شرکت‌ها تاکنون سود نقدی خود را پرداخت نکرده‌اند. از دلایل آن می‌توان به عدم تقسیم سود نقدی در برخی شرکت‌ها یا تشکیل نشدن مجمع عمومی عادی سالیانه تا به امروز اشاره کرد. اما برخی شرکت‌ها نیز با وجود فرا رسیدن زمان تقسیم سود نقدی، آن را پرداخت نکرده‌اند. در ادامه جزئیات پرداخت سود نقدی این شرکت‌ها نمایش داده شده است.

شرکت‌هایی که سود نقدی خود را پرداخت نکرده‌اند

در حال حاضر 8 شرکت بورسی سود سهام عدالت خود را به شرکت‌ سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند. این سود پرداخت نشده مبلغی بیش از 15 هزار میلیارد تومان است که ناشی از عدم پرداخت سود نقدی برخی از شرکت‌‌ها مانند صنایع سیمان دشتستان، گروه مپنا و فجر انرژی خلیج فارس است. سازمان سپرده‌گذاری مرکزی قصد دارد اقدامات لازم جهت دریافت سود سهامداران را انجام دهد تا بعد از تامین وجه، این سود نقدی به حساب سهامداران واریز شود.

در ادامه شرکت‌های زیر وجوه مرحله دوم خود را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری واریز نکرده‌اند.

  • پارس سوئیچ
  • ملی صنایع مس ایران
  • فولاد مبارکه اصفهان
  • پالایش نفت بندر عباس
  • صنایع پتروشیمی خلیج فارس

سهام عدالت کی واریز می‌شود؟

مرحله نخست واریز سود سهام عدالت منتهی به اسفند ماه 1401 از آذر ماه 1402 آغاز و از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب 43 میلیون سهامدار واریز شد. لازم به ذکر است سود مرحله دوم حدود 30 درصد کمتر از مرحله اول است.

بنا بر اعلام رییس سازمان بورس، واریز مرحله دوم سود عدالت نیز از تاریخ 24 اسفند ماه 1402 شروع شد و تا 48 ساعت بعد ادامه داشت. میزان سود دریافتی برای سهامداران بین 446 تا 906 هزار تومان بود که 44 میلیون نفر از دارندگان سهام مشمول دریافت این سود شدند.

همچنین وراث متوفیان سهام عدالت فرصت داشتند حداکثر تا روز 17 اسفند ماه 1402 ثبت‌نام خود را برای دریافت سود سهام عدالت متوفیان در سامانه میراث نهایی کنند.

بازدهی دارایی‌های بورسی سهام عدالت

همانطور که پیش‌تر گفته شد سهام عدالت بخشی از یک سبد است که محتوای آن سهام شرکت‌های بورسی و غیربورسی می‌باشد. در ادامه به بررسی بازدهی برخی از سهم‌های بزرگ این سبد در 10 سال گذشته پرداخته شده است.

نمادبازدهی در 10 سال گذشته
وتجارت1,765%
وبصادر1,398%
فولاد7,997%
وپست3,885%
شبریز13,812%
اخابر935%
کچاد9,331%
شپنا16,254%
رمپنا3,467%
شبندر24,233%
فولاژ8,040%
فایرا17,719%
فخوز4,525%
کگل4,535%
وبملت4,149%

نحوه پرداخت سود سهام عدالت

برای دریافت سود سهام عدالت افراد می‌بایست در سامانه سجام ثبت‌نام کنند. بعد از ثبت شماره شبا در سامانه سجام، سود نقدی دریافتی از شر‌کت‌های بورسی و غیربورسی سبد سهام به حساب آن‌ها واریز خواهد شد. اگر سهامداری اطلاعات خود را در این سامانه ثبت نکند، سودی دریافت نخواهد کرد و به عنوان بستانکار تلقی می‌شود.

به گفته معاون عملیات سپرده‌گذاری مرکزی، سهامدارانی که تاکنون پیامک واریز سود خود را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به نشانی ddn.csdiran.ir و تارنمای سهام عدالت به نشانی www.sahamedalat.ir یا تماس با مرکز تماس 1569 داخلی یک، از وضعیت واریز سود سهام خود مطلع شوند.

5/5 - (5 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا