آموزش بورس

نحوه دریافت سهام عدالت نوزادان

عموما والدین به دنبال راهی برای تامین آینده کودکان خود هستند. سرمایه‌گذاری برای کودکان امری تضمین‌کننده برای آینده آن‌ها است. زیرا این افراد در آینده می‌توانند با پشتوانه مالی و خیالی آسوده پا به دوران جوانی گذاشته و برای انجام امور خود از قبیل کسب و کار، ازداواج و… با دست باز اقدام کنند. از این رو دولت نیز در قالب سهام دولتی که تحت عنوان سهام عدالت نوزادان شناخته می‌شود برای نوزادان شرایطی را فراهم کرده است تا با اعطای سهام به متولدین 1400 به بعد، یک پشتوانه مالی برای آینده آن‌ها بسازد.

سهام دولتی نوزادان چیست؟

در سال 1400 قانونی تحت عنوان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و در آبان ماه همان سال به تمامی دستگاه‌های اجرایی این قانون ابلاغ شد. طبق این قانون دولت مکلف است به تمامی نوزادانی که از ابتدای سال 1400 متولد شده‌اند، سهام اعطا کند. این سهام به‌صورت واحدهای صندو‌ق‌های سرمایه‌گذاری است. مبلغ ریالی سهام باتوجه به تورم در هر سال متفاوت است. در نتیجه مبلغ اعلام‌شده برای متولدین سال 1400 معادل یک میلیون تومان و برای متولدین 1401 مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان تصویب شده است، اما برای متولدین 1402 هنوز مبلغی اعلام نشده است. سهامی که به متولدین سال 1401 اعطا می‌شود سهام دولتی بوده و ارتباطی به سهام عدالت نوزادان ندارد، زیرا این واگذاری در قالب صندوق‌های ETF انجام می‌شود.

باتوجه به این که ثبت‌نام دوره دوم سهام عدالت در سال 1403 به طور قطعی مشخص نشده و توسط مجلس در حال بررسی است، پیش‌بینی می‌شود ثبت‌نام دوره دوم جاماندگان سهام عدالت شامل کودکان نیز شود و خانواده‌ها بتوانند ثبت‌نام فرزند خود را انجام دهند.

نکته قابل توجه این است که اسامی تمامی متولدین سال 1401 در سامانه دولت وجود دارد و این سهام تا سن 24 سالگی فرزند بلوکه خواهد بود. اما از آن سال به بعد مبلغ سهام توسط فرزند قابل برداشت است و به یک سرمایه ارزشمند برای تشکیل زندگی او تبدیل می‌شود. لازم به ذکر است در صورتی که فرد قبل از 24 سالگی ازدواج کند می‌تواند زودتر از وقت مقرر از سهام خود استفاده کند.

زمان ثبت‌نام سهام عدالت متولدین 1401

در حال حاضر برای ثبت نام دوره دوم جاماندگان سهام عدالت تاریخ قطعی اعلام نشده است و پیش‌بینی می‌شود با اعلام تاریخ جدید، ثبت‌نام سهام عدالت نوزادان نیز امکان‌پذیر باشد. اما مطابق آخرین اخبار منتشرشده، وزیر اقتصاد و دارایی در اسفندماه 1402 اعلام کرد که باتوجه به واریز منابع لازم برای خرید سهام دولتی نوزادان متولد 1401 از سمت سازمان بودجه، سازمان بورس و اوراق بهادار برای پرداخت این سهام کاملا آماده است. همچنین از تمامی والدین متولدین 1401 درخواست کرد حداکثر تا پایان اسفندماه همان سال نسبت به ثبت‌نام خود در سامانه پنجره ملی خدمات دولت الکترونیک اقدام کنند.

پس از کش و قوس‌های فراوان از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال 1402 ثبت‌‌نام والدین برای متولدین 1401 جهت دریافت سهام نوزادان در راستای اجرای ماده 11 قانون حمایت از خانواده و جوانی آغاز شده بود. متولدین نیز بر اساس ماه تولد از ابتدای سال 1401 برای ثبت‌نام والدین فرا خوانده می‌شدند.

لازم به ذکر است ثبت‌‌نام در سال 1402 تنها برای متولدین 1401 بود. به محض ثبت‌نام، مراحل به شکل کاملا خودکار و الکترونیکی جهت تخصیص مبلغ 1٫5 میلیون تومان سهام برای نوزادان سال 1401 انجام شد. در ادامه مهلت ثبت‌‌نام برای متولدین سال 1401 تنها تا پایان سال 1402 ادامه داشت، زیرا از سال 1403 ثبت‌نام برای متولدین 1402 آغاز خواهد شد. همچنین باتوجه به گذشت زمان برای متولدین 1400 باید اقدامات لازم جهت تامین اعتبار انجام و شرایط ثبت‌نام و اختصاص سهام مهیا شود. در صورت انجام مقدمات و تامین اعتبار اطلاع‌رسانی لازم در این مقاله انجام خواهد شد.

مراحل ثبت‌نام سهام دولتی نوزادان

والدین متولدین سال 1401 برای ثبت‌نام سهام دولتی در ابتدا باید به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir مراجعه کنند. با مراجعه به صفحه اصلی سامانه و وارد نمودن شماره همراه فرزند و دریافت کد یکبار مصرف، کاربران وارد سایت می‌شوند.

صفحه نخست ثبت نام سهام عدالت نوزادان

با ورود به صفحه جدید، کد ملی و تاریخ تولد فرزند را وارد کرده و در ادامه گزینه ثبت اطلاعات را تایید می‌کنند. پس از عبور از مراحل خواسته شده، کاربران وارد صفحه اصلی سایت شده و بر روی کادر طرح تشویق فرزندآوری و جوانی جمعیت کلیک می‌کنند.

صفحه اصلی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

کاربران با کلیک بر روی این گزینه وارد صفحه‌ جدید می‌شوند، در صفحه جدید کد ملی فرزند خود را انتخاب کرده و اطلاعات تمام فرزندان خود را مشاهده خواهند کرد. سپس باید تاریخ تولد فرزند خود را وارد کنند. با ورود به مرحله بعد تمام اطلاعات هویتی فرزند به کاربر نشان داده می‌شود و در صورت صحت اطلاعات می‌بایست روی گزینه ادامه کلیک کنند.

در این مرحله کاربران باید بین دو بانک عامل پست بانک و بانک ملی یک گزینه را انتخاب و سپس از میان 35 صندوق سرمایه‌گذاری نمایش داده شده، سه مورد را انتخاب کنند. در نهایت گزینه ارسال اطلاعات را کلیک کنند. درصورتی که پیام موفق بودن ثبت اطلاعات نمایش داده شد، به معنی انجام دادن درست ثبت‌نام است.

لازم به ذکر است برای ثبت‌نام سهام عدالت نوزادان در ابتدا باید ولی و فرزند دارای کد سجام باشند.

نحوه دریافت کد سجام برای نوزادان

همانطور که می‌دانید سامانه سجام برگرفته از عبارت سامانه جامع اطلاعات مشتریان است. این سامانه در جهت ارائه خدمات یکپارچه به فعالان بازار بورس ایجاد شده است. دریافت کد سجام برای نوزادان همانند افراد بزرگسال است، با این تفاوت که امکان احراز هویت برای نوزادان وجود ندارد و این عمل توسط سرپرست نوزاد انجام می‌شود. ولی (پدر) می‌تواند با ثبت اطلاعات هویتی کودک نسبت به دریافت کد سجام او اقدام کند. مراحل دریافت کد سجام به‌صورت غیرحضوری است و تنها قسمت احراز هویت به‌صورت حضوری انجام می‌شود. مدارک لازم برای احراز هویت کودکان به شرح موارد زیر هستند:

  1. اصل و کپی شناسنامه
  2. کپی از تمام صفحات شناسنامه پدر و فرزند
  3. مدارک هویتی پدر
  4. اطلاعات ارتباطی ازجمله آدرس محل سکونت، محل کار، کد پستی، تلفن همراه و ثابت پدر یا فرزند
  5. اطلاعات بانکی مانند شماره حساب، نام بانک، کد شعبه و… که می‌بایست به نام خود نوزاد باشد

آموزش ثبت‌نام در سامانه سجام

همانگونه که گفته شد اولین قدم پیش از ثبت‌نام سهام عدالت نوزادان، دریافت کد سجام است. برای ثبت‌نام در سامانه سجام ابتدا به سایت sejam.ir مراجعه کنید و گزینه ثبت‌نام را فشار دهید. اطلاعات شخصی فرد زیر 18 سال را وارد کنید و مجدد به صفحه نخست بازگردید. در قسمت ویرایش اطلاعات، مشخصات ولی متقاضی را وارد کنید. برای ورود به قسمت ویرایش شماره همراهی را که در هنگام ورود به سامانه وارد کرده‌اید، وارد کنید و منتظر ارسال کد تایید باشید. سپس کد ارسال شده را زده و نوع مشتری را «حقیقی ایرانی» انتخاب کنید و در ادامه کد ملی فرد زیر 18 سال را وارد کنید.

در قسمت ویرایش فرم‌ها، اطلاعات نماینده (ولی کودک) را ثبت کنید. در این مرحله سمت و شرایط نماینده را «نماینده قانونی» انتخاب کنید. لازم به ذکر است سرپرست باید دارای کد سجام باشد. در پایین صفحه نیز کد ملی سرپرست را وارد کنید و مجدد منتظر ارسال کد تایید روی تلفن همراه خود باشید. کد تاییدیه ارسال‌شده را ثبت و نوع مدارک اثبات‌کننده سمت را «ولایت» انتخاب کنید. پس از اطمینان از صحت مدارک واردشده، اطلاعات را ثبت کنید. در قسمت پایین صفحه یک قسمت به نام انتخاب فایل وجود دارد که می‌بایست کپی شناسنامه ولی، کپی کارت ملی ولی و کپی شناسنامه کودک را بارگزاری کنید. در نهایت برای ثبت نهایی بر روی کلمه افزودن کلیک کرده و مرحله بعد را انتخاب کنید. پس از تایید مشخصات، ثبت‌نام سجام کودکان زیر 18 سال به پایان می‌رسد.

2.5/5 - (2 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا