تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی اپال – شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس

تحلیل اپال به‌عنوان یکی از نهادهای مالی پذیرفته شده در سازمان بورس و اوراق بهادار در این مقاله انجام شده است. شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس در سال 1385 به صورت سهامی خاص، در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. این شرکت در سال 1399 به سهامی عام تبدیل شد و با نماد اپال در بازار سهام معامله می‌شود. هم‌اکنون اپال جزء واحدهای تجاری فرعی شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان است. در ادامه به تحلیل بنیادی اپال از طریق ارزش‌گذاری دارایی‌های بورسی و غیربورسی آن پرداخته شده است.

  • در مقاله تحلیل بنیادی چیست ، می‌توانید با محاسبه ارزش ذاتی شرکت‌ها در تحلیل بنیادی بیشتر آشنا شوید.

جایگاه اپال در صنعت

شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس به‌عنوان یک شرکت مادر تخصصی شناخته می‌شود که اهم فعالیت‌های آن در سه حوزه مهم به شرح زیر است:

  1. سرمایه‌گذاری در بخش تولید آهن، فولاد و صنایع معدنی
  2. سرمایه‌گذاری در استخراج معدن
  3. سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه

 همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، 99 درصد از فعالیت‌های این شرکت در زمینه فلزات اساسی است.

سهم شرکت از صنعت

سرمایه و ترکیب سهامداران اپال

شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس در سال 1385 با سرمایه اولیه سیصد و پنجاه میلیون ریال فعالیت خود را آغاز کرد. این سرمایه طی 7 دوره افزایش سرمایه به مبلغ 20٬000٬000 میلیون ریال رسید. نمودار زیر سرمایه اولیه و تغییرات آن را به میلیون ریال نشان می‌دهد.

سرمایه و تغییرات شرکت
تغییرات سرمایه در تحلیل بنیادی اپال

مالکیت 90٫80 درصد از سهام اپال در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان است. شرکت پارسیان در نظر دارد با سرمایه‌گذاری در زمینه صنایع معدنی و زنجیره فولاد، در بین 5 شرکت برتر کشور در این حوزه قرار گیرد. در تصویر زیر، سهامداران بالای ۱ درصد در تحلیل اپال و ارزش سهام هر کدام از آن‌ها قابل مشاهده است.

سهامداران اپال

همان‌طور که مشاهده می‌شود، در حالت تلفیقی، ستاد اجرایی فرمان امام به همراه زیرمجموعه‌های خود 92٫25 درصد از سهام اپال را در اختیار دارند. در سایت تحلیل بنیادی انیگما می‌توانید تمام سهامداران اپال را به همراه زیرمجموعه‌های آن‌ها مشاهده کنید.

سهامدار تلفیقی شرکت

محاسبه و تحلیل NAV اپال

تحلیل بنیادی اپال با روش ارزش‌گذاری مبتنی بر دارایی‌ها انجام شده است. طبق این روش خالص ارزش دارایی‌ها (NAV)، با محاسبه ارزش روز پورتفوی بورسی و غیربورسی اپال، برآورده شده است. ارزش‌گذاری دارایی‌های غیربورسی عاملی مهم برای افزایش دقت در محاسبه ان ای وی محسوب می‌شود؛ اما به دلیل سختی محاسبه آن، برخی تحلیلگران آن را معادل بهای تمام‌شده در نظر می‌گیرند. تیم انیگما مازاد ارزش پورتفوی غیربورسی تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری را محاسبه کرده است.

ارزش‌گذاری دارایی‌های بورسی در تحلیل اپال

مطابق تصویر زیر 71 درصد از سهام شرکت پارس فولاد سبزوار، متعلق به شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس است. اپال در شرکت‌هایی مانند تامین سرمایه لوتوس پارسیان، معدنی و صنعتی چادرملو و… نیز سرمایه‌گذاری کرده است. مجموع مازاد ارزش پورتفوی بورسی اپال در تاریخ 27 دی ماه 1402، 13 هزار و 333 میلیارد تومان می‌شود.

ارزش‌گذاری دارایی‌های بورسی در تحلیل اپال

ارزش‌گذاری دارایی‌های غیربورسی در تحلیل بنیادی اپال

مهم‌ترین‌ شرکت‌های پرتفوی غیربورسی اپال با توجه به آخرین اطلاعات منتشرشده تا 27 دی ماه 1402 مطابق تصویر زیر هستند. همان‌طور که مشاهده می‌شود، سهم عمده شرکت اپال فولاد شرق پارسیان متعلق به اپال است.

ارزش‌گذاری دارایی‌های غیربورسی در تحلیل بنیادی اپال

طبق تحلیل انیگما، مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی این شرکت 6 هزار و 380 میلیارد تومان برآورد می‌شود. در ادامه نکته تحلیلی حائز اهمیت در ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل اپال ارائه شده است:

  • شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان سالیانه حدود 3٫5 میلیون تن گندله تولید می‌کند. با فرض شمش 500 دلاری و دلار 40 هزار تومان و نسبت گندله به شمش 21 درصد، این شرکت در سال 1402 می‌تواند حدود 14٬700 میلیارد تومان فروش و 2٬600 میلیارد تومان سود داشته باشد. اپال فولاد شرق پارسیان مالک 60 درصد این شرکت است.

سود هر سهم (EPS) شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس

یکی از نکات مهم در تحلیل بنیادی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، محاسبه EPS تحلیلی و سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه بورسی و غیربورسی آن‌ها است. به همین منظور در ادامه برای تحلیل بنیادی اپال و محاسبه نسبت P/E تحلیلی این سهم، سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه آن مورد بررسی قرار گرفته است.

سود نقدی پرتفوی بورسی اپال

سود هر سهم شرکت پارس فولاد سبزوار، به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های بورسی این شرکت در دوره 12 ماهه منتهی به 1402/09/30، مبلغ 10٬452 ریال برآورد می‌شود. با تقسیم 89 درصدی سود خالص آن، سود نقدی سهم اپال از این شرکت مبلغ 2٬673 میلیارد تومان خواهد بود. مجموع سود نقدی دارایی‌های بورسی شرکت گروه فرآوری معدنی اپال کانی پارس برای سال مالی جاری حدود 2٬693 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

سود نقدی پرتفوی بورسی اپال

سود نقدی پرتفوی غیربورسی اپال

سود نقدی حاصل از پرتفوی غیربورسی اپال در پایان سال جاری مبلغ 534 میلیارد تومان برآورد می‌شود. پیش‌بینی می‌شود شرکت اپال فولاد شرق پارسیان به ازای هر سهم 279 ریال سود خالص بسازد و 95 درصد آن را میان سهامداران خود تقسیم کند.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی اپال

صورت سود و زیان در تحلیل اپال

تصویر زیر جزئیات صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی اپال برای 3 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن برای سال مالی 1402 را نشان می‌دهد. طبق این تصویر مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت در دوره 9 ماهه منتهی به مهر ماه 1402 مبلغ 677 میلیارد تومان بوده است. با کسر هزینه‌های فروش، اداری و عمومی و…، سود خالص اپال در این دوره بیش از 220 میلیارد تومان است. پیش‌بینی می‌شود سود خالص اپال در پایان سال مالی 1402 به مبلغ 3٬427 میلیارد تومان برسد.

صورت سود و زیان در تحلیل اپال

سود مجمع (DPS) اپال

سود خالص اپال در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم مبلغ 550 ریال بود. طبق تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه اپال که در تاریخ 1402/02/18 تشکیل شد، سود تقسیمی این شرکت به ازای هر سهم 540 ریال تصویب شد. برای آگاهی بیشتر از سیاست‌های تقسیم سود اپال مطالعه مقاله سود مجمع اپال 1402 پیشنهاد می‌شود.

سود کلیه سهامداران اپال (به غیر از سهامداران عمده) از تاریخ 1402/03/06 الی 1402/03/10 از طریق سامانه سجام واریز شد. تمامی سهامداران غیر سجامی می‌بایست قبل از تاریخ 1402/02/18 نسبت به ثبت‌نام در سامانه سجام و همچنین احراز هویت اقدام کنند.

تحلیل بنیادی اپال

برای تحلیل اپال ، حقوق صاحبان سهام این نماد، 4 هزار و 486 میلیارد تومان برآورد شده است. در محاسبه NAV اپال، حقوق صاحبان سهام آن مطابق با سود نقدی، افزایش سرمایه و مجموع درآمد ناشی از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل شده است. برای بدست آوردن NAV هر سهم، مجموع مازاد ارزش دارایی‌های بورسی و غیربورسی و حقوق صاحبان سهام، به تعداد سهام شرکت تقسیم شده و ناو هر سهم اپال 12٬100 ریال محاسبه شده است. در نهایت نسبت قیمت به NAV اپال (P/NAV) در تاریخ 1402/10/27 در سایت TSE (12٬980 ریال)، 107٫3 درصد می‌شود.

با توجه به مفروضات موجود در تحلیل بنیادی انیگما EPS تحلیلی اپال در پایان سال مالی 1402 مبلغ 1٬714 ریال پیش‌بینی می‌شود.

تحلیل بنیادی اپال

روند قیمتی سهام اپال

سهام اپال اولین بار در اسفند ماه 1399 عرضه شد. با عرضه این سهام روند قیمتی آن نیز آغاز شد و بعد از مدتی در تاریخ 1400/06/01 به بالاترین مقدار تاریخی خود 24٬860 ریال رسید. ارزش بازار اپال در این تاریخ 49٬720 میلیارد تومان بود. در حال حاضر قیمت سهام اپال حدود 47 درصد کاهش یافته و ارزش بازار آن در زمان نگارش این مقاله 25٬920 میلیارد تومان است.

روند قیمتی سهام اپال

سوالات متداول

سود نقدی اپال چقدر است؟

شرکت فرآوری اپال کانی پارس در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم مبلغ 540 ریال سود نقدی تقسیم کرد.

ان ای وی اپال چقدر است؟

ناو هر سهم در تحلیل اپال 12٬100 ریال محاسبه شده است.

P/E اپال چقدر است؟

با توجه به قیمت روز سهم در زمان نگارش مقاله نسبت پی بر ای اپال 7٫6 واحد محاسبه شده است.

4/5 - (4 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا