مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی نیان – شرکت نیان الکترونیک

تحلیل نیان به‌عنوان بزرگ‌ترین طراح و تولیدکننده مبدل‌های الکترونیکی انرژی الکتریکی کشور در این مقاله انجام شده است. شرکت نیان الکترونیک در تاریخ 1374/01/14 به‌صورت سهامی خاص تاسیس شد و در همان سال به بهره‌برداری رسید. سه دهه تجربه‌اندوزی در زمینه دانش پاورالکترونیک با تولید محصولات High-Tech با فناوری 100 درصد بومی، طراحی و ساخت طبق نیاز و نظر مشتری، خدمات پس از فروش سریع، ارائه خدمات فنی و مهندسی و دسترسی آسان از مزیت‌های رقابتی این سازمان به شمار می‌آیند. این شرکت در بازار سرمایه با نماد «نیان» معامله می‌شود. در ادامه به محاسبه EPS و P/E تحلیلی این شرکت در تحلیل بنیادی نیان پرداخته شده است.

  • پیش از بررسی این مقاله برای درک بیشتر تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال)، مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

نگاهی بر فعالیت و جایگاه نیان در صنعت

شرکت نیان الکترونیک در زمینه طراحی، تولید و پیمانکاری انواع مبدل‌های انرژی الکتریکی از قبیل ups شارژر، یکسوکننده، اینورتر، کانورتر، منابع تغذیه و تابلوهای برق صنعتی فعالیت می‌کند. همچنین انجام عملیات نصب، راه‌اندازی و بهینه‌سازی انواع سیستم‌های مخابراتی و ارتباطی از دیگر اقدامات این شرکت هستند. واردات مواد اولیه لازم، وسایل یدکی، قطعات و ماشین‌آلات به‌منظور انجام بهینه، صادرات محصولات تولیدی شرکت و مبادرت به هرگونه فعالیت مالی و بازرگانی در داخل و خارج کشور نیز از فعالیت‌های این شرکت به‌شمار می‌آید.

باتوجه به سهم شرکت نیان الکترونیک از بازار و عدم امکان حضور شرکت‌های فعال در صنعت بازار سرمایه، می‌توان نتیجه گرفت نیان الکترونیک به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت داخلی در صنعت مذکور و دارای رتبه یک از لحاظ فروش و ارزیابی کیفی از دید مشتریان است.

مهم‌ترین سهامداران نیان

تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل بنیادی نیان را نشان می‌دهد. مطابق تصویر زیر 78٫68 درصد از سهامداران درصدی این شرکت اشخاص حقیقی هستند و آقای محمدعلی چمناین با بیش از 66 درصد مالکیت مهم‌ترین سهامدار در تحلیل نیان محسوب می‌شود.

سهامداران شرکت

در محصول سهامداران سامانه تحلیل بنیادی انیگما تمام سهامداران بالای یک درصد و حقوقی‌های زیر یک درصد که در کدال گزارش شده‌ است، به‌صورت عادی و تلفیقی قابل مشاهده هستند.

محصولات شرکت نیان الکترونیک

عمده محصولات شرکت نیان الکترونیک در حوزه مخابراتی، انرژی‌های تجدیدپذیر و سایر حوزه‌های وابسته به پاورالکترونیک به شرح زیر است:

  • انواع منبع تغذیه برای ایستگاه فرستنده / گیرنده مخابراتی (BTS)
  • انواع یکسوکننده‌ها و تجهیزات مرتبط
  • خنک‌کننده‌ها و کولرها
  • انواع کنترلر‌ها، بدنه فلزی و تابلوهای برق
  • انواع اینورترهای خورشیدی خانگی و نیروگاهی (5 کیلووات تا 100 کیلووات)
  • انواع باتری‌‌های مخابراتی (VRLA)، UPS و پلیت باتری
  • موتور و دایور BLDC کولر آبی

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی نیان

قیمت فروش محصولات داخلی و صادراتی در تحلیل نیان بر اساس صرف صلاح سهامداران، بهای تمام‌شده، کشش بازار، رقابت در مناقصات و نظر هیئت مدیره تعیین می‌شود و انجمن صنفی یا نهاد غیری در قیمت‌گذاری محصولات دخالت ندارد.

تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ فروش محصولات نیان برای 3 دوره مالی گذشته و دو دوره مالی منتهی به اسفندماه 1402 را نشان می‌دهد. درآمدهای عملیاتی شرکت نیان الکترونیک در دوره 6 ماهه منتهی به سال مالی 1402 مبلغ 642 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 247 درصد افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود نیان در پایان سال مالی 1402 بیش از 1٬367 میلیارد تومان از فروش محصولات خود درآمد حاصل کند.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی نیان

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل نیان

مواد اولیه مصرفی شرکت نیان الکترونیک به 6 دسته کلی تقسیم‌بندی شده و علاوه بر داخل کشور از کشورهایی نظیر چین و امارات تامین می‌شود. شرکت‌های داخلی که وظیفه تامین مواد اولیه مصرفی نیان را بر عهده دارند، شامل شرکت‌های فولاد مبارکه، مس باهنر، نیان باتری، سیم و کابل مشهد و… هستند. در تحلیل بنیادی نیان، این شرکت برای تامین مواد اولیه مصرفی خود در دوره 6 ماهه منتهی به 1402/06/31 بیش از 541 میلیارد تومان هزینه کرده است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل نیان

سربار شرکت نیان الکترونیک

هزینه سربار نیان برای نیمه اول سال مالی 1402 بیش از 18 میلیارد تومان بوده که 60 درصد آن مربوط به حقوق و مزایا است. باتوجه به ستون پیش‌بینی هزینه‌های این شرکت در دوره 12 ماهه منتهی به سال مالی 1402، مجموع هزینه‌های سربار تا پایان سال مالی جاری بیش از 41 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سربار شرکت

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی نیان

یکی از اقدامات مهم برای تحلیل نیان، بررسی صورت سود و زیان آن‌ است. شرکت نیان الکترونیک در دوره 6 ماهه منتهی به شهریورماه 1402 مبلغ 361 میلیارد تومان صرف بهای تمام‌شده شرکت کرده است. با کسر این مبلغ از درآمدهای عملیاتی نیان، سود ناخالص در دوره مالی مذکور 281 میلیارد تومان محقق شده است.

پیش‌بینی می‌شود درآمدهای عملیاتی شرکت در پایان سال مالی 1402 مبلغ 1٬367 میلیارد تومان باشد و با کسر هزینه‌هایی چون بهای‌ تمام‌شده، هزینه‌های فروش، اداری و عمومی و…، سود خالص نیان در پایان سال جاری به مبلغ 453 میلیارد تومان برسد.

صورت سود و زیان در تحلیل نیان

سود نقدی (DPS) در تحلیل نیان

مطابق صورت سود و زیان شرکت در بخش قبل، سرمایه فعلی نیان مبلغ 266٬930 میلیون ریال است. این شرکت در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم مبلغ 4٬561 ریال سود خالص ساخت. بر اساس تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه که در تاریخ 19 تیرماه 1402 برگزار شد، سود نقدی تقسیمی میان سهامداران 4٬332 ریال تصویب شد. سود نیان برای کلیه سهامداران این شرکت از تاریخ 1402/05/17 الی 1402/05/25 از طریق سامانه سجام پرداخت شد.

سهامدارانی که در سامانه سجام احراز هویت نشده یا سود نقدی آن‌ها از طریق سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه پرداخت نشده است، می‌بایست برای دریافت سود خود اطلاعات فرم پیوست را تکمیل کرده و اسکن آن را به آدرس ایمیل شرکت ارسال کنند.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

برای تحلیل بنیادی نیان و برآورد EPS تحلیلی منتهی به سال مالی 1402 آن مفروضات زیر لحاظ شده است:

  • نرخ انواع باتری 350 دلار بر عدد
  • نرخ منبع تغذیه مخابراتی 8٬300 دلار بر دستگاه
  • میانگین دلار در سال 1402 معادل 40 هزار تومان

مطابق مفروضات فوق EPS تحلیلی نیان 16٬985 ریال پیش‌بینی شده است. با تقسیم قیمت روز سهم در تاریخ 1402/08/14 در سایت TSE (166٬300 ریال) بر ای پی اس تحلیلی، نسبت P/E فورواد در تحلیل نیان 9٫8 واحد است.

تحلیل بنیادی نیان

در تصویر بالا علاوه بر EPS آینده‌نگر که تحلیلگران انیگما محاسبه کرده‌اند، میانگین نسبت P/E تحلیلی کاربران انیگما نیز قابل مشاهده است. همچنین می‌توانید از طریق لینک بهترین سهام به سهم‌های بنیادی با کمترین نسبت P/E تحلیلی دسترسی داشته باشید.

نمودار قیمتی نیان

شرکت نیان الکترونیک سهام خود را در 31 خردادماه 1402 به روش ترکیبی و در دو مرحله عرضه کرد. مطابق تصویر زیر که نشان‌دهنده روند قیمتی سهام نیان است، قیمت نیان از همان ابتدا روند صعودی داشته و در تاریخ 1402/08/13 به بالاترین مقدار تاریخی خود رسیده است. قیمت این سهام در تاریخ مذکور 168٬900 ریال و ارزش بازار آن 4٬508 میلیارد تومان بوده است. در حال حاضر قیمت نیان در زمان نگارش این مقاله 166٬300 ریال و ارزش بازار آن 4٬428 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی نیان
4/5 - (6 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا