پارامترهای اثرگذار در بورستحلیل‌ بنیادی

تاثیر افزایش قیمت شیر بر بورس، نمادهای صنعت زراعت و دامپروری چه میزان متاثر خواهند شد؟

باتوجه به افزایش نرخ شیر، استقبال گسترده‌ای نسبت به این صنعت و سهام گروه زراعتی شکل گرفت. در این مقاله علاوه بر بررسی تاثیری که افزایش قیمت شیر بر سهام موجود در این صنعت خواهد داشت، بهترین سهام زراعتی بر مبنای تحلیل بنیادی و شاخص P/E فوروارد توسط تیم تحلیلی انیگما معرفی شده است. در این تحلیل، خواهید دید که دو نماد زگلدشت و زقیام بیشترین تاثیر را از این افزایش نرخ خواهند داشت.

مقاله مرتبط : لیست بهترین سهام با کمترین p/e تحلیلی

شرکت‌های زراعتی

محصولات زراعتی و دامی از اساسی‌ترین کالاهای سبد خانوار است و تاثیر مستقیم بر اقتصاد افراد و کشور دارد. سهام حدود 20 شرکت در حوزه زراعت و کشاورزی و صنایع وابسته به آن بازار سرمایه ایران معامله می‌شود. محصولات گروه زراعتی به دو دسته کشاورزی و دام و طیور تقسیم می‌شود.

محصولات بخش طیور شامل گوشت مرغ و تخم‌مرغ و محصولات دامی شامل پروتئین (گوشت) و شیر خام می‌باشند. لبنیات نیز زیرمجموعه بخش دامی و شیر است. محصول اصلی 12 شرکت این گروه شیر خام است که از افزایش قیمت شیر متاثر می‌شوند. در ادامه به بررسی بازدهی شرکت‌های این گروه و میزان تاثیر افزایش نرخ شیر بر هر یک پرداخته شده است.

بازدهی 3ماهه شرکت‌های گروه زراعت

جدول زیر بازدهی شرکت‌های زراعتی را طبق آخرین گزارش مالی منتشرشده در کدال نشان می‌دهد. شرکت کشت و صنعت آبشیرین که با نماد آبین در بازار فرابورس حضور دارد، در 3 ماهه گذشته 185 درصد بازدهی داشته است. شرکت دامداری تلیسه نمونه نیز با 137 درصد بازدهی در سه ماه گذشته، یکی از نمادهای پربازده در این صنعت بوده است. دو نماد زملارد و زکشت نیز بیش از 100 درصد بازدهی داشته‌اند.

  • نکته: در این گروه نماد زپارس نیز وجود دارد که به دلیل توقف حدود 6 ماهه از لیست ارائه شده، خارج شده است.

بازدهی 3 ماهه شرکت‌ها

شرکت‌های متاثر از افزایش نرخ شیر

شیر محصول اصلی بسیاری از شرکت‌های معرفی شده گروه زراعتی است؛ بنابراین افزایش نرخ شیر که در اردیبهشت 1401 رخ داد بر سودآوری این شرکت‌ها تاثیرگذار خواهد بود. در ادامه این تحلیل درصد فروش شیر خام نسبت به کل فروش این شرکت‌ها سنجیده شده است.

درصد فروش شیر خام نسبت

بیش از 70 درصد فروش بسیاری از شرکت‌های فوق، شیر خام می‌باشد و افزایش نرخ این محصول می‌تواند بر سودسازی آن‌ها تاثیر زیادی داشته باشد. باتوجه به تغییرات رخ داده در ادامه به بررسی پیش‌بینی سودسازی این شرکت‌ها پرداخته شده است.

پایین‌ترین P/E های فوروارد گروه زراعت

در ادامه لیستی از ارزنده‌ترین شرکت‌های زراعتی با پایین‌ترین P/E فوروارد ارائه شده است. این سهم‌ها براساس افزایش 100 درصدی نرخ شیر خام معرفی شده‌اند. نمادهای زفکا و زشگزا با P/E تحلیلی 4/2 از بهترین سهام زراعتی باتوجه به مفروضات درنظر گرفته شده، می‌باشند. از دیگر نمادهای ارزنده این صنعت می‌توان به زگلدشت، زمگسا و زشریف اشاره کرد که P/E فوروارد هر یک در جدول زیر قابل مشاهده می‌باشد.

پی بر ای زراعتی

در میان نمادهای این جدول نماد زشریف علاوه بر شیر خام، محصولات لبنی مانند پنیر، کره و خامه نیز به‌فروش می‌رساند.

در محصول بنیادی انیگما تحلیل بنیادی تمامی شرکت‌های تولیدی و P/E فوروارد هر یک به‌صورت لحظه‌ای قابل مشاهده می‌باشد. همچنین نکات تحلیل هر یک نیز قابل مشاهده است. شما می‌توانید مفروضات را تغییر داده و P/E فوروارد هر نماد را مطابق تحلیل خود مشاهده کنید. در ادامه نمونه‌ای از نکات تحلیل شرکت‌های فوق آمده است.

نکات تحلیل

  • شرکت کشت و دامداری فکا دارای سه طرح توسعه احداث گاوداری 3000 راس مولد (6000 راس کل گله) شهرستان خدابنده، احداث گاوداري 3000 راس مولد (6000 راس کل گله) شهرستان ماکو، احداث گاوداري 3000 راس مولد (6000 راس کل گله) شهرستان قهاوند همدان می‌باشد. فرض شده است گاوداری شهرستان ماکو در سال 1401 به بهره‌برداری می‌رسد و افزایش تولید شیر شرکت از این محل 30000 تن در تحلیل سال مالی 1401 در نظر گرفته شده است. در صورت به بهره‌برداری نرسیدن طرح مذکور با توجه به اینکه فروش سال گذشته‌ی این شرکت حدود 77000 تن فرض شده است،سود سال 1401 نیز با توجه به کاهش فروش شیر خام کمتر از مقدار برآوردی خواهد بود.
  • نماد زگلدشت طرح احداث دامداری دلفان، رزن، شیروان، هرکدام به ظرفیت ۶۰۰۰ راس شامل ۳۰۰۰ راس مولد را دست دارد. در این تحلیل با احتساب دوره شیردهی ده‌ماهه هر گاو به میزان روزانه ۴۰ الی ۵۰ کیلو شیر و تعداد روزهای شیردهی 305 روز محاسبه شده است ودر تحلیل ۱۴۰۱ لحاظ شده است.

برای مشاهده تحلیل به‌روز هر یک از نمادهای فوق و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان انیگما شماره تماس خود را در بخش دیدگاه‌ها وارد کنید.

امتیاز خود را ثبت کنید
۳ دیدگاه
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا