تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی کیمیاتک – شرکت آریان کیمیاتک

تحلیل کیمیاتک به‌عنوان شرکتی با بیش از 60 سال سابقه در امر تولید و فرمولاسیون مواد اولیه و محصولات بهداشتی و آرایشی، در این مقاله بررسی شده است. شرکت آریان کیمیاتک، تحت لیسانس شرکت کال اندکو جمهوری فدرال آلمان تاسیس شد. نام این شرکت به‌عنوان 582امین شرکت پذیرفته شده در فهرست شرکت‌های بورسی با نماد کیمیاتک درج شد. در ادامه به تحلیل بنیادی کیمیاتک از طریق محاسبه EPS و P/E فوروارد این شرکت پرداخته شده است.

موضوع فعالیت شرکت

شرکت آریان کیمیاتک فعالیت اصلی خود را در سال 1381 در ایران آغاز کرد و امروز محصولات خود را در 4 گروه محصولات پوست، مو، لوازم آرایشی و ادکلن‌ها در قالب چندین برند ارائه می‌کند. موضوع فعالیت اصلی شرکت شامل موارد زیر است:

  • تولید، توزیع، فروش، واردات و صادرات مواد و کلیه محصولات و فرآورده‌های دارویی، آرایشی، بهداشتی، شیمیایی، مکمل‌های غذایی و تجهیزات وابسته
  • اجرای طرح‌های تحقیقاتی پژوهشی توسعه به‌طور مستقیم، یا از طریق اشخاص ثالث در ارتباط با کلیه ترکیبات دارویی شیمیایی، بیولوژیکی، بیوتکنولوژی، گیاهی و…
  • واردات و صادرات ماشین‌آلات و ادوات مرتبط با صنایع دارویی
  • تامین‌کننده مواد اولیه و محصولات دارویی

جایگاه کیمیاتک در صنعت

بر اساس اعلام انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی، ایران سهم 2٫1 میلیارد دلاری از بازار 7٫2 میلیارد دلاری لوازم آرایشی خاورمیانه را در اختیار دارد و پس از عربستان دومین کشور منطقه از نظر میزان مصرف لوازم آرایش است.

شرکت آریان کیمیاتک تخصصی‌ترین شرکت تولیدی محصولات دارویی مراقبت از پوست است. بیشترین سهم بازار این شرکت در گروه بازار مربوط به ضد آفتاب‌ها (7 درصد) است. پس از آن بیشترین سهم مربوط به کرم‌های مرطوب‌کننده و دست و صورت با 6 درصد سهم بازار است.

همچنین شرکت در دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 با حجم فروش 33٬492٬613 عدد، فروش خود را به مبلغ 19٬051 ریال محقق کرده است.

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل کیمیاتک

سرمایه اولیه شرکت آریان کیمیاتک در آغاز تاسیس مبلغ 100 میلیون ریال بود. این سرمایه طی چندین سال فعالیت به مبلغ 6,000,000 میلیون ریال رسیده است.

گروه صنعتی گلرنگ، فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش و گروه صنعتی پاکشوما از جمله مهم‌ترین سهامداران کیمیاتک هستند. تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد کیمیاتک را به همراه درصد و ارزش هر یک نشان می‌دهد.

سهامداران کیمیاتک

در مرجع تحلیل بنیادی انیگما علاوه بر سهامداران عادی، سهامداران تلفیقی نیز قابل مشاهده هستند. در حالت تلفیقی نیز گروه صنعتی گلرنگ با حدود 85 درصد از سهامداران مهم در تحلیل بنیادی کیمیاتک محسوب می‌شود.

سهامداران تلفیقی

محصولات و برندهای شرکت آریان کیمیاتک

شرکت آریان کیمیاتک دارای برندهای مختلفی در حوزه آرایشی بهداشتی است که در ادامه مقاله تحلیل کیمیاتک هر یک به‌صورت مختصر معرفی شده است.

مای فارما

«مای فارما» تخصصی‌ترین گروه محصولات دارویی در حوزه مراقبت از پوست را در کشور ارائه می‌‌دهد. عمده محصولات این برند شامل کرم‌ها و ژل‌های ضدآفتاب، ضدجوش، نرم‌کننده و جوان‌کننده هستند.

مای

باسابقه‌ترین، شناخته شده‌ترین و محبوب‌ترین برند شرکت دارویی، آرایشی و بهداشتی آریان کیمیاتک، برند «مای» است. این شرکت تحت لیسانس شرکت کال اند کو آلمان است. محصولات بهداشتی مای در سه دسته‌بندی اصلی محصولات مراقبت از پوست، محصولات مراقبت از مو و ضدآفتاب‌ها ارائه می‌شوند. لاین جدید محصولات آرایشی مای با نام «بلک دایموند» ارائه شده است.

شون

برند «شون» با تولید محصولات گیاهی و دوستدار محیط زیست در سال‌های اخیر افزایش قابل‌توجهی در خصوص سهم خود در بازار ایران را رقم زده است. انواع محصولات مراقبت از مو، پوست، بدن و محافظ آفتاب توسط این شرکت تولید می‌شوند.

کالیستا

در تحلیل بنیادی کیمیاتک برند دیگر «کاليستا» است که مجموعه‌های متنوعی از لوازم آرایشی را با کیفیت و قیمت‌های مناسب ارائه می‌کند.‌ طراحی و تولید محصولات برند کالیستا، بر اساس نیاز دنیای مدرن امروز است.

نئودرم

این برند در حال حاضر دارای سی محصول است که قالبا از لوازم آرایشی مختلف تشکیل شده است. برند نئودرم دارای گواهی‌نامه 22716 ISO از شرکت DQS آلمان است. این محصول توسط بسیاری از پزشکان تجویز می‌شود و در آینده نزدیک سبد کالایی این برند افزایش خواهد یافت.

الارو

الارو فعالیت خود را سال 2007 در شهر آنژه فرانسه آغاز کرد. برای ساخت محصولات این شرکت باکیفیت‌ترین مواد اولیه استفاده می‌شود. محصولات الارو مورد تائید درماتولوژیست‌ها و متخصصان پوست است.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش محصولات در تحلیل بنیادی کیمیاتک

تصویر زیر مقدار فروش محصولات در تحلیل کیمیاتک را نشان می‌دهد. بر اساس تصویر زیر می‌توان نتیجه گرفت که بیشترین مقدار فروش در دوره 6 ماهه منتهی به 31 شهریور ماه 1402 مربوط به محصولات بهداشتی (داخلی) است. مقدار کل فروش محصولات در دوره مالی ذکرشده نسبت به دوره مشابه در سال 1401، 104 درصد افزایش یافته است.

مقدار فروش محصولات کیمیاتک

تصویر زیر قیمت فروش محصولات برای 4 دوره گذشته و پیش‌بینی آن برای سال مالی منتهی به اسفند 1402 را نشان می‌دهد. قابل‌ ذکر است که نرخ فروش محصولات در سال 1402 نسبت به آخرین نرخ فروش ماهانه شرکت رشد داده شده است.

مقدار فروش شرکت

در نهایت تصویر زیر مبلغ فروش محصولات برای 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای دوره مالی منتهی به اسفندماه 1402 را نشان می‌دهد. مقادیر زیر از حاصل‌ضرب مقدار در قیمت فروش محصولات به‌ دست آمده است. درآمدهای عملیاتی شرکت در نیمه ابتدایی سال مالی 1402 مبلغ 1٬905 میلیارد تومان بوده است. پیش‌بینی می‌شود مبلغ فروش کیمیاتک تا انتهای سال 1402 به 4٬320 میلیارد تومان برسد.

مبلغ فروش محصولات در تحلیل کیمیاتک

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل کیمیاتک

شرکت آریان کیمیاتک برای تولید محصولات خود دارای مواد اولیه گسترده‌ای مانند دارویی، بهداشتی و آرایشی است. تامین مواد اولیه و ملزومات مورد نیاز جهت تولید محصولات شرکت تقریبا 60 درصد وارداتی و الباقی داخلی است. مواد وارداتی کیمیاتک از کشورهای خارجی (عمدتا چین، ترکیه، سوئیس، آلمان و…) و شرکت‌های معتبر و با رعایت صرفه و صلاح اقتصادی شرکت تامین می‌شود. با توجه به اینکه مواد اولیه مورد نیاز شرکت کالاهای تحریمی نیست، کیمیاتک مشکلی در تامین مواد اولیه وارداتی خود ندارد و مستقیما از طریق دریافت پرفرما از تامین‌کنندگان اقدام به خرید مواد اولیه می‌کند. تصویر زیر جزئیات مواد اولیه مصرفی کیمیاتک را برای دوره‌های مالی گذشته نشان می‌دهد.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل بنیادی کیمیاتک

سربار در تحلیل بنیادی کیمیاتک

هزینه‌های سربار کیمیاتک شامل حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت، مواد مصرفی، حمل‌ونقل و انتقالات و سایر هزینه‌ها است. سربار شرکت در دوره‌ 6 ماهه منتهی به 1402/06/31 بیش از 85 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره‌ی مشابه سال 1401، 37 درصد افزایش داشته است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 1402 سربار کیمیاتک به مبلغ 171 میلیارد تومان برسد.

سربار شرکت

صورت سود و زیان در تحلیل کیمیاتک

صورت سود و زیان این شرکت برای تحلیل بنیادی کیمیاتک مورد بررسی قرار گرفته است. طبق آخرین گزارش‌های منتشرشده در سامانه کدال، حدود نیمی از درآمدهای عملیاتی این شرکت در دوره 6 ماهه نخست سال 1402 (بیش از 853 میلیارد تومان) به سود ناخالص تبدیل شده است.

اگر سود عملیاتی شرکت آریان کیمیاتک در پایان سال مالی منتهی به 29 اسفند 1402 به 4٬320 میلیارد تومان برسد، با کسر هزینه‌ها و درآمدهای این شرکت، پیش‌بینی می‌شود سود خالص آن مبلغ 1٬024 میلیارد تومان باشد.

صورت سود و زیان در تحلیل کیمیاتک

سود نقدی (DPS) تحلیل بنیادی کیمیاتک

کیمیاتک مجمع ‌عمومی سالیانه منتهی به سال مالی 1401 خود را در تاریخ 28 خرداد ماه سال 1402 تشکیل داد. طبق تصمیمات مجمع، کیمیاتک از 1٬533 ریال سود خالصی که به ‌ازای هر سهم داشته است، میزان 900 ریال سود نقدی به‌ازای هر سهم تصویب کرده است. به‌ عبارت ‌دیگر 58 درصد سود به‌دست‌آمده در تحلیل کیمیاتک برای سال 1401 میان سهامداران تقسیم شده است.

طبق اطلاعیه زمان‌بندی پرداخت سود منتشرشده در سامانه کدال، پرداخت سود کیمیاتک به شرح زیر بوده است:

شرحزمان پرداحت سود
سهامداران حقیقی دارای کد سجام1402/06/05 واریز به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه
سهامداران حقیقی فاقد کد سجاماز 1402/07/25 از طریق مراجعه به هریک از شعب بانک ملت در سراسر کشور
سهامداران حقوقی تا 20٬100٬00 سهم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها 1402/07/25 واریز به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه
سهامداران حقوقی بیش از 20٬100٬001 سهمطی مهلت قانونی

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 29 اسفند 1402

برای تحلیل بنیادی کیمیاتک و همچنین پیش‌بینی EPS فوروارد آن مفروضات زیر در نظر گرفته شده است:

  • قیمت محصولات آرایشی داخلی 1٬047٬076 ریال بر عدد
  • نرخ محصولات بهداشتی داخلی 668٬053 ریال بر عدد
  • 30 درصد تورم و 30 درصد حقوق و مزایا در سال 1402

در سایت انیگما این قابلیت وجود دارد که تمامی مفروضات را با توجه به نظر شخصی خود تغییر داده و تحلیل کیمیاتک را مطابق مفروضات خود مشاهده کنید.

قیمت سهام کیمیاتک در زمان‌نگارش این مقاله (2 دی ماه 1402) در سایت www.tsetmc.com معادل 11٬150 ریال است؛ باتوجه‌ به ای پی اس تحلیلی کیمیاتک نسبت P/E فوروارد آن 6٫5 محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی کیمیاتک

در سایت انیگما علاوه بر P/E فورواردی که تحلیلگران انیگما محاسبه کرده‌اند، میانگین نسبت P/E تحلیلی کاربران انیگما نیز قابل مشاهده است. همچنین از طریق لینک بهترین سهم می‌توانید به لیست شرکت‎‎‌های تولیدی با کمترین P/E دسترسی داشته باشید.

نمودار قیمتی کیمیاتک

مطابق چارت زیر که روند قیمتی سهام کیمیاتک را نشان می‌دهد، 225 میلیون سهم (معادل 15 درصد از کل شرکت) در تاریخ 17 شهریور سال 1400 عرضه اولیه شد. همان‌طور که مشخص است، قیمت این سهام بعد از مدتی کاهش یافت ولی مجدد از بهمن‌ ماه 1401 روند صعودی خود را آغاز کرد. قیمت سهام کیمیاتک در تاریخ 1402/02/13 به بالاترین مقدار تاریخی خود با ارزش بازار 6٬976 میلیارد تومان رسید. در حال حاضر قیمت این سهم در زمان نگارش مقاله 11٬150 ریال و ارزش بازار آن 6٬678 ریال است.

نمودار قیمتی کیمیاتک

سوالات متداول

ای پی اس فوروارد کیمیاتک چقدر است؟

EPS تحلیلی منتهی به سال 1402 کیمیاتک 1٬708 ریال برآورد شده است.

مهم‌ترین سهامداران کیمیاتک کدام‌اند؟

گروه صنعتی گلرنگ با 33 درصد سهام به‌صورت مستقیم و 85 درصد به‌صورت تلفیقی سهامدار عمده در تحلیل کیمیاتک است.

مجمع عمومی عادی سالیانه کیمیاتک در چه تاریخی برگزار می‌شود؟

مجمع عمومی عادی منتهی به سال 1400 کیمیاتک در تاریخ 1402/03/28 برگزار شد.

سود نقذی کیمیاتک چقدر است؟

شرکت در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم 900 ریال سود نقدی تقسیم کرده است.

3/5 - (3 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا