مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی کیمیا – شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران

تحلیل کیمیا به‌عنوان یکی از شرکت‌های فعال در صنعت تولید کنسانتره کشور در این مقاله انجام شده است. شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران سال 1386 تاسیس شد. فعالیت اصلی شرکت تولید و فروش کنسانتره روی، سرب و شمش روی است. ظرفیت اسمی شرکت تولید سالانه 90٬000 تن کنسانتره سرب، روی و فلوتاسیون است. این شرکت سال 1393 با نماد کیمیا در گروه فلزات اساسی مورد پذیرش سازمان بورس اوراق بهادار قرار گرفت. در این مقاله علاوه بر بررسی فرآیند تولید محصولات شرکت به تحلیل بنیادی کیمیا از طریق محاسبه EPS و P/E فوروارد آن پرداخته شده است.

مقاله پیشنهادی: تحلیل بنیادی چیست

مروری بر موضوع فعالیت و بررسی جایگاه کیمیا

موضوع فعالیت کیمیا اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن، تولید فرآوری مواد کانی (کانی‌های فلزی و غیرفلزی)، خردکردن، شستشو، دانه‌بندی، کانه‌آرایی، تغلیظ، تصفیه، تکلیس، تسویه، فرآوری، ذوب مواد معدنی در نقاط مناسب کشور است.

در حال حاضر این شرکت کنسانتره مورد نیاز بیش از 45 کارخانه تولید شمش روی را تامین می‌کند و موفق به کسب رتبه ممتاز در رویدادهای مختلف ملی و بین‌المللی شده است. حجم فروش شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران در دوره مالی مورد گزارش (دوره 6 ماهه منتهی به شهریورماه 1402) 36٬871 تن معادل 3٬128 میلیارد ریال بوده است. جدول زیر میزان تولید واقعی محصولات در تحلیل کیمیا را تا دوره 6 ماهه نخست سال مالی 1402 نشان می‌دهد.

نوع محصول (اصلی یا فرعی)واحد اندازه‌گیریتولید واقعی منتهی به 1402/06/31
کنسانتره سرب سولفورهتن69
کنسانتره روی سولفورهتن8٬679
کنسانتره سرب اکسیدهتن435
کنسانتره روی اکسیدهتن19٬971
خدمات فرآوری (فلوتاسیون)تن17٬358

فرآیند تولید محصولات کیمیا

فرآیند تولید در شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران برای کلیه محصولات شامل مراحل خردایش اولیه، خردایش ثانویه، فلوتاسیون، فیلتراسیون و انبار است. در این شرکت طراحی کلیه دستگاه‌ها و تجهیزات به‌گونه‌ای است که برای طیف وسیعی از مواد معدنی ازجمله انواع خاک‌های اکسیده و سولفوره سرب، انواع خاک‌های اکسیده و سولفوره روی، مس، آهن و غیره کاربرد دارد. همچنین با تغییر اندک در فلوشیت خط تولید و استفاده از مواد شیمیایی مختص کانی‌های مختلف می‌توان کانی‌های ذکرشده را با راندمان بالایی فرآوری کرد.

فرآیند فلوتاسیون که اصلی‌ترین مرحله تولید است، شامل انجام تغییرات فیزیکی و شیمیایی بر سطح کانی‌های موردنظر با استفاده از موادی با خاصیت‌های مختلف شامل فعال‌کننده‌ها، بازداشت‌کننده‌ها، کلکتورها، کف‌سازها و استفاده از رفتار کانی‌ها در محیط‌های گازی و مایع و اختلاف در خاصیت خیس‌شوندگی کانی‌ها است. تصویر زیر فرآیند کامل تولید این شرکت را نشان می‌دهد.

فرآیند تولید شرکت کیمیای زنجان گستران

سرمایه و ترکیب سهامداران کیمیا

سرمایه کیمیا در بدو تاسیس مبلغ 100 میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله افزایش سرمایه، سرمایه شرکت به مبلغ 3٬000٬000 میلیون ریال رسیده است. آخرین مرحله افزایش سرمایه کیمیا تاریخ 1401٫11٫17 و از محل سود انباشته بوده است.

شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن اعتماد ایرانیان با مالکیت بیش از 37 درصد از سهام این شرکت سهامدار عمده کیمیا محسوب می‌شود. لیست زیر ترکیب سهامداران بالای یک درصد در تحلیل کیمیا را نشان می‌دهد.

سهامداران کیمیا

همچنین شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن اعتماد ایرانیان به‌صورت تلفیقی نیز سهامدار عمده کیمیا بوده و به‌همراه زیرمجموعه‌های خود بیش از 41 درصد از سهام کیمیا را در اختیار دارد. در سایت تحلیل بنیادی انیگما سهامداران تمامی شرکت‌ها به‌صورت عادی و تلفیقی قابل مشاهده هستند.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش محصولات در تحلیل بنیادی کیمیا

شرکت کیمیای زنجان گستران علاوه بر فروش محصولات در بازارهای داخلی کشور، بخشی از محصولات خود را نیز صادرات می‌کند. با استناد بر گزارش‌های مالی منتشرشده در دوره 6 ماهه منتهی به 1402/06/31 این شرکت بیش از هزار تن از محصولات خود را در بازارهای داخلی به فروش رسانده و مقدار 1٬879 تن را صادر کرده است.

مقدار فروش محصولات شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران

تصویر زیر قیمت محصولات کیمیا در 3 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن‌ها تا پایان سال 1402 را نشان می‌دهد. قیمت‌گذاری محصولات تولیدی این شرکت از قیمت جهانی فلز روی و سرب تبعیت می‌کند. مبنای محاسبه قیمت فروش محصولات، بازار بورس فلزات لندن (LME) است و نرخ جهانی فلز روی و سرب تاثیر مستقیم بر بهای تمام‌شده و فروش محصولات تولیدی شرکت ایفا می کند و این موضوع هم بر بازار داخل و هم بر بازارهای خارجی تاثیرگذار است.

نرخ فروش محصولات شرکت

کیمیا در دوره 6 ماهه ابتدای سال 1402 مبلغ 362 میلیارد تومان از فروش محصولات خود به دست آورده است. این مبلغ نسبت به دوره مالی مشابه سال 1401، 12 درصد کاهش داشته است. مهم‌ترین عامل موثر بر عملکرد فروش شرکت در تحلیل بنیادی کیمیا ، شرایط حاکم بر تقاضا، دادوستد، قیمت و موجودی انبارهای فلز روی در بازارهای جهانی و به‌ طور خاص بهابازار فلزات لندن (LME) است که بزرگ‌ترین بازار جهانی برای دادوستد فلزات غیرآهنی است. در تصویر زیر مبلغ حاصل از فروش محصولات تا پایان سال مالی 1402 در تحلیل کیمیا نشان داده‌شده است.

مبلغ فروش در تحلیل بنیادی کیمیا

نحوه تامین و وضعیت بازار مواد اولیه شرکت

با توجه به تقاضای مجموعه شرکت‌های صنعتی و معدنی در زمینه تولید کنسانتره سرب و روی، در حال حاضر با عرضه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در این زمینه، کالاهای صنعتی و معدنی پذیرش‌شده در بورس کالای ایران شامل گروه‌های اصلی خاک سرب، روی و کنسانتره فلزات گرانبها و زیرگروه فرعی خاک روی و کنسانتره قابل ارائه است.

شرکت‌های متقاضی خرید از بورس کالا، پس از انتخاب کارگزار و تکمیل فرم ثبت‌نام سفارش نزد کارگزار و پیشنهاد قیمت، باید نسبت به واریز حداقل سپرده مورد نیاز معامله به حساب کارگزار نزد اتاق پایاپای اقدام کرده و پس از آن سفارش مورد نظر به تالار سفارشات از طریق کارگزار انتقال پیدا می‌کند. بعد از شرکت در حراج و انجام معامله توسط کارگزاری، باقی‌مانده وجه معامله پس از کسر سپرده اولیه به حساب کارگزار نزد اتاق پایاپای واریز و به ترتیب اسنادی معاملات، صدور اسناد معاملاتی و همچنین تسویه مالی معاملات صورت می‌گیرد.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل کیمیا

مواد اولیه کیمیا خاک سرب و روی است. در تحلیل بنیادی کیمیا ، مبلغ هزینه‌شده برای تامین مواد اولیه مصرفی در دوره 6 ماهه منتهی به شهریورماه 1402 مبلغ 572 میلیارد تومان بوده است. با توجه به تصویر زیر کیمیا نسبت به دوره مالی مشابه سال 1401، 131 درصد رشد داشته است. در ادامه تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی کیمیا برای 5 دوره مالی گذشته را نشان می‌دهد.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل کیمیا

سربار شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران

حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت و هزینه مواد مصرفی از اقلام سربار هستند. با توجه به نرخ افزایش حقوق و دستمزد سال 1402 (30 درصد)، این شرکت در دوره 6 ماهه منتهی به 31 شهریورماه 1402 حدود 11 میلیارد تومان برای حقوق و مزایا هزینه کرده است. با در نظر گرفتن سایر اقلام، هزینه سربار کیمیا در این دوره برابر با 40 میلیارد تومان است. بر اساس مفروضات تصویر زیر، سربار در تحلیل کیمیا تا پایان سال 1402 بیش از 80 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

سربار شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی کیمیا

بهای تمام‌شده کیمیا در دوره 6 ماهه منتهی به 1402/06/31 مبلغ 377 میلیارد تومان بوده است. با کسر هزینه‌ها و درآمدها از درآمدهای عملیاتی، سود خالص کیمیا در این دوره برابر با 34 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال 1401، 74 درصد کاهش یافته است. پیش‌بینی می‌شود شرکت در پایان سال مالی 1402، مبلغ 61 میلیارد تومان از درآمدهای عملیاتی خود را به سود خالص تبدیل کند. تصویر زیر جزئیات صورت سود و زیان کیمیا را برای دوره‌های مالی گذشته و پیش‌رو نشان می‌دهد.

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی کیمیا

سود مجمع (DPS) در تحلیل کیمیا

شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم 1٬265 ریال سود خالص ساخته است. تاریخ مجمع عمومی عادی سالیانه کیمیا 1402/04/25 بود. در این مجمع سود نقدی کیمیا (DPS) به ازای هر سهم 600 ریال تصویب شده است. به عبارتی کیمیا 47 درصد از سود خالص حاصل را بین سهامداران خود تقسیم کرده است.

سود سهامداران کیمیا به‌صورت زیر پرداخت شده است:

سود سهامداران حقیقی به همراه سبدگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از تاریخ 1402/06/27 تا 1402/07/01 از طریق سامانه سجام و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به حساب آن‌ها واریز شد. سهامداران حقوقی نیز به همین روش از تاریخ 1402/07/27 لغایت 1402/08/01 سود خود را دریافت کردند. لذا سهامدارانی که تاکنون در سامانه سجام ثبت‌نام نکرده‌اند، می‌بایست جهت سهولت و سرعت در واریز سود سهام نسبت به تکمیل فرآیند ثبت‌نام خود در سامانه سجام اقدام کنند.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی کیمیا منتهی به 1402/12/29

در تحلیل بنیادی کیمیا نرخ فروش محصولات شرکت درصدی از شمش و روی است و مطابق فرمول‌های زیر محاسبه می‌شود:

روی اکسیده 13٫5 درصد شمس روی، روی سولفوره 22٫5 درصد شمس روی، سرب اکسیده 28 درصد شمش سرب و سرب سولفوره 54 درصد شمش سرب است.

همچنین در این تحلیل نرخ افزایش تورم در سال 1402 برابر با 30 درصد فرض شده است. حال اگر میانگین قیمت دلار در سال 1402، 40 هزار تومان در نظر گرفته شود؛ آنگاه EPS تحلیلی کیمیا 204 ریال برآورد می‌شود. با تقسیم قیمت روز سهام کیمیا در تاریخ 1402/09/06 در سایت www.tsetmc.com بر ای پی اس تحلیلی، P/E فوروارد در تحلیل کیمیا برابر با 27٫3 محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی کیمیا
  • از طریق لینک بهترین سهم می‌توانید به لیست کمترین P/E شرکت‎‎‌های تولیدی دسترسی داشته باشید.

نمودار قیمتی کیمیا

چارت زیر نشان‌دهنده روند قیمتی سهام کیمیا است. قیمت سهام کیمیا از آبان‌ماه 1401 روند صعودی خود را آغاز کرد و در تاریخ 1402/02/13 به بالاترین قیمت خود (10٬700 ریال) رسید. در تحلیل کیمیا ارزش بازار شرکت در این تاریخ برابر با 3٬210 میلیارد تومان بوده است. با توجه به نوسانات موجود در بازار، سپس قیمت سهام کیمیا روند نزولی خود را پیش گرفت. در حال حاضر قیمت سهام کیمیا در تاریخ 1402/09/06 مبلغ 5٬540 ریال و ارزش بازار آن 1٬662 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی کیمیا

EPS تحلیلی کیمیا چقدر است؟

با توجه به نکات تحلیل موجود در سایت انیگما، ای پی اس تحلیلی برای پایان سال مالی 1402 مبلغ 204 ریال برآورد شده است.

مهم‌ترین سهامداران کیمیا چه کسانی هستند؟

شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن اعتماد ایرانیان با مالکیت بیش از 37 درصد از سهام این شرکت، سهامدار عمده کیمیا محسوب می‌شود.

نسبت پی بر ای کیمیا چقدر است؟

با توجه به قیمت روز سهم در زمان نگارش این مقاله، نسبت P/E فوروارد در تحلیل بنیادی کیمیا 27٫3 محاسبه شده است.

4.3/5 - (6 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

۲ دیدگاه

    1. سلام، EPS و P/E تحلیلی ارائه شده بر اساس مفروضات در نظر گرفته شده توسط تحلیلگران انیگما است. این سایت یک پلتفرم تحلیل بنیادی است و شما می‌توانید با وارد کردن مفروضات خود در تحلیل کیمیا، EPS تحلیلی مطابق با مفروضات خود را مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا