اخبار بورس

افزایش سرمایه خبهمن

تامین سرمایه یک موضوع بسیار مهم در اجرای پروژه‌ها است. همچنین در برخی موارد، شرکت‌ها افزایش سرمایه را به‌منظور بهینه‌سازی ساختار مالی و سرمایه خود انجام می‌دهند تا بتوانند تعادلی را بین بدهی و سهامداری ایجاد کنند. اقدام به افزایش سرمایه می‌تواند از راه‌های گوناگونی چون تجدید ارزیابی دارایی‌ها، جذب سرمایه از سهامداران و استفاده از سود تجمیعی یا غیره انجام شود. در این مطلب به معرفی کوتاهی از گروه بهمن و بررسی افزایش سرمایه خبهمن در سال‌های متوالی پرداخته شده است.

افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق‌العاده

افزایش سرمایه به منظور ایجاد تغییرات مهم در عملکرد شرکت‌ها و یافتن منبع‌های مالی جدید و بهینه‌سازی ساختار شرکت، از طریق راه‌های مختلفی انجام می‌شود. انتخاب روش افزایش سرمایه کاملا به شرایط مالی و اقتصادی شرکت بستگی دارد. تمامی مراحل افزایش سرمایه طبق قوانین و مقررات انجام و از طریق سایت codal.ir اطلاع‌رسانی می‌شود. شرکت‌ها پیش از انجام افزایش سرمایه، مستندات مربوط به این عملیات را چند روز پیش از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده آگهی برگزاری مجمع روی این سامانه منتشر می‌شود. تصمیم‌گیری در خصوص راه افزایش سرمایه و صورت‌گیری یا غیره در مجمع عمومی فوق‌العاده انجام می‌شود. پیش از بررسی افزایش سرمایه خبهمن، به معرفی کوتاهی از این شرکت پرداخته شده است.

تاریخچه گروه بهمن

شرکت گروه بهمن  که در بازار سرمایه با نماد «خبهمن» معامله می‌شود، در سه زمینه اصلی شامل خودرو، انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی، و سرمایه‌گذاری مالی فعالیت می‌کند. این شرکت در سال 1331 بنام شرکت سهامی خلیج‌کو تاسیس شد. سپس در سال 1349، مجوز شرکت به ساخت خودروی چهارچرخ به ظرفیت ۴۰۰ کیلوگرم (از محصولات کارخانه مزدا ژاپن) تغییر یافت و طبق تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام مورخ ۱۳۵۰/۰۳/۱۷ نام شرکت در ابتدا به شرکت سهامی خاص کارخانجات اتومبیل‌سازی مزدا و در تاریخ ۱۳۶۳/۰۴/۰۶ به شرکت ایران وانت سهامی خاص تغییر یافت. در نهایت در سال 1377 نام شرکت به گروه بهمن (شرکت سهامی عام) تغییر یافت.

شرکت در تاریخ 1372/12/18 در بورس اوراق بهادار تهران در گروه صنعت خودرو و ساخت قطعات با نماد خبهمن درج شد. از سهامداران عمده این شرکت می‌توان به شرکت‌های فن‌پردازان بهمن و سرمایه‌گذای اندیشه فردا اشاره کرد.

شرکت‌های مهمی در این صنعت از زیرمجموعه‌های گروه بهمن هستند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان بهمن دیزل، بهمن موتور، کیامهستان و ایران دوچرخ را نام برد. برای مشاهده ارزش‌گذاری زیرمجموعه‌های خبهمن و محاسبه NAV آن مقاله تحلیل بنیادی خبهمن را مطالعه کنید.

افزایش سرمایه خبهمن در سال‌های گذشته

بر اساس اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال گروه بهمن بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 1391/07/15 افزایش سرمایه خود را از مبلغ 3,520,000 میلیون ریال به مبلغ 5,070,000 میلیون ریال افزایش داد. این افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی بود و در تاریخ 1392/03/22 در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید.

در مرحله بعدی این شرکت در سال 1396 سرمایه خود را 4,593,239 میلیون ریال از محل سود انباشته و 336,761 میلیون ریال از محل اندوخته افزایش داد. در این افزایش سرمایه، سرمایه شرکت در تاریخ 1396/07/15 به مبلغ 10,000,000 میلیون ریال در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید.

آخرین افزایش سرمایه خبهمن

خبهمن با در نظر گرفتن مجوز افزایش سرمایه مورخ 1399/12/12 بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 1399/12/25 افزایش سرمایه‌ای از مبلغ 10,000,000 میلیون ریال به‌مبلغ 134,637,967 میلیون ریال (از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها مبلغ 124,637,967 میلیون ریال) در تاریخ 1400/01/31 در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسانده است.

امتیاز خود را ثبت کنید
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا